kater blijkt poes :)

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
anietje37

kater blijkt poes :)

Bericht door anietje37 »

Ongeveer een maandje of 8-9 heb ik twee katten opgehaald bij iemand.
Ik had al een kat van 7 jaar thuis en wilde er graag nog 1 of 2 bij.
Prima,konden het samen goed vinden allemaal,dus geen probleem.
Nu zijn de katten bijna 1 jaar en eentje is verdwenen. Wandelen in de buienlucht en ergens een plekje gevonden (hoop ik) waar ie het beter heeft.
De andere komt af en toe eens kroelen en eens in de zoveel tijd voel ik of ik geen tekens of dergelijke vind,zeker met het afgelopen warme weer.
Enkele weken geleden voel ik weer eens en ja, een bultje,dus ik wilde al mijn tangetje pakken.
Ik voel nog even verder en verhip,zit er og eentje.
Ik draai de kat om want ze zaten op haar buik en wat denk je? Geen teken,maar tepeltjes....hahahaha
Mijn kat is geen kat maar een poes.
Ooit zoiets doms gehoord? hihi
Maar waarom voel ik nu dan pas tepels,denk ik nog. Eerder heb ik die nog nooit gevoeld.
Ging er eigenlijk vanuit dat het katten waren,maar goed.
Afgelopenw eekend kom ik thuis en jawel hoor, twee kleine schattige kittens erbij.
Ze blijven hier,dus niemand hoeft zich zorgen te maken en de poes wordt gesteriliseerd,wanneer het mag.
Iemand enig idee by the way, vanaf wanneer na de bevalling dat mag?
Jarenlang katten gehad en nu zoiets.....blijft grappig :)

Anita
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Euh, katers hebben ook tepels hoor!!

En ik zou even aan je dierenarts vragen wanneer je haar het beste kan laten steriliseren. Ik zou haar in ieder geval nu niet naar buiten laten, anders loop je de kans dat ze zo weer zwanger is.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik snap niet goed wat je bedoeld...Als je dacht dat het een kater was, dan had je toch al lang teelballen moeten zien/ voellen.
Daarbij, ook een kater heeft tepels, niet alleen een poes.
Waarschijnlijk heb je die tepels gevoeld, omdat de poes op het punt van jongen stond, dan zwellen de tepels namelijk op.
De jongen kunnen vanaf een maand of 5/6 gesteriliseerd/gecastreerd worden.
Moederpoes word ook gesteriliseerd hoop ik, anders gaat ze nog vaker met kittens thuiskomen vrees ik.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Minstens een week of negen de jongen bij de moeder laten en dan laten sterilisteren. Dat heb ik hier wel gedaan met een moederpoes plus nest van iemand anders. De jongen kunnen dan voldoende zogen bij de moeder en de moeder kan moeder zijn en bijkomen van alles...Mits je ze echt binnenhoudt!!!!!!!
Laat ze lekker bijelkaar totdat je een plekje voor de kleintjes vindt, niet voor negen weken bij de moeder dus.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
darknessV

Bericht door darknessV »

hey, mijn schoonmoeder haar kattin heeft onlangs kittens gekregen, maar ze is er nog ni aan uit ofdat het mannetjes of meisjes zijn. Ik ben zo goed als zeker dat het mannetjes zijn, omdat ze teelballen hebben. Maar mijn schoonmoeder en haar dochter zijn er echt vanuit dat het vrouwtjes zijn, omdat ze tepels hebben! :roll: Ik heb hun ook gezegd dat katers ook tepels hebben, maar ze zegt er op: 'dat kan niet, zoveel tepels?' Mijn vraag is om toch nog meer overtuigd te zijn van mijn antwoord, hebben katers evenveel tepels als poezen?

danku
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

darknessV schreef:Mijn vraag is om toch nog meer overtuigd te zijn van mijn antwoord, hebben katers evenveel tepels als poezen?
danku
Ja, zowel kater als poes hebben 8 tepels. Vertel ze maar: man en vrouw hebben toch ook even veel. ;-)
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

klopt, ik vind trouwens alleen bij Musti (kater) de tepeltje terug. Woefie (onze kattin) heeft een iets langere vacht en daar vind ik ze niet (maar nu ze net gesterillisseerd is, weet ik wel zeker dat ze er zijn!)

Dus, tepeltjes bepalen helemaal niet het geslacht (zoals bij mensen).
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Hum, bij mensen bepalen tepels ook niet het geslacht hoor? -kijkt nog eens naar manlief en denkt, nee, 't is echt een vent- ;)

Wanneer kittens gecastreerd mogen worden is verschillend per dierenarts. De een doet het graag zo snel mogelijk en vanaf een week of zeven (wat prima is), de ander houdt vast aan enkele maanden.
Beide leeftijden hebben voor- en nadelen, het is voor iedereen en ieder dier verschillend wat de beste keus is.
Het belangrijkste lijkt mij dat je ongecastreerde katten binnen houdt tot ze het zaakie kwijt zijn, én dat je ze castreert. Daarmee bedoel ik dus ook bij de poezen, de baarmoeder laten weghalen en niet alleen de eierstokken (en bij de heren dus niet alleen de leiders doorsnijden maar de ballen weghalen).

De moederpoes, en dat was volgens mij ook de vraag van Anniet, mag onder het mes zodra ze niet meer zoogt. Dus zodra de kleintjes volledig van de moedermelk af zijn kun je een afspraak maken :)

Veel plezier verder van je nieuwe gezinsleden! :)

Groetjes, Fram
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Fram schreef:De moederpoes, en dat was volgens mij ook de vraag van Anniet, mag onder het mes zodra ze niet meer zoogt. Dus zodra de kleintjes volledig van de moedermelk af zijn kun je een afspraak maken :)
Even een kleine aanvulling: sommige kittens blijven eindeloos lang doordrinken (ver na 4 maanden) en dan kun je er voor kiezen ze even uit elkaar te halen, zodat de melkproductie stopt en dan kun je daarna de moederpoes laten steriliseren. In dat geval hoef je dus niet te wachten tot de kittens volledig gestopt zijn met drinken.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Whoei inderdaad Sandra! Normaliter zoogt een kat bij zes, zeven weken niet meer (ongeveer, er zit wel wat verschil tussen nesten natuurlijk). Bij twaalf weken is het echt zaak om er zelf een beetje een handje in te helpen (uit elkaar halen dus), hoewel ik ook besef dat de meningen daar over verdeeld zijn.
Maar da's ook net als bij mensen hè, de een geeft een half jaar (ofzo) melk en bouwt af, de ander blijft doorgaan tot het tweede levensjaar :)
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gesloten