Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Xtrada
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 okt 2010 14:15

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Xtrada »

Wij hebben nu Royal canin indoor. Ik had voer van Hills, maar mijn katten vraten er echt ontiegelijk veel van. Deed met 5 katten 3 weken met 1 zak. Nu met RC doe ik al 3 weken met 1 zak en de zak is nog halfvol
paasnini

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door paasnini »

De Purizon is een enorm succes hier. Jammer dat het zo duur is, heb daarom nu ok meteen de grootste verpakking gekocht.
Voor de lezers, indoor en light bokken bevatten meer granen en dus koolhydraten, vind ik geen voeding voor een kat.
Shimbalaya

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Shimbalaya »

De Purizon brokken hebben een vrij hoog eiwitgehalte van 44% ,voor mij persoonlijk is dat een reden om het niet te geven aan mijn kat.
Shimbalaya

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Shimbalaya »

Ik heb een vraag waar ik na veel gegoogle nog steeds geen echt antwoord op heb.Misschien dat iemand hier er meer vanaf weet.

Er worden tal van brokjes verkocht, speciaal voor vachtproblemen, waaraan plantaardige olieen zijn toegevoegd zoals lijnzaad-olie en bernagie-olie.
Maar ik meen mij te herinneren dat katten moeite hebben met het omzetten van lijnzaad-olie en dat het daarom nauwelijks zin heeft om dit te geven.Geldt dit dan voor alle plantaardige olieen of heeft het meer te maken met het soort olie?
Bernagie is een GLA/gamma-linolzuur en lijnzaad is een ALA/alpha-linolzuur.
Ik heb er ooit iets over gelezen maar ik kan het betreffende artikel niet meer terugvinden. :???:

Edit, hier nog iets wat ik niet begrijp, een citaat van de DA van Littlebigcat.com:


"I used to be a big fan of flaxseed, until I found out that cats can’t convert it to EPA or DHA. So while the alpha-linolenic acid in flaxseed has positive effects on its own (particularly for skin and coat), it is useless for the anti-inflammatory, neurological, cardiac, and other vital functions of EPA and DHA. Makes sense, I suppose, given that cats are obligate carnivores and would naturally get their Omega-3s from their prey, which contain EPA and DHA that need no conversion."

Hoe kan lijnzaadolie wel positief werken voor huid en vacht maar niet voor de andere hierboven genoemde functies?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Ms Maaike »

EPA en DHA zijn de omega3- en 6-vetzuren die inderdaad een positieve bijdrage kunnen leveren aan het immuunsysteem. Aangezien alfa-linoleenzuur in katten nauwelijks om kan worden gezet naar EPA of DHA heeft alfa-linoleenzuur geen positieve invloed op het immuunsysteem (maar kennelijk wel voor huid en vacht, want het is een olie).

Hier nog een wat uitgebreidere uitleg waarom katten slecht zijn in lijnzaadolie converteren naar EPA (EPA kan overigens gedeeltelijk omgezet worden naar DHA):
nmlhealth.com schreef:Vis is niet de enige bron van Omega-3. Sommige plantaardige oliën, zoals lijnzaadolie, zijn ook rijk aan dit vetzuur. Waar visolie echter de EPA en DHA ‘kant-en-klaar’ levert, bevatten plantaardige oliën met name alfa-linoleenzuur (ALA).

Volgens de stofwisselingsroute van essentiële vetzuren, moet ALA nog worden omgezet in EPA en DHA. Voor deze omzetting zijn de enzymen Delta-5 en Delta-6 desaturase nodig. Uit studies blijkt dat katten deze enzymen voor een groot gedeelte ontberen waardoor zij nauwelijks EPA en DHA kunnen synthetiseren uit ALA.
Bron: http://www.nmlhealth.com/n,3215,/Omega- ... lemen.aspx
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Shimbalaya

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Shimbalaya »

Dank je wel Maaike voor de uitleg en de link.
Ik vroeg me namelijk af of het wel zin heeft om speciale brokjes te kopen met allerlei plantaardige olieen die misschien toch niet helpen.
Het is een zeer interessant artikel, wel moeilijk maar boordevol info.Thanx. :grin:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

Het is dat ik voorlopig nog voor ruim 4 maanden voer heb (als het niet langer is) maar zag dat ze bij zooplus weer eens een nieuwe voeding in assortiment hebben waarbij je proefpakket van 3x300 gram kan bestellen: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ods/440094

