Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

als je twee kittens uit hetzelfde nest neemt, denk ik niet dat er direct een probleem is. Maar katers zijn doorgaans wel dominanter.

Kittens zijn meestal nieuwsgierig genoeg om snel uit hun mandje en dan kan je ze gelijk op de kattenbak zetten.

Gewoon niet met je handen laten spelen is de beste manier om ze dat ook niet aan te leren. Je kunt beter een hengeltje nemen om met ze te spelen.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Dat katers bij elkaar nooit goed gaat is een fabel. Bij ons lopen vier katers en een poes rond en dat gaat prima. Als je vreemde katten bij elkaar zet hebben ze tijd nodig om aan elkaar te wennen, elkaar te accepteren en een hierarchie te bepalen. Soms kan het maanden duren voor dit proces afgerond is, en in een enkel geval zal blijken dat ze elkaar gewoon niet aardig gaan vinden. Als de katten elkaar al kennen is dit vrijwel nooit een groot probleem.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

2 katers gaan prima samen hoor! En kittens wennen heel snel aan elkaar, dus als je voor kittens kiest uit verschillende nestjes, zul je daar ook niet al te veel problemen mee hebben.

Als je de katten mee naar huis neemt, zou ik ze zelf uit het reismandje laten lopen, en het mandje ook nog even laten staan. het kan een veilig plekje voor ze zijn. Als ze niet te bang zijn, zou ik ze vervolgens op de kattenbak zetten.

Succes!
Jojo27
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2006 14:46

Bericht door Jojo27 »

Bedankt voor de reacties.
Ik zal het laten weten zodra we 2 kittens hebben uitgekozen of we nu toch 2 katertjes hebben of niet.

Groetjes Joke
Jojo27
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2006 14:46

Bericht door Jojo27 »

Nou, we hebben kittens! :grin:
Wel een beetje eerder dan verwacht maar we hadden alles al in huis en ik was gisteren jarig dus kreeg vrijdagavond van mijn vriend en kinderen te horen dat ik als cadeau zaterdag 2 kittens mocht uitzoeken!
Echt een supercadeau hoor. We denken dat het 2 vrouwtjes zijn want er zijn nog geen aanhangsels te zien om het maar zo te zeggen. ;-)
Ik ga eind deze week naar de dierenarts met ze dus hoop dan zekerheid te krijgen of het inderdaad 2 vrouwtjes zijn.

Groetjes Joke
Gelukkige eigenaar van Demon en Spot
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat heerlijk dat jullie twee nieuwe kittens hebben, heel veel plezier ermee gewenst!

Kittens hebben vaak nog geen zichtbaar aanhangsel en balletjes, dus daaraan kun het het verschil niet zien. Sommige mannelijke kittens hebben al hele kleine balletjes, maar niet allemaal. Als je niets ziet kan het dus toch een mannetje zijn.

Je kunt het wel zien door naar de afstand tussen de twee gaatjes onder de staart te kijken. Als de afstand klein is, is het een poesje en als de afstand groter is, is het een katertje. In die wat grotere ruimte kunnen dan de balletjes groeien, vandaar.

Ik ben benieuwd of jullie het kunnen zien, want het valt soms niet mee ;-).

groetjes,
Sandra
Jojo27
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2006 14:46

Bericht door Jojo27 »

Nou We zijn erachter en ...... Spot is een kater en Demon een net meisje. Ze deed steeds haar staart netjes ervoor vouwen :lol:
Beide kerngezond en levenslustig( lees ondeugend :smile: )

Groetjes joke
percy

perzische kat in het asiel

Bericht door percy »

Wij zijn in het blauw kruis gaan kijken voor een poes,maar hoe ik ook keek.Er was geen poes die me nodig had en ook niet waar ik een speciaal gevoel bij had(ik heb een beetje paranormaal gevoel,en wat jou wil zoekt je wel klinkt misschien stom voor sommige)Toen we op het punt stonden om door te gaan.Ging de deur open en daar lag een witte langharige poes,achtergelaten aan het asiel.Heel sterk vermagerd,en vol teken.Maar echt vol ,dertig teken hebben ze er vanaf gehaald.En deze poes werd het liefde op het eerste gezicht.Deze poes had ons nodig.We hebben gezegd als niemand ze komt halen dat we ze meenemen.Woensdag komt de dierenarts,om nog is na te zien hoe het met onze percy is.Want dat is zijn naam, nu een sukkel maar ooit een echte klasse mijnheer gaat het worden.Waar ik niet aan kan volgen is wie doet zoiets, een poes van veel geld. En zomaar dumpen? Want die mevrouw van het asiel zegt dat het een gedumpte is.Zijn er mensen die me raad kunnen geven,wat doe ik?wat geef ik voor eten? drinken?(melk,water),bedankt voor de nuttige tips
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Geweldig dat je dit mannetje een huis gaat geven. Alleen is het toch zo dat het altijd onbegrijpelijk is dat mensen katten op straat dumpen, ook als ze niet veel geld kosten?

Wat betreft de verzorging zou ik voor een goed merk brokjes kiezen, het liefst voor langharige katten zoals bijvoorbeeld van Royal Canin. Geef maar geen kattenmelk of blikvoer, want daar kan hij van aan de diarree gaan en ik denk dat het belangrijk is om hem eerst goed aan te laten komen en sterken.

En dan natuurlijk de vachtverzorging: iedere dag goed borstelen en als hij nu nog vol met klitten zit kun je die voorzichtig losknippen of naar een goede trimsalon of de dierenarts gaan als het heel erg is (vervilte delen) of hij erg fel reageert. Als hij weer mooi in zijn vacht zit ieder dag even borstelen, ook de buik en de poten. Je kunt daarna anti-haalbalpasta geven als hij zelf aan vachtverzorging doet.

Tenslotte moet je iedere dag zijn ogen en neus schoonhouden met een vochtig doekje als hij een echte perzenneus heeft (dan zie je vaak een traanspoor over de wangen). Goed droog maken, want anders kan het gaan smetten.

Ik neem aan dat hij ontwormd en ontvlooid is door het asiel? Zo niet zelf even doen en natuurlijk alle teken verwijderen met een tekentang. Als hij echt leeggezogen is door de teken zou ik hem tijdelijk 3 x per week een paar stukjes (ongeveer 5) rauwe lever (of biefstuk) geven, want dan kan hij bloedarmoede hebben en zo krijgt hij veel ijzer en andere mineralen binnen, Niet te vaak of te veel, want lever zit vol afvalstoffen.

Check ook even zijn oren (oormijt) en zijn gebit (tandsteen of tandvleesonsteking).

Verder veel liefde en aandacht geven dan komt het wel goed!

groetjes,
Sandra
Samsara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:06
Locatie: Maastricht

Kat ja of nee?

Bericht door Samsara »

Hoi iedereen!

Sinds 3 jaar woon ik nu op mezelf, en sinds een jaar ben ik verhuisd naar een flat waar ik 1 viervoetig huisdier mag hebben. Ik heb vroeger cavia's en hamsters gehad, maar ik mocht nooit een kat. Mijn ouders hadden namelijk een hond die altijd katten aanviel, waar ze dus altijd op moesten letten.
Maar nu ik op mezelf woon begint het toch steeds meer te trekken. Punt is alleen: ik heb absoluut geen ervaring met katten. De enige ervaring die ik heb, is met de katten van vrienden/vriendinnen, maar dat is natuurlijk niet 'echt'. Aan de andere kant, niemand is vanaf het begin een expert, toch?

Na heel wat surfen over deze site ben ik er inmiddels wel achter dat een kat niet al te veel HOEFT te kosten, en ik heb ook al in wat dierenwinkels gezien dat kattenbakken en krabpalen ook niet ontzettend duur zijn.

Ik heb dus een aantal vragen, allemaal uitlopend op het ene dilemma... Ben ik wel geschikt om een kat te hebben?

- ik woon op een flatje van 25m2. Is dit te klein? Maakt het nog wat uit of het een rotzooi is, of zal ik dan toch aan de opruim moeten?
- wat is nou het beste soort voer en kattenbakkorrels?
- hoe ga je om met kattensnoepjes? Bij mijn cavia's gaf ik ze een keer in de week wat lekkers, maar bij mijn vriend thuis zie ik dat hun katten elke avond wat krijgen.
- ik heb nogal wat kabels hier liggen, moet ik daarmee uitkijken?
- stinkt een kattenbak erg? Ik kan hem eventueel op de gang zetten, maar als het erg stinkt dan is dat als entree natuurlijk wat minder ;)
- ik ben wel eens een weekend weg, maar mijn vriend is dan wel vaak thuis. Kan een kat 1 a 2 hele dagen alleen blijven? Wat voor speciale voorzorgsmaatregelen moet je dan nemen?
- wat heb je allemaal nodig voor de aanschaf van een kat?


Nog wat achtergrond informatie: ik ben een student en ben doordeweeks veel thuis. Zoals gezegd ga ik zeker 2 weekenden per maand naar m'n ouders, dus ik weet niet of dat een probleem oplevert. Ik ga dan vrijdagmiddag weg en ben zondagavond thuis.
Als ik een kat zou nemen, zou ik er sowieso een uit het asiel halen. Kleur, leeftijd, geslacht etc. maken me niet uit (tenzij er een speciale beginnerskat is ;)).

Bedankt dat jullie dit gelezen hebben en ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ten eerste welkom op het forum ;)

Ik had bij de eerste kat ook geen ervaring, heb ook altijd alleen maar honden gehad dus dat is geen probleem. Vooral voor die tijd veel lezen zodat je de basiskennis in huis hebt :grin:

Alleen is het wel een probleem als je kat twee keer per maand een weekend alleen zit. Als er tussendoor nog iemand kan komen om je kat eten te geven en te spelen zou het geen probleem zijn, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet om het weekend kan vragen.
En de kat mee naar je ouders nemen is ook geen optie begrijp ik.

Je zal zeker moeten opruimen, al was het maar omdat katten graag met rondslingerende spullen spelen :lol: Kabels kunnen ook gevaarlijk zijn, nou moet ik zeggen dat onze vijf katten sinds ze geen kitten meer zijn er wel netjes vanaf blijven. Maar dat hangt heel erg van de kat af, er zijn er ook genoeg die graag aan kabels mogen knagen.

Een kattenbak stinkt als je hem niet op tijd schoon maakt, zolang je hem maar goed schoon houdt is er niks aan de hand.

En wat je andere vragen betreft, ik zou eerst eens kijken hoe je die weekenden op kan lossen voor je je daar druk over maakt.

Veel succes!
groetjes Sharon
Samsara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:06
Locatie: Maastricht

Bericht door Samsara »

Mijn vriend is dus vrij vaak hier in het weekend, in ieder geval vaak genoeg dat hij even kan komen kijken. Maar goed, voor ik dat ga vragen wou ik eerst wat meer informatie hebben :)

Kat mee naar m'n ouders zou eventueel een optie zijn, maar ik zit 4 uur in de trein dus of dat zo'n slim idee is weet ik niet...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst zou ik zeggen: als je eenmaal een kat hebt wil je nooit meer zonder, dus wat dat betreft gewoon doen! Maar ja, je bent hier op een Kattensite, dus we zijn niet helemaal onbevooroordeeld ;-).

Op zo'n kleine ruimte zou ik zelf voor een oudere asielkat gaan, want die hebben nog maar weinig bewegingsruimte nodig en hoeven ook niet persé naar buiten. Voor een kittentje ligt de verveling al snel op de loer met als resultaat een ravage in je huis. Je kunt een oudere kat ook wat makkelijke alleen laten, mits hij/zij natuurlijk voldoende aandacht krijgt als je er wel bent en zeker niet langer dan 1 à 2 dagen.

Wat betreft je vragen:
- kattenbakgrind: er zijn vele soorten grind, zelf gebruik ik houtkorrels en dat bevalt prima. Met een kap op de bak ruik je een stuk minder van de stank. Zeker als je korrels geeft en geen blikvoer (hebben ze ook niet nodig).
- snoepjes: die hebben ze niet nodig, maar je kunt het best 1 x keer week geven of een klein kuipje blikvoer (als tractatie).
- aanschaf: noodzakelijk zijn een kattenbak, eet en drinkbakje, een krabpaal en een mandje of gewoon iets lekker zachts om op te liggen. De rest is afwachten wat de kat leuk vind (bijvoorbeeld speeltjes).
- Hou er wel rekening mee dat een kat ziek kan worden en dat een dierenarts best duur kan zijn. Een asielkat is meestal gecastreerd/gesteriliseerd dus dat scheelt.
- kabels: een kittentje gaat er zeker aan knagen dus dan moet je er een handdoek omheen wikkelen, bij een oudere kat is dit meestal niet nodig.
- rommel opruimen: een kat heeft gelukkug geen last van rommel, tenzij het gevaarlijk is (heel scherp of klein en dus stikgevaar), dus extra netjes hoef je niet te worden.

Wat betreft een beginnerskat: misschien is het niet zo slim om met een verwilderde kat of met een ernstig zieke kat te beginnen, maar een beetje een lieve oudere kat is perfect om mee te starten ;-). Hopelijk heb je hier wat aan en veel plezier met het vinden van je nieuwe huisgenootje.

groeten,
Sandra

PS: laat je ons weten wat het geworden is?
Samsara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:06
Locatie: Maastricht

Bericht door Samsara »

Dank je voor de informatie :) Wat voor voer is eigenlijk het best?

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte! Het zal wel nog een tijdje duren... Moet het er ook nog met m'n vriend en ouders over hebben, die wonen wel niet hier maar zullen er ook veel mee te maken krijgen, vooral m'n vriend natuurlijk :) En ik wil nog wat meer informatie bij elkaar lezen hier :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Tja, premiumbrokjes zoals van Royal Canin, Hills en nog een paar andere merken zijn wat kant-en-klaar voer betreft het beste, maar wel wat duurder en alleen bij de dierenarts te koop. Zelf heb ik One of Perfect Fit (uit de supermarkt) en dat bevalt prima. En er zijn ook nog talloze merken bij de dierenwinkel te koop die ook goed zijn.

Over Whiskat, Felix en Kit-kat en de echt goedkope supermarktmerken wordt veel negatiefs geschreven (te vet en te zout) en ook over blikvoer lees je veel negatiefs, dus dat neem ik zelf niet.

O ja, vers voer is echt heel goed voor katten, maar dat kost wel veel tijd en moet op de juiste manier gebeuren (maar er zijn veel mensen op dit forum die er alles van weten, mocht je geïnteresseerd zijn).

groeten,
Sandra
Plaats reactie