Kat net bij dierenarts

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Die ja. Of hij daardoor gaat eten als hij echt misselijk is weet ik niet. Hier heb ik het er wel eens over gedaan op moment dat Yuna haar vlees even niet zo lekker vond en niet alles opat. Daarna werd het schotelde toch weer schoon gelikt.

Ook vinden ze deze gewoon lekker als snoepje.

Mocht echt niets werken dan zou je nog de mirtazapine met cerenia kunnen geven.

Maar zoals Annet al aangaf kan het dus wel even duren voordat Lilou gewend is aan het spuitjesvoeren. Dan moet hij het natuurlijk wel binnenhouden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5322
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Synemios »

Eerlijk gezegd zou ik zelf dan naar een andere dierenarts gaan.
Ik weet dat dit giga hoge waarden zijn, maar ze kunnen in Ieder geval een eetlustopwekker of iets tegen de misselijkheid geven.
Hoe weten ze trouwens dat die ene nier niet werkt? Of was dat al bekend dmv een echo ofzo.
En is de sdma mee genomen?

En qua nierdieet, hier was Lizzy gek op het nier dieet van purina.
Je zou ook nog iets kunnen geven wat geen nierdieet is met ipa of pronefra er doorheen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

ik ga hem vanavond gerust laten...
Morgen opnieuw :) is voor mij ook wat zoeken .. ik moet nog de juiste plaats vinden om het te doen .. zoek balans tussen hem klemmen en wat meer opening laten ... als ik videos zie .. die mensen lijken katten te hebben die dat super graag laten doen ..
morgen komt voeding van Hills k/d (wel zakjes geen pate) toe... dan dat is proberen.

@synemios: bij zijn 4 dagen opname is er echo gebeurd.
Hij krijgt nu ook 2x per dag pronefra.. zijn huidige voeding is nog niet nierdieet voer. zoals hierboven, komt morgen toe.
ben ook naar 2e arts gegaan .. bevestigden het dieet + medicatie van de 1ste dierenarts, alsook de bevindingen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5322
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Synemios »

Goed dat ze een echo gemaakt hebben, dat doen ze niet vaak.
Ik ga hard voor jullie duimen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Zoals ik zeg, ik denk ook dat ik de handeling nog moet oefenen ..
ik durf hem niet echt klemmen omdat ik dan denk dat hij het niet graag gaat hebben enzo ...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Booyadm schreef:Zoals ik zeg, ik denk ook dat ik de handeling nog moet oefenen ..
ik durf hem niet echt klemmen omdat ik dan denk dat hij het niet graag gaat hebben enzo ...
En dat proces kan dus even duren voordat je dat onder de knie hebt.

Ik heb er geen ervaring mee maar mij lijkt zo min mogelijk dwang ook beter. Helemaal vastpakken of zelfs in een handdoek lijkt mij niet echt prettig voor hem (dan begint het op dwangvoeren te lijken terwijl je wil spuitjesvoeren).

Ik weet niet hoe @Cerna dat in het begin gedaan heeft?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

oei .. en ik gebruik de handdoek techniek ...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Ja, als het echt moet, dan moet het. Maar uiteindelijk wil je naar een zo relaxed mogelijk voeren. Ik weet niet hoeveel hij toelaat als je hem ergens neerzet (met hem zittend), armen om hem heen dat hij niet direct wegloopt en dan proberen met de spuit (zoals je ziet op youtube filmpjes)? Alleen heb je dan 5 armen nodig ;)

Dat is dus het uitvogelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

we proberen verder :)

Maar dat hij vermagerd is, is voor mij geen goed teken.
We zien wel :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5322
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Synemios »

Ik heb even voor je terug gekeken naar het verslag van de echo’s van Lizzy’s nieren.

Lizzy heeft ook nog maar 1 werkende nier en die nier is ook al kleiner dan die hoort te zijn.
( volgens de echo verslagen)
Bij Lizzy waren er infarcten te zien ( daardoor zijn die nieren beschadigd) dus de oorzaak is niet hetzelfde.
Die infarcten zijn veroorzaakt bij haar door een autoimmuunstoornis denken ze.
Soms is de wetenschap ook nog niet zover om iets zeker te weten,
Zij had trouwens ook bloedarmoede en achteraf nog wel meer dingen.

Lizzy heeft nooit zulke hoge waarden gehad en haar sdma was ook normaal ( wat dan weer niet klopt met de bevindingen van de echo) maar die was 2 jaar geleden ook opgegeven.
Al voordat er überhaupt een echo gemaakt was.

Nierfalen fase 3 en ze zit nu inmiddels tussen 1 en 2 in.

Ik hoop dat er bij jullie ook verbetering in komt,
Weer gaan eten is een belangrijke stap.

Ik hoop dat het voeren gaat lukken, dat ligt ook aan de kat, de ene kat is vind het minder erg dan de andere..
En inderdaad moet je er handigheid in krijgen,
Teveel stress is ook niet goed.
Bij Lizzy is het geen optie dus die krijgt dan cerenia en mirtazapine maar bij sommige anderen lukt het wel.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Synemios schreef: 15 nov 2020 23:30 Ik heb even voor je terug gekeken naar het verslag van de echo’s van Lizzy’s nieren.

Lizzy heeft ook nog maar 1 werkende nier en die nier is ook al kleiner dan die hoort te zijn.
( volgens de echo verslagen)
Bij Lizzy waren er infarcten te zien ( daardoor zijn die nieren beschadigd) dus de oorzaak is niet hetzelfde.
Die infarcten zijn veroorzaakt bij haar door een autoimmuunstoornis denken ze.
Soms is de wetenschap ook nog niet zover om iets zeker te weten,
Zij had trouwens ook bloedarmoede en achteraf nog wel meer dingen.

Lizzy heeft nooit zulke hoge waarden gehad en haar sdma was ook normaal ( wat dan weer niet klopt met de bevindingen van de echo) maar die was 2 jaar geleden ook opgegeven.
Al voordat er überhaupt een echo gemaakt was.

Nierfalen fase 3 en ze zit nu inmiddels tussen 1 en 2 in.

Ik hoop dat er bij jullie ook verbetering in komt,
Weer gaan eten is een belangrijke stap.

Ik hoop dat het voeren gaat lukken, dat ligt ook aan de kat, de ene kat is vind het minder erg dan de andere..
En inderdaad moet je er handigheid in krijgen,
Teveel stress is ook niet goed.
Bij Lizzy is het geen optie dus die krijgt dan cerenia en mirtazapine maar bij sommige anderen lukt het wel.
Dus jij hebt nooit met spuit eten gegeven?
Ik en mijn partner stellen ons eigenlijk volgende vraag:

Moeten we doorgaan met dwangvoeten .. of laten we het en kijken we of de honger het overneemt ...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5322
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Synemios »

Jawel, maar niet bij katten waar het alleen maar veel stress oplevert.
Lizzy gaat er echt van over haar nek, daarbij is stress in haar geval voor haar immuunsysteem ook niet bevorderlijk.
Dus zij krijgt dan cerenia en mirtazapine.
Niets doen en afwachten doen wij nooit.
Niet willen eten heeft meestal met misselijkheid of pijn te maken.
Dan moet daar iets mee gebeuren, wachten tot ze honger krijgen met deze ureum waarden zou ik echt niet doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Oke dank je.
Dan doen we verder :)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Deze ochtend spuit van 20 ml gegeven mzt natvoer en lauw water vermengd.

Wat me opvalt: snoepjes van catisfaction eet hij wel (4 stukjes) maar heeft precies moeite om dit te eten... brokkelt wat uit zijn mond enz..

Vraag me af of hij geen infectie id mond heeft
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 15 nov 2020 23:04Ik weet niet hoe @Cerna dat in het begin gedaan heeft?
Heel "simpel" :-P
We zetten Noa op de handdoek op het aanrecht met de kop naar rechts (ik ben rechtshandig), mijn man hield Noa lichtjes aan de achterkant vast zodat ze niet naar achteren kon kruipen en ik gaf haar eten. En dat ging in het begin moeizaam. Vaak zat er meer op Noa's rug en op de keukengordijnen dan in Noa's bek. En het was stressen.

En wanneer je dat niet wilt dan moet je gaan stoppen, maar wanneer je de tijdelijke stress op de koop toeneemt dan zal het iedere dag een stukje beter gaan totdat je opgelucht adem kunt halen en het spuitjevoeren van een leien dakje gaat. Maar dan ben je wel een paar maanden verder (niet dat je maanden stress hebt, maar ook wanneer het beter gaat zijn er momenten dat het ook nog moeizaam gaat bijv. omdat de kat zich op dat moment misschien niet zo lekker voelt. Op zulke momenten gaf ik ook geen zes spuitjes achter elkaar, maar slechts twee en wachtte eerst af of het niet weer uitgespuugd werd. Ging het goed, dan kreeg ze een kwartiertje later weer twee spuitjes en vervolgens een kwartier later weer twee).

Maar wanneer de kat voldoende nierdieet binnenkrijgt zal het steeds beter gaan, zal het ureum gaan zakken (tenminste dat gebeurde bij Noa), wordt de misselijkheid minder en de eetlust groter. En daar doe je het voor.
Maar dan moet je wel "even" doorzetten.
Ik merkte bij Noa dat ze zich na het spuitjevoeren ook veel beter voelde. Vier keer 10 minuten (in het begin) stress en de rest van de dag goed in je vel. Dat had ik er wel voor over.

Eetluststimulans zoals Mirtazapine ben ik geen fan van.
Noa had in december een ureumwaarde van 17 en omdat ik vond dat ze toch eindelijk wel weer eens zelf moest gaan eten, ben ik Periactin gaan geven. En ja, dat werkte prima, maar Noa begon wel weer vaker te spugen. In februari weer bloed laten prikken en toen was de ureumwaarde 20, een maand later 24. Ik had geen idee hoe dat kon, maar de dierenarts vermoedde dat het aan Periactin lag. Ik ben gestopt, het spugen stopte en in mei zat Noa weer op een ureumwaarde van 17.
Plaats reactie