liesbreuk

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Marijke Jacobs

liesbreuk

Bericht door Marijke Jacobs »

Hoi,

Onlangs vond ik een vreemde zachte knobbel bij mijn net gecastreerde kater van 8 maanden.

Gisteren naar de DA, en volgens hem heeft Poeki een kleine liesbreuk langs zijn linkerkant. Er hing enkel buikvlies en dus ook -vocht uit. Hij stelde voor om niet te opereren, omdat het vaak voorkomt en ook vaak vanzelf verdwijnt. Enkel als het groter werd (en er dus darmen buiten bevinden) moet hij onder het mes.

Graag wat meer uitleg hierover? Moet ik iets speciaals doen? Heeft hij pijn? (volgens DA enkel als je erop duwt)

Ow, en mijn DA vindt Poeki "te vet aan het worden". Het beestje weegt iets meer dan 3500 g voor zijn 8 maanden. Ik vind hem dus absoluut niet te dik, hij is halflangharig en lijkt iets molliger dan de doorsne kater... Ik heb hem nu op dieet, maar hij jankt me de oren van de kop! Zodra zijn bakje leeg is begint de serenade! Normaal kreeg hij de hele dag door korrels (hebben mijn schoonouders me wijsgemaakt dat dat moest)...

Enige ideetjes om het voor hem aangenamer te maken? Of vidnen jullie dit ook een acceptabel gewicht voor 8 maanden (en kater)?

Hij is trouwens mijn liefste vriend (tot ergernis van mijn echte vriend, héhé)! Zo'n knuffel! Volgt overal, is van niets bang, erg sociaal!

En oh zo mooi! (zijn mams is een heilige birmaan en paps is langharige tijger... Zoon is dus zwart met bruine tint en heeft de glanzende en zachte vacht van mamps geerfd (inclusief pluisstaart) en de lange haren van paps) De mooiste kat op aarde![/url]
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Als je hen echt moet laten afslanken kan je hem indoorvoer van RC geven of een ander premiummerk.
Ik vind hem wel erg jong om al af te moeten slanken.
Kan je niet een second opinion bij een andere dierenarts krijgen?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Marijke Jacobs

Bericht door Marijke Jacobs »

Hoi,

Ik vind hem ook niet te dik! Maar het is nu al de tweede keer dat mijn DA het zegt: bij de castratie en nu bij de liesbreuk.

Ik lees hier over katers van 7 maanden die tot 5,5 kg wegen... Dan vind ik Poeki met zijn 8 maanden en 3,5 kg niet echt te dik! Hij heeft nog nooit snoepjes ofzo gekregen...

Heeft er nog niemand te maken gehad met een liesbreuk bij katten? Mijn DA zei juist dat het enorm véél voorkwam! (ik wou dat ik op de andere fora 'medisch' kon posten, maar ik heb geen juist emailadres...)
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Even een hotmail accountje oid aanmaken? Of mogen die niet?
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Hotmail kan hier inderdaad niet meer. Je moet dus een vast mailadres van een "echte"server hebben.

Dus als je een mailadres van @home hebt kun je hier wel lid worden geloof ik...

3,5 kilo voor 8 maand is misschien wel iets meer dan de meesten, maar volgens mij kan het wel hoor, als hij eerst op dit gewicht blijft en verder goed en veel beweegt...

Is hij gewoon groot? Dus niet dik, maar echt groot qua bouw?

Is het een ras of een HTKtje?

En net wat Bella zegt, probeer dat voer.

Mijn katten zijn nu:
Rode kater, 4 jaar, goed 5.5 kilo
Grijze kater, 4 jaar, goed 4,4 kilo
Zwartwitte poes, 3 jaar, goed 4,3 kilo

En dit is dus van van t zomer.

Ik zal ze zodra mijn weegschaal het weer doet, eens opnieuw wegen.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Marijke Jacobs schreef: (ik wou dat ik op de andere fora 'medisch' kon posten, maar ik heb geen juist emailadres...)
Abonnees van Telenet.be en Skynet.be kunnen zich hier zonder problemen aanmelden ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

3,5 kg voor 8 maanden te zwaar? Zeker als hij aardig groot moet worden gezien het ras van zijn moeder, vind ik dit echt niet heel zwaar.
Aelyn hier is 5,5 maand en 3,8 kg :oops:

Maar, voel je zijn ruggengraat en ribben nog als je met je hand over zijn rug strijkt?
Ik vind 8 maanden ook wel wat vroeg om te laten afvallen hoor, hij is nog in de groei.

Ik weet niet wat voor voer hij nu krijgt. Maar als hij een binnenkat is kan je hem voer geven die daar meer op gericht is (RC fit of RC indoor).
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Marijke Jacobs

Bericht door Marijke Jacobs »

Hij is een halve raskat, héhé!

Zijn moeder is een Heilige Birmaan met stamboom, die tijdens haar krolsheid naar buiten is ontsnapt en daar een knappe langharige tijger aantrof... :roll:

Hij is even groot als de volwassen poes van mijn schoonmoeder, maar ik veronderstel dat hij nog groter wordt? Ik voel inderdaad zijn ribben en ruggegraat nog (niet echt hard, maar dat is bij een mens ook niet hé)!

Het is een binnenkat, hij kan niet buiten (we hebben geen tuin of terras en wonen aan een drukke straat in een dakappartement)!

Ik heb al veel voer geprobeerd, maar meneer is erg kieskeurig! Om de week moeten we hem iets anders geven, want dan 'lust' hij het vorige ineens niet meer (tot enkele weken later dan)! Dus hij heeft niet echt een vast merk...
Gast

Bericht door Gast »

Ik lees enorm veel over navelbreukjes, en het lijkt me qua omschrijving hetzelfde als de liesbreuk van Poeki! Kan dit?

Ik hoop dat het niet groter wordt, zou ik niet aankunnen! Beestje opereren... Gelukkig beseft Poeki het zelf niet helemaal...

Momenteel krijgt hij trouwens Friskies speciaal voor binnenkatten! Maar hij eet zijn 55g altijd direct binnen het uur op, en zit dan bijgevolg ongeveer 24 uur zonder... is dat wel gezond? Ik durf hem niks meer bij te geven, aangezien hij 'te vet' is volgens de DA (en vrienden die hier komen, alluwel ik het zelf niet zie, maar soit...)


Hij zaagt wel minder om eten tegenwoordig!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een huiskat die binnen blijft wordt al snel te dik, ik weet er alles van, mijn kater is ook "mollig" ;-). Misschien kun je dezelfde hoeveelheid brokjes in twee keer geven, dan heeft hij twee eetmomentjes per dag. Verder natuurlijk veel met hem spelen en anders is er ook nog "Obesitas" voer bij de dierenarts te krijgen, speciaal gemaakt voor de dikkere kat.

groetjes,
Sandra

Wellicht geheel overbodig, maar ik meld het toch eventjes voor de zekerheid: minder eten is helemaal niet erg voor een kat, maar vasten is erg schadelijk voor zijn lever en spijsverteringssysteem.
Gesloten