Afleren muizen mee naar binnen nemen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
tijnus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 aug 2005 10:31

Afleren muizen mee naar binnen nemen

Bericht door tijnus »

Ja, ik weet het. Ik moet het als blijk van waardering opvatten als onze poes een bijna dode muis in de keuken achterlaat, maar echt smakelijk is het niet als je 's ochtends beneden komt en er ligt een licht aangevreten muis zielig in een hoekje dood te gaan. Hoe gaan jullie hier mee om? Ik zoek een methode om dit onze poes af te leren. Sommigen vinden dat wellicht uit den boze, maar ik doe toch maar even een poging. ;-)
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Tja... lastig probleem inderdaad (ik blij dat mijn katten binnenkatten zijn...)

Mijn idee:

1. binnenhouden; dan kan je kat niets vangen en je 'kado doen'
2. belletje om; je geeft een (prooi)dier dan de mogelijkheid om te vluchten voordat je kat hem vangt. Dit zouden alle katten eigenlijk moeten; scheelt een hoop vogel en muizen leventjes.... Sommige diertjes worden dan alsnog gedood, maar het geeft ze wel een eerlijke kans.

Als je dit niet wilt/kan dan zal je kat muizen en vogels blijven vangen. Je kunt het hem niet afleren. En het geven van het presentje (prooi) kun je eigenlijk ook niet voorkomen; je beledigd hem. Je kunt niet anders doen dan ermee te leren leven...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik roep altijd: "Pak op! En neem weer mee naar buiten!" :imstupid:
Maar dat werkt niet echt. :ethink:

Bij ons scheelt het heel veel dode muizen en vogels dat onze poezen een belletje dragen en (vooral!) dat ze 's nachts niet naar buiten mogen. Katten jagen het liefst in de schemering of in het donker en dus zorgen we ervoor dat ze rond die tijd binnen zijn. 's Ochtends als wij opstaan mogen ze er weer op uit.
Gebruikersavatar
tijnus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 aug 2005 10:31

Bericht door tijnus »

Bedankt voor de tips.

Helaas is onze poes zo slim buiten de komen terwijl het kattenluikje op slot zit. Hij wurmt net zo lang tot hij het luikje naar zich toe kan trekken en gaat er dan onderdoor. Maar hier ga ik een oplossing voor bedenken.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ik denk ook dat het 's nachts binnen laten meer scheelt dan een belletje om. Millie had altijd een belletje maar ze wist op zo'n manier te sluipen dat het belletje geen geluid maakte, dus ze ving nog evenveel muizen etc. Ze mocht 's nachts niet naar buiten en had geen kattenluik, dus ze heeft nooit iets naar binnen genomen gelukkig!

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Een kat vragen om niks mee te nemen is net zoiets als een kindje van drie voor een snoepjespot zetten en zeggen dat ze niks mogen pakken!!! Gaat niet lukken. Wen er maar aan. :grin:
Groetjes Gerda
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

en die muizen een belletje omdoen is zeker geen optie? :imstupid:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ik vrees ook dat sommige dingen gewoon bij een kat horen, licht aangevreten muizen zijn er één van (maar ik ben wél erg blij dat pitou die niet binnenbrengt, zij houdt het bij rupsen, da's voor mij al vies genoeg)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Yoeri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 sep 2005 12:39

Bericht door Yoeri »

Hebben hetzelfde 'probleem'. Onze Isidoor brengt bijna dagelijks een muis binnen, soms zelfs 2-3. Verder is hij er ook al in geslaagd om enkele vogeltjes, een rat (jakkie :???: ) en zowaar een mol :eclap: te vangen. Uiteraard brengt hij alles mee binnen om te 'showen'. Ik denk dat dit een natuurlijke reactie is voor hen en afleren zal niet lukken vrees ik.
Gebruikersavatar
tijnus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 aug 2005 10:31

Bericht door tijnus »

Emma Boom schreef:en die muizen een belletje omdoen is zeker geen optie? :imstupid:
Je hoort dan wel wanneer hij/zij een muis naar binnen loost. ;-)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

De katten van mijn ouders vangen heel erg veel en van Xiara heb ik laatst ook een vogeltje gekregen. Ik laat het maar gewoon gaan en denk altijd dat dat diertje tenmiste een vrij leven heeft gehad. Kunnen de meeste dieren die bij ons op het bord belanden lang niet zeggen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
catzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jul 2008 09:59

Re: Afleren muizen mee naar binnen nemen

Bericht door catzz »

Mammut neemt toch wel vooral door de dag zo vanalles mee naar binnen....dus 's nachts binnenhouden helpt niet helaas
vanochtend had ie een mol bij zich ! dat vind ik toch wel een knappe vangst....
zijn favoriete tijd om zoiets te doen is natuurlijk als we juist lekker aan tafel zitten om te gaan ontbjiten ofzo
-dat geldt ook voor effe lekker gaan zitten poepen op de kattebak :???: -
brrrrr en dat gekraak van zo'n muisje als ze die oppeuzelen....en dat dan galletje wat zo mooi gaaf blijft liggen (vinden ze niet lekker?)
niet iets om met je blote voeten op te gaan staan als je slaperig uit bed komt......
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Re: Afleren muizen mee naar binnen nemen

Bericht door banoentje »

Hhmmm, Kimba eet het galletje van een muis gewoon mee op hoor :lol:

Effe serieus, Ik heb geluk dat Kimba z'n 'kadootjes' buiten deponeert. Soms op rare plaatsen. Zo vond m'n vriend er deze week nog een in de tuin die al in staat van ontbinding was (smakelijk).
Ik denk niet dat je er veel aan kan doen. Misschien makkelijk gezegd maar ik zou de kat toch blijven belonen want anders gaat dat jullie vriendschap misschien schaden?

Groetjes Kathy en Kimba
Gesloten