Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Ik gebruik als kattenbakkorrels korrels die een klont worden, zodat je ze makkelijk kunt uitscheppen en de bak schoon blijft. Dan gaat het ook niet zo snel stinken.

Minou krijgt verder brokjes zonder granen, en ze krijgt blikvoer met zo min mogelijk toegevoegde stoffen. Die haal ik bij een winkel die natuurlijke producten voor dieren verkoopt. Zijn wel wat duurder maar Minou krijgt dan ook maar 45 gram vlees per dag. Ze doet het er heel goed op!
Eerder kreeg ze ook goedkoper voer van de whiskas enzo, maar daar gaf ze veel van terug.
Het liefste zou ik haar op vers vlees zetten, maar daar is ze niet zo van gediend ;)

Kattensnoepjes krijgt ze ook, een of twee keer per week. Meestal als we lang zijn weggeweest ofzo.

Katten op een kleinere ruimte hebben wel veel aandacht nodig. Ze hebben al niet zoveel bewegingsruimte en dan gaan ze zich sneller vervelen.

Ik denk dat het advies te beginnen met een oudere kat niet gek is. Jij hebt de kans om leren om te gaan met de kat, en zo krijgt de kat toch nog een leuke goede oude dag ;)

Veel succes ermee!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik sluit me absoluut aan bij de rest.
In het asiel zitten juist katten op een baas als jou te wachten! Lekker een eigen ruimte, niet meer te veel hoeven en heerlijk kunnen genieten van hun eigen schoot ;)

Als voor raad ook ik je RC aan. Dit kan je overigens bij de dierenwinkel krijgen.
Je doet in verhouding veel langer met het voer dan met goedkoop voer, dus de prijs valt uiteindelijk reuze mee.
Ook is het hoe groter de verpakking, hoe goedkoper het uiteindelijk is.
(klein rekenvoorbeeldje. Ik koop een zak van 10 kg die kost mij 50 euro. Met 2 katten doe ik ruim 4 maanden met die zak. Dat is per kat dus 25 euro per 4 maanden, dus 6,25 per maand, dus ongeveer 21 cent per dag. Valt dan toch reuze mee he)
Daarbij is dit duurdere voer vaak wat beter voor je kat, minder kans (neemt het niet weg) op o.a. tandsteen, blaasproblemen e.d.

Veel van ons gebruiken Biocat's Classic voor de kattenbak. Als je het een beetje bij houdt en de bak optijd uit schept is dat heel erg goed te doen.
Dit kost ongeveer 10 euro voor een 20 liter zak. Ik doe met een zak bij 2 katten een kleine maand.

Ik heb in het begin mijn kat ook met enige regelmaat een weekend alleen gelaten. Opzich ging dat prima, alleen was ze op maandag dan wel heel pissig op me, dus dan was het een dag lang geklier.
Maar nu ga ik zelden meer zo lang weg, dus hebben we dat probleem niet meer.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen :D
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Bericht door jewelz »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en heb al een hoop informatie op dit forum gevonden! Ik ben al een hele tijd op zoek naar een kitten, en nu heb ik via familie een adres gevonden dat net twee nestjes heeft. Toch nog een paar vragen:

- Ik heb een katje gereserveerd, dat ik vanaf 8 weken mag ophalen. Ik wil de eigenaresse vragen of het ook mogelijk is vanaf 11 weken. Ik heb namelijk gelezen dat het verstandiger is het kitten iets langer bij de moeder te laten i.v.m. sociale ontwikkeling. Ook woont de eigenaresse in het zuiden (twee uur hiervandaan), en dat kan ik mooi combineren met een bezoek aan mijn ouders. Ik hoop dan beschikking te hebben over een auto, maar mocht dat niet lukken dan moet het met de trein. Ik weet al dat ze niks moeten eten voor de reis. Hebben jullie tips m.b.t. het vervoer (ik schaf sowieso een vervoertas aan)? Ik lees dat sommige katten reizen en logeeradressen helemaal niet erg vinden, en dat andere katten dit helemaal niet fijn vinden.
- Ik wil beginnen met RC Babycat, omdat ik daar veel berichten over hoor. Ik werk voorlopig nog maar 3 dagen per week en mijn vriend werkt voorlopig nog 2 dagen per week. We proberen het zo te combineren dat we in het begin veel thuis zullen zijn, maar soms zal het niet mogelijk zijn. Ik wilde beginnen met de aanbevolen hoeveelheden te verdelen over 2 a 3 voedingen per dag. Zo krijgen ze ook meteen een routine. Wat denken jullie hierover?
- Ik woon nu nog op een klein studiootje van ongeveer 30m2 (inclusief keuken en badkamer). De kat mag dan overal komen en ik zorg dat voerbak, slaapplek en kattenbak voldoende uit elkaar staan. Denken jullie dat dit ruimte genoeg is voorlopig? Ik zorg ook voor een krabpaal en speeltjes, zodat het katje zich niet verveelt. Ik hoop over een half jaar wel een grotere woonruimte te hebben gevonden, dus het is geen langdurige situatie.
- Omdat mijn familie ver weg woont (twee uur reizen) ga ik daar ongeveer 1 keer in de 5 a 6 weken een weekendje heen. Het liefst zou ik de kat niet alleen laten, maar meenemen (mits de kat hier niet al te veel problemen mee heeft), maar dan moet ik zoveel meenemen (kattebak, slaapplaats etc.) en dat lukt niet zonder auto. Zijn er mensen die dit soort logeerplekken hebben waarbij je een beetje provisorisch een kattenbak (bijvoorbeeld de bak van een hamsterkooi die ik nog heb staan) en slaapplek regelt (lekkere kussentjes en dekens)? Hoe reageren jullie katten op dit soort uitjes (met enige regelmaat, maar niet vaker dan 1 keer op de 6 weken)?

Verder nog belangrijke adviezen? Ik heb ook al een hoop gelezen over opvoeding, inentingen etc., maar zo'n klein hummeltje wil je toch het beste geven.

Hartelijk bedankt!!!

Julie
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Wij hebben onze kittens ook gaan afhalen na 12 weken bij de moeder.

Ik ben de mening toegedaan dat katten helemaal niet verzot zijn op reizen. De trip van de cattery naar ons huis (elke keer 2 uur rijden) was een ware hel voor onze dames. Zelfs de dierenarts om de hoek is al een hele beproeving. Dus als het even kan laat die beestjes thuis en zorgt voor een catsit ;-)

Ik heb geen ervaring met RC Babycat. Onze katten krijgen al vanaf het begin Carnibest en droogkorrels als tussendoortje. Ik kan het iedereen aanraden.

Qua inentingen zou in eerste instantie de huidige eigenares voor moeten zorgen. Jij moet enkel voor de opvolging instaan. Niesziekte, kattenziekte, leukemie en ontworming en vlooien niet vergeten.

Een hele boterham maar zeker nodig, vind ik!

veel plezier met je toekomstige nieuwe huisbewoner
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Julie!

Allereerste van harte met je aanstaande huisgenoot!

Ik zal even proberen om je vragen zo goed mogelijk te bantwoorden;
De meeste katten houden inderdaad niet zo van reizen, maar als je het regelmatig doet, dan wennen ze er vaak wel aan. Mijn oudste kat is er niet zo dol op, die wordt ook vaak wagenziek, maar de jongste gaat na een paar minuten flink mauwen gewoon rustig liggen.
RC Babycat is goede voeding. De brokjes zijn heel klein, dus makkelijk te kauwen voor zo'n klein katje. Ik geloof dat er op de verpakking staat dat je ze zo'n 6 keer per dag moet voeren. In de praktijk komt dit er meestal op neer dat er de hele dag wel wat voer staat en het dus niet zo uitmaakt of je dit in 3 of in 6 keer verdeeld. Vaak eten kittens de hele dag door een klein beetje. Mocht je een schrokop in huis halen, dan zou ik het proberen om in zoveel mogelijk porties te geven, al verschillen daar wel de meningen over. De ene dierenarts vindt het beter om 3 maaltijden te geven, de andere weer 6. Ik zou gewoon kijken hoe het gaat.
Ik denk dat je voorlopig wel genoeg ruimte hebt, in het begin woonde ik nog op kamers en dat ging ook prima, dan mochten ze wel door de gangen rennen als ik er was. Je hebt wel kans dat er meer dingen sneuvelen op een kleinere ruimte omdat ze toch hun energie kwijt moeten.
Ik nam mijn katten ook mee naar mijn moeder toen ik nog op kamers woonde, maar dan ging ik wel met de auto en dan ging de kattenbak mee, de voerbakjes en een mandje ofzo. Maar als je daar ook een kattenbak kan fabriceren, dan kun je die alvast thuislaten. Een mandje hoeft natuurlijk ook niet. Misschien dat je een dekentje mee kan nemen waar zijn/haar geur aan zit. Ik hoop dan wel voor je dat je kat aan het reizen went, anders zou ik je kat gewoon thuislaten en eventueel iemand langs laten komen in het weekend voor voer, vers water en een schone bak. Katten kunnen prima alleen zijn.

