brokjes niet willen eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Marjolein

brokjes niet willen eten

Bericht door Marjolein »

Ik heb een exotic kitten, die grootgebracht is met fles, woog 46 gram.
Ze was de enige kitten die geboren werd.
Ik heb haar bij mij gekregen toen zij 4,5 maand was. Maar zij weigerd brokjes te eten.
Van alles geprobeerd, brokjes wellen door de pate doen enz.
Wie hebben hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Hoe lang zie je het aan? Ik bedoel, als jij als vrouwtje na 24 uur toch maar weer natvoer geeft geef ik die kat van jou groot gelijk, laat die brokken maar zitten, want vrouwtje komt uiteindelijk toch wel over de brug! :)

Ik heb wel eens vaker van die grappenmakers meegemaakt hoor. Maar weet je, als er niks anders te halen valt (en bij een aantal kon dat wel drie, vier dagen duren) zullen ze wel moeten - en doen ze ook :)

Er even vanuit gaande dat er niets mis is met het gebit. Katten waarbij het tandvlees gevoelig is of ontstoken, weigeren droog voer namelijk ook graag, dat doet tenslotte zeer wanneer ze moeten kauwen. Een ontsteking kun je zelf al signaleren door het bekje goed te bekijken van binnen, maar ik vind persoonlijk (zeker als je er niet zoveel verstand van hebt over hoe het eruit zou moeten zien) dat je daarvoor best wel naar de DA mag gaan. Dat doe ik zelf ook al zou ik het wel herkennen. Ik heb toch liever zijn bevestiging dan dat ik het toch niet goed gezien heb, weet je wel :)

Maar aannemend dat de bekinhoud prima in orde is: geen natvoer meer geven, punt.
Mag ik vragen waarom je de kat brokken wilt laten eten? Wat is je motivatie? Ik ben zelf ook een brokkenvoerder hoor (Royal Canin), maar puur nieuwsgierigheid nu :)
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het spijt mij maar hier ben ik het helaas niet mee eens. Het is niet goed een kat te dwingen door hem een paar dagen geen blik te geven en zeker een kitten niet, want als een kat eenmaal stopt met eten, gaat hij soms niet meer vanzelf eten en kan hij leververkleving krijgen. Dat kan dus heel gevaarlijk zijn. Ik zeg niet dat dat altijd gebeurd, maar ik zou bij een kitten de boel niet forceren.

Mijn advies is dus blik te blijven geven met steeds meer brokjes erdoor tot er vanzelf alleen nog brokjes overblijven. Gewoon rustig afbouwen dus.

groetjes,
sandra
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Jouw optie is ook heel goed Sandra. Ik haalde niet uit de OP dat het (nog) om een kitten ging, alleen dat ze de kat kreeg toen deze 4,5 maanden oud was.

Ik zeg ook niet dat ze het dier moet verhongeren, hè ;) Nu ik er over nadenk was ik ook iets te snel met mijn reactie. Ik sliep vast al half, want er hoorde wel bij dat je langzaam moet overstappen van het een naar het ander, ook als je van merk overstapt. Doe je het van de een op de andere dag, heb je ook nog kans dat de maag van streek raakt omdat er iets totaal anders ingaat.

Ik heb mijn antwoord geschreven in de volledige veronderstelling dat dát al gebeurd was, maar dat staat er helemaal niet bij. Excuses voor de laksheid!
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Nicole

Bericht door Nicole »

Mijn poesje had erg veel tandsteen en moest derhalve speciale brokjes eten maar was ook gewend aan blik.

Ik heb het zo gedaan dat ik ertoe over ging on nog maar één keer per dag blik te geven, en 's avonds brokjes. Dat heeft ze goed opgepakt.

Op die manier kun je het ook afbouwen: steeds minder uit blik en meer brokjes.

Succes ermee!

:smile:
snoesiepoeske
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2007 18:01

Bericht door snoesiepoeske »

wij hebben nu een logékat in huis (6 maanden), en die is gewoon om alleen nat voer te eten. Ik weet dat dat slecht is voor de tanden (tandsteen enz) de baasjes hebben droge brokken geprobeerd maar die wil ze niet. Nu, onze katten eten alleen droogvoer, heel zelden eens nat voer. Ik heb al geprobeerd om brokken te mengen en ze eet mooi de natte brokken ervanaf. Ik heb geprobeerd de brokken even te laten weken in het nat tot ze zacht waren en weer haalt ze de natte brokken eruit en laat de rest liggen. Tot slot de laatste poging de natte brokken geplet tussen de geweekte droge brokken en weer blijven de stukjes droge brokken over. De kat is nu al 3 dagen in ik-weiger-droge-brokken-te-eten-staking. altijd de natte brokken eruit en de droge blijven liggen. Iemand nog een idee??? Ze heeft echt wel honger, maar ze kent droge brokken niet dus hoe krijg ik haar aan het eten? Meermaals per dag bied ik het eten (aldanniet gemengd) aan.

Het tweede probleem met het prinsesje is dat ze alleen melk wil drinken. Water met een scheutje melk in gaat ook nog maar alleen water is zeker niet de favoriet! Ook afbouwen? Of gewoon stoppen met de melk erbij te doen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad een erg lastig probleem en ook een dilemma voor jullie, want het kan best zijn dat deze kat thuis weer alleen natvoer krijgt en dan is al jullie moeite voor niets geweest.

Katten zijn erg hardnekkig en als ze weten dat ze toch weer natvoer krijgen zullen ze niet snel vrijwillig op brokjes overstappen, het is dus een beetje een kwestie van de aanhouder wint. Toch kun je niet zomaar overstappen op brokjes want als een kat een paar dagen weigert te eten dan kan zijn/haar spijsvertering plat komen te liggen en de kat dood gaan (omdat hij/zij dan niet meer kan eten ook al wil hij/zij het wel).

Je kunt dus twee dingen doen: óf je geeft haar gewoon natvoer totdat ze naar huis gaat en laat de eigenaren dit probleem oplossen óf je houdt vol en probeert haar aan de brokjes te krijgen waarna de eigenaren dit van je over gaan nemen (maar dan moeten ze dat natuurlijk wel doen).

Je hebt al veel geprobeerd en jammergenoeg is dit nog niet gelukt, dus het zal best een probleem zijn om haar op brokjes te krijgen. Toch moet dit wel een keertje gebeuren wat blikvoer én melk is inderdaad helemaal niet goed voor een kat.

Misschien kun je wat verschillende soorten brokjes proberen of kittenbrokjes geven. Vooral dat laaste vinden veel katten erg lekker en je kunt dit ook aantrekkelijker maken door er wat warm water bij te doen (dan komen de geuren vrij). Ik wens je in ieder geval succes met deze lastge situatie.

groeten,
Sandra
snoesiepoeske
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2007 18:01

Bericht door snoesiepoeske »

Ik heb het eens geprobeerd, kittenbrokken in warm water en daar eet ze een beetje van.
Dus had ik een ideetje en heb de mengeling nat/droge brokken een beetje warm gemaakt en nu eet ze er ook van!
Kan zijn doordat ze nu heeft gezien dat die droge brokken ook eten is, dat ze de rest ook wil eten.
Afwachten voor morgen. Dan zal ik het eens niet warm maken eens zien wat ze ervan zegt :D
Gesloten