# Tandenpoetsen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
1973meissie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2006 17:30
Locatie: limburg

# Tandenpoetsen

Bericht door 1973meissie »

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag mijn kat Urrertjuh 10 jaar heeft last van tandsteen.
Ik ben bij de dierenarts geweest liet mij zien hoe zijn tanden te poetsen, oke ik denk thuis doet ik wel effe maar dat is een hels kwarwei, heeft iemand een idee hoe ik dit ken oplossen,want om steeds naar de dierenarts te gaan kost ook pieken

P.S D tandenpasta is met vis dus dat is het probleem nie het poetsen zelf is het probleem lukt met 2 man nie terwijl de dierenarts het in zijn eentjuh deed
hoi ik heb 2 katten urrertjuh van 10 jaar en gompie van 8 jaar zijn lieve katten ontdeugend eigewijs en vreselijk leergierig en speels
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Met tanden poetsen krijg je tandsteen niet weg dus dat vind ik een beetje vreemd advies van je dierenarts :???:
Dat kan alleen onder een lichte roes verwijderd worden, net zoals bij ons gedaan word als we tandsteen hebben dus wegkrabben of met een boortje wegslijpen.
En ik had wel gedacht dat dat niet zou lukken, want dieren houden er niet zo van als er al in hun bekkie gekeken word dus laat staan tanden poetsen.
Een van onze katten is 5 en heeft aanleg voor tandsteen, het is nog niet zo erg en zij heeft geen last.
En zolang ze geen last heeft hoeft er ook niks aan gedaan te worden, en poetsen is niet eens te sprake gekomen.
Als Urretje dus geen last heeft kan je het beter laten. Beter is om m iets te geven waar hij goed op moet kauwen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Mijn moeder gebruikt zuurstofwater voor ogen, oren en ook tanden dacht ik.

Is dit goed, want is om te weten omdat ik ook een katje zal hebben binnen kort.

Om wat jou probleem betreft, ik heb de tanden van mijn moeders katerke ook al gepoetst ijn mijn eentje, en ik heb er geen problemen mee. Ik steek mijn vinger in haar mond ( achter de laatste tand) en ze kan haar mond ( bek is zon lelijk woord) niet meer dichtdoen, en eenmaal ik bezig ben , vindt ze het leuk
Gebruikersavatar
Yoeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 sep 2005 12:39

Bericht door Yoeri »

Ik zat gisteren in een kattenboekje te lezen waarin tips staan en daarin stond dat je de tanden van je kat(ten) moet poetsen ter voorkoming van tandsteen en indien het niet lukt je dit door de DA moet laten doen. De nadruk lag nogal op het 'moeten' vond ik
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Toen ik laatst bij de DA was met Tukker voor entingen, kwam ze er ook achter dat hij tandsteen heeft. Zij adviseerde me ook te gaan poetsen.. Of met een heel klein speciaal borsteltje, of gewoon met je vinger waar je iets ruws (een gaasje ofzo) omheel wikkelt.
Het is ook niet de bedoeling dat je het tandsteen weg poetst, want dat kan gewoon niet, maar je kunt zo wel voorkomen dat er extra tandsteen bij komt. Op zich een goed idee bij een kat die er gevoelig voor is, maarrrrr.. Daar moet je dan wel al vroeg mee beginnen lijkt me. Echt uitgesloten dat ik Tukker zijn tandjes kan gaan poetsen zonder worsteling en gehavende vingers hoor! :???: Ik laat het dus maar zitten.. Weet ook niet wat ik anders moet doen. Hij krijgt geen blikvoer ofzo, dus daar ligt het niet aan. Gewoon aanleg denk ik.
Gesloten