Wat Aranea zei over inentingen, dat klopt niet helemaal. De eigenaar hoeft daar niet voor te zorgen en bij nestjes van de gewone huis- tuin- en keukenkat gebeurd dit meestal ook niet. Raskatten van een cattery worden wel altijd ingeent en ontwormd. Ik zou het dus even navragen wat ze al wel en niet hebben gedaan, zodat je weet wat je nog moet doen. Kittens moeten trouwens regelmatig ontwormd worden, dus daar zou ik alvast wel een middeltje voor in huis halen.

Ik wens je in ieder geval heel veel plezier met je aanstaande knuffel!
Gebruikersavatar
Kiyari
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:58
Locatie: Gent (België)

Bericht door Kiyari »

Beste kattenliefhebbers,

ik heb me onlangs geregistreerd op jullie forum, nadat mijn vriend en ik hadden besloten een poes te adopteren. Ik heb al enorm veel bijgeleerd over poezen, maar nog zit ik met vele vragen. Ik heb nog nooit een poes gehad en ik ben dus een echte leek (en zooo bang om wat fout te doen). Nuja, eerst wat nieuws over ons. Wij wonen al drie jaar samen op een relatief groot appartement met balkon (niet afgesloten). We zijn druk op zoek naar een poes die ons aanspreekt in verschillende asielen en hebben er al een paar op het oog. Wegens vakantie zullen we de poes pas adopteren eind juli, maar dat geeft ons de kans ons alvast heel goed voor te bereiden. We hebben besloten een volwassen kattin te nemen, aangezien deze minder makkelijk geadopteerd worden dan een kitten. Bovendien is het voor ons ook beter niet meteen met een heel jong kitten te beginnen, misschien komt dat later nog ;-)

Nu heb ik nog enkele vragen waar ik niet zelf een antwoord op vond:
- waar zetten we best de kattenbak? het oorspronkelijke idee was om deze op het balkon te zetten (omdat ik er vanuit ging dat katten niet van zichzelf van een balkon springen, maar ondertussen las ik wel anders). Dus nu ben ik bang geworden om de poes op het balkon te laten (zeker als we zelf niet thuis zijn, een inventieve poes kan zeker ontsnappen). Een andere optie is de logeerkamer, gang (klein en veel passage), keuken (klein en niet echt hygiënisch), woonkamer (misschien niet zo gezellig?) of badkamer (heel klein).
- de meeste poezen die we reeds hebben gezien zijn niet gesteriliseerd en hebben al een nest gehad. Ik zou deze zo snel mogelijk willen laten steriliseren, maar vraag me af of ik daar niet beter even mee wacht (trauma van de verhuis is misschien al erg genoeg). Bovendien is onze favoriete poes al vijf jaar, is dit niet te laat om te steriliseren (dacht van niet, maar toch beter effe vragen).
- zou een feliway verstuiver helpen om de poes de eerste dagen te kalmeren bij ons thuis, of een feliway spray in de vervoersmand (onze favoriete poes woont 2 uur verder)?
- ik ben van plan de poes royal canin of purina one te geven. ik heb al goede dingen gehoord over RC, maar kan je dat echt enkel bij de DA krijgen? lijkt me zo stom om naar de DA te gaan zonder poes :smile:
- wegens een kleine keuken (en veel te grote koelkast) is de plaats voor haar eetbakje nogal beperkt. Vindt een poes het erg als deze onder een tafel staat (wordt gebruikt als werkvlak, staan geen stoelen aan), of toch beter ernaast (met risico van omverlopen)?
- over de kattenbak: wegens wild enthousiaste reacties zou ik litter pearls willen gebruiken, maar ik vind geen verkooppunten?
- ik zou in de komende weken zoveel mogelijk benodigdheden willen kopen voor de poes, maar ik ken bijna geen dierenwinkels. Ik ken enkel Tom&Co, is deze een beetje ok?
- ik ben ondertussen ook al op zoek gegaan naar een dierenarts in de buurt van gent (belgië): weet iemand een hele goede? Anders zal ik het op goed geluk moeten proberen.
- ik heb een hele collectie kamerplanten staan waar ik wel aan gehecht ben (vooral mijn ficus), maar heb al gelezen dat dit giftig is voor poezen. Momenteel staan mijn planten op de vensterbank (heel groot en zonnig, ideaal voor een poezendutje). Waar kan ik ze verplaatsen zodat poes er zeker niet van eet? Op mijn kast kan ze alvast niet want de ficus is redelijk groot. Ofwel moet ik de poes heel goed in de gaten houden en als we weg zijn de ficus verplaatsen naar een gesloten kamer? Of een of ander omheining bouwen voor de ficus (maar katten zijn zo inventief). Nu ja ze is al iets ouder, dus ik hoop ergens dat ze er niet eens naar om kijkt, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
- voorlopig ben ik van plan volgende aan te schaffen: transportmand, zachte dekentjes doorheen het huis, eet- en drinkbakje, eten (RC), kattenbak, kattenbakvulling (litter pearls), slaapplekje (ikea). Is het nodig echte speeltjes te kopen of wacht ik daar beter nog mee (lijkt me leuker voor de baasjes zelf :grin: )? Is het nodig een krabpaal te komen (ik las ergens dat die bastis van ikea daar ook voor dient) of een sisal tapijt? En ben ik nu nog iets vergeten?

Het is een heel verhaal geworden, alvast bedankt aan diegene die de moeite doen om het te lezen :oops: . Nuja, ik denk er in ieder geval over na voor ik een poezebeestje in huis haal. Hoewel de kriebels er zijn om er onmiddellijk eentje te halen, wil ik eerst volledig voorbereid zijn. Ik voel me net alsof ik een kindje verwacht :lol:

Kiyari
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat leuk dat je voor een volwassen asielpoes gaat! Uit eigen ervaring weet ik dat er in asiels heel veel hele leuke (huis)katten zitten die de pech hebben (nog) geen eigen huisje te hebben, maar verder wel gewoon geweldig leuke en lieve dieren zijn.

Ook heel goed dat je je wilt voorbereiden op de komst van je nieuwe huisgenootje, maar gelukkig gaat dit met geduld, liefde en aandacht meestal na een paar daagjes prima en kun je volop gaan genieten van haar gezelschap.

Even een paar antwoorden op je vragen (er staat ook heel veel in dit topic en de rest van het forum ;-)):
- wat betreft de kattenbak: als je een kattenluikje hebt of een raam open kunt laten (geen klapraam ivm dodelijke ongelukken!) dan kun je deze prima op het balkon zetten, zeker als je het balkon afzet met een net of iets dergelijks zodat ze niet kan ontsnappen. De eerste 6 weken mag ze nog niet naar buiten, dus dan kun je beter voor een kamer binnen kiezen. Met een dichte kattenbak en goede hygiëne valt de stank best wel mee. Zelf zou ik voor de keuken kiezen of de logeerkamer (kun je ook een kattenkamer van maken ;-));
- steriliseren is inderdaad een heel goed plan, ook voor binnenkatten, want dan heeft ze minder de neiging om te willen ontsnappen, is ze ook niet meer krols (dit kost veel energie voor de poes) en het is beter voor haar gezondheid (vanwege eventuele baarmoederproblemen). steriliseren kan op iedere leeftijd, maar het is wel een operatie, dus even wachten tot ze gewend is is wel zo fijn voor haar (wel oppassen met ontsnappen). Trouwens veel asiels hanteren een tegemoetkoming in de kosten, dus dat scheelt;
- een feliwaystekker hoeft niet, maar mag natuurlijk altijd, wel duurt het twee weken voordat hij optimaal werkt, dus dan moet je wel ruim van te voren beginnen. Met veel liefde en geduld kom je natuurlijk ook een eind;
- RC en One zijn inderdaad prima kattenvoer, veel dierenspeciaalzaken verkopen het ook en One kun je zelfs in de supermarkt kopen. Zelfs tuincentra en bouwmarken verkopen tegenwoordig veel kattenspullen waaronder voedsel;
- de etensbakjes kun je beter voor de veiligheid onder de tafel zetten denk ik, maar niet te dicht in de buurt van de kattenbak;
- wat betreft de kattenspullen: als je de basisdingen in huis haalt dan heb je een goede start en kun je je daarna uitleven met speeltjes, als je kat dat leuk vindt ;-);
- met je andere vragen over een dierenarts, de pearl litter en de plant kan ik je helaas niet helpen. Ik heb wel gehoord dat alimiumumfolie of satéprikkers op de bodem goed zouden helpen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Verder heel veel plezier met je katje toegewenst en natuurlijk welkom op het forum!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Katje aanschaffen?

Bericht door Luuntje »

Hallo lieve mensen,

Sinds een paar dagen lees ik redelijk veel mee op dit forum, dus ik denk; ik plaats nu eens een berichtje. Ik zal even e.e.a. uit de doeken doen, dan krijgen jullie een volledig verhaal.
Mijn vriend en ik zijn sinds 2,5 jaar bij elkaar en wonen apart. Mijn vriend in een koopflat, ik 60 km. verderop op kamers, want ik studeer nog. Ik heb meer dan genoeg geld voor een heel lief katje, mijn vriend zit in het laatste stadium van schulden afbetalen.

Nu is het zo; wij zijn voornemens een katje aan te schaffen, waarschijnlijk een asielbeestje. Ik kan deze niet op mijn kamer hebben, omdat dat niet mag van mijn huisbaas, anders had ik er allang eentje gehad. Mijn vriend kan deze wel op zijn koopflat hebben. Omdat mijn vriend in het laatste stadium zit van schulden afbetalen, zou hij liever nog een halfjaartje of een jaartje wachten met het kopen van een beestje, terwijl ik zoiets heb van; "Ik heb genoeg geld, laten we 't maar doen."

Het beestje zou bij hem in huis komen, en hij is bang voor conflicten met zijn ouders, die zijn schulden beheren, omdat die evt. over het financiele plaatje zouden kunnen gaan beginnen.

Nu is dus mijn vraag; zou dit een goede basis zijn voor het beestje, ik het geld, hij de ruimte, of moeten we echt nog een halfjaar of een jaar wachten (wat ik helemaal niet wil, eigenlijk)? Genoeg liefde krijgt hij sowieso, want afgezien van de vaste werktijden is er altijd iemand bij het schatje in de buurt.

En ik had nog een paar losse vraagjes;
- als je bijv. naar het asiel gaat om een beestje uit te zoeken, hoe weet je dan dat dat ene beestje degene is die mee naar huis mag? Een bepaalde klik ofzo?
- Mijn vriend wil door geldgebrek zo snel mogelijk overschakelen op goedkoop kattenvoer, bijv. Whiskas, zodat hij ook eens wat voer voor het beestje kan kopen. Ik ben niet zo'n fan van Whiskas, maar vindt RC eigenlijk ook wel heel erg duur. Kunnen jullie mij een goedkoop, maar goed merk aanraden?
- En wat is het beste om te doen, brokjes en water altijd voorradig en 's avonds 1 blikje vlees voor de lekker? Of gewoon echt alleen maar droogvoer? Dat lijkt mij dan weer heel saai, maar ja, als de kat er tevreden mee is....

Ik hoop z.s.m. van jullie te horen.

Groetjes, Luuntje.
Gebruikersavatar
Kiyari
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:58
Locatie: Gent (België)

Bericht door Kiyari »

Hey Luuntje,

ik ben hier ook nieuw dus ik kan je enkel helpen vanuit wat ik hier zelf gelezen heb en mijn gezond verstand ;-)

Ik denk dat je vriend en jij het in de eerste plaats eens moeten zijn. Starten met twijfels vind ik geen goed idee. Al begrijp ik natuurlijk wel dat het kriebelt om er eentje te halen. Je kan bijvoorbeeld eens rond de tafel zitten met je vriend en zijn ouders om alles te bespreken. Iedereen moet zich goed voelen bij de komst van de poes vind ik, anders creër je spanningen en ik vrees dat de poes diegene is die daar uiteindelijk onder lijdt. (Stel je voor dat je vriend ruzie krijgt met zijn ouders omtrent de poes, is het niet ondenkbaar dat die er onbewust een wrok tegen krijgt)

Als jullie niet samenwonen is het verstandig om vooraf heel duidelijk vast te leggen wie er voor welke kosten opdraait, om ruzies te voorkomen achteraf.

Daarna moet je er rekening mee houden hoeveel je de poes effectief kan zien als je zo veraf woont (ik kan me voorstellen dat het duur is om elke keer die rit te doen en bovendien is het niet leuk de poes telkens weer achter te laten).

Ivm met je vraag over het asiel. Mijn vriend en ik hebben al verscheidene asiels bezocht en ik kan je verzekeren dat als je jouw poes ziet, je het meteen weet. Voor mij is het die poes die me eventjes al de rest doet vergeten (ze zijn allemaal schattig en bij vele had ik het gevoel "die wil ik ook wel meenemen moest die er nog bij kunnen", maar het gevoel dat je zoekt is "die ene, die is genoeg").

Ivm voer. Ik ben zelf geen kenner, maar op basis van wat ik hier al gelezen heb, wil ik toch ook voor RC gaan. De goedkopere merken bevatten minder voedingsstoffen en meer vet. Of het echt schadelijk is voor de poes weet ik niet, dat vraag je best in het voedings-forum.
Nuja, ik heb voor mezelf beslist dat ik onze poes zo goed wil verzorgen als mogelijk. Wij zijn nu ook niet bepaald rijk, maar ik heb het ervoor over hoor. Maar jij moet samen met je vriend beslissen wat je doet...

Nu heb ik me laten vertellen dat droogvoer voldoende is, meer nog het is het beste voor de poes. Teveel blikvoer (meer dan 1x per week) is niet goed. Bovendien kost het ook geld. Een poes zal zeer tevreden zijn als ze elke dag RC krijgt hoor! En als je hen dan toch een 'nat voer' gevoel wil geven kan je wat water koken (laten afkoelen daarna!!) en lauw bij de brokjes doen. Voordeel: voor hen is het lekker sompig en ze krijgen dan toch voldoende voedingsstoffen binnen. Ook wel niet mee overdrijven, harde brokken zijn nodig voor de tandjes.

Ik hoop dat dit je wat helpt. Uiteindelijk moeten jullie er zelf uitkomen natuurlijk, er is geen 1 goed antwoord. Maar met praten kom je al een hele eind ;-)

Kiyari
Gebruikersavatar
Ennayl
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2007 14:34

Bericht door Ennayl »

Hoi Hoi,
Over een paar weken krijg ik mijn eerste kat. :grin: Egyptische Mau. Maar nu lees ik dat hij niet graag alleen is. En ik heb de mogelijkheid om er twee uit hetzelfde nestje te nemen. Toch wil ik maar 1 kat. Dus; Kan een Egypitische Mau ook als enige kat in huis leven of is dit heel zielig voor hem? Uiteraard kan hij wel gewoon naar buiten, waar wel meerder katten zijn.
Hoor het graag.
Lyanne
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Egyptische Maus zijn over het algemeen erg levendig en speels, ook op volwassen leeftijd. Ze hebben daarom veel speel- en klimmogelijkheden in huis nodig of ze moeten naar buiten kunnen om ze daar goed uit te kunnen leven.

Daarnaast hebben ze veel aandacht nodig en kunnen ze er niet goed tegen om langere tijd alleen gelaten te worden. Verder worden ze graag geaaid en zijn ze erg aanhankelijk.

Tenslotte zijn ze erg sociaal en kunnen ze meestal goed overweg met honden, andere katten en kinderen.

Dit wil dus zeggen dat je je goed moet realiseren dat deze kat veel aandacht nodig heeft, van jou of van een speelgenootje (dit hoeft dus geen nestgenootje te zijn).

Als je veel van huis bent en zeker geen twee katten wilt, kun je volgens mij beter voor een andere (ras)kat gaan, maar als je vaak thuis bent en dus deze aandacht kunt/wilt geven, dan kan het volgens mij niet veel kwaad om er eentje te nemen, ook al denk ik zelf dat je deze kat een groter plezier doet met een andere kat erbij.

groeten,
Sandra
Sophia
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2007 15:28
Locatie: Antwerpen

Bericht door Sophia »

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik sta op het punt een katje te nemen. 'k Zou graag een kittentje hebben. Een katertje. Stel dat ik met een kat naar huis ga, ik kan er 's avonds mee bezig zijn, maar als ik de dag erna moet gaan werken zit hij al een hele dag helemaal alleen. Is dit een probleem?
Of is dit net goed zodat hij rustig zijn nieuwe huis kan ontdekken.

Sophia
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik het katje op een vrijdag mee naar huis nemen zodat je het weekend hebt om hem te laten wennen of een paar daagjes vrij nemen.

Als je daarna weer gaat werken kun je het kittentje beter in 1 ruimte laten samen met een mandje, eten en drinken en een kattenbak. Zo loop je het minste kans op ongelukjes (zoals plassen op de bank, slopen van de meubels, omgooien van dingen) en een heel huis is daarnaast in het begin vaak erg overweldigend voor een kleintje.

Als je vaak werkt of weg bent zou ik zelf aan twee kittentjes denken, zodat ze elkaar bezig kunnen houden en niet eenzaam worden, maar als je zelf genoeg thuis bent en veel speelmogelijkheden maakt (speeltjes, klimpaal enz) hoeft het natuurlijk niet.

groeten,
Sandra
Sophia
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2007 15:28
Locatie: Antwerpen

Bericht door Sophia »

Het probleem is dat ik op mijn vriend moet rekenen ivm de auto. Denk dat ik het zondagvoormiddag ga nemen en zo een hele zondag met hem kan bezig zijn. Maandag is mijn vriend thuis en kan hij er mee bezig zijn. Dan heeft het katje al 2 dagen gehad om aan ons app. te wennen. En inderdaad voorzien van veel speelgoedjes. Want ik denk persoonlijk dat ons app. te klein is voor 2 katten.
IbexGirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2007 12:33
Locatie: Gent
Contacteer:

Kattenvraagjes

Bericht door IbexGirl »

Ik ben nieuw op het forum, en ik kwam hier terecht omdat ik op speurtocht ben naar informatie over katten en kittens. Mijn vriend en ik willen heel graag een poesje (of misschien wel twee?). We wonen samen in een appartement, dus het zal zowiezo een binnenkat worden. Mijn vriend werkt elke dag, maar ik studeer nog, dus ben per dag maximum 2a3 uur aan een stuk van huis. Ideaal om lekker met de kat te spelen enzo. Nu heb ik wel een paar basisvraagjes, want ik wil wel heel goed geinformeerd zijn voordat ik aan zo'n lief beestje begin.

1. Kun je een kat 2 dagen alleen thuis laten? Ik zit nog in een stadium waarin ik wel graag in het weekend naar mijn ouders ga (moet ook wel, want de was moet gedaan worden). Meenemen zal moeilijk worden, en ook vrij stresserend denk ik (trein enzo).

2. Mannetje of vrouwtje? Zijn er specifieke karaktertrekken waarop ze verschillen?

3. We willen zowiezo voor een kitten gaan. Waar kunnen we het best eentje halen? Zoekertjes op internet of bij fokkers ofzo? Een getraumatiseerde kat is natuurlijk niet ideaal.

4. Als een kat zijn 1e inentingssessies heeft gehad, is het dan nog nodig om die steeds te herhalen als de kat nooit naar buiten gaat? Ik las wel dat ontworming wel nodig blijft.

5. Wat is nu het beste? Harde droge brokken of blikvoer? Harde brokken zijn beter voor de tanden las ik. Heeft blikvoer ook voordelen?

6. Welke soort korrels zijn het beste voor een kattenbak? Van die standaard hout-achtige korrels of van dat zand-achtig spul?

7. We hebben van die Ikea lampen staan (van die papieren dingen). Die zijn niet meer veilig veronderstel ik?

8. Onze woonkamer zit tegen de slaapkamer aan, en er zit geen deur tussen (wel een gordijn). Hoe houden we de kat uit ons bed? Want we hebben geen zin in een verpletterde kat in bed 's nachts.

9. We hebben vast tapijt in de woonkamer en slaapkamer. Wat is de kans dat de nieuwe kitten op het tapijt zijn behoefte doet ipv in de kattenbak? Wat doen we met eventuele ongelukjes?

Alvast bedankt voor de antwoorden :).
Plaats reactie