Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Ilone »

Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel, ik zet het verkeerd neer. Maar best kans dat het na vrijdag nog verder gestegen is.
Betreft epilepsie, het zou wel kunnen....Epileptische aanvallen zijn niet altijd met schokken en spastisch bewegen. Bij Lotje heb ik nu al meerdere epileptische aanvallen en "storingen" gezien, dus ik zou niet geheel buitensluiten dat Yoki een lichte aanval heeft gehad.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Oke, goed dat je het zegt. Dan moet ik daar rekening mee houden dat epilepsie ook in verschillende vormen en heftigheid kan voorkomen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Ilone »

In mijn topic over de epilepsie in een groep staan meerdere filmpjes van Lotje, met hevige spierbewegingen toch juist verkramping en "anders" gedrag. Misschien zit er een situatie tussen vergelijkbaar met Yoki?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mmmm... nu ik meer ga lezen over epilepsie bij katten...zou dit het inderdaad ook kunnen zijn. Zie hier stukje van dierenziekenhuis Almere. En dan leek Yoki's toeval op de niet meest voorkomende vorm.

" Tijdens de post-ictale fase dient de kat voorzichtig te worden benaderd, omdat het dier niet weet waar het is, de eigenaar niet herkent, mogelijk zelfs niet kan ruiken en slecht ziet. Een onverhoedse benadering kan een schrikreactie geven en zelfs agressiviteit.

De hierboven beschreven vorm is de meest voorkomende bij de kat, maar er zijn ook andere vormen, zoals: kortdurende aanvallen van schokkende bewegingen met de kop, zonder dat de kat omvalt en het bewustzijn verliest; of toevallen waarbij de kat zich afwijkend gaat gedragen (zeer onrustig en hyperactief, wild rondrennen, naar binnen en naar buiten willen, staartjagen, vliegen happen, etc.) en waarbij geen krampaanvallen ontstaan".

Yoki ging zich tijdens zijn vreemde kopschudden toeval obsessief onder de kin krabben. Ook krijg ik het idee dat zijn hoge leverwaarde een bijdrage kunnen leveren aan dit soort toevallen. Misschien weten jullie of hoge leverwaarden en epilepsie samen gaan?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dank je Ilone, ik ga eens kijken.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cerna

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Cerna »

Ik geloof ook niet dat het een epileptische aanval is geweest (al kan het wel bij nierpatiënten wanneer het ureum erg hoog is en de giftige afvalstoffen naar de hersenen gaan). Cochi had op de laatste dag van zijn aardse leven een paar aanvallen en die beginnen met overgeven en plas laten lopen, daarna zakken ze weg en zie je allerlei vreemde stuiptrekkingen. dat kan zo'n 5 à 10 minuten duren (volgens mijn dierenarts).
Ik denk dus ook aan een tia.

Hoe gaat het nu met Yoki?
Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wat jij omschrijft heeft hij niet gehad, geen overgeven, niet omvallen en normale controle over blaas. Het was in een paar sessies het vreemde kopschudden (shaken) met een paar evenwichtstoornissen, enorme pupillen, verwilderd en onrustig, obsessief krabben aan kin.

Vandaag gaat het weer heel normaal goed met hem. Eet, geen misselijkheid of sloomheid, reageert goed, pupillen weer normaal, niet wankel en ook geen toeval meer gezien. Hij ligt nu heerlijk op bed bij mijn vriend. Dat vindt hij heerlijk en geniet van een uitgebreide knuffelsessie.

Het blijft waarschijnlijk gissen wat het geweest kan zijn en of dit bij een éénmalig optreden blijft? Feit is: dat hij in winter van zijn leven zit en aandoeningen elkaar beginnen op te volgen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Ilone »

Cerna schreef: 04 feb 2018 15:11 Ik geloof ook niet dat het een epileptische aanval is geweest (al kan het wel bij nierpatiënten wanneer het ureum erg hoog is en de giftige afvalstoffen naar de hersenen gaan). Cochi had op de laatste dag van zijn aardse leven een paar aanvallen en die beginnen met overgeven en plas laten lopen, daarna zakken ze weg en zie je allerlei vreemde stuiptrekkingen. dat kan zo'n 5 à 10 minuten duren (volgens mijn dierenarts).
Ik denk dus ook aan een tia.

Hoe gaat het nu met Yoki?
Sterkte ermee!
Dit is niet altijd het geval, en daarbij, wanneer het 5-10 minuten duurt wordt het levensbedreigend en mag je met spoed naar de DA. Ik heb Stesulid liggen voor wanneer de aanval minstens 5 minuten duurt, die moet ik dan toedienen en als een speer naar de DA want als het uitgewerkt is, is de kans groot dat ze weer in een aanval schieten. Er zijn verschillende soorten aanvallen, en meerdere fases van een aanval. En wat Yo16Ka16No11 beschreef zou de fase kunnen zijn waar ze net uit de aanval zijn.
Maar goed, ik ben geen DA uiteraard, maar mede hierom zeg ik, sluit het niet uit.
Ik denk gezien de situatie zelf ook eerder richting tia, maar het is zeker een dingetje om in de gaten te houden en aan te kaarten bij de DA.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Dinky »

Ik zou het inderdaad ook benoemen bij de DA.

Gezien de situatie zou het secundaire epileptische aanval kunnen zijn. Overigens kan je daar niets mee wanneer het niet vaker voorkomt behalve onderliggende oorzaak aanpakken en daar ben je al mee bezig.
http://kattenkenniscentrum.nl/epilepsie ... ij-katten/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Interessant stuk Mirjam, bedankt!

Reactieve toeval kan volgens dit stuk door al zijn aandoeningen getriggerd worden, leververgiftiging, nierfalen, schildklier en hoge bloeddruk. Daar dus op blijven focussen en onder controle zien te krijgen. Verhelderend!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Oke, de uitslag van de schilklier is binnen....van 82,4 naar......2 !

In shock, hij wordt veeeel te hard afgeremd. Dit is een verklaring voor zijn toeval en waarom hij toch slomer is en niet lekker in zijn vel. Voor nu 1x 2,5mg per etmaal volgens da. Toch heb ik me bedacht dat ik liever overstap naar Felimazole 2x daags 1,25...en als dit nog teveel is kan ik altijd nog naar 1x daags 1,25 mg.

SymptomenTrage stofwisseling
-Door het tekort aan schildklierhormoon wordt de stofwisseling te weinig gestimuleerd, deze zal dus trager worden. Hierdoor zal uw hond ook slomer en trager zijn, hij/zij zal meer willen slapen. Zeker omdat er vaak sprake is van jonge honden met hypothyreoïdie, zal het opvallen dat hij veel te sloom is voor zijn/haar leeftijd. Ook zal uw hond in gewicht kunnen toenemen,
ook al geeft u hem minder eten.

-Huid afwijkingen Er kan verlies van de ondervacht optreden waardoor de vacht erg dun wordt. Op bepaalde plekken, namelijk in de flanken kan er sprake zijn van kaalheid, symmetrisch, ofwel zowel links als rechts in de flanken. Verder komen chronische oorontstekingen en bacteriële huidontstekingen nog al eens voor. De huid kan ook verkleuren door hyperpigmentatie, de huid wordt dan zwarter.

-Maagdarm afwijkingen. Sommige honden krijgen maagdarmstoornissen, zoals diarree en braken.

-Zenuw stoornissen. Meer zeldzame symptomen zijn hersenverschijnselen zoals abnormale gang en toevallen.

-Locomotie stoornissen.Ook kreupel lopen zonder een andere aanwijsbare oorzaak kan door hypothyreoïdie komen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door ErikPhilippus »

Oei - de schildklier is platgegooid.... Dit verklaard denk ik wel het één en ander.
Dus inderdaad overstappen naar een drastisch verlaag regime.
Succes!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Dinky »

Fijn dat er een duidelijke verklaring lijkt te zijn voor de toeval.
Nu de medicatie op het juiste peil zien te krijgen waarbij ik je idee van spreiden van de 2,5 geen slecht idee vind ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Nu heb ik een hele goede dierenarts...maar vandaag zat ze er toch echt naast. Ik vroeg, wat zijn de uitslagen van de nierwaarden? Ooh, zegt ze: 'die heb ik niet gemeten'.

Ik zeg:' die zijn nu juist zo belangrijk omdat de versnelde stofwisseling de nierwaarden maskeert'. Dit was volgens haar niet waar, door de verlaging van de schildklier zouden de nierwaarden ook verbeteren???

Dus ik zeg: beste Ellen (da), nu zit je er toch echt naast. Ik snap wel dat je niet alles kan weten, maar dit moet je toch echt even intern opnemen. Je collega dierenarts bevestigde vorige keer mijn verhaal.

Wat ik hiermee toch maar wil onderstrepen dat wij als eigenaar van je kat toch echt zelf op de hoogte moet zijn!

Nu kunnen ze assertieve en ingelezen klanten gelukkig goed hebben bij deze praktijk, maar het geeft aan dat je zelf moet meedenken en niet blind vertrouwen.

Nu komt ze volgende week bij mij thuis de bloeddruk weer meten en bloed afnemen. Ik heb namelijk besloten dat ik het Yoki niet meer aan doe om naar de praktijk te gaan.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ja Mirjam, mijn idee is dat bij 2x daags de spiegel in het bloed stabieler blijft dan eens per etmaal. Zo te lezen ondersteun jij die gedachte.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie