Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Asse-Poes »

Afbeelding
good file sharing sites

Hoi Maarten,
Ik heb de afbeelding van Dotje even zichtbaar gemaakt.

Helaas kan ik je bij dit probleem niet helpen 😞
Wel heb ik enorm veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en jullie tomeloze energie om alles, maar dan ook echt alles, te proberen om Dotje weer op het rechte pad te krijgen.

Ik hoop dat een van de anderen hier nog tips en adviezen heeft.
Voor nu heel veel sterkte!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Meer kattenbakken neerzetten, geen "gewone" maar hoge speciebakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nathaliek83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2023 12:36

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nathaliek83 »

Hallo allemaal,

Ik kan wel wat hulp gebruiken voor mijn Bailey

Bailey is een gecastreerde kater van 2, 5 jaar oud. Sinds afgelopen zomer merk ik dat hij heel erg gefocust is op de katten aan de andere kant van de schutting. Mijn tuin is afgezet en ze kunnen er niet uit. Er lopen helaas heel veel katers in de buurt rond waarvan er eentje hier standaard de boel terroriseert. En ook het gevecht met Bailey aangaat door de schutting.
Bailey begon afgelopen zomer heel veel te sproeien in de tuin. Maar nu sinds 2 maanden ook in huis. Voornamelijk in de nacht als hij binnen is
Hij sproeit tegen de tv, de keukenkastjes, maar voornamelijk achter in de kamer bij het raam naar de tuin tegen de verwarming, de gordijnen en nu vannacht ook de muur.

Het was altijd al een katje met heel veel energie die hij moeilijk kwijt kan. Ik vergelijk hem altijd met een Border Collie. Hij heeft geen rust. In de zomer is hij van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat bezig met jagen op alles wat vliegt. In de winter loopt hij binnen tegen de muren omhoog van ellende.
Anderhalve maand geleden is hij zijn grote broer en speelmaatje verloren. Ik heb Smokey moeten laten inslapen helaas. Dus dat zal allemaal meespelen.
Komend weekend ga ik kennismaken bij een opvang om te kijken welk kitten het best bij Bailey en Zinzi past. In de hoop dat met een nieuw speelmaatje hij iets meer omhanden heeft en wat afleiding en hopelijk minder stress.

Maar wat te doen met het gedrag bij de schutting? De eigenaar van de andere kat haalt haar schouders op en zegt wat vervelend en loopt weg.
Want van het binnen sproeien en de stank wordt ik niet vrolijk
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne »

Is zijn urine al gecontroleerd bij de da?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nathaliek83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2023 12:36

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nathaliek83 »

Nee dat is nog niet gebeurd. Gezien zijn gedrag naar de schutting denk ik eerder aan stress.

Maar ik heb nog ruim 2 zakken blaasgruis dieet van Smokey staan. Dat kan hij altijd opmaken. Mocht dat wel effect hebben dan weet ik dat het ook daar aan kan liggen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Anne »

Ik snap dat je aan stress denkt
En het kan zijn dat dat inderdaad de reden is vh sproeigedrag
Maar stress kan ook blaasontsteking of blaasgruis veroorzaken
Dus dat is goed om uit te zoeken

Wij hebben hier een soort van zelfde situatie met Happy die al op urinary stond ivm blaasgruis. Hij begon ook in huis te sproeien door andere Katten die bij ons aan de voordeur kwamen buurten
Uit zijn urine kwam niks, de da gooide het op stress
Happy woont nu bij ons in de tuin/ tuinhuisje en is daar een stuk minder gestresst

Een tijdje terug geprobeerd of hij weer in huis terug kon wonen maar na 1 week werd hij weer gestresst en wilde weer naar buiten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Asse-Poes »

Nathaliek83 schreef: 19 nov 2023 12:48 Hallo allemaal,

Mijn tuin is afgezet en ze kunnen er niet uit.

Ik weet niet of je het aandurft, maar je zou een kattenluikje kunnen installeren zodat Bailey 's nachts ook naar buiten kan. Liever dat hij tegen de schutting buiten plast, dan binnen.
Nathaliek83 schreef: 19 nov 2023 12:48 . En ook het gevecht met Bailey aangaat door de schutting.

Hoe bedoel je dit? Vechten dóór de schutting heen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Nathaliek83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2023 12:36

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nathaliek83 »

Aan een kattenluik heb ik nog niet gedacht. Maar het is wel het proberen waard. Hij sproeit inderdaad in de nacht want dan kan hij niet naar buiten.

Evenals het laten testen op blaasgruis en blaasontsteking.

Wat ik bedoel met vechten door de schutting:
Er is een kat die al een paar jaar alle deuren hier in de straat afgaat en overal waar een kat woont sproeit hij. Hij sproeit ook tegen de schutting en staart door de schutting heen. Nu Bailey volwassen is vliegen ze tegen elkaar op, alleen nu staat de schutting ertussen, met een hoop gekrijs.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Asse-Poes »

Nathaliek83 schreef: 19 nov 2023 18:56

Wat ik bedoel met vechten door de schutting:
Er is een kat die al een paar jaar alle deuren hier in de straat afgaat en overal waar een kat woont sproeit hij. Hij sproeit ook tegen de schutting en staart door de schutting heen. Nu Bailey volwassen is vliegen ze tegen elkaar op, alleen nu staat de schutting ertussen, met een hoop gekrijs.

Pedagogisch waarschijnlijk een heel 'fout' advies, maar ik zou dan toch met de plantenspuit in aktie komen :grin:
om de kater te laten weten dat zijn gesproei, gedram en gekrijs niet op prijs wordt gesteld.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Nathaliek83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2023 12:36

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nathaliek83 »

Hij is niet onder de indruk helaas. Ik heb hem al zo vaak weggejaagd. Toen hij jong was ging dat goed.
Nu hij volwassen is neemt hij een houding aan van kom maar, maar dan val ik wel aan
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Asse-Poes »

Hmm een emmer water dan maar? :icon_shifty:

Maar hoe gaat het nu met Bailey's sproeigedrag?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Nathaliek83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2023 12:36

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nathaliek83 »

Waardeloos. Ik kwam woensdag beneden en hij had mega plassen tegen de stoel gedaan. In 2 uur tijd wel 6 keer alles onder gesproeid.
Urine laten testen. Een heel klein beetje blaasgruis maar dat was het ook wel.
Voor de zekerheid staat hij op metacam om de blaas te verlichten. En op blaasgruis dieet en zylkene.

Maar het haalt niks uit. Hij loopt alleen maar door het huis te krijsen. En heeft vandaag in 4 uur tijd tegen de gordijnen, de koelkast, keukenblok, tv en 2 keer tegen de stoel geplast. Hij doet niks meer op de bak.

Afleiding of niet meer naar buiten laten zodat hij geen stress heeft van de kat niks helpt.

Op dit moment weet ik ook niet of hij blijft. Dit maakt de situatie echt onthoudbaar
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Asse-Poes »

Nathaliek83 schreef: 09 dec 2023 14:35 . Hij loopt alleen maar door het huis te krijsen.
Waarom krijst hij zo? Is dat omdat hij naar buiten wil?

Heeft het kattenluikje ook niet geholpen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Nathaliek83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2023 12:36

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Nathaliek83 »

Ik mag geen kattenluikje plaatsen van de woningbouw.
Eerst was het voor hem voldoende om overdag naar buiten te gaan.
Eerst vermaakte hij zich buiten prima. Nu ligt hij alleen maar onder de struik naar de steeg te gluren en loopt hij als een gekooide tijger langs de schutting.
Vorige week had ik ook een kat starend bij het voorraam. En toen was het hek van de dam.
Als hij nu niet meer de tuin in kan omdat het bijvoorbeeld regent, gaat hij bij het voorraam zitten kijken. En dan doet hij niks anders als van beneden naar boven rennen.
Nu deze week loopt hij te krijsen en dan maar onrustig door het huis lopen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Asse-Poes »

https://www.startpagina.nl/v/dieren/hui ... oning-tip/

Er zitten wel bruikbare oplossingen bij 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie