Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Ontwormen

Bericht door Sandra W »

In het asiel heb ik altijd standaard en dus preventief alle katten en kittens ontwormd bij binnenkomst, omdat je nu eenmaal niet de ontlasting van alle katten kunt checken op wormen. Als ze dus wormen hadden dan werden deze gedood en als ze geen wormen hadden dan was het gewoon voor niets geweest (maar gelukkig niet schadelijk voor de katten).

Wat mijn huiskatten betreft ben ik het met Sandy eens en ontworm ik alleen als ze wormen hebben en dus niet preventief, aangezien ik hun ontlasting wel goed kan controleren.

Als ik een buitenkat zou hebben die vaak op kleine prooidieren jaagt en buiten poept zou ik trouwens wel steeds een ontwormkuurtje geven, want je kunt dan niet alleen niet checken hoe hun ontlasting eruit ziet, maar daarnaast staan kleine prooidieren (vooral muizen) erom bekend dat ze wormen kunnen hebben en die komen dan zo bij de kat binnen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontwormen

Bericht door Umimeis »

Ik heb dus eigenlijk geen idee of Flea op levende prooien jaagt.......ik denk het zelf nog niet, maar je weet maar nooit, dus vandaar dat ik het inderdaad prventief doe. Maar ik denk dat wanneer je een binnenkat hebt of de kat poept gewoon in de kattenbak, dat je dan inderdaad niet iedere keer een ontwormkuur hoeft te geven.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ontwormen

Bericht door sandy »

Wormen zie je niet altijd aan de buitenkant, bij mijn katten dus ook niet.
Heb nog nooit wat in hun ontlasting gezien.
Waar ik het dan aan merk is dat ze wat meer taille krijgen, zodra ze dan een kuurtje hebben gehad worden ze weer voller.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontwormen

Bericht door Umimeis »

Ja, kan ook. Straks doe ik het gewoon ook maar 4x per jaar.
Volgens mij is voor een buitenkat ontvlooien belangrijker dan ontwormen?????
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Ontwormen

Bericht door Sandra W »

Het is beiden even belangrijk voor de kat, al zal je zelf meer last hebben van de vlooien ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Ontwormen

Bericht door Kerone »

Mijn buitenkat heb ik de laatste jaren niet meer ontwormd, omdat ze dat niet toelaat. Maar ik krijg binnenkort nieuwe kittens die ik zal gaan ontwormen. Moet ik de volwassen kat die ik heb dan ook meenemen in deze kuur?
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontwormen

Bericht door Umimeis »

Ja, de volwassenkat moet je dan ook ontwormen (en ontvlooien).
Want als zij de vlooieneitjes binnenkrijgt (door het schoonlikken) kan zij ook wormen krijgen
Dus de moeder poes en de kittens tegelijk ontwormen en ontvlooien.
Voor kittens moet je volgens mij Frontline vlooien spray gebruiken omdat zij die pipetjes nog niet mogen hebben.

Ik gebruik voor mijn kat Mansonil ontwormingssnoepjes (verkrijgbaar bij Pet's Place).
Die lust Flea wel, andere tabletjes eet hij ook niet, zelfs niet als ik het door zijn natvoer meng.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Ontwormen

Bericht door Kerone »

Het gaat bij mij niet om de moederpoes, maar om een poes die ik al heb. Ik krijg er 2 kittens bij die ik ga ontwormen. Ze zal denk ik niet echt als een moeder de kleintjes gaan schoonlikken, maar ze zullen wel kattenbakken delen. Loopt de volwassen kat daardoor ook risico?
Voor kittens moet je volgens mij Frontline vlooien spray gebruiken omdat zij die pipetjes nog niet mogen hebben.
Goed dat je het zegt, had ik nog niet aan gedacht. ik heb dit wel geweten, maar het is al weer 10 jaar geleden dat ik voor het laatst kittens heb gehad.
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontwormen

Bericht door Umimeis »

Ja, ik zou die andere kat ook ontwormen voor alle zekerheid. Vooral omdat ze een buitenkat is.
Gewoon alle katten die bij jou in huis rondlopen ontwormen en ontvlooien, dan heb je alle katten meteen gehad en zijn ze klaar voor de lente ;-)
Als 1 vd katten vlooien heeft, dan ben je verder van huis, je kunt ze dus beter allemaal tegelijk ontwormen en ontvlooien.

Ik ontvlooi en ontworm mijn kat ook regelmatig omdat hij elke dag buiten is en veel in contact is met de buurtkat(ten).
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Ontwormen

Bericht door Kerone »

Dank je, dat klinkt eigenlijk best logisch.

Ik ontvlooi mijn kat regelmatig voor zover als dit lukt. Ze is een grote sterke kat en een pipet in haar nek vindt ze maar niets. Ontwormen ben ik mee gestopt nadat ze de spuit ontwormpasta kapot had gebeten. Ontworm snoepjes kan ik voor haar wel proberen. Bedankt voor de tip!
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontwormen

Bericht door Umimeis »

Ja, Mansonil Ontwormingstabletjes, verkrijgbaar bij Pet's Place.
Maar ontwormen doe ik straks nadat hij 1 jaar is geworden maar 3 tot 4x per jaar ofzo.
Kittens moetem wel regelmatig ontwormd worden.

Kittens:
Bij 3 weken, 5 weken 7, weken, 9 weken

Daarna
Bij 3 maanden, 4 maanden, 5 maanden, 6 maanden, 9 maanden en 12 maanden.


Volwassen katten:
Daarna 3 of 4x per jaar of wanneer het nodig is. Dat ligt aan de baasjes/ personeel zelf. De 1 ontwormd de katten nooit meer, tenzij hij wormen heeft natuurlijk en de ander doet het 3 tot 4 keer per jaar.
Mijn kat poept en plast niet meer op de bak, hij gaat altijd naar buiten, dus ik kan niet in de gaten houden of hij wormen heeft, wel voel ik regelmatig zijn buikje, als hij hard is dan is de kans groot dat hij wormen heeft.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kerone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 apr 2009 20:07

Re: Ontwormen

Bericht door Kerone »

Mijn kat maakt gebruik van de bak, dus op die manier hou ik in de gaten of het nodig is. En gelukkig is dit nog nooit nodig geweest.

Maar ik zal haar voor de zekerheid mee ontwormen met de kittens. Die komen uit een huis vol katten, en kunnen van alles bij zich hebben.

Bedankt voor de hulp. Het is een tijd geleden dat ik over al dit soort dingen heb moeten nadenken. Langzaam komt alles wel weer boven drijven, lol.
"There is no more intrepid explorer than a kitten."
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontwormen

Bericht door Umimeis »

Graag gedaan hoor!! Je doet het hartstikke goed, je laat je goed informeren.
Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Ontwormen

Bericht door Katrin »

Umimeis mag je die tabletjes ook aan zwangere poezen geven, ik heb zelf nog Exil No Worm liggen maar die is niet geschikt voor zwangere katten.
Je ziet inderdaad niet altijd aan de ontlasting of ze wormen hebben.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontwormen

Bericht door Umimeis »

Ja, Mansonil kauwtabletten (totaal wormmiddel voor kat)kan zonder bezwaar aan drachtige katten worden gegeven, staat in de bijsluiter. ;-)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie