Kattenluikje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe hoog kun je een kattenluik in de deur plaatsen

Bericht door Nyncke »

In een vroeger huis was ons kattenluik op plm 80 cm hoog in een raam, nu trouwens bij onze hondenoppas ook.

Dit is geen enkel probleem voor de katten ( ze nemen met het grootste gemak vogels in alle maten mee naar binnen toe :evil: )
Gebruikersavatar
wdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:39

Kattenluik, maar welke?

Bericht door wdb »

Ik wil een katten luik gaan nemen zodat Gismo zelf naar buiten en binnen kan.
Nu zijn er heel veel soorten en de dierenwinkel zegt dat de gewone nog steeds het meest zijn gebruikt ik zie ook met magneet, die zijn wel 2 keer zo duur, maar volgens de winkel kan een kat die magneet verliezen en werkt het soms niet goed, wat raden jullie mij aan als ervaren katten liefhebbers, een gewone waar je 4 standen op hebt of magneet?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenluik, maar welke?

Bericht door Camoth »

Gewoon vier standen. Die met magneet is volgens mij niet handig. Die bandjes raken ze kwijt of het mechanisme werkt niet goed...

Als je echt wilt voorkomen dat er andere katten dan de jouwe binnen komen (want daar is het namelijk voor bedoelt) kan je overwegen om een luik te nemen wat op de chip van je kat werkt. Die is wel prijzig, maar werkt zonder halsbandje en is makkelijker.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenluik, maar welke?

Bericht door Umimeis »

Ik heb een kattenluik van het merk Fairplast met 4 standen.
Je kunt ook luikjes krijgen met magneetje of luikjes die reageren op hun chip (je katten moeten dan wel gechipt zijn), maar die zijn veeel duurder.
Die met chip is wel ideaal omdat ze dan ook geen halsbandje omhoeven. Als je een luikje met magneetje koopt, dan moeten ze de hele tijd een halsbandje om, zodat je daar het magneetje aan kan hangen. Een halsbandje kunnen ze buiten kwijtraken, met name die veiligheidsbandjes die los floepen als ze ergens achter blijven gangen.
Sam droeg ook een halsbandje,maar die is hij laatst kwijtgeraakt.
Daarom heb ik een gewoon luikje zonder magneetje die je op 4 standen kan zetten.
Gebruikersavatar
wdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:39

Kattenluikje gekocht maar ze wil er niet door

Bericht door wdb »

Hallo,

ik heb een katten luik van het merk STAYWELL type 320 gekocht en laten plaatsen in mijn buitendeur,
maar nu wil of durft Gizmo er niet door, ik heb het al een paar keer open laten staan met een stokje er onder zodat de klep open blijft dan gaat ze wel er door, maar zodra de klep er voor zit blijft ze er voor wachten/zitten.
Lokken met kaas of zo heb ik ook geprobeerd, hoe weet ze nu dat ze er gewoon door heen kan/moet om naar buiten en binnen te gaan?
Hoe moet ik oefenen met haar?

Groetjes..
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenluikje gekocht maar ze wil er niet door

Bericht door Umimeis »

Je kunt haar voorpoten tegen het randje vh luikje zetten en dan zachtjes duwen met de voorpoten. Zo heb ik dat bij m'n ene kat Flea ook gedaan. Op een gegeven moment hebben ze wel door dat ze er tegenaan moeten duwen.
Bij m'n andere kat Sam ging dat allemaal sneller en vanzelf want hij zag mijn andere kat er dagelijks doorheen gaan.

Maar nog beter is, is dat je haar gewoon haar gang laat gaan, niet forceren.
Ze word vanzelf nieuwsgierig naar wat daar achter het luikje te zien is......mits het klepje doorzichtig is.
Gebruikersavatar
wdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:39

Re: Kattenluikje gekocht maar ze wil er niet door

Bericht door wdb »

ja klopt,

zo iets heb ik ook heel soms gaat ze met een poot er tegen en dan er door heen, de aanhouder wint..
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenluikje gekocht maar ze wil er niet door

Bericht door Umimeis »

Precies! Gewoon haar gang laten gaan en dan komt het waarschijnlijk wel goed.

