staren en lui gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Tiara
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2006 16:14

staren en lui gedrag

Bericht door Tiara »

Hoi poezenvrienden,

'mijn' Gabriel (iets ouder dan een jaar) heeft er een handje van om me aan te zitten staren. Vooral als ik achter de computer zit. Dat doet hij heel indringend. Soms vraag ik 'm wat hij wil, spelen, even een knuf. Maar nee, vaak loopt hij dan heel nonchalant weg. Weet iemand wat dit gedrag kan betekenen?
En Gabriel kan ontzettend lui zijn. Hij vind het geloof ik leuker dat ik met z'n speeltjes in de weer ben dan dat hij er wat mee doet. Hij is een binnenkat, dus dat hij zich dan buiten uit zou leven is zeker niet aan de orde.
Herkenning bij iemand?

Groet,
Tiara
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dat aanstaren is heel herkenbaar, doet Dap ook. En snel wegrennen als ik m dan wil aanhalen o.i.d. Volgens mij vinden ze het gewoon erg leuk om te gaan staren...
Het blijven rare beesten, die poezels!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Volgens mij is gewoon kattengedrag hoor. Katten zijn nu eenmaal eigenwijs :lol: En lui zijn is een hobby van veel katten ;-)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Waar gaat hij naartoe als hij wegloopt dan?
Onze katten doen dat ook wel, de een omdat hij dan gewoon even aandacht wil en de ander omdat hij eten wil :lol: Die loopt inderdaad ook weg als je tegen hem begint te kletsen maar die loopt dan naar de kast met het eten om daar dan voor te gaan zitten.

En dat hij zo lui is, is natuurlijk niet zo goed voor hem. Helemaal als ze nog zo jong zijn en niet buiten komen zouden ze toch binnen met hun baasje normaal regelmatig moeten spelen. Onze katten zijn gek op spelen en hebben dat ook echt nodig om hun energie kwijt te kunnen.
Zal wel lastiger zijn om ervoor te zorgen dat hij op gewicht blijft dan denk ik?
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Misschien vindt hij het leuk om er een speelkameraadje bij te krijgen? Hij vindt het zo te lezen niet zo interessant om met speeltjes te spelen, maar het kan zijn dat hij met een ander jong katje helemaal loskomt. Het hoort wel bij jonge katjes om te spelen en rond te rennen, dus dat zou voor hem wel goed zijn.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Voor Woefie heeft dat ook geholpen. Ze was niet echt lui of zo, maar ze speelt nu wel meer (zeker nu Musti terug wat kalmer is).
Met twee achter een muisje aan gaan is veel leuker dan alleen. Ook andermans staart is heel erg spannend....

En wat kosten betreft, dat valt reuzegoed mee. Ok, je moet twee beesten eten geven, de kattenbak wordt sneller vuil, de da moet twee keer betaald worden, maar je hebt maar 1 kattenbak nodig, 1 krabpaal (als je een grotere hebt tenminste), enz.
Tiara
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2006 16:14

en dan...

Bericht door Tiara »

bedankt voor al jullie reacties! leuk
ja, een speelvriendje voor hem zou best leuk zijn denk ik, dat wil hij zelf ook wel. Maar.... mijn budget is niet zo groot. Eventuele DA kosten voor 2 katten vind ik wel iets om rekening mee te houden. En vinden 2 katten het wel leuk om binnen te zijn? Ze kunnen hier gewoon niet naar buiten en mijn huis is niet megagroot. Ze hebben een keukenruimte om te klooien en een woonkamertje. En heeft iemand ervaring met een 2e katje erbij? Gabriel is dus nu ruim een jaar en het lijkt me goed voor hem om in ieder geval een jongere kat erbij te plaatsen. Het is toch Gabriel z'n territorium nu, met een oudere kat zal dat misschien problemen geven...
En dan de volgende vraag! Als er dan een katje bij komt, dan graag een '2e handsje', een katje dat graag een goed huisje kan gebruiken. Dus, als iemand al overweegt om afscheid te nemen van een poezebeest, dan hoor ik het wel...

groetjes,
Tiara
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Woefie was 5 maanden toen Musti erbij kwam. Dat gaf een grom en blaasconcert, maar eigenlijk is het nogal rustig verlopen. Jonge katten zijn toch altijd veel nieuwsgieriger als oudere en dat helpt. In de week blijven ze bij ons ook binnen en zo heel groot is ons huis ook niet. In het weekend mogen ze buiten (als wij thuis zijn) en houden we een oogje in het zeil.

Er is vast en zeker nog een topic over een nieuwe kat in huis nemen waar meer info te vinden is.

Over de da-kosten: uiteraard zijn de meeste kosten dubbel (elke kat zijn ontworming (2 keer per jaar), inenting (1 keer per jaar), castratie (1 keer op hun leven), enz.) maar je kan altijd eens horen of je maar 1 keer de consultatiekosten moet betalen als je met je 2 katten gaat. Is toch ook weeral 50 euro uitgespaard.

Succes.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wij betalen inderdaad ook altijd maar één keer consultkosten als we met meerdere katten naar de da gaan.
Als je het van plan bent kan je het beste zo jong mogelijk een katje erbij halen, hoe langer een kat alleen is geweest hoe lastiger het wordt.
Wij hebben ook na een jaar een tweede kat in huis genomen omdat we merkten dat onze oudste kat zich verveelde. Juist omdat je kat een binnenkat is lijkt het me verstandiger om er een tweede kat bij te halen.
Je kan tegenwoordig ook een verzekering afsluiten voor de eventuele dierenartskosten (als het goed is staat daar op de hoofdpagina van de kattensite ook wat over)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Misschien vind je het leuk om eens in het plaatselijke asiel te gaan kijken :grin:. Het kittenseizoen is bijna afgelopen, maar er zijn nog genoeg jonge katjes tot 1 jaar.

Als je zelf zoals jij een kat van 1 jaar hebt, is een speels jong katje het leukst, maar er zijn ook veel wat oudere katten (bijvoorbeeld van 2 à 3 jaar) die ook nog heel speels zijn.

Veel succes met het vinden van het "perfecte" maatje voor jouw katje.

groetjes,
Sandra
Gesloten