rare gewoonten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
LuckyLuke

rare gewoonten

Bericht door LuckyLuke »

Onze poes heeft al heel wat meegemaakt. Hij zal ongeveer 7 of 8 jaar oud zijn. Hij woonde vroeger bij mijn vriend als zwerfkat tot ze enkele maanden geleden overreden werd. Ik heb hem onmiddellijk naar het dierenziekenhuis gebracht en hij is ondertussen al weer thuis. Later kregen we te horen dat hij een nierziekte heeft en hij is hardhorig. Dit even als achtergrond. Zou het met al deze feiten te maken hebben dat hij bijvoorbeeld in zijn kattenbak slaapt? Zo miaauwt hij ook heel vreemd, het is meer huilen. Als hij ons dan ziet stopt hij ermee. En wat zou ik kunnen doen aan dat vieze geurtje van hem...
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Hoi,
Wat fijn dat dit katje na al zijn ellende een huisje heeft gevonden bij mensen die om hem geven :smile:

Mijn eerste idee is dat je katje door alle ellende die ze heeft meegemaakt erg op zoek is naar veiligheid en geborgenheid.
Als de kattebak een overkapping heeft zou het kunnen dat ze er in slaapt/ligt omdat dit haar een veilig gevoel geeft. Als ze verder nergens een rustig veilig plaatsje heeft in huis zou je kunnen overwegen om b.v een doos op zijn kant neer te zetten met een lekker zacht dekentje er in.
Plaats deze bij voorkeur op een rustig plaatsje waar je niet steeds langs hoeft te lopen. Het miauwen/ huilen waar je het over hebt doet ze begrijp ik als ze jullie niet ziet, ik denk ook dat dit een (noem het maar) verlatingsangst is. Jullie hebben haar in huis genomen, verzorgt en vertroeteld. Ze is afhankelijk van jullie en wil graag jullie gezeldschap.
Wat betreft dat vieze luchtje misschien gaat dit over als ze niet meer in de kattenbak slaapt.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Grote kans dat ze jullie roept om te weten waar jullie zijn. Als ze hardhorig is, kan ze dat niet zomaar weten en dan maakt ze zich gewoon een beetje zorgen of zo.
LuckyLuke

Bericht door LuckyLuke »

Dat is het net, hij heeft voor zichzelf een heel kamertje. Er staan wat planten, zijn eten en drinken, zijn kattenbak en dan een mandje met een warm dekentje en zijn beertje dat we gekocht hadden dat hij gezelschap had in het ziekenhuis. En toch legt hij zich steeds in de kattenbak. Zelfs als ik zijn kattenbak weg neem om te verversen legt hij zich net op het plekje waar de kattenbak staat op de grond. Toen hij pas hier was legde hij zich wel in zijn mandje.Ik heb nu geprobeerd met gewoon krantenpapier erin te leggen, misschien dat dat helpt omdat hij dat meer gewend is. Ik heb ook al geprobeerd om de kattenbak en het mandje te wisselen van plaats, maar dat had hij snel in de gaten :). En ik denk dat die geur van hem komt. Zou dat kunnen? Want de kattenbak wordt veel ververst omdat hij er steeds in ligt.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Wat ruik je voor een geur dan? Dove katten miauwen vaak erg hard. Mijn Witte de With doet dit ook,maar meestal als hij een vreemde kat ziet of schrikt.
Woonde ze buiten bij je vriend of voerde hij haar? Is ze pas helemaal binnen?
With ligt ook weleens in de kattenbak, maar niet altijd. Misschien kan je nog een kattenbak neerzetten en kijken of je kat daar op gaat om haar/zijn behoefte te doen. Kijken wat dat doet.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Zou het kunnen dat hij zo ruikt omdat hij (lang) in de kattenbak ligt? In dat geval is inderdaad nog een kattenbak neerzetten met evt. iets van een dekentje/kussentje er in een optie. Verder ruiken katten soms uit hun bekje omdat er iets is met hun tanden aan de hand is. In dat geval is een check up bij de da een goede optie. Zelf kan je ook al wel wat onderzoek doen door te ruiken en even te kijken of de tanden mooi wit zijn en het tandvlees goed aanligt en mooi roze is. Dat harde miauwen zou ik ook toeschrijven aan de hardhorendheid gelukkig stopt hij ermee als jullie ziet. Het klinkt enigszins lastig maar het zijn zeker geen zaken die niet op te lossen zijn. Succes ermee!
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Saskiaatje

Re: rare gewoonten

Bericht door Saskiaatje »

LuckyLuke schreef:Later kregen we te horen dat hij een nierziekte heeft ...... en wat zou ik kunnen doen aan dat vieze geurtje van hem...
Mijn kater van ongeveer 10 jaar oud begon ook steeds viezer te ruiken. Het bleek dat dit kwam omdat hij het aan zijn nieren had. Alle afvalstoffen die zijn nieren niet goed konden verwerken kon je aan de buitenkant (uit zijn bekkie maar ook via zijn huid) aan hem ruiken. Nu zit hij al een tijdje op een nierdieet en ruikt hij helemaal niet meer!

Ik weet natuurlijk niet of jouw kat al op een nierdieet zit, maar bij ons hielp het goed tegen de geurtjes (en het is natuurlijk veel beter voor zijn nieren!!). Heeft jouw dierenarts hier misschien iets over gezegd?

groetjes,
Saskia
LuckyLuke

Bericht door LuckyLuke »

Kattenbella => Ik kan de geur moeilijk omschrijven eigenlijk... en hij woonde inderdaad buiten bij mijn vriend, maar hij werd daar wel gevoederd. Dus nu is ze pas altijd binnen. En dat van die extra kattenbak ga ik eens proberen! Dank voor de tip.

Ona => Er staat al een andere kattenbak met een dekentje, maar daar legt hij zich niet in. Ik heb nu alleen krantenpapier erin gelegd, maar het haalt blijkbaar niet veel uit.

Sasiaatje => Hij zit al op een nierdieet. En de dokter heeft daar eigenlijk niks van gezegd. Maar het zou misschien wel kunnen omdat hij al zo lang buiten zat, dat hij daardoor zo'n geur heeft. Het zal zijn lichaamsgeur zijn. Het is en blijft tenslotte een zwerfkat.

Ik ben trouwens gisteren terug naar de dierenarts moeten gaan. Hij had sinds eergisteren een lopend oog en hij schudde erg met zijn hoofd. Gisteren avond was heel zijn rechterwang gezwollen. Blijkt dat het een oor- en oogontsteking is. Ocharme! Het is altijd wat anders met hem... Maar hij komt er wel steeds bovenop! Nog eens een teken hoe sterk die beestjes wel niet zijn!!

Grtz
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het is wel zo dat bijna alle katten met een nierprobleem ook problemen hebben met hun tandvlees en of gebit. Ze zijn heel erg gevoelig wat dat betreft. Misschien kan een antibioticumkuur helpen, maar dan moet je dierenarts er inderdaad wel naar kijken. Ontstoken tandvlees en of kiezen/ tanden kan ook heel erg stinken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
LuckyLuke

Bericht door LuckyLuke »

Hoi,

Ik wou jullie even laten weten dat het momenteel heel goed gaat met de poes. We hebben ook de oorzaak gevonden van zijn geurtje!! En ook van zijn oogontsteking want dat had ermee te maken. Hij had namelijk last van een rotte tandwortel. Aan de tand zelf was niets te zien, maar er zat wel een heleboel etter achter zijn tand. En dat was de boosdoener.

Ik ben ondertussen al even bezig met de tip van Kattenbella om twee kattenbakken te zetten. Op het begin leek het alsof hij wist dat hij in de ene zijn behoeften moest doen en in de andere moest slapen, maar dat is ondertussen voorbij... Hij wisselt gewoon af. Dan slaapt hij in de ene, dan in de andere.

En in verband met dat roepen/huilen dat hij doet... Daarstraks was het weer zo... en hij stond daar in zijn kamertje. Daar hebben we kranten tegen de muur gehangen omdat hij soms nogal wild omgaat met zijn kattenbakkorrels ;-) En hij stond dus daar te roepen terwijl hij naar de koopjes in de krant aant kijken was :lol: haha... was wel grappig zicht :grin:

Bedankt voor jullie reacties!
LuckyLuke

Bericht door LuckyLuke »

Hoi,

Ik heb een paar dagen geleden bovenstaand bericht geplaatst. Jammer genoeg is de situatie vandaag weer tegen ons gekeerd. Sinds gisteren is onze poes beginnen overgeven en nu wil ze niet meer eten. Ik ben deze middag dan weer naar het ziekenhuis gereden en ze vertelden me daar dat haar nieren het opgegeven hadden. Met andere woorden, er was maar één oplossing.
Vanmiddag is ze dan langzaam gestorven, niet zonder verdriet, maar zo een lief beestje laten afzien, dat heeft ook geen zin.

Nogmaals allemaal bedankt voor je reacties,
Groeten
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Arme poes. Wat naar dat ze niet meer te helpen was, maar je hebt helemaal gelijk dat je deze verdrietige beslissing genomen hebt. Heel veel sterkte toegewenst!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ik lees nu pas het bericht dat je de poes hebt moeten laten inslapen,
wat verdrietig.
Misschien is het een troost dat de poes bij jullie nog een liefdevol en veilige tijd heeft gehad.

Sterkte
Lianne
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gesloten