Zelf vind ik het aandeel rijst wel hoog ten opzichte van het vlees maar daarin speelt mee dat dinky echte vleeseter is (geef haar de keuze tussen rauw vlees en brokken en ze zal het rauwe vlees opeten).
Valt me wel op dat het een voer is zonder dl-methionine (ik kan het tenminste niet terugvinden in de omschrijvingen).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

waar vind jij een ingredientenlijst, mirjam?
(op de website van zooploes de.. en 40% rijst in een droogvoer is missch wel hypoallergeen maar .... :icon_shifty: )

http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry_ ... 5#analysis

bij zooplus uk staat een analyse maar de ingredienten zijn ook daar geheim..
(tenzij ik niet goed zoek.. :nshocked: :pdtold: ...)
relatief hoog gehalte fosfor dus daardoor beter voor jonkies en redelijk ongeschikt voor seniors..

ga verder zoeken..

greenwood beach resort on cat island, nee dat zoek ik niet!
mijn zoekprogramma's vinden geen Greenwoods pet foods oid, dus ik denk dat de producent dit als gelegenheidsaanbieding voor zooplus heeft gemaakt. want op = op.

en dat geeft me, incl de kortingsaanbieding een beetje griezelig gevoel want als je de producent niet kunt bereiken en geen websiste vindt, dan is er missch wel iets mis..

joepie und jawohl! onze oosterburen hebben meer info
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... omposition
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Dinky »

Wanneer ik naar de verpakkingspagina ga (http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ods/434380) dan zie ik volgens mij zelfde overzicht als de Duitse zooplus? (Dus samenstelling en additieven per kg)
Mij helaas ook nog niet gelukt om de producent te achterhalen, ook nog niet via google UK (zooplus zegt immers dat het uit de UK komt, wel site voor petfoods maar die zit in VS....)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kimmetje010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2014 00:39
Locatie: Vlaardingen

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Kimmetje010 »

Iemand ervaring met Smölke?
Wij geven ons kitten namelijk (kitten) voer van het merk Smölke.

En heeel af en toe eens een klein blikje Almo Nature verdeeld over 2 dagen, of wat kattenmelk.
Rust zacht lieve Milo <3
Welkom in onze harten, kleine Snow!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

wij hebben zelfs een topic met diverse merken, waaronder Smolke
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... e&start=15

even gegoegeld (kun jij ook doen..) bij 'smolke kat voer' en oei!
http://www.smolke.nl/kattenvoeding/smlke-kitten

op de eerste plaats staat granen en er is bovendien behoorlijk wat dl-methionine toegevoegd om de urine aan te zuren.. en dat voor kittenvoer....
k zou daar rapido bv RC kitten bij geven en overschakelen voordat dit brokken (ik bedoel gruis) geeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Nikki2309 »

Op aanraden van castratenkoor wil ik toch de sanabelle gaan vervanging. Naar wat onderzoek kwam ik dit keer uit op taste of the wild. Ik wil almo nature holistic als hoofd brok aanhouden en een andere erbij zodat ze zelf toch een beetje kunnen kiezen.

Via de zoekfunctie kwam ik erachter dat iemand hier van het forum taste of the wild ook voert, maar weet even niet meer wie. Heeft voor de rest nog iemand ervaring met dit merk?

Ben alleen even internet af aan het struinen naar een proefverpakking. Meer dan 2 kilo vind ik veel om meteen aan te schaffen terwijl ik niet weet of het ze gaat smaken en goed gaat vallen
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, Maaike wel.

Net begonnen aan de tweede zak Purizon. Ze eten het erg graag en zowel Thijs als Teun doen het er goed op. Ik denk dat ik die wel aanhoud.
Technical valt af, dat zal best goed zijn, maar wordt hier amper gegeten, dus dan werkt het ook niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
marlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jul 2014 17:50
Locatie: veenendaal

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door marlijn »

Bij dierenasiel gaven ze ook smolke. Ik had gelijk royal canin kitten gekocht (1+1 gratis 400 gr dus scheelt) en gelukkig aten ze het wel gelijk .
Groetjes Marlijn

Bella (26-03-2014) en Bo (14-05-2014)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door castratenkoor »

Smolke is geen denderend goed voer, zou mijn keuze nooit zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie