Pre-anaesthetisch onderzoek voor sterillisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gesloten
sacha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 okt 2005 09:39

Pre-anaesthetisch onderzoek voor sterillisatie

Bericht door sacha »

Ik laat morgen een van mijn katten steriliseren. Nou krijg ik info toegestuurd van de dierenarts met de vraag of ik een pre-anaesthetisch onderzoek wil laten doen. Dan gaan ze dus een bloedonderzoek doen voor ze de poes onder narcose brengen. Dit om zeker te weten dat de gezondheidstoestand helemaal in orde is om de risico's van narcose zo minimaal mogelijk te maken. Kosten euro 53,-
Is het nou echt nodig, de rest van mn beestenboel is ook zonder dit onderzoek geholpen.
Maar ja, als je het niet doet en er gaat wat mis, zou de dierenarts dat dan op mij afschuiven als ik het onderzoek niet laat doen
Heeft iemand hier ervaring mee?
--
Laatst gewijzigd door sacha op 28 okt 2005 11:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hier heb ik geen ervaring mee. Vóór een operatie wordt altijd al uitvoerig gekeken/geluisterd naar hart en longen, en wordt de algehele gezondheidstoestand van het dier op het oog beoordeeld. Lijkt me sterk dat dit een erg noodzakelijke aanvulling daarop is, tenzij je zelf denkt dat je kat misschien niet helemaal gezond is. Ik mag het misschien niet zeggen, maar het komt op mij een beetje over als geld-uit-de-zak-klopperij.

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

HUH??? :???:

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord... Is er misschien een reden waarom hij dat onderzoek aanraad? Is je kat al wat ouder of heeft hij gezondheidsklachten? In dat geval is het misschien wel aan te raden, maar normaal gesproken wordt dit niet gedaan (wel even het hart en ademhaling luisteren voor onregelmatigheden, maar daar blijft het bij).

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Er zijn natuurlijk altijd kleine risico's aan een narcose verbonden. Misschien is dit onderzoek om zowel hem als jou te beschermen hiervoor? Ik heb er nog niet eerder van gehoord dat dit standaard wordt aangeboden. Ik zou als ik jou was (telefonisch) overleggen met je dierenarts of dit echt noodzakelijk is, of gewoon standaard informatie van zijn praktijk is die bij een operatie wordt gegeven.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij mensen gebeurt het sinds een jaar of 8 standaard, en het heeft het aantal doden op de OK drastisch verminderd.
Ik kan me dus wel voorstellen dat ze dit bij dieren ook gaan invoeren, het bespaart tijd en risico. Maar de kat wordt wel 2x aan stress blootgesteld en of dat nou zo goed is, betwijfel ik eigenlijk.

Voor een gezonde kat lijkt het mij overbodig, voor een kat met een bekende risicofactor zou ik het een goede zaak vinden.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

De behandelende DA kent jouw kat veronderstel ik, dan zal hij er toch ook wel een zicht op hebben of het hier gaat om een gezonde kat, of één met al gekende gezondheidsproblemen. In het laatste geval, kan ik me voorstellen dat hij zo een onderzoek aanraad, maar aan de andere kant zou hij dan zowiezo al voorzichtiger moeten zijn, met hoe en wat hij verdooft, mijn Winnie bv, heeft erg zwakke longen, de DA wist dit en heeft hier heel goed rekening mee gehouden tijdens de castratie, in die zin dat Winnie een heel lichte vedoving heeft gekregen met een produkt dat zijn longetjes aankunnen.

succes ermee, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
sacha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 okt 2005 09:39

Bericht door sacha »

Stond inderdaad in de folder dat het bij mensen al enige tijd gebeurd en dat ze het daarom bij dieren ook willen gaan doen.

Mijn katje is supergezond volgens mij. De DA heeft haar een keertje gezien voor dr entingen, ze in nu 6,5 maand.
Niks bijzonders aan de hand.
Een lekker levendig jong ding. :grin:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Als je kat gezond is zou ik het niet doen.
Lijkt me nuttiger om dit te doen als je kat oud en of ziek is en toch een operatie nodig heeft.

Kan me wel voorstellen dat ze dit willen om te voorkomen dat je katje de verdoving niet overleeft en je ze dan aanklaagt. Dus zal een soort veiligheid voor hun zelf zijn (en daarna leuk verdienen natuurlijk)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
sacha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 okt 2005 09:39

Bericht door sacha »

Alles gaat goed met Quinsey :grin:
Alleen heeft ze een kapje meegekregen tegen het likken wat ze in principe 10 dagen om moet houden, nou da's dus een drama.
Ze schept er de hele kattenbak mee leeg en alles gaat in dr mooie lange witte haren zitten :-(
Ik heb het nog bij de dierenarts nagevraagd want ik heb op internet gelezen dat bij inwendige hechtingen zo'n kapje niet nodig is, er steekt bij Quinsey alleen een knoopje naar buiten. Maar de dierenarts zegt dat het beter is wel het kapje om te houden.
Ik heb daar mn twijfels bij :?: mn andere kat had ook van die oplosbare hechtingen en die heeft het nooit gehad.

Mensen hier ervaring mee?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sacha, dit kun je terugvinden het in sticky-topic over sterilisatie/castratie. S.v.p. daar je vraag aansluiten (als je geen antwoord hebt gevonden), zodat alle informatie bij elkaar blijft.

Dank je wel ;-)
h.g. Emma
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Sacha,

Verander nooit de titel van een topic om deze te wijzigen in een ander onderwerp! Ook het erbij zetten dat mensen het berichten moeten lezen van een bepaalde tijd is onnodig, omdat wanneer je een nieuw bericht in een topic plaatst, het topic vanzelf weer bovenaan de pagina verschijnt.

De titel heb ik terug veranderd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hey Sacha,

Fijn dat het goed is gegaan. Heb je nou nog zo'n vooronderzoek laten doen?

Een kapje is mij onbekend hoor! Maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn beide katten nog dezelfde dag vakkundig hun hechting eruit hebben gesloopt. Eén ervan heeft zelfs een flinke ontsteking gehad (misschien als gevolg daarvan). Dus op zich geen slecht idee dat kapje, maar een week is wel wat lang. Als de wond er netjes dicht uit ziet en er niets uitsteekt waar ze aan kan gaan pulken zou ik hem lekker af doen.

Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Sandra s.v.p. hier geen reacties op het kapje.
Dit topic gaat over pre-anesthesiologisch onderzoek ;-)

Dank je wel
h.g. Emma
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Weet ik Em, maar ik was mijn antwoord al aan het typen en zag pas na plaatsing jullie reacties.... excuus
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Oké ;-)
Gesloten