Trouwens, die van mij weten inmiddels hoe ze door het luikje moeten, maar dan nog blijven ze er soms ervoor zitten omdat ze simpelweg bediend willen worden. Ik moet dan het luikje voor hun openhouden want ja, ze hebben niet voor niks personeel hihi :lol:
Gebruikersavatar
wdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:39

Re: Kattenluikje gekocht maar ze wil er niet door

Bericht door wdb »

Ik denk dat Gizmo het nu door heeft, ze blijft soms ook er voor zitten zodat ik het opendoe dat is wel lachen he..
maar als ik met een lekker vleeshapje kom dan kan ze ineens wel alles en komt ze wel er door, soms denk ik ze neemt me in de maling (lol)..

Ik geloof ook wel dat het nu goed komt.

eten doet zoals gewoonlijk weer wonderen ;-)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Ervaringen kattenluiken met microchip

Bericht door Miranda »

Wie van jullie heeft er ervaring met het nieuwe kattenluik wat reageert op de chip die een kat draagt?

Op Zooplus staat bijvoorbeeld eentje die wel 32 chips kan registreren, voor wanneer je meerdere katten hebt of wilt toelaten. Of wanneer twee van je drie katten wel naar buiten toe mogen, maar één nog niet of nooit (zieke kat), waarbij het luik dus ook niet zal ontgrendelen.

Of dat katten 's avonds wel binnen kunnen komen, maar er daarna niet meer uit kunnen en het luik pas weer toegankelijk is om 7 uur 's ochtends. Misschien handig voor op zondag, wanneer de katten wat langer moeten wachten voordat het baasje beneden komt om de deur open te doen. ;-)

Ik was wel benieuwd naar ervaringen, mochten die er zijn. Andere reacties zijn natuurlijk ook welkom.

Op internet lees ik al goede reacties. Ook van mensen waarbij de kat ook door het gewone luik is gebroken, maar nog niet door deze nieuwe.
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Kattenluikje

Bericht door Repsaj »

Ja!!! Ben ook erg benieuwd naar ervaringen met een katenluik die reageert op chip.............
Gebruikersavatar
Jochem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2010 21:27
Locatie: Tweede Exloërmond

Re: Kattenluikje

Bericht door Jochem »

Ik heb voor mijn Jochem nu een katteluikje met zo'n magneetje aan z'n halsbandje.
Het probleem is nu alleen dat hij (in het halve jaar dat hij nu naar buiten mag) nu al bezig is met zijn 6de halsbandje!!
Het kost me een fortuin aan bandjes en nieuwe magneetjes.

Het is een top katteluikje (van Staywell) mits je kat niet om de haverklap z'n halsbandje kwijt is....

Wij gaan nu ook voor een luikje die werkt op z'n chip...

Iemand een idee welke nu de beste is en waar je die een beetje voordelig vandaan kunt halen?

Groetjes.
Jochem, geboren 05-02-2009
kruising Britse Korthaar X Maine Coon
Gebruikersavatar
Repsaj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:51

Re: Kattenluikje

Bericht door Repsaj »

Volgens mij is dit de minst dure.........

http://www.catcetera.nl/nl/sureflap-mic ... 4wod0mU0dQ

Ik ben alleen opzoek naar ervaringen.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Jochem schreef:Ik heb voor mijn Jochem nu een katteluikje met zo'n magneetje aan z'n halsbandje.
Het probleem is nu alleen dat hij (in het halve jaar dat hij nu naar buiten mag) nu al bezig is met zijn 6de halsbandje!!
Het kost me een fortuin aan bandjes en nieuwe magneetjes.

Het is een top katteluikje (van Staywell) mits je kat niet om de haverklap z'n halsbandje kwijt is....

Wij gaan nu ook voor een luikje die werkt op z'n chip...

Iemand een idee welke nu de beste is en waar je die een beetje voordelig vandaan kunt halen?

Groetjes.
Daarom heb ik ook geen luikje met magneet. Ik heb een gewone.
Ooit wil ik wel zo een met chip, maar die zijn echt duur!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Kattenluikje

Bericht door Biny »

Ook al zou ik het willen, onze deuren bestaan uit glas tot bijna helemaal beneden en het zijn van die nieuwe zware deuren die door de fabriek in elkaar gezet zijn zegmaar.. dus kun je geen luik in krijgen. Nu komen ze ook nog niet buiten, maar mogen ze dat eventueel in de toekomst wel dan moet ik poortwachter worden :lol:
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Plaats reactie