Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
wendy23
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2006 18:16
Locatie: arnhem

blaasgruis

Bericht door wendy23 »

hoi hoi,

alvast bedankt voor je snelle reactie.
het zijn in iedergeval medicijnen die we nog niet uit geprobeerd hebben met diesel dus ik ga het zeker voorleggen aan mijn dieren arts.

gelukkig dat het met jullie kat beter gaat het is echt een vervelend probleem zowel voor de kat als voor ons.

heel erg bedankt in ieder geval en hoop dat dit mischien ook voor diesel een uitkomst is

groetjes wendy en diesel
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, sommige katten hebben baat bij S/D van Hills, dit is "zuurder" dan C/D en dus ook korter te gebruiken (een paar maanden), maar het helpt wel bij sommige vormen van blaasgruisproblemen beter dan C/D en dan is er ook nog Urinary van Royal Canin en dat is ook heel goed.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo, Spencer heeft sinds een maand weer last van blaasproblemen! Waarschijnlijk door stress van verhuzing en nieuwe kitten. Hoewel hij best snel gewend was, was het stressvol voor hem. Paar keer naar dierenarts geweest, diagnose: blaasontsteking en blaasgruis. Maar het ging niet over na anti-biotica en pijnstiller. Echo gepland en ondertussen met S/D Hills voer ipv C/D. Gelukkig is hij levendig en eet hij goed. Enige is dat hij vaak en moeilijk plast. S/D helpt al wel, maar vorige week zagen ze op de echo dingen in zijn blaas die leken op blaasstenen. Dus... opereren. Vanmorgen hebben we hem naar de dierenarts gebracht en vanavond kunnen we hem weer ophalen. Hopen dat het hierna snel over is.

Ik ben echt benieuwd of ht blaasstenen zijn! Zodra ik meer weet laat ik het weten. Duimen!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Dag Piekje,

Eén van mijn poezen (Molly, 10 jaar), is twee jaar geleden geopereerd aan blaasstenen. Je wilt niet weten hoevéél dat er waren :shock:
Zo'n 50 oranje (struviet)steentjes, varierend van heel klein tot behoorlijk groot.
Overigens moest ik haar vanochtend bij mijn dierenarts achterlaten. Ik was in de veronderstelling dat zij een blaasonsteking had (terwijl ze al twee jaar op blaasgruisdieet staat...), maar waarschijnlijk zit ze verstopt en kan ze dus haar ontlasting niet kwijt. Dat probeert mijn da in 1e instantie met massage los te krijgen, maar dat moet onder een (lichte narcose) :cry: Hij gaat voor de zekerheid ook nog kijken of ze ook een blaasonsteking heeft. Ik kan haar straks (rond 12:30 uur) weer ophalen, dus even van m'n werk op en neer.
Ik hoop dat Spencer er snel weer bovenop is. Molly liep weer normaal rond na een dag of twee.

Groeten,
Jolanda.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Dank je voor e reactie. Ik kijk het meest op tegen straks wanneer hij weer thuis is, hoop dat hij zich snel weer goed voelt!

Jij ook succes met Molly!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Dag Piekje,
Hoe is 't met Spencer? Loopt ie al weer rond?
Molly kon ik dinsdag om 12:00 weer ophalen, was nog een beetje groggy maar dat ging heel snel over.
Darmen leeggemasseerd; er zat een grote bal (haar?) die alles tegenhield :shock: én een ab kuur mee voor tóch ook een blaasonsteking. Intussen huppelt ze weer vrolijk door het huis.
Groeten, Jolanda.
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Hallo
Ik vermoed dat één van onze katten last heeft van blaasgruis.
Ik weet dat het de bedoeling is om zijn urine op te vangen, maar hoe doe je dat?
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het snelste gaat het door 's-avonds een lege kattenbak neer te zetten en dan 's-morgens de urine eruit in een bakje/flesje gieten voor de dierenarts. Dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat de juiste kat op de bak is geweest.

Maar maak je geen zorgen, want als het niet lukt kun je gewoon naar de dierenarts gaan zonder urine mee te nemen. De dierenarts drukt dan voorzichtig zijn blaas leeg en controleert de urine ter plekke.

Je moet echt snel naar de dierenarts gaan als je blaasgruisproblemen vermoed bij een kater, want het kan dodelijk zijn als je te lang wacht (dan knapt bijvoorbeeld zijn blaas).

Ik ken het probleem van blaasgruis nu uit eigen ervaring en ik weet nu dus hoe pijnlijk het voor de kat is. Het probleem wordt helaas door veel mensen nog steeds onderschat.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Sandra W schreef:Het snelste gaat het door 's-avonds een lege kattenbak neer te zetten en dan 's-morgens de urine eruit in een bakje/flesje gieten voor de dierenarts. Dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat de juiste kat op de bak is geweest.
je kan bij de dierenarts ook speciale korrels krijgen die je in de bak kan doen, die nemen de urine niet op en dus kan je het dan zo met een spuitje uit de kattenbak halen. Die korrels zijn niet goedkoop maar wij kregen het met onze kat anders niet voor elkaar. Op een lege bak ging hij gewoon niet.
Als je meerdere katten hebt is het verstandig om de desbetreffende kat apart te zetten met een kattenbak.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo!
Met Spencer gaat het wel aardig. Hij moest een nachte blijven. Ze hadden een lichte hartruis ontdekt (hij is twee jaar) en moesten daarom de narcose aanpassen en hem wat langer in de gaten houden. Bovendien had hij nog een catheter in.

De volgende dag was hij weer helemaal de oude. De wond ziet er ook goed uit. Nu een week later plast hij nog steeds bloed. Hij gaat nog steeds vaak naar de bak en plast kleine beetjes. Heb gister al weer even urine gebracht. Gelukkig goed nieuws. Ze vonden geen ontstekingswaarden en geen blaasgruis. Morgen gaan we voor controle van de wond. Ben benieuwd!!

Trouwens ik vang de urine altijd op met een lepel. Die leg ik vlak bij de kattenbak. Deksel van de bak eraf. En dan als hij gaat plassen kun je snel de lepel pakken en vervolgens in beker oid doen. Lepel kan ik dit geval aangezien hij kleine beetjes plast. Maar ook wanneer je twee lepels vol laat plassen heb je genoeg voor urineonderzoek.

Succes!

Duimen jullie nog even voor Spencer? Alvast bedankt!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Dag Piekje,

Dat bloed plassen, dat deed Molly ook nog ruim een week hoor. De wond bij Mollie was ook heel mooi, maar ja het is een hele operatie hoor! Na 14 dagen zijn de hechtingen toen verwijderd. Maar blaasgruispoezen en katers blijven meestal ook gevoelig voor blaasonstekingen. Mijn twee poezen moeten de rest van hun leven op anti-blaasgruis dieet en dan hebben ze soms tóch nog een blaasonsteking. Wel een stuk minder sinds ik ze bronwater geef i.p.v. kraanwater overigens! :-o

Zij had trouwens destijds een 'dubbele' operatie, haar verlamde staart is toen ook direct geamputeerd.

Succes met Spencer bij de controle!

Groeten,
Jolanda.
cinsel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:10

operatie na blaasgruis probleem

Bericht door cinsel »

hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag kreeg mijn kat( slash) ineens een soort of toeval. Hij reageerde nergens meer op en het leek wel of hij in een soort slomotion, net uit narcose toestand zat. Ik dacht eerst aan een hartstilstand of iets dergelijks. Natuurlijk hou je je kat daarna nog meer in de gaten dan dat je normaal doet, en het viel mij op dat hij om de vijf minuten op de kattenbak ging zitten maar er weinig tot niets uitkwam.
Ik heb direct de DA gebeld en ik moest gelijk komen. Ik maakte me eigenlijk meer druk over dat vreemde gedrag van hem dan over dat plassen, achteraf gezien denk de DA dat het meer te maken had met de pijn die hij had vanwege zijn volle blaas.
Bij de Da werd duidelijk dat hij blaasgruis had en hebben ze zijn blaas leeg gespoeld.
Thuis aangekomen ging het goed hij plaste weer( al was het niet veel) en hij was weer in zijn gewone doen.
Zondag avond ging het weer mis en ben ik dus maandag terug gegaan.
Bij de DA werd mij gelijk duidelijk gemaakt als het zo snel alweer mis gaat het nooit meer goed zou komen en hij dus om de zoveel tijd terug zou moeten om zijn blaas te spoelen.
De Da kwam met de oplossing om een operatie uit te voeren waarbij ze een deel van zijn urinebuis zouden verwijderen en om te leggen waardoor het probleem min of meer opgelost zou zijn.
Ik had over deze operatie al het een en ander gehoord maar dacht eigenlijk dat ze eerst nog andere manieren zouden uitproberen voordat ze hier mee zouden komen.
Mijn Da zei dat als ik het niet zou doen ik hier waarschijnlijk elke twee maanden op de stoep zou staan.
Tja en wat doe je dan????
Inmiddels is slash thuis en is hij geopereerd. Hij heeft veel pijn ( en ziet er niet uit met zijn kale kont), maar plast goed.
Ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die deze operatie hebben gedaan bij hun kater en wat hun ervaring hiermee is?
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Het kan aan het soort blaasgruis liggen.

Struviet ( ook wel magnesium-ammonium-fosfaat of triplefosfaat) komt het meeste voor. Wordt veel gezien bij jonge katten van 1-3 jaar oud.
Struviet kan opgelost worden met dieetvoer. Struvietvorming kan plaatsvinden in een basische urine met een hoge pH in combinatie met hoge concentraties magnesium, ammonium en fosfaat.

Oxalaat (calciumoxalaat) lijkt steeds vaker voor te komen. Komt vooral voor bij oudere katten. Oxalaat kan niet worden opgelost, moet eventueel operatief verwijderd worden. Oxalaat komt voor in een zure urine met een lage pH in combinatie met hoge concentraties eiwit, calcium en natrium


Ook ik heb een blaaskater (struvietblaasgruis) en ook hij was amper 12 uur thuis toen hij weer verstopt was. Echter, bij zijn eerste opname hebben ze hem 1 nacht gehouden om te kijken of hij weer zelf ging plassen. Hij is in de kliniek al op dieetvoer gezet. Hij plaste goed en mocht na die ene nacht naar huis. De volgende ochtend was het weer raak en moest hij terug. Weer is zijn blaas gespoeld maar deze keer hebben ze een catheter erin laten zitten en die moest 3 dagen blijven zitten. Na verwijdering moest hij nog 2 nachtjes blijven om te kijken of alles goed ging. Thuis moest ik doorgaan met antibiotica en rustgevende medicatie.

Hij staat op streng dieet, heeft nog zeker 2 maanden rustgevende medicatie gehad maar ondertussen lijkt alles stabiel.
cinsel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:10

Bericht door cinsel »

Bedankt voor je antwoord.

Slash staat nu ook op dieet en ik moet hem de komende 48 scherp in de gaten houden.

Gisteren na thuis komst heeft hij twee grote plassen gedaan maar daarna ging hij weer om de vijf min op de kattenbak zitten en kwam er nix uit.
Vanmorgen heeft hij een klein beetje geplast. Natuurlijk doet het plassen pijn en dus moeten we afwachten hoe het verder gaat. Maar hij moet de komende 48 uur opknappen anders moet hij waarschijnlijk weer onder het mes. Het is verschrikkelijk om te zien dat hij zoveel pijn heeft.
Ik hoop maar dat het goed komt met hem.
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Heb je geen pijnmedicatie meegekregen dan?

Meestal krijgen ze een prik tegen de pijn na de operatie die 24 uur werkt. Na die 24 uur moet je zelf pilletjes geven. Hetzelfde geldt voor antibiotica. Daarnaast krijg je vaak iets om de blaas wat meer te ontspannen en om de blaaswand te helen. En in Ishoe's geval (geen operatie maar wel blaasspoelenn) een rustgevend middel wat ik 2 maanden moest blijven geven. Stress is niet goed bij blaasgruis.

Ik vind het wel naar en waar je voor moet uitkijken is dat hij de bak met pijn gaan associeren. Plassen = pijn, dus dan maar niet eens proberen te plassen.

Is hij niet erg vroeg al weer thuisgekomen?
Plaats reactie