Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Anonymous

Blijft maar sproeien

Bericht door Anonymous »

Hoi,

Wij hebben een hele lieve kater maar hij sproeit overal!! Hij is gecastreerd. Het wordt nu wel een beetje irritant. JE denkt dat je schone kleren hebt, ruikt het helemaal naar pies!!

Wat kan ik hier aan doen??

Groetjes Ukkie
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Hoi,

Welkom hier! ;-)

Wanneer is jullie kater (Ukkie?) gecastreerd? Al maanden geleden of nog maar een paar weekjes/daagjes?
Anonymous

plassen en poepen op electra

Bericht door Anonymous »

Hallo, ik ben ook nieuw hier en heb vol verbazing zitten kijken hoeveel katten en poezen er plas problemen hebben, wij hebben nooit katten gehad tot 3jaar geleden we een kat bij de dierenambulance hebben weggehaald hij is nu ongeveer een jaar of 7 a 8 en heeft nooit problemen gegeven, we hebben hier ook een hond in huis maar dat leverde ook geen probleem op, zo'n maand op 8 geleden hebben we er ook nog een kitten bijgenomen een poes dit heeft ook nooit echt tot problemen geleid, ik moet zeggen ik heb nog wel 1 kattenbak ik begin te twijfellen of een tweede handig zou zijn maar het is hier in huis ook weer niet zo groot dat je overal maar bakken neer kan zetten. Beide dieren de kater en de poes dus zijn geen buiten dieren de kater is gecastreerd en de poes is binnenkort aan de beurt, sinds een maand valt het me op dat 1 van de dieren en ik denk de kater de kamer van onze dochter insluipt en het bed onderpiest en ook vaak poept, ik waarschuw mijn dochter altijd haar kamer deur goed dicht te doen maar ja kinderen he, er vervelend maar allemaal te wassen, waar ik minder blij mee ben is dat 1 van de dieren of misschien beide wel, tegenwoordig ook onder mijn bureau op alle bekabeling van de computers poept en plast daar ben ik dus absoluut niet blij mee ten eerste het is daar moeilijk schoon te maken en ten tweede ik vind het nogal gevaarlijk bovenop die stopcontacten, waar komt dit vreemde gedrag ineens vandaan de kattenbak wordt dagelijks uitgeschept en tweemaal per week volledig verschoond lijkt me toch voldoende of toch niet? Ik vind dit echt erg vervelend ik vind de kat en de poes ontzettend lief maar als dit een gewoonte gaat worden denk ik toch dat ze weer weg moeten hoe hard dat ook klinkt ik heb geen zin dat er straks ongelukken gebeuren met de stroomvoorziening kortsluiting of electrocutatie bij een kat... heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen en waar dit gedrag ineens vandaan komt...ik heb nu voorlopig maar een houten plaat tegen de bedrading gemaakt en hoop dat het nu over is en ze geen andere plek gaan zoeken.

Groeten Michel
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Michel,

welkom ;-)

Is er iets veranderd bij jullie thuis? Het kan namelijk een soort protest zijn :???:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

dank voor je antwoord loontje,

tja is er wat veranderd ja een beetje wel sinds een maand of 2 a 3 zijn we van grind korrels overgestapt op houtkorrels dit omdat we gek werden van de steentjes door het huis, dit heeft niet direct tot dit resultaat geleid maar wie weet, verder is de krabpaal in de huiskamer verplaatst van de ene naar de andere hoek....en sinds een maand of 2 a 3 tolerreren we de katten s'nachts niet meer in de slaapkamer dit omdat ze snacht's af en toe renspelletjes op bed doen en we ook graag willen slapen, verder zijn we maar dat is al wat langer bezig met enige verbouwing hier in huis, maar dat heeft voorheen nooit geen probleem opgeleverd.....Trouwens wat een toeval die foto van jou katten die van ons zien er bijna hetzelfde uit :grin:

Michel
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Dit is allemaal heel frustrerend voor de katten.

En ik ben er bijna zeker van dat al deze veranderingen de oorzaak van het "wildplassen" zijn ;-)

Ik zou ten eerste aanraden toch terug te gaan naar de oude korrels.
Zit er een kap op de kattenbak? Dit kan er voor zorgen dat er wat minder korrels uitgegooid worden.

En je zou kunnen proberen om de krabpaal terug te zetten op de "oude" plek als dit mogelijk is.

Misschien zou je weer kunnen proberen om ze bij jullie te laten slapen.

En aan het verbouwen kan je natuurlijk niets doen :lol:
Zijn ze bang voor die geluiden?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ok ik zal dan proberen stapsgewijs terug te gaan naar de oude situatie waarbij het op bed slapen als laatste aan debeurt komt de krabpaal gaat terug op zijn oude plek, ouwe kattengrid komt weer terug, en ja er zit een kap op de bak, alleen geen klepje ervoor omdat onze oudste kat er dan niet ingaat, en als dit allemaal niet helpt kunnen we ze weer eens bij ons laten slapen, en wat betrefd het geluid van de verbouwing mja herrie houden ze niet van he ga maar stofzuigen dan weten ze niet hoe snel ze weg moeten komen...maar zoals je al zei daar is helaas niet veel tegen te doen.


groeten,

michel
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Gerdy »

Er zijn speciale matjes te koop bij de dierenspeciaal zaak die je voor de kattenbak kan leggen, ik heb er eentje van stof maar ze zijn ook in kunststof. Deze kan je voor de bak leggen en vangen de meeste steentjes op.

Sterkte
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Anonymous

Re: Blijft maar sproeien

Bericht door Anonymous »

Hoi Miranda.

Het is niet Ukkie die sproeit maar Goennie. Ik zal het verhaal even uitleggen. Heb je even de tijd????

Anderhalf jaar geleden zijn wij verhuist met onze poezen, Saartje, Lotte en Pepper. Na een paar maanden hadden we door dat er een soort van Persische kater bij ons rondhuppelt in de tuin. Hij zag er een beetje verwaarloost uit en mager. Dus hebben we hem een beetje eten gegeven (buiten niet binnen) en af en toe een aai over z'n bolletje. Maar op een gegeven moment kwam hij ook binnen. Soms als we het niet in de gaten hadden floepte hij binnen en zat in de bijkeuken te eten (daar lag het kattevoer). Op een gegeven moment hebben we het kattevoer verplaatst naar een ander plekje zodat onze "zwerfkat" er niet bij kon. We hebben hem op een gegeven moment proberen weg te jagen, want onze katten waren bang voor hem. Met emmers water en de sproeier hebben we hem maanden geprobeerd weg te jagen, maar hij kwam telkens weer terug. We hebben hem in die maanden ook geen eten gegeven en negeerde hem. Hij lag ook bij ons op de buiten mat te slapen (zo zielig) weer of geen weer. Nou, wij konden dat gewoon niet meer aanzien en hebben voor hem een konijnenhok gekocht, zodat hij toch droog zat. Op een gegeven moment gingen wij een weekje op vakantie en toen wij terug kwamen bleek dat hij een halsbandje om had. In het kokertje zat het telefoonnummer van de eigenaren en die heb ik direct gebeld. Ze zijn langsgeweest en wat bleek: ze wonen maar 1 straat van ons af. Ze hebben Goennie (zo heet de poes) meegenomen en hij mocht voorlopig niet naar buiten, maar hij begon bij die mensen binnen te piesen en toen hebben ze hem toch naar buiten laten gaan. En waar ging hij direct naar toe??? Juist naar ons. Na een half jaartje zat hij nog steeds constant bij ons en op een gegeven moment ben ik naar de eigenaar van de kat geweest met de mededeling of wij hem niet mochten hebben. En dat mocht. Dus nu ziet Goennie bij ons, sinds ik denk ongeveer 4 maanden? Goennie is ongeveer 7 jaar en gecastreerd, hoe lang dat weet ik niet. Ik denk zelf al jaren. Maar toch sproeit hij overal, vooral op zolder. hij gaat s' avonds als wij naar bed gaan , naar de bijkeuken. Goennie doet eigenlijk alles op de kattenbak, plassen en poepen. En natuurlijk begrijp ik dat als hij in een ander huis is, dat hij zijn territorium moet afbakenen. Maar op een gegeven moment houdt dat toch op? We hebben ook met zijn neus door zijn eigen pies gehaald. Maar het mag allemaal niet baten.

Wat voor tip hebben jij/jullie voor mij?

Groetjes Laura
ukkie2004 schreef:Hoi,

Wij hebben een hele lieve kater maar hij sproeit overal!! Hij is gecastreerd. Het wordt nu wel een beetje irritant. JE denkt dat je schone kleren hebt, ruikt het helemaal naar pies!!

Wat kan ik hier aan doen??

Groetjes Ukkie
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Blijft maar sproeien

Bericht door Miranda »

Ik heb je verhaal gelezen en Goennie heeft jullie dus als nieuwe baasjes uitgezocht.
Is één van jullie poezen nog open, dus niet gesteriliseerd? Het zou kunnen dat Goennie daarom sproeit.
Maar bij zijn oude baasjes plaste hij dus binnen omdat hij binnen moest blijven, begrijp ik? Dus uit protest. Moet hij bij jullie ook binnenblijven? Zo ja, het zou kunnen dat Goennie behoefte heeft aan soms naar buiten gaan en dat kenbaar probeert te maken door her en der te plassen.
Maar het kan ook een gezondsheidskwestie zijn. Misschien is een bezoekje aan de dierenarts voor een algehele controle iets? Of een gesprekje/consult met een kattengedragstherapeut (zie de site van de kattensite ;-) ).
We hebben ook met zijn neus door zijn eigen pies gehaald. Maar het mag allemaal niet baten.
O ja, dit zou ik niet meer doen, want dit werkt juist averechts. Ook zal de kat niet begrijpen waarom hij met z'n neus door z'n eigen plas wordt gehaald. Want meestal proberen katten ons echt iets duidelijk te maken, alleen is het voor ons een hele klus om uit te zoeken wat ze nou eigenlijk willen vertellen.

Succes en misschien hebben anderen nog andere tips. Zoek anders eens met de zoekfunctie bovenaan dit scherm. Daar kun je ook veel over plasproblemen en tips vinden.
Gebruikersavatar
Mimi
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2005 20:13
Locatie: Enter

Bericht door Mimi »

Ilona,

Een vraagje: Ik heb jouw gesprek met Michel gelezen en ik heb hetzelfde probleem met mijn gecastreerde kater Mika van 1 jr. Sinds een paar maanden plast hij om één of andere reden op de mat van de voordeur. En nu sinds een paar weken doet hij precies hetzelfde bij de achterdeur. Jij vroeg Michel of er misschien veranderingen waren geweest thuis welke deze plotselinge wildplas-partijen veroorzaken, maar deze zijn er bij ons niet geweest. De kattenbak bij ons is altijd schoon, nieuwe poepjes worden er dagelijks uitgehaald. En de bak wordt 1 à 2 keer per week schoongemaakt.
Mika krijgt volop aandacht van iedereen hier in huis.

Ik kan me dan ook geen enkele reden bedenken waarom hij steeds op de mat plast, en elke keer op dezelfde plek. De mat wordt elke keer schoongemaakt, de plek eronder ook. We hebben zelfs al een keer nieuwe matten aangeschaft, maar niets helpt. Kan jij of iemand me hier helpen? Alvast bedankt!

Miralda
Kus Mimi
Gebruikersavatar
Irma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 nov 2004 22:13
Locatie: Schiermonnikoog
Contacteer:

Bericht door Irma »

Volgens mij ligt het misschien ook wel een beetje aan de tijd van het jaar, ook al is dat plassen natuurlijk heeel vervelend. Onze katten komen buiten, er wonen hier wel 15 katten op de buurt als het niet meer is, en elk jaar in deze periode ruiken onze bijkeuken, en badkamer (doe het raam nu niet meer helemaal open ;-) ) naar kattenpies, onze buitendeur is helemaal bepiest dat is duidelijk te zien. Onze katers zijn al jaren geleden gecastreerd, maar die doen het ook overal, is het dan toch een kwestie van hormonen, ook al zijn ze steriel? Of van territorium afbakenen? Over een maand of 1,5 of 2 is het meestal over.
Groetjes Irma
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

midyan schreef:ok ik zal dan proberen stapsgewijs terug te gaan naar de oude situatie waarbij het op bed slapen als laatste aan debeurt komt de krabpaal gaat terug op zijn oude plek, ouwe kattengrid komt weer terug, en ja er zit een kap op de bak, alleen geen klepje ervoor omdat onze oudste kat er dan niet ingaat, en als dit allemaal niet helpt kunnen we ze weer eens bij ons laten slapen, en wat betrefd het geluid van de verbouwing mja herrie houden ze niet van he ga maar stofzuigen dan weten ze niet hoe snel ze weg moeten komen...maar zoals je al zei daar is helaas niet veel tegen te doen.


groeten,

michel
Je kan ook, als je houtkorrels wil gaan gebruiken het eerst bij het grit doen en zo overgaan op volledig houtkorrels.
Dat 's nachts spelen op bed hebben onze katten ook een tijd gedaan. Het zal wel een fase wezen want het is vanzelf ook weer over gegaan. We hebben ze wel een aantal keren de kamer uitgejaagd en de deur dichtgegooid. :grin:
Mischien dat dat uiteindelijk wel effect heeft gehad want het was dan altijd een paar dagen rustig.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Ushi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 feb 2005 19:30
Locatie: Numansdorp

Bericht door Ushi »

Hoi Miralda ,

Ik had precies hetzelfde ook piesen op de deurmat , eerst mat uitgewassen , nog piesen , nieuwe mat gekocht nog steeds piesen!!!!Bij mij waren er geen omstandigheden die anders dan anders waren.......
Toen heb ik die mat ook weer weggegooid en niets meer neergelegd en op de tegels doet hij het niet!!! Dus probleem opgelost , alleen geen mat meer!!!!(alleen wel vieze voeten!! ;-) Ach.......)
Groetjes Ushi , Rebel en Flo !!! ;-)
Gebruikersavatar
Mimi
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2005 20:13
Locatie: Enter

Bericht door Mimi »

Irma,

Ik was vergeten te vertellen dat Mika een binnenkat is. Hij komt alleen buiten met mooi weer aan zijn riempje aan een hele lange lijn, als wij er ook bij zijn. (Ik heb al veel mensen gehoord die dit zielig vinden, maar ik heb veel kattenhaters/mensen met vijvers in de buurt en een redelijke drukke weg vlakbij. En ik zie mijn poppie liever niet vroegtijdig aan zijn einde komen.)

Ushi,
Bij de achterdeur kan ik de mat wel weglaten maar bij de voordeur zit een houten luik die leidt naar de ruimte onder het huis. Dus het zou geen gezicht zijn als ik deze mat weghaal.
Toevallig zag ik het vanavond voor het eerst gebeuren dat ie op de mat plaste/wilde plassen, mijn eerste reactie was een hele harde schreeuw en een harde stamp op de grond. Ik weet niet of dit wel een juiste reactie was maar ik had zo snel geen spuit bij de hand om hem nat te spuiten.

De laatste tijd is Mika ook ontzettend rebels, hij vreet aan elk plantje, krabt aan alles wat los en vast zit etc. Zou er toch psychisch wat met hem aan de hand zijn?

Miralda
Kus Mimi
Plaats reactie