kat gebroken staart?

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gesloten
sietske

kat gebroken staart?

Bericht door sietske »

Hai,

Mijn kat is nogal stuntelig en ik woon sinds een maand in een nieuwe woning met haar.
Laatst is zij, zonder dat ik het door had, van 2 hoog beneden gekomen in de tuin van buren en toen ik haar ging halen, omdat ze niet meer omhoog kon klimmen merkte ik dat haar staart slap hing.
Ze had geen balans meer bij het springen op meubels.
Als ik aan haar "stuitje" voel wordt ze geirriteerd en de staart krijgt zij niet uit zichzelf omhoog.
Zou het kunnen dat zij gevallen is naar beneden en daarbij haar staart heeft gebroken?
Of in ieder geval heeft beschadigd?
Ze eet verder normaal en miauwt niet extra veel dus ik twijfel of ze erge pijn heeft en ik naar een dierenarts moet.
Kan een staart vanzelf genezen?

Kortom wie heeft er tips?

Vriendelijke groet,

Sietske
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Het klinkt alof ze haar staart gebroken heeft....Je MOET er in elk geval mee naar de dierenarts. Een gebroken staart, kan leiden tot allerlei andere kwalen, waaronder een heleboel dodelijk. De staart is eigelijk het verlengde van haar ruggengraat, en er zit dus ook ruggenmerg in, wat volledig bezenuwd is, als de staart gebroken is, is het ruggenmerg doormidden ( zoals een dwarslaisie bij mensen), en is de kat vanaf een bepaalde plaats verlamd ( in dit geval de staart). Op zich kan een kat perfect functioneren zonder staart, maar als deze effectief gebroken is, en dus verlamd, word deze best geamputeerd.
Ze kan immers allerlei wondjes in de staart krijgen, omdat ze niks meer voelt daar, en deze wondjes kunnen gaan ontsteken en abcessen vormen end...
Ook kan er een onsteking onstaan op de plaats waar het ruggenmerg doormidden is, en dat kan zich verspreiden naar andere organen, zo hebben veel katten met een gebroken staart geen controle meer over hun blaas. Ze sterven, omdat ze niet meer spontaan kunnen plassen.

Het kan ook zijn dat de staart ernstig gekneusd is, maar dat het ruggenmerg nog niet volledig afgescheurd is. Dan onstaat er op de plaats van de kneuzing een inwendige zwelling, waardoor het lijkt alsof de staart verlamd is. Je poes heeft dan dringend medicijnen nodig ( cortisone) om de zwelling te laten slinken, en dan komt het gevoel en beweging in de staart ook weer terug.

Je zegt dat als je op het stuitje duwt ze precies pijn heeft, dat zal de plek zijn waar de kneuzing zit, of waar de staart kapot is. Zelf niet meer zitten duwen daar, want als het om een kneuzing met zwelling gaat, kan je het erger maken door erop te duwen.

Ik zou je dus aanraden om dringend met je poes naar de dierenarts te gaan.

Hou je ons op de hoogte ?
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Marietje

Gebroken staart bij kitten.

Bericht door Marietje »

Hallo,

Ik ben van plan om een katje te nemen.
Ik ben bij mensen weest gaan kijken die kittens hadden en ik zou graag een rost katje willen nemen.Het katje is ongeveer een maand oud.
Maar in zijn staart zit een grote bol, dus waarschijnlijk een gezwel.
En zijn staartje is wel wat korter dan al die andere kittens. Die mensen zeiden dat hji zo was geboren...maar ik weet niet of dat dat wel waar is.
Maar die moeder kat had ook een gebroken staart gehad en er was bijna niets aan te zien, enkel was haar staart wat kleiner.

Maar wat ik me afvraag of dat erg is bij zo'n jong katje en of je er eventueel iets aan kunt doen?

Weet er iemand soms wat er moet gebeuren?

Marie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een dom antwoord van die mensen "dat ie zo geboren is". Dat kan best, maar het is niet natuurlijk om een bol in zijn staart te hebben.

Er moet dus door een DA naar gekeken worden en waarschijnlijk moet er dan een deel of de gehele staart af. Als het een goedaardig gezwel is kan het niet veel kwaad, maar als het een kwaadaardig gezwel is is er altijd de kans op uitzaaiingen.

Een kitten kan heel goed verder zonder of met een halve staart, hij zal alleen wel een beetje onhandiger worden met klimmen en springen, maar ook daarin zal hij zich aanpassen.

Moet je dit kitten nemen? Als je het niet erg vind om de kosten van de DA op je te nemen (ik denk namelijk niet dat die mensen dat doen) en je hebt geluk dat het een goedaardig gezwel is of dat er nog geen uitzaaiingen zijn en je houd er rekening mee dat het ook heel erg mis kan zijn, dan zou ik zeggen: ja, want ook dit kitten heeft een nieuw huisje nodig. Anders zou ik als ik jou was voor een ander kitten kiezen.

Zelf zou ik het wel doen omdat ik ieder dier de beste kansen wil geven, maar het kan dus ook helemaal verkeerd aflopen en dat is heel verdrietig.

Hopelijk heb je hier wat aan bij deze lastige keuze.

groetjes,
Sandra
Gesloten