naar buiten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
john

naar buiten

Bericht door john »

wy zijn 3 maanden geleden verhuist van een rustige wyk naar een drukke wyk waar veel auto's langs razen nou heb ik 4 katten die buiten gewend zijn maar ik durf ze niet naar buiten te doen ik ben bang dat ze overreden worden wat moet ik doen
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Als het echte buitenkatten zijn is het beter ze niet te proberen binnen te houden, want dan raken ze gefrustreerd en gaan ze zich misschien op elkaar afreageren (vechten en pesten). Als het ze niet veel uitmaakt of ze naar buiten gaan, zou je kunnen proberen om ze binnen te houden en ze met veel speelgoed en dergelijke af te leiden.

Als je een tuin hebt zou je misschien een buitenren kunnen maken, dan kunnen ze altijd veilig naar buiten en heb je er verder geen zorgen aan.

Wat ook goed helpt (zeker bij katers) is ze te castreren/steriliseren, omdat ze daar vaak rustiger van worden. Ze hebben dan minder de neiging om hun instinct te volgen en blijven dan ook vaker in en rond het huis. De meeste dodelijke verkeersongevallen gebeuren namelijk met ongecastreerde kater in de lente (bij ons asiel worden deze wekelijks dood binnengebracht).

Als echt niets helpt en je ziet dat ze ongelukkig worden, moet je er misschien aan denken om ze bij een ander te plaatsen en in het uiterste geval naar het asiel te brengen. Uiteraard willen jullie zelf voor jullie katten blijven zorgen, maar soms kan het gewoon niet anders en worden ze ergens anders gelukkiger. Maar zo'n vaart zal het waarschijnlijk (hopelijk) niet lopen.

groetjes,
Sandra
john

Bericht door john »

bedankt voor je reactie het zijn buitenkatten dus het blijft moeilijk. Ze kunnen achter wel naar buiten daar is het vrij rustig. We zijn bang dat ze naar voren gaan waar het erg druk is.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Dan kun je er voor kiezen om of een ren in je tuin te maken, of langs de hekken een afrastering waardoor ze alleen maar in de tuin kunnen.

Als je hier op het forum op kattenren of afrasteren zoekt, zul je foto's en dergelijke tegenkomen.

makkelijk te doen, en niet te duur, en je katten blijven veilig in je tuin, maar het is ook net wat je er zelf voor over hebt.

Wij wonen nu heel rustig, waardoor ik mijn katten vrij naar buiten laat, maar als wij ooit gaan verhuizen naar een normale buurt, dan word er of en kattenren gemaakt of er komt een rastering langs het hek, zodat ze de tuin niet uit kunnen. Voor hun veiligheid.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
mara30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mar 2005 20:34

Bericht door mara30 »

Wanneer je ze naar buiten laat, moet je er vanuit gaan dat ze ook naar voren zullen gaan. In eerste instantie is hun gebied misschien nog beperkt, maar uiteindelijk zal zich dat toch uitbreiden. Aangezien je het hebt over voorbij RAZENDE auto's zou ik sterk mijn bedenkingen hebben om ze zo naar buiten te laten. Je tuin dus aanpassen en zorgen dat ze niet uit de tuin kunnen.

Ik ben ook een tijd terug verhuisd en heb met de nieuwe woning echt rekening gehouden met het feit dat ik buitenkatten had en een rustige plek uitgekozen. Misschien dat je die mogelijkheid niet had, maar ik hoop dat je wel de mogelijkheid hebt om wat aan je tuin te doen. De voorbeelden die ik hier op de site zie, zijn helemaal niet onaardig.

Gr Mara
Dux en Ties

Hoe zorg ik ervoor dat mijn katjes de tuin niet uit kunnen?

Bericht door Dux en Ties »

We hebben 2 poezen, Dux en Ties. Ik vind het doodeng om ze naar buiten te laten omdat we aan een drukke straat wonen. Maar de achtertuin is prima, maar hoe zorg ik er nou voor dat ze daar niet uit kunnen? De tuin is praktisch helemaal omringd door schuttingen. Maar daar springen ze natuurlijk op. Iemand een idee???
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

dit kan door een afspanning te zetten bovenop je schutting. deze kan je laten met gaas schuin naar binnen toe lopen zodat de katten er niet overheen kunnen klimmen.

een andere mogelijkheid is het bouwen van een afgebakende plaats voor je katten. zoek eens naar "kattenren" op een of andere zoekmachine, er zijn een aantal mogelijkheden.
als je je wil registreren op dit forum, staat er een topic over en kan je in contact komen met mensen die hierin ervaring hebben.

veel succes ermee!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Echt afrasteren hoor! Ik heb ook veel ex buitenkatten die het prima doen zo!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

ik heb nu ook een probleem.. mijn twee binnenkatten gingen eerst aan een tuig naar buiten..
later hebben wij zelf een ren gebouwd..
nu is het zo dat ze er niks aan vinden in de ren. mijn kater hoeft niet zo nodig naar buiten, maar de poes wel..
die mekkert het hele huis bij elkaar. en gaat voor de achterdeur liggen. als ik ze in de ren doe dan wil ze er uit..
ik denk dat ik er niet aan ontkom en hoe graag ik ze eigenlijk ook niet los wil hebben(veel te bang dat ze weglopen etc.) ik denk toch dat zij los moet..
ze zijn het nu wel gewend buiten. mijn vraag is moet ik haar zo direct los laten en hoe lang dan?? en is het verstandig dat de kater dan ook samen met haar los gaat?? (misschien vind ie het toch leuk??)
ik ben wel bang dat als ik ze roep niet komen want zoals ik al zei ze vind het geweldig buiten en heeft zoveel aandacht voor alles wat daar beweegt dat ze mij haast niet ziet of hoort...
hoop gauw reactie,s te krijgen, om dit katje weer zo gauw mogelijk gelukkig te zien..

groetjes eeke
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Eeke, ergens heb ik het gevoel dat je kat je gewoon zit uit te lokken. En ik denk niet dat dat afgelopen zal zijn als haar buiten groter is. Waarschijnlijk wil ze dan ook naar buiten als ze binnen is en naar binnen als ze buiten is.

Mijn gevoel zegt heel erg dat ze zich er bij neer zal moeten leggen dat ze een ren heeft een geen hele wereld.

Wat je wel zou kunnen doen is de ren leuker maken voor haar. Ik weet niet wat je in de ren hebt, maar je zou wat klauter dingen, onderzoek/ontdenk dingen maken. Er moet wel wat te beleven zijn in de ren.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik ben het wel met Elize eens, je katje loopt gewoon te dwingen.
Missy van ons loopt ook steeds te zeuren dat ze naar buiten wil, als ik in de keuken ben, tuurlijk mag ze..als ik buiten ben en anders amuseert ze zich maar gewoon binnen.
In de huiskamer zit ze me ook wel eens vragend aan te kijken en ik weet precies wat ze wil, maar ik geef daar niet aan toe.
Ze zeurt ook verder niet als ik haar negeer, dus ik denk dat je dat het beste kan doen.
Ze heeft gemerkt dat haar gemekker effect heeft, je geeft haar haar zin, dus dan een stapje verder gaan en kijken of je weer toegeeft.
Dat gedrag negeren is eigenlijk het beste wat je kan doen, verwacht niet dat het met een week over is.
Katten zijn erg aanhoudend, maar het gaat dan echt wel een keer over als ze goed doorheeft dat het geen effect meer heeft.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Eeke, ik heb nog wat vraagjes om een duidelijk beeld te krijgen of je poes nu eigenlijk een echte buitenkat is:

Je vertelde dat je poes vroeger altijd binnen was. Ging dat dan wel goed, stond ze toen niet te miaauwen voor de deur? Heb je haar vanaf kitten al binnen of ging ze bij vroegere eigenaren wel naar buiten?

Ook is het handig om te weten of het echt niet mogelijk is de poes vrij rond te laten lopen. Ben je alleen bang dat ze wegloopt of is het een drukke buurt met veel verkeer?

Mijn indruk is namelijk niet dat je kat je loopt uit te lokken, want ze weet niet dat er een wereld buiten de ren is, dus kan ze je ook niet proberen te dwingen om verder dan de ren te mogen. Volgens mij hebben katten niet zoveel hersencapaciteit dat ze je wellis en wetens proberen te dwingen. Ik denk dat als het een echte buitenkat is haar natuur haar als het ware roept om op onderzoek uit te gaan en dat ze je dat gewoon duidelijk probeert te maken met haar gemekker.

Je kunt dus je ren heel interessant maken met klimmogelijkheden en speeltjes, maar dat zal bij echte buitenkatten vaak niet voldoende zijn. Dan zal je haar toch vrij moeten laten rondlopen, als dat mogelijk is met verkeer e.d.

Je zal dus voor jezelf moeten overwegen of de poes vrij rond mag lopen of dat het onmogelijk is en dan kun je de ren wat "opfleuren". Verder is er natuurlijk ook de optie om de kat weg te doen, maar dat zou ik pas doen als je een echte gefrustreerde buitenkat hebt, die zichtbaar ongelukkig is met de situatie.

Sterkte en ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Sandra W schreef:Verder is er natuurlijk ook de optie om de kat weg te doen, maar dat zou ik pas doen als je een echte gefrustreerde buitenkat hebt, die zichtbaar ongelukkig is met de situatie.

Sterkte en ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes,
Sandra
Wegdoen?????? :shock: Dat gaat wel heel erg ver hoor!!!! Mijn binnenkat gaat ook graag naar buiten. Ze sjeest het liefste over het gras en klimt graag in bomen. Tja, ik woon 6 hoog, helaas voor haar, maar ongelukkig en gefrustreerd is ze echt niet hoor!!

Eeke, misschien is het een optie om jullie tuin af te zetten en een kattenluikje te maken. Dan kan ze wel naar buiten, maar blijft ze in de buurt.
En als je toch besluit om je katten naar buiten te laten, geef ze dan geen eten vlak voordat je ze naar buiten laat. Op een gegeven moment krijgen ze honger en dan komen ze echt wel terug hoor!
En verder ben ik het eens met Elize en Sandy, niet toegeven aan het gemekker als je niet wilt dat ze naar buiten gaat.

Veel succes ermee!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Muis schreef:
Als je mijn tekst goed had gelezen, had je gezien dat ik dit echt als allerlaatste optie noem! Als er echt geen andere mogelijkheden zijn én als de kat zichtbaar doodongelukkig is!!!! Ik heb alleen de bestwil van de kat voor ogen en stimuleeer niemand zijn kat weg te doen!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Over dat willens en wetens dwingen is nog wel een discussie te voeren hoor. De meeste weten precies hoe ze voor elkaar moeten krijgen wat zij willen en de baas eigenlijk geen trek aan heeft.

En de buitenkatten in de ren, ik heb inmiddels bij verschillende mensen rennen gezien die goed waren ingericht en waar buitenkatten in verbleven. Katten die over het algemeen buiten geboren waren en daar ook geruime tijd gezworven hebben, maar nu heel gelukkig zijn in hun ren.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten