Evenwichtstoornis??

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
esther80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2005 11:22
Locatie: almelo
Contacteer:

Evenwichtstoornis??

Bericht door esther80 »

Hoi,

Onze Harry heeft sinds twee weken last van evenwichtstoornissen. Hij is daarvoor een week opgenomen geweest bij de DA vanwege plasproblemen en een verstopping.

Toen we hem op hadden gehaald viel het ons op dat hij wat wankel was en zijn hoofdje scheef hield. Verder was hij iets verzwakt maar hij is gekatheteriseerd en dus onder narcose/roesje geweest. Zijn plasproblemen zijn verleden tijd, hij krijgt dieetvoer en dat gaat allemaal goed.

Sinds vorige week woensdag vinden we dat hij wel erg wankel is, hij liep niet meer recht de trap op en heeft duidelijk een afwijking naar rechts, zijn hoofd laat hij ook naar rechts afhangen. We zijn dus al bij de DA geweest. Om uit te sluiten dat het niet om suikerziekte, nierproblemen of een stofwisselingsprobleem gaat hebben we een bloedtest gedaan. Alles is OK. Wel is hij nog eens 0,5 kilo afgevallen (laatste weging was 4 weken geleden) maar hij heeft de eerste weken na zijn terugkeer van de DA slecht gegeten. Nu mixen we zijn voer met zalm of tonijn en eet hij heel goed.

De oren zijn bekeken omdat er een vermoeden bestaat dat er een middenooronsteking is. Het oor is niet rood of pijnlijk maar het trommelvlies heeft een iets afwijkende kleur. Verder is Harry wat sloompjes maar hij eet wel goed, ontlast zich goed en maakt toch wel een alerte indruk.

Als hij omhoog kijkt kan hij zijn evenwicht niet bewaren, hij wankelt maar sinds de prikken (2x) van de DA (pijnstiller, antibiotica en oppepper) zien we iets vooruitgang.

Herkent iemand dit. Zelf denk ik ook aan middenooronsteking gezien zijn verder goede gesteldheid maar ik sluit zelf FIP niet helemaal uit maar zou niet weten hoe hij dat opgelopen zou kunnen hebben.

Harry wordt in april 5 jaar. Wij hebben nog 3 katten in huis, 1 poes die in april 6 wordt en 2 katers die in april 4 worden. Zij zijn kerngezond!!

Alvast bedankt!!

Groetjes,
Esther
http://www.rhodesian.nl
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hai Esther, welkom op het forum!
Waarom denk je aan FIP?
Mijn gedachten gaan meer uit naar een lichte hersenbloeding, misschien als gevolg van de narcose.
Ik vind wel dat hij veel afgevallen is, dat kan ik niet helemaal rijmen met de rest van het verhaal. Is hij ook getest op zijn schildklierfuncties?
Gebruikersavatar
esther80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2005 11:22
Locatie: almelo
Contacteer:

Bericht door esther80 »

Emma Boom schreef:Hai Esther, welkom op het forum!
Waarom denk je aan FIP?
Mijn gedachten gaan meer uit naar een lichte hersenbloeding, misschien als gevolg van de narcose.
Ik vind wel dat hij veel afgevallen is, dat kan ik niet helemaal rijmen met de rest van het verhaal. Is hij ook getest op zijn schildklierfuncties?
Ik ga straks opnieuw naar de DA, zal hem eens vragen naar de schildklierfunctie. Zelf heb ik ook al gedacht aan een hersenbeschadiging als gevolg van de verstopping maar we waren er heel erg op tijd bij dus dat kan haast niet. Hersenbloeding dacht ik ook aan, maar hij ging de laatste tijd achteruit in plaats van vooruit. Hij is wel wat slomer dan normaal maar ja, een echt actieve kat is het nooit geweest.

Waarom ik aan FIP denk is door de evenwichtstoornissen en het gewichtsverlies. Ik heb hem net nog geworen en hij is 150 gram aangekomen sinds donderdag, da's weer positief. Een FIP kat heeft tenslotte weinig eetlust en Harry eet voor 2 nu.

Harry woog bij de vorige enting nog 6,25 kilo, hij kreeg dus al iets langer wat minder voer, hij woog bij de laatste controle 5,25 kilo en donderdag woog hij 4,75 kilo. Hij heeft veel ruggegraat maar nu is het nooit moeders mooiste geweest :oops: , dikke buik, mager bovenop. Heeft hij denk ik meegekregen van vroeger, we hebben hem als zielig hoopje kitten van ± 8 weken uit het asiel gehaald (bleek nog niesziekte te hebben ook).

Groetjes,
Esther
http://www.rhodesian.nl
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Niet elke FIP-kat heeft weinig eetlust; sommigen (met natte fip) zijn alleen maar niet lekker. Er lijkt een verband te bestaan tussen FIP en niesziekte op jonge leeftijd, daar wordt mometeel studie naar gedaan.

Ik hoop dat het allemaal toch meevalt. Is zijn temperatuur goed?
Gebruikersavatar
esther80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2005 11:22
Locatie: almelo
Contacteer:

Bericht door esther80 »

Emma Boom schreef:Niet elke FIP-kat heeft weinig eetlust; sommigen (met natte fip) zijn alleen maar niet lekker. Er lijkt een verband te bestaan tussen FIP en niesziekte op jonge leeftijd, daar wordt mometeel studie naar gedaan.

Ik hoop dat het allemaal toch meevalt. Is zijn temperatuur goed?
Ben weer terug, Harry heeft geen koorts, is aangekomen sinds donderdag en gaf iets meer weerstand :grin: en toonde wat fitter. Een middenooronsteking is hardnekkig om te genezen dus we moeten nog even volhouden. Donderdagochtend krijg hij zijn volgende dosis en dan op vrijdagavond weer. Maximaal 5 keer, bij goed reageren, dat wil zeggen, 10% of meer verbetering, gaan we over op antibiotica in pilvorm, bij gelijk blijven wordt het een rontgenfoto om te kijken waar de ontsteking zit en wordt het spoelen of een drain om het onstekingsvocht af te voeren.

Even afwachten dus. Volgens de DA kan het geen FIP zijn en acht hij die kans enorm klein gezien Harry's leeftijd, bloedwaarden, uitdrukking, etc.

We blijven hem heel goed in de gaten houden!!!

Groeten,
Esther
http://www.rhodesian.nl
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dus toch een middenoorontsteking. Inderdaad lastig en hardnekkig. Ik ken hier een da die er een mini-apparaatje voor heeft gemaakt, waarmee hij het middenoor kan schoonspoelen zonder risico's.

De gemiddelde leeftijd voor fip is ofwel voordat de kat 2 is, ofwel nadat hij 8 is. In de tussentijd kan het zich wel ontwikkelen, maar uit het zich vrijwel nooit. Dit schijnt met de hormoonspiegels te maken te hebben.

Heel fijn, deze uitslag :grin: Hoopgevend!
Gebruikersavatar
esther80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2005 11:22
Locatie: almelo
Contacteer:

Bericht door esther80 »

Nou, onze Harry is overgegaan naar Baytril, pilvorm. Hij krijgt een pijnstillers meer en dat is te merken. Zijn evenwicht gaat vooruit, zijn humeur niet.

Hij bromt, spint en klauwt, mijn mannetje heeft pijn en wil niet eten sinds gisteravond, heel begrijpelijk. Ik ga na mijn werk direct langs de DA voor pijnstillers, is er woensdag geen verbetering dan wil ik een andere oplossing.

Huisdieren zijn geweldig maar wat is het toch naar om je beessie zo te zien :-(

Als er nog tips zijn dan graag!!

Groetjes,
Esther
http://www.rhodesian.nl
trotse bezitter van 4 katten en twee Rhodesian Ridgebacks:
Gizmo, Harry, Ace en Spot en Vai en Ghalu
Gebruikersavatar
esther80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2005 11:22
Locatie: almelo
Contacteer:

Bericht door esther80 »

Helaas, de second opinion hebben we gisteravond gehad. Ze kunnen er niets anders van maken dan neurologische afwijking waarschijnlijk veroorzaakt door een tumor.

Hij krijgt nu prednison en we moeten binnen 10 dagen vooruitgang zien, zien we dit niet dan moeten we hem helaas laten gaan :cry:

Hij eet nog goed, drinkt nog goed, ontlast zich nog goed maar het lopen gaat steeds moeilijker. We hopen dus op een wonder.

Groeten,
Esther
http://www.rhodesian.nl
trotse bezitter van 4 katten en twee Rhodesian Ridgebacks:
Gizmo, Harry, Ace en Spot en Vai en Ghalu
Gebruikersavatar
ingrid f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 nov 2005 17:24
Locatie: groesbeek

Bericht door ingrid f »

Gossie zeg, nou heel veel sterkte gewenst deze dagen ik hoop dat er vooruitgang in komt voor Harry, het arme beessie.
Verwen hem maar lekker.
een lieve groet vanuit een warm hart
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat is wel een totaal andere uitslag :???: Was zijn oor nu schoon dan?
Ik zou naast de prednison (is ook een antibioticum maar dan heel erg sterk) wel om pijnstilling vragen als hij pijn lijkt te hebben hoor. Er is wel orale pijnstilling en eventueel kan een injectie je ook zo geleerd worden.

Veel sterkte!
Gebruikersavatar
esther80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2005 11:22
Locatie: almelo
Contacteer:

Bericht door esther80 »

Hoi,

Wonder boven wonder gaat het nu heel erg goed met hem. Hij is weer ondeugend, loopt weer trap op en af (heel voorzichtig) en maakte vanmorgen zelfs een sprong de trap op. Hij houdt zijn koppie niet meer scheef en, eet als een bootwerker, is vrolijk en loopt weer door het hele huis. We zijn tevreden :-) ondanks dat hij af en toe nog wel wat wankel is, er is dus wel iets mis maar zolang we vooruit blijven gaan houden we nog vol.

Het gekke is, is dat wij de dag voordat we naar de DA zijn geweest gestopt zijn met dieetvoer (voor blaasgruis Specific FSW), hij heeft woensdagavond dus zijn 1e injectie gehad en daarna is hij alleen maar opgeknapt? Hij krijgt nu 1x per dag dexoral.

Even afwachten dus wat hij gaat doen. Zijn oren waren wel iets viezig maar van een middenooronsteking was totaal geen sprake.

Bedankt voor de berichtjes :-)

Groeten,
Esther
trotse bezitter van 4 katten en twee Rhodesian Ridgebacks:
Gizmo, Harry, Ace en Spot en Vai en Ghalu
Gebruikersavatar
esther80
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2005 11:22
Locatie: almelo
Contacteer:

Bericht door esther80 »

Helaas, vandaag gaan wij onze Harry in laten slapen, de DA komt straks bij ons thuis. Zijn geest wil nog wel, zijn lichaam niet meer.

Hij heeft een mooi leven gehad, jammer dat hij niet ouder mocht worden dan 4.

Groetjes,
Esther
trotse bezitter van 4 katten en twee Rhodesian Ridgebacks:
Gizmo, Harry, Ace en Spot en Vai en Ghalu
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ahc esther, wat een triest nieuws... :-(
Spijtig dat er niks meer aan te doen is, maar ik denk dat je een juiste beslissing neemt, hem verder laten afzien is ook geen oplossing.

Sterkte straks, :kissykissy:

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gesloten