# Twijfel om poes te nemen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo, hier ook een ervaringsdeskundige...wij wonen in een tweekamerappartement en hebben 1 (ex-)kater, Spencer. Dit gaat prima. Naar mijn idee vind hij het zelf ook goed zo. Het is soms meer mijn eigen gevoel dat hij zielig alleen is en ik zou ook graag een tweede poes willen maar zoals ik al zei, Spencer maakt het niet veel uit, die is zo ook tevreden. Bovendien vindt mijn vriend 1 ook wel genoeg "In het wild leven ze toch ook alleen". Het slopen valt ook mee. Bijna niet eigenlijk, de bank is in elk geval nog mooi en daar was ik zelfs het meest bang voor. Als je maar genoeg ander krabmateriaal hebt en die interessanter maakt. Spencer ging in het begin aan een tuigje naar buiten en nu met halsbandje. Hij kan echter alleen op het balkon. Op dit moment is het zo dat hij op de drempel blijft zitten. Hij vindt het een beetje eng. Koud, nat, harde wind, harde geluiden. Maar in het zonnetje liggen vind hij wel erg lekker dus wie weet gaat het deze zomer wel weer goed komen.

Succes in elk geval met de keuze!
Liefs Piekje
Gast

Bericht door Gast »

Mijn vriend vindt het op zich ook een goed idee, maar wil zeker niet meer dan één... (hihi, hij weet hoe het met mijn ratjes verging... :oops: Toen had ik ook beloofd het bij twee te houden... Je kan het vervolg al raden!)

We gaan morgen eens in het asiel koekeloeren, niet om er al eentje te nemen maar om eens te gaan kijken en inlichtingen te vragen. En dan tegen de zomer aan... Dan heb ik 2 maanden de tijd om poeslief op te voeden! Als ik niet eerder zwicht voor een katje natuurlijk! ;-)

Bedankt in ieder geval voor de goede raad!
Marijke (en Stefaan)
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Winkels zijn gelukkig lang open hè.
Je kunt alvast een kijkje nemen op http://www.dierenasiels.com hier kun je op de plaats klikken waar je wilt gaan kijken en kun je de katten zien die een baasje zoeken ook kun je lezen over hun afkomst en karakter.
Meestal met foto en ze zijn zóóóóóó'lief allemaal.

(Ik vertelde dit verhaal aan Hubby en die vond ons vrouwen erg geraffineerd met dit soort dingen :icon_shifty: Kon hij wel eens gelijk in hebben :pdtleb:
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben eens gaan kijken in het asiel bij ons in de buurt.

Er zaten prachtige katten, maar allemaal gewend om buiten te zitten. Er waren vier 'binnenkatten', maar deze waren zes jaar oud... En dat vond ik en mijn vriend te oud. Met pijn in het hart van die poezen weggegaan :oops: !

Binnen drie weken verwachten ze kittens, dus dan ga ik nog eens kijken. En eens rondhoren in de buurt hier.

Maar het staat vast: er komt eentje! :lol:
Sandra W

binnenkat

Bericht door Sandra W »

Wat is er mis met een kat van zes jaar? Waarom is dat te oud? Een kat wordt gemiddeld zo'n 16 jaar oud, dus heb je nog wel 10 jaar plezier van het beestje!!

Nog meer voordelen: Je weet bij een "oudere" kat precies wat voor karakter hij/zij heeft, dus geen vervelende verrassingen achteraf en een volwassen kat is rustiger, dus als die binnen blijft verveelt hij/zij zich minder snel en sloopt dus minder snel je meubeltjes!

Een kitten is natuurlijk heel erg schattig, maar daarvan weet je nooit of het een druktemaker wordt en kittens staan er om bekend dat ze de boel graag slopen....

Zomaar even een extra overweging, het blijft natuurlijk je eigen keuze...

groetjes,
Sandra
Gast

Bericht door Gast »

Hmmmz.... Zo had ik er nog niet over nagedacht...

Ik ben enkel bang dat de 'oudere' poezen het hier niet gaan accepteren en zich toch tot sloopgedrag gaan wenden ofzo... En om zo'n grote poes het af te leren... Hmmmzzz....

In ieder geval... Ze komen terug op mijn lijst! Morgen nog maar eens gaan kijken dan!

Bedankt!
Marijke
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Oud/ jong allebei hebben voors en tegens.
Als ze klein zijn en willen maar kunnen nog niet op de bank springen glijden ze ervan af met nageltjes uit :icon_shifty:
Ouder katten zullen al gewoontes hebben die ze niet een twee drie af zullen leren. Bij asielkatten weet je vaak al een beetje wat je in huis krijgt....mits de vorige eigenaars eerlijk zijn geweest ten het asiel.
Kittens moeten nog veel leren.

Ik denk dat je gewoon lekker op je gemakkie rond moet kijken en dan ineens is hij/zij daar en die moet het worden en geen ander.
(niet verder vertellen hoor maar meestal zoekt de kat zijn personeel zelf uit :eshhh:)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Het voordeel van een volwassen kat is inderdaad dat je al veel over het karakter te weten kunt komen voor je hem of haar in huis haalt.
Kittens zijn in eerste instantie allemaal hetzelfde (namelijk druk en speels :grin: ), het echte karakter vormt zich pas na een paar maanden.

Nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik genoten heb van de kittentijd van onze poezen. Ze zijn zo aandoenlijk dan! Maar het gaat ook ontzettend snel voorbij en ik had net zoveel van ze gehouden als ik ze pas op latere leeftijd had gekregen. ;-)

Oja, ik denk dat dit niet zoveel uitmaakt of je een kitten of oudere kat in huis haalt hoor. Voor beide is het een nieuwe omgeving waarbij je ze direct kan leren wat wel en wat niet is toegestaan. Het enige verschil is dat een oudere kat misschien een gewoonte had vroeger, zoals uit de kraan op het aanrecht drinken, die nu bij jullie niet mag. Maar ook dat kun je hem of haar dan direct wel afleren. ;-)
Gast

Bericht door Gast »

Vandaag was het asiel niet open (paasweekend)...

Ik denk dat ik inderdaad gewoon ga rondkijken. Bij de binnenkatten dat daar zaten had ik niet direct iets van "dit is hem nu...".

Bovendien heb ik nog niets in huis voor poeslief, enkel eten (mijn ratjes snoepen af en toe graag katteneten)!
Wat ik al wel heb gedaan: ik heb alles al ingedeeld in de woonkamer: de kattenbak moet daar en de krabpaal daar en de etensbak ginder... Lol... Heb zelfs de bedrading als veranderd voor als er een poes zou komen! :oops: :oops:

Dus een poes is meer dan welkom nu! Enkel nog rondkijken en het nodige materiaal kopen!

Ik ga nog eens proberen te registreren op jullie forum, alleen dom dat ik geen geldig mailadres heb! Misschien met gmail?
Is er bij het forum geen topic over katten/ kittens die een goede thuis zoeken? Dan kan ik daar ook eens rondneuzen...
Jet Rijkeboer

Bericht door Jet Rijkeboer »

Ik was even aan het surfen en kwam deze site tegen. Ik zit met het volgende.

Ik zou heel graag (het liefst 2) katten willen.
Nou heb ik misschien een probleem. Vroeger ben ik altijd allergisch geweest voor katten. Nu ben ik 26 en merk ik dat ik voor de twee huis-tuin en keukenkatten van een vriendin niet allergisch ben, althans, daar heb ik geen last van, behalve als ik ze heb geaaid en daarna in mijn ogen ga zitten wrijven. Maar ik hoef nooit te niezen of krijg het niet benauwd o.i.d.

De katten waar ik vroeger altijd last van had waren over het algemeen Siamezen. Kan het zo zijn dat ik wel allergisch ben voor Siamezen en niet voor andere soorten katten? Jammer trouwens, ik vind Siamezen geweldig, maar goed..
Heeft iemand daar ervaring mee of tips ofzo over?
Dat er katten zijn waar je minder of het liefst geen last van kunt hebben? Ik heb afgelopen week bloed laten prikken om te kijken of ik niet meer allergisch ben; de huisarts zei wel dat ik misschien allergisch kan zijn voor bepaalde katten, maarja, voor welke dan wel en welke niet? En hoe kan ik testen of ik tegen een bepaald soort kat kan?

Ik vind die kat uit de Whiskas-reclame zo mooi. Ik geloof dat dat een Amerikaanse korthaar is.
Graag zou ik zo'n kat willen, of een gewone huis-tuin en keukenkat.

En dan nog iets..
Ik woon nog op een studentenkamer van ongeveer 35 m2 en ik wil, als ik katten aanschaf, ze niet naar buiten hebben. Kan ik beter wachten tot ik een eigen huisje heb of zouden ze wel genoeg ruimte hebben?

Ik hoop op een reactie van iemand!
Alvast bedankt!
Groetjes Jet
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Hoi Jet,
je kan inderdaad allergisch zijn voor bepaalde rassen. Mijn man heeft hetzelfde met honden, bij ene soort zitten zijn ogen binnen een half uur dicht en bij de ander soort heeft hij nergens last van. Als je voor een raskat gaat kan je bij verschillende fokkers gaan kijken, je merkt dan snel genoeg of je er last van hebt of niet. Als je een kat uit het asiel haalt heb je altijd een bedenktijd van (volgens mij) 2 weken. Als het dan echt niet gaat kan je je kat(ten) altijd nog terug brengen al snap ik dat dat voor jou en de katten niet echt een ideale situatie is.
Verstandig dat je in ieder geval eerst bij de dokter opnieuw een test hebt laten doen, er zijn genoeg mensen die er in hun pubertijd overheen groeien.
Wij wonen in een flat en onze katten komen ook niet buiten, dit kan wel maar dan moet je er wel voor zorgen dat je voldoende krabpalen en dat soort dingen plaatst zodat ze ook de hoogte in kunnen. Verder moeten ze voldoende bezig gehouden kunnen worden d.m.v speeltjes of andere uitdagingen.
Veel succes met je keuze!
groetjes Sharon
Jet

Bericht door Jet »

Hoi Sharon,

Bedankt voor je snelle reactie!
Okee, het kan dus zijn dat ik voor sommige katten allergisch ben en voor andere niet, dat is goed om te weten. Ik dacht altijd dat ik automatisch voor alle katten allergisch zou zijn.
De laatste keer dat ik last had van mijn allergie was in 1998, toen was ik 18. Kan het zijn dat ik tussen mijn 18e en 26e over mijn allergie heen gegroeid ben? Kan je er niet alleen overheen groeien als je jonger bent?

Als ik katten uit het asiel zou halen en ik blijk er toch allergisch voor zou ik dat verschrikkelijk vinden, ik weet ook niet of dat een optie voor mij zou zijn dus, maar het is wel mogelijk dat dat kan dus.
En is het zo dat als je naar een fokker gaat, dat je dan direct kan merken of je er last van hebt? Gaat dat zo snel?

Pff, wat een vragen weer he? Sorry hoor.
Ik wil gewoon zo graag katten, lijkt me zo geweldig!
Hoop dat je nog antwoorden hebt op mijn andere vragen en zo niet, dan is dat jammer.

In iedergeval super bedankt voor je reactie!
Groetjes Jet
Gast Marijke

update: twijfel poes te nemen

Bericht door Gast Marijke »

Hoi,

Een tijd geleden kwam ik hier met de vraag of ik er goed aan zou doen een kat te nemen, ookal kan het dier niet buiten...

Hele leuke reacties op gehad, dus....

Binnen twee weken komt er hier een halflang zwart katertje (half birmaantje) wonen! :lol:

Zijn er nog enkele tips of adviezen? Kwestie van gedrag/ verzorging?

En... Ik ga deze zomer twee weken op vakantie, maar aangezien dat het beestje dan nog maar vier maanden is, wil ik hem niet twee weken alleen laten in ons appartement! Wat zijn de mogelijkheden? Ik ga zowiezo eens rondvragen of iemand hem in huis wil halen gedurdende die periode, maar wil ook een plan B hebben als niemand zou willen... Bestaan er opvangcentra ofzo die gedurende enkele weken op (jonge) katten letten?
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Leuk dat je een nieuw katje neemt, onze verhalen hebben je blijkbaar enthousiast gemaakt!

Bijna elk asiel heeft een pension waar je katten kunt laten logeren, maar er zijn ook speciale kattenpensions. De katten worden bij beiden prima verzorgd en kunnen er met andere katten spelen.

Daarnaast zijn er mensen die, tegen een vergoeding, bij je thuis komen en daar je kat 1 of 2 keer per dag verzorgen. Dit is heel goed als je kat bijvoorbeeld erg bang is of altijd met andere katten vecht, maar hij zit dan wel wat langer per dag alleen.

Je kunt in de Gouden Gids of het internet naar de adresjes in je buurt zoeken.

Succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

hoeveel kost dat zoal om je katje in het asiel te laten verblijven voor een weekje (of 2 weken)? en in een pension? ik heb totaal geen idee wat voor bedragen ze daarvoor vragen...
Gesloten