Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Ik vind voor zo'n huis vol katten als hier dat er betrekkelijk weinig buiten de bakken geknoeid wordt. Dat zie ik toch als een van de voordelen van hoge opbergkratten en nog hogere speciebak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Heb Cats' best nu een dag in de bak. Nee ben hier toch niet content mee. Korrels liggen buiten de bak. Nu doet classy cat dat ook wel maar is veel kleiner grit. Ook zijn de klontjes lang niet zo goed en compact als classy cat. Ik moet de 3 negatieve puntjes van classy cat maar voor lief nemen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cerna »

Hier knoeien de dames ook amper. De bakken zijn niet hoog - zo'n 12 cm - maar wel heel groot en ze zijn behoorlijk altijd aan het graven (doe er ook een flinke laag in), toch niets over de rand.

Nadeel van Classy Cat vind ik dat je wat meer moet stoffen en een enkele keer gaat een domoor wel eens in een net-geproduceerd plasje staan en dan heeft ze alles tussen de teentjes zitten. Vooral Cochi had hier een handje van en ook de kittens overkomt het nog wel eens. Regelmatig dus pootinspectie.

Maar verder: ik wil niets anders meer dan Classy Cat!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Annet dat probleem heb ik als ze vanuit buiten meteen met hun natte pootjes op de bak gaan. En Bruno heeft soms iets grit aan zijn balletjes hangen. Tja dat krijg je als je zittend op het grit plast.
Inderdaad het grit geeft een waas over de meubels. Lang leve de vochtige schoonmaak doekjes:-)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cerna »

Cerná snuffelt er soms aan; geeft hetzelfde effect. Nemen vochtige schoonmaakdoekjes het stof beter op (ik heb nu het idee dat ik het alleen maar verplaats :icon_shifty: ).

Bruno en balletjes???
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

hier in de kattenbaktest bevallen de nieuwe witte korrels van Jumbo (ultrahygiene heet het in het blauw) verreweg het best.. ze klonteren geweldig goed en er blijft een frisse geur aanzitten.
voorheen zeefde ik de bakken en nu kan ik de stevige klonten voorzichtig uitscheppen, dat geeft veel minder stof.
de uitloop van reuze mee maar dat is waarsch ook een kwestie van bouw van voetjes.
deze katers hebben lange(re) tenen waartussen waarsch veel minder blijft hangen dan tussen de wat kortere gedrongen klauwtjes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Nou Annet ik bedoel leeggezogen balzakkie:-)
Vochtige doekjes vind ik handig om even snel te pakken. Ik stofzuig ook veel over alle meubels.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Kattebeest »

Omdat Kasper de laatste tijd veel meer binnen is, maakt hij ook meer gebruik van de kattenbak. De kap allang van de bak gehaald. Nadeel is dat hij erg graag graaft (meer spaaien) waardoor er - zonder kap - soms flinke hoeveelheden grit naast de bak terecht komen.

Wie bewaart, heeft wat :grin: .
Mijn vriend* liep graag rommelmarkten af. Voor het maken van wijn van de kersen- en pruimenboom had hij een aantal oude babybadjes op de kop getikt. Twee klassieke modellen van plastic en een van wit email. Heb ik niet weg gedaan want altijd handig, al is het voor groenafval als ik in de tuin bezig ben. Kiept door de vormgeving gemakkelijk leeg in de GFT bak.

Een van de plastic exemplaren schoongemaakt en van dikke laag grit voorzien. Oude kattenbak er vlak bij. Keus viel op het badje, door de hoge rand geen bergjes grit meer naast de bak. Wel iets meer uitloop omdat hij met een sprongetje eruit springt.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

Misschien dat je een mat/kleed onder/om de kattenbak kan leggen waardoor het eerste opgevangen wordt?
Bijvoorbeeld zoiets? http://www.zalando.nl/zalando-home-badm ... i-a11.html
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Kattebeest »

Helemaal in stijl Mirjam; badje met badmat :lol:
Wel een goed idee, zag net in een eerder berichtje van je ook een goeie tip!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door sandyd1971 »

Dinky schreef:Dat had ik ook heel erg met het grit dat voor de bak terecht kwam. Moet zeggen dat ik er duidelijk veel minder last van heb sinds ik er een kattenbakmat voor heb liggen ;)
Hoi Mirjam, misschien een tip! Moet je eens kijken hoe duur deze bij zooplus is http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... jes/321500 scheelt echt heel veel! Ik heb deze ook voor op zolder. In de kamer en slaapkamer deze http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... jes/101214 maar niks helpt echt!!

Ik gebruik biokats micro (zonder geur) bevalt heel goed :smile: alleen de uitloop is minder maar daar kom je volgens mij niet onderuit. Ik heb een dichte bak (zonder klep) anders zou ik helemaal gek worden. Ik had eerst een open bak maar snel verwisseld. Ze graven wat af.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

Ik heb de mat in de dieren speciaalzaak gekocht, geen idee meer wat ik ervoor betaald heb ;-) Denk dat je inderdaad altijd wel wat uitloop houdt. Hier ook dichte bak zonder de klep, wil ook niet weten hoe het er hier anders uitziet :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Kattebeest »

Kasper maakt al twee maanden alleen nog gebruik van de kattenbak. Hij kan nog steeds naar buiten maar doet het sinds de tuin voor de helft is afgeschermd alleen nog op de bak.

Schep meerdere malen per dag de hompjes en hoopjes eruit, vul de bak regelmatig bij en ongeveer eenmaal per 10 dagen-2 weken verschoon ik de hele bak. Zit een flinke laag in van ruim 4 cm. Per maand zeker een zak van 16 liter klontvormend grit. Sjouw me een breuk aan zo'n zak dus het zal meer dan 16 kilo wegen.

Heb een grote grijze kliko (240 liter) die ik aan de straat zet als hij vol is. Als ik het alleen met huisvuil vul (gft, papier en kunststof worden apart opgehaald) kan het goed maanden duren voordat hij vol is. Ze komen de bak om de andere week legen en we betalen hier per lediging.

Mijn vraag: hoe doen jullie dat met al die kilo's kattengrit? Een gevulde kliko mag maximaal 75 - 80 kilo wegen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Hier drie kattenbakken. Ik doe ruim een maand met 20 kilo klontvormend grit en hier doen ze ook alles op de bak (soms een plasje buiten). Stinkt niet hier in huis mocht je het je afvragen. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door sandyd1971 »

Hoi Nancy, misschien moet je hier http://www.zooplus.nl/feedback/shop/kat ... best/21337 eens naar kijken, dit kan gewoon door de wc worden gespoeld! Heb er verder geen ervaring mee hoor maar heb er toen ook over zitten twijfelen. En het wordt door zooplus thuisbezorgd :-) Bij ons wordt ie gewoon elke 2 weken geleegd (ik betaald volgens mij per jaar en niet per lediging) en heb nooit gehoord tot een bepaald aantal kilo dus dat zal overal wel anders zijn.
Plaats reactie