Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Euh, geen flauw idee hoevaak precies, maar wel vaker dan een volwassen kat dacht ik. Maar ik heb eerlijk gezegd ook geen flauw idee hoevaak mijn dames gaan!! :lol:
Ach, hij zal er even aan moeten wennen, het loopt vast wel los! Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

nee dit is gewoon nog wennen aan de kattebak geef het een paar dagen en je zult zien dat hij ook gaat plassen op de kattebak.
zet hem als je naar bed gaat of als hij net zijn slaap uit heeft even op de kattebak vaak moeten ze dan ook even plassen.
zo leert hij het sneller.
straffen heeft absoluut geen zin nee vooral als ze zo jong zijn en nog niet zo lang bij je zijn.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou de kap er voorlopig gewoon vanaf laten. Ik had de eerste weken altijd een afwasbak gevuld met korrels zodat ze er makkelijk in en uit konden komen. Het principe met het deurtje snappen ze vaak nog niet en een bak komt nog wel eens bedreigend over.
Kittens plassen inderdaad vaker dan een volwassen kat maar wel elke keer maar een klein beetje. Het kan helpen om hem in het begin inderdaad nog te helpen en hem na het eten/drinken (ongeveer 15/20 minuten later) op de bak te zetten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

ik heb de kap er sinds gister dus afgelaten. gisteravond ging de oudste (boris) poepen op de bak, en wat denk je, nadat boris klaar was ging shrek ook poepen op de bak (voorbeeld doet volgen;) ?) nou werd ik vanochtend wakker en zag dat er in het mandje waar shrek altijd inligt , een plasje was gedaan. Ik weet zo goed als zeker dat shrek dit gedaan heeft en niet boris, want boris is altijd op de bak gegaan sinds hij bij ons is, en shrek ligt altijd in dat mandje, vandaar. maar wat ik dan niet begrijp is, waarom poept hij wel op de bak , maar het plassen niet? Ik heb niet het idee dat hij de kattenbak niet weet te vinden want zo groot is het hier niet , en tijdens het spelen springt ie vaak even op de bak, graaft even en springt er weer uit.

Of verwacht ik gewoon teveel van mijn kleine man, en is het op deze leeftijd nog normaal dat dit gebeurd? (niet lang kunnen ophouden oid..?) ik zet hem in ieder geval meerdere keren per dag even op de bak:)
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Mel,
je hebt grote kans dat Shrek wakker werd en moest plassen, direct. Dan is er soms niet tegen te lopen.
Het mandje nu wel goed schoonmaken hoor (niet met chloor, dat vinden ze alleen maar lekker om op te plassen), anders vindt hij straks dat het mandje ook een bak is.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

aha, oke duidelijk:)
gelukkig is het een stoffen mandje wat gewassen mag worden op 30 graden, dus het zit al in de wasmachine. net ging boris plassen op de bak, en wat ik kon zien, plaste shrek erna ook op de bak. ik heb alleen de foute korrels momenteel, want deze zijn wit, klonteren niet, en als je ze nat maakt onder de kraan, zien ze er nog precies hetzelfde uit.. dadelijk even klonterend grit halen, kan ik het beter observeren;)
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Je moet Shrek echt zien als een peutertje. ;-) Soms komt hij er gewoon te laat achter dat hij moet plassen en dan is de bak te ver.
Het is wel belangrijk om hem heel goed in de gaten te houden nu. Op dit moment zijn het nog ongelukjes, maar het moet geen gewoonte worden natuurlijk.
Al is je huis misschien niet zo groot, een extra kattenbakje (bijvoorbeeld een afwasteiltje) kan geen kwaad! Het is me bij onze kittens weleens opgevallen dat ze langs de kattenbak renden en dan opeens 'bedachten' dat ze daar weleens op konden gaan. Minerva en Luna waren vrijwel direct zindelijk, maar Flanna heeft tot ze 3 maanden was nog wel ongelukjes gehad. Op een gegeven moment heb ik de slaapkamer even voor haar afgesloten (ze deed het vaak op het dekbed) en stonden er 3 bakjes in huis. Toen was het snel over. :smile:
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

oja inderdaad, het lijkt alsof zachte plekjes zoals een dekbed of een zacht mandje geliefd zijn ;-)
Ik ga inderdaad nog een bak neerzetten, is een kleine moeite en als het zo beter gaat.. :smile:
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

Hoi,

ik heb drie katten (Isis - 3,5; Nubi - 3; Dio - 2), waarvan Nubi de hele tijd buiten de bak plast.

Toen ze net kwam had ik samen met mijn ex vijf katten en ze had altijd ruzie met een van de katten die nu met mijn ex mee is. Ze plaste toen regelmatig (in denk uit stress) op de bank (gelukkig hadden we toen een leren bank met een kleed er overheen, die kon makkelijk gewassen worden)

Nu 3 jaar later plast ze nog steeds regelmatig op de bank, op haar (of mijn :???: ) kussentjes, op de krabpaal, op de deurmat of in de wasmand. Vooral als ze ergens van schrikt (stofzuigen of druk verkeer buiten) maar ook gewoon zomaar.

Als de kattenbak brandschoon is wil ze hem nog wel eens gebruiken om in te slapen, maar plassen en poepen doet ze zelden in de bak.

We hebben haar nu in de gang gezet omdat er net een nieuwe bank (relatief nieuw, hij is van de kringloop ;-) ) staat, maar afgelopen vakantie heeft ze wel in de woonkamer gelopen. (plastic op de bank, en daar weer een kleed overheen zodat ze toch lekker liggen) Op dat kleed plast ze niet, maar het plastic trekt ze wel van de bank, om vervolgens vrolijk op de bank te plassen.

in de gang zit ze dan alleen met d'r eigen krabpaal, kattenbak, voer en drinken. Daar plast ze heel af en toe op d'r kussentje, en wat vaker in de wasmand.

We hebben al bach remedies geprobeerd, maar dit wilde niet echt helpen.

Nu we van plan zijn om binnenkort een echt nieuwe bank te kopen en we nubi toch wel graag uit de gang willen halen omdat ze daar vereenzaamt zijn we dus op zoek naar een oplossing...

is er iemand die ons er mee kan helpen?

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wizzie, ben je wel eens met haar naar de dierenarts geweest om te kijken of er geen medische achtergrond is waarom ze dit doet?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

Lotte schreef:Wizzie, ben je wel eens met haar naar de dierenarts geweest om te kijken of er geen medische achtergrond is waarom ze dit doet?
ik ben er een jaar geleden eens mee naar de dierenarts geweest maar die kon niet echt iets duidelijks vinden... heeft wel gecontroleerd op blaasontsteking..

misschien moeten we dat nog eens doen en dan eens kijken wat het verder nog kan zijn. Een wat uitgebreider onderzoek dus..
gaia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 dec 2003 20:55

Bericht door gaia »

Hallo, ik ben die ex, op het account van mijn moeder ;)

Maar in ieder geval, het plassen is bij Nubi begonnen na een blaasontsteking, die we gewoon hebben behandeld en die weg was... sindsdien is ze eigenlijk blijven plassen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

diverse blaas en urineweg problemen kunnen inderdaad de oorzaak zijn.

Heeft ze ooit al wel eens op de bak geplast of gepoept
(snapt ze dus waar die bak uberhaubt voor bedoeld is?)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

jawel ze was er gisteren nog in aan het graven dus ik neem aan dat ze daar ook wat gedaan heeft... en ik hoor 'r ook wel es vanuit de gang in de bak graven als de andere twee katten in de kamer zitten.

probleem is alleen dat ik haar bak niet zo goed kan controleren omdat de andere katten ook wel eens daar komen. Weet nooit wat van wie is ;-)
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

ik heb trouwens nog nooit poep van haar ergens anders gevonden, dus dat doet ze ook in de bak.
Plaats reactie