Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Bericht door miepertje »

Ze blijkt lintworm te hebben en daar helpt Stronghold niet tegen. Ik heb gister ook het asiel nog even gebeld. Ik mocht ontwormingspasta geven en binnen twee uur kwamen er minstens twee lange wormen van 10 cm uit, heel naar om te zien, maar daarna huppelde ze vrolijk verder en ging eten en spelen. Ik moet vrijdag weer naar het asiel voor een herhalingsenting en dan zal ik het ook nog even melden. Die dingetjes blijken opgedroogde segmenten lintworm te zijn.
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hallo
Tegenwoordig kun je bij de dierenarts een wormkuur halen in druppelvorm.
Toevallig gezien vanmiddag.
Die druppel je gewoon in zijn nek net zoals de vlooienmiddeltjes.
Ideaal dus!!

Groetjes
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Ohhh, dat is handig voor ons vrouwtje Metzli!! Weet je toevallig of dit tegelijk met een vlooienkuur kan, zodat de vacht maar 1 keer nat is?

Of moet het apart; dus eerst het vlooienmiddel en dan een paar dagen later de wormenkuur?

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Nee dat zou ik niet weten stond niet op het doosje.
Ze hebben bij de dierenarts alleen gezegd dat je er voor moest zorgen dat je het goed op zijn huidje smeert.
Zou wel makkelijk zijn.
Vind het in ieder geval al een super oplossing dat ze het nou in druppels hebben.

groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Luuntje schreef:Ohhh, dat is handig voor ons vrouwtje Metzli!! Weet je toevallig of dit tegelijk met een vlooienkuur kan, zodat de vacht maar 1 keer nat is? Of moet het apart; dus eerst het vlooienmiddel en dan een paar dagen later de wormenkuur?
Dat mag gelukkig tegelijkertijd, dat scheelt weer een gevecht met Metzli, haha!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Nou kijk aan das helemaal mooi.
Zijn de beestjes er in een keer vanaf zonder al te veel ellende!

Groetjes
druifje45
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2007 07:52
Locatie: leiden

Bericht door druifje45 »

hoi allemaal,

je hebt van mansonil ook ontwormingspillen die smaken naar snoepjes. mijn katjes eten ze zo op/ het is wel een kuurtje voor twee dagen scheelt een hoop problemen en werkt ook heel goed
Cess
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2007 10:17

Bericht door Cess »

Nou vanochtend zat in Hommeles ontlasting toch een worm hoor! De ontlasting zag er ook al beter uit, alleen het gedeelte waar de worm in zat was dun, de rest redelijk van dikte.

De worm bewoog nog in de ontlasting, is dat normaal?

ik heb meteen de kattenbakken maar verschoond, en hoop dat dit het antwoord was! Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in, tot nu toe.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben blij dat de ontlasting al wat dikker is, want kittentjes zijn toch best kwetsbaar bij deze dingen. Ik neem aan dat je alle katten inclusief het kittentje opnieuw hebt ontwormd en ik denk ook dat de diarree nu wel snel over zal zijn.

Dat wormpje is overigens zeer waarschijnlijk een lintworm en die leven inderdaad meestal nog al ze uit de kat komen. Let er wel op dat je het juiste ontwormmiddel hebt gebruikt, want niet alle middelen werken bij lintwormen.

groeten,
Sandra
Cess
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2007 10:17

Bericht door Cess »

Ik heb exil no worm cf gebruikt, een pasta die alle wormen aanpakt.

Maar nu de volgende vraag: ze heeft net weer een hoopje gedaan, wat er aardig goed uitzag, nog niet perfect, maar redelijk vast.

Maarrrrr: ook hier zat nog een worm in! Ik dacht dat die er met 1 keer uitgingen, tenminste dat nam ik altijd aan.

Betekent dit nu dat de ontworming niet volledig is en ik het nog een keer moet doen? Of is het normaal dat ze er met een aantal keer pas uit zijn?

Overigens zijn de andere katten gisteren ook ontwormd (en dat heb ik geweten ook haha).
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een lintworm bestaat eigenlijk uit een kop met allemaal deeltjes/compartementjes er aan vast die samen 1 lintworm vormen. Aan de voorzijde achter de kop worden steeds nieuwe delen aangemaakt en aan de achterzijde laat er steeds een deel los, zodat de lintworm steeds opnieuw vernieuwd.

Het kan dus heel goed zijn dat de lintworm steeds in deeltjes naar buiten komt in plaats van in 1 keer, maar het kan ook zijn dat er meerdere lintwormen zijn en dat het dus nog eventjes duurt voordat alles eruit is. Je mag bij katten en zeker bij kittens niet twee keer achter elkaar ontwormen, dus je kunt beter even een week of twee wachten. Als er dan nog steeds wormen verschijnen kun je opnieuw ontwormen, maar kijk goed op de verpakking of en wanneer het mag.

groeten,
Sandra
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Hoi allemaal!

Pfff, wel uiteenlopende verhalen zeg, over dat ontwormen!

Toen de kittens bij ons kwamen had Malijn last van wormpjes, dus die heeft van de dierenarts een kuur en wat pilletjes gekregen en heeft sindsdien nergens last meer van.

Nu vraag ik me alleen af per hoeveel tijd je nu eigenlijk moet ontwormen, want de één doet het eens in de maand, en de ander eens in het jaar! Da's nogal een verschil... Wat is gangbaar?
En verschilt dit nog kwa binnne- of buitenkat? Wij houden onze kittens (5 mnd oud) nu nog binnen, maar vanaf 8 maanden (als ze allebei geholpen en wat ouder zijn) mogen ze van ons wel naar buiten.
En kun je een wormenkuur alleen bij de dierenarts halen of ook in een dierenzaak?

Groetjes, Bunny
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontwormen

Bericht door Umimeis »

Ik gebruik Mansonil ontwormings kauwtabletjes (verkrijgbaar bij Pet's Place).
Ik gebruikte eerst Exil tabletjes,maar dat ging bij de 2x ontwormen mis omdat Flea het niet op at, zelfs niet door het natvoer.

Deze Mansonil kauwtabletjes zijn een soort van 'snoepjes'...en dat vind Flea dus wel lekker.
Er zitten 4 tabletten in, dus een kuur van 2 dagen (per keer) en schijnt 2 maanden te werken.

Volgens mij moet je volwassen katten 4x per jaar ontwormen en kitten eerst wanneer ze 3 weken zijn.
Dan bij 5 weken, 7 weken en 9 weken.

Daarna met 3,4,5,6 maanden.
En daarna bij 9 maanden, en dan nog een keer als ze 12 maanden zijn.

En vanaf daarna alleen nog maar 4x per jaar (als ze dus volwassen zijn.)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ontwormen

Bericht door sandy »

Ik ontworm alleen als ik een worminfectie heb geconstateerd, ik geloof namelijk niet in preventief ontwormen.
Het heeft toch geen zin om te ontwormen als ze geen wormen hebben en ermee voorkomen kan je ook niet.
Wil voor mezelf zo weinig mogelijk chemische troep in mn lijf en mn katten idem dito.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontwormen

Bericht door Umimeis »

Ik moet wel preventief ontwormen want mijn kat poept niet meer zo vaak in de kattenbak, dus ik kan het niet controleren.
En ik kies liever voor preventief onwormen dan dat ik er te laat achter kom dat hij wormen heeft en dat geldt ook voor ontvlooien....................ik hou niet van dat soort ranzige verrassingen haha
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie