Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

@ Adriana
De renalzindosis is goed. Simba had een extrem hoge fosforwaarde in haar bloed 4.6 (0.8 - 2.2). Maar die wil ze wel over een maand opnieuw meten.
En wb de suikers in de clinic is dat voor Simba juist niet slecht omdat zij een te lage bloedsuikerspiegel heeft/had.
Overigens zei mij DA ook dat nier/suikerkatten heel erg moeilijk te behandelen zijn. Eigenlijk is alle nierdieet slecht voor suikerkatten vanwege de grote hoeveelheid koolhydraten die nierkatten wel moeten hebben en suikerkatten niet mogen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Cerna schreef:Sandra, ik zit met spanning op de uitslag van Kaya's bloedonderzoek te wachten
Ik ook... We konden vanmorgen pas bellen voor de uitslag dus dat heeft mijn vriend gedaan en mij een sms gestuurd.
Om heel eerlijk te zijn ben ik er niet blij van geworden en hoewel het maar cijfertjes zijn zegt het wel het ea.
Kaya's Ureum is 22.9 dus dat is een pietsie gedaald tov 2 maand terug en haar crea is 576 flink gestegen, fosfor is dit keer niet meegenomen zo hoorde ik toen ik net naar de da belde om die waarde op te vragen.
Het fysiek onderzoek was goed ze zag er volgens de da goed uit en je zou niet zeggen dat ze ziek is als je naar haar kijkt. Ze was zelfs iets aangekomen.
Qua doen en laten is ze dus een stuk beter dan ze was of dat de invloed van de homeonatura is weet ik niet maar ik kan wel stellen dat ik het qua cijfertjes verrekte weinig vind doen.

Momenteel weet ik het dus even niet meer. Da zegt lekker laten zijn en pas weer prikken als er iets veranderd. Mijn vriend zegt lekker genieten zoals ze nu is. En dat wil ik graag maar er moet toch meer mogelijk zijn.
Ik snap niet waarom haar crea stijgt en ureum iets daalt wat moet ik doen om de crea te verlagen en is het zo dat als die waarde daalt haar kwaliteit en kwantiteit van leven daarbij gebaat is.
Want je merkt momenteel dus echt nix aan haar.

@Adriana
Ik zit nu op Happycat en daarna weer naar de kattovit. Wil eerst de happycat opmaken want een half aangebroken zak is niet goed te bewaren en een combi van Happy cat en kattovit gaat volgens mij niet goed. Althans als ik goed onthouden heb van het proefzakje.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Uit jouw woorden merk ik ongeveer hetzelfde als wat ik heb wanneer Noa weer eens spuugt (en wanneer ik het mis heb, corrigeer me dan ajb): een persoonlijk falen. "Wat doe ik verkeerd?!" Waarom is de crea weer verhoogd, waarom spuugt Noa?" En dat gevoel moeten we loslaten maar is verrekte moeilijk.

Bij Noa was in december de crea gestegen en ook het ureum gedaald en bij het laatste bloedonderzoek, een maand geleden, was het net andersom (terwijl er niets aan het voer was veranderd) en de DA zei dat dat iets vertelde over de resterende niercapaciteit. "Wanneer het zakt, dan kunnen de nieren het aangeboden eten nog goed verwerken."

Voor zover ik me herinner (en ik kan het natuurlijk opzoeken, maar er zijn inmiddels zoveel pagina's) geef je Kaya geen dierenartsvoer maar voer van de dierenspeciaalzaak.
Ik weet niet of dat een oorzaak kan zijn (roep ook maar wat), maar misschien zou je kunnen proberen om over te gaan op DA-voer in combinatie met MacSamuel?
En misschien nog een paar dagen achter elkaar infuus (geen opname maar 2x100 cc onderhuids vocht; een kennis van mij doet dat met haar nierpatiëntje wanneer hij weer een dip heeft)?

Sterkte met deze uitslag!
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Zit wel wat in Annet heb heel snel dat ik het me persoonlijk aantrek en me afvraag wat ik niet goed doe.
Ik snap het gewoon niet en ik ben iemand die heel graag snapt hoe of wat.
Kijk Ureum begrijp ik nu althans hoe het werkt etc etc. Ik snap een beetje hoe ik dat zelf kan verbeteren nl door een laag eiwitgehalte in het voer en bestaande uit hoogwaardige eiwitten.
Creatinine snap ik minder goed kan ik volgens mij ook niet met voer beïnvloeden.

Heb net maar eens goed op google gezocht wat het nou precies is en ik begrijp dat het een afvalstof is van de stofwisseling in de spieren. Ik begrijp dat je aan het crea gehalte kan zien in hoeverre de nieren hun filterwerking doen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Creatinine
Maar ik begrijp niet wat je kunt/moet doen om het te stoppen of te verminderen.

Ik heb Kaya zowel hill's als Rc gegeven maar dat eet ze slecht/niet en als ze eet dan geeft ze er van over. Vandaar dat ik het andere voer heb. Kattovit/Integra en Happy cat eet ze goed en houdt ze binnen wat ook erg belangrijk is.
Daarnaast geef ik haar orgaangerichte middelen van homeo-natura heb daar toen voor gekozen ipv Mac Samuel.

Heb al wel zitten denken hoor wat nu...
We gaan kijken of mevrouw Fortekor wil eten en of ze daar goed op reageert.
Daarnaast heb ik Sita (van Homeo natura) gemaild om aan te geven hoe het met kaya is en te vragen wat nu. Dat antwoord wacht ik even af, heb nog de nodige pilletjes hier dus heb nog even de tijd om daar over te beslissen. Maar de Mac Samuel hou ik zeker in mijn achterhoofd.
Onderhuidsinfuus geeft bij Kaya geen stress of in ieder geval niet merkbaar dus dat kan ik nog proberen hoewel de vorige keer dat we dat gedaan hebben aan het begin haar Ureum niet daalde en het crea maar een goede 100 omlaag ging. Dus of het veel zin heeft???

in ieder geval heel erg bedankt voor je lieve reactie.

Ze woog nu trouwens 4.02 kg dus was aangekomen. Zou ik minder eten moeten geven want als ze aankomt krijgt ze dus eigenlijk teveel en belast ik haar nieren misschien onnodig veel?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Wat ik heb gevonden, want ik zoek me ook suf naar hoe ik het crea gehalte omlaag krijg (heb ik al hier ergens geschreven, maar goed) is vocht, veel vocht. En het ureum gehalte op een goed niveau houden.
Die combi moet goed zijn. Meer heb ik tot nu toe niet gevonden.
Ik geloof dat het bij Mies ook zo gaat. Ureum redelijk en gestaag gaat haar crea ook omlaag.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Rosa lust niks van snoepjes of wat ook. Ze lust ook geen kaas, worst, vis..Alleen kattevoer!? Over het eten doen trapt ze niet in. Dat zíet ze.Inspuiten geeft knoeiboel, gaat er ook vaak deels naast.
Hoeveel scheelt dat in ureumwaarde dan, nuchter vs niet nuchter?
Dus voor ureum gehalte zou ze eigelijk zo min mogelijk mogen spelen? Omdat dat spier afvalstoffen zijn? Das ook zo wat...nu speelt ze nog wat...Vind ik positief. Tóch?
Iedereen om me heen zegt, 'ga zaterdag toch lekker smiddags even weg'.( M'n man en ik doen aan de hobby zat middag nml.). 'Ze slapen toch de hele middag, Rosa óók en dat kan ze bést alleen'.
Ook is ze nu nog aardig 'goed', nu 'kan'het nog misschien. Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

:edoh: denk denk denk.. vraag is: hoe krijg ik die crea naar beneden?

dat heeft denk ik te maken met de oorzaak van het nierfalen.
mijn vermoeden is, met alles wat ik tot dusver heb gelezen, dat de crea zich verschillend gedraagt (bij verslechtering in de loop van de tijd) afhankelijk van de oorzaak van het nierfalen.
langzamerhand vermoed ik dat die > 350 crea's typerend zijn voor pkd-achtig nierfalen. bij die katten zie je heel hoge waardes bij behoorlijk goed voelen/eten/spelen/conditie. de nierschade ziet er bij pkd (cystenieren) anders uit dan bij het k zal maar zeggen 'ouderdoms-chronisch-nierfalen'.
daar kunnen de nieren verschrompelen en bestaan voor een groot deel uit littekenweefsel. tegen de tijd dat die katten crea 300 hebben en urea van > 20 kunnen ze dood en doodziek zijn.

en dan heb je nog acuut nierfalen en de combi acuut en chronisch nierfalen. van acuut nierfalen kunnen ze deels redelijk herstellen en het is afhankelijk van de schade die is aangericht en de eerste opvang (soort van dialyse-spoelen) hoe stabiel ze (kunnen) blijven. wel gaat dan het chronisch nierfalen door, dat herstelt niet en het verval is - verschillende per dier - ook afhankelijk van juiste medicatie, voldoende drinken/infuus en nierdieetvoer, dat goed valt. ook daarin zitten verschillen tussen de diverse katten, vermoed ik.. de ene kat reageert prima op ipakitine, terwijl het bij een andere geen effect heeft, zo ook fortekor.. en ik vermoed dat dit ook geldt voor de verschillende soorten, met name da- nierdieetvoer..

de uitleg over (het gedrag van) de creatinewaarde is voorzover ik begrijp altijd gebaseerd op de 'ouderdoms-chronisch nierfaal'-oorzaak.
ik ben aan het uitzoeken hoe het verval van de creatininewaarde zich bij pkd-katten gedraagt. daar heb je door cystevorming denk ik een ander soort functioneringsverlies, ik bedoel het voortschrijden daarvan werkt anders op die waardes, vandaar dat die veel hoger kunnen zijn bij nog behoorlijk levenslustig, goed uitziende katzels.
de verslechteringssnelheid bij pkd-katten is heel wisselend en kan ook in vlagen gaan. dan weer tijdje stabiel en op een onvoorspelbaar moment ineens weer achteruitgang.
ik ben nog niks tegengekomen wat die cystevorming kan afremmen, het enige wat je kunt doen is topverzorging zoals bij een chronische nierfaalkat, dus zoveel mogelijk de nierfunctie ontlasten en in zo goed mogelijke conditie houden.

helaas hebben wij hier te maken met alle types:
poes Mies heeft zeker weten acuut nierfalen en wat chronisch denk ik.. vandaar dat het bij haar lukt om de waardes langzaam+gestaag te laten dalen. in combi met medicatie, voer dat bij haar goed valt, spuitjedrinken en actief houden (cat dancer) en ze is met haar 7 lentes nog relatief jong.
MoMo had de combi diabetes/chronisch nierfalen en dat werkt ook nog eens negatief op elkaar en de bengels hebben vermoed ik de PKD-vorm.

hoeveel scheelt het nuchter/niet nuchter in ureumwaarde.. zeker wel een paar punten denk ik, maar de meeste dierenartsen testen niet nuchter.

nee hoor, beweging is uitstekend voor nierkatten, dat bevordert de doorbloeding en afvoer van de afvalstoffen. net als dagelijks goed borstelen/masseren. dat heeft volgens mij niks te maken met hogere creawaardes, want dat werkt anders.
ik zou zeker weten Rosa lekker knuffelen en zaterdagmiddag gezellig gezamenlijk aan je hobby wijden. want die ontspanning en er lekker even uit zijn heb je ook nodig en daarmee doe je Rosa zeker weten niet te kort. en proberen te genieten van alle goeie mooie momenten en haar ziekzijn zoveel mogelijk proberen op de achtergrond te houden. méér dan topverzorging en per dier optimaliseren kun je niet doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Yana, wanneer je de Fortekor en/of MacSam heel fijn drukt met een lepeltje in een glazen bakje en het dan mengt met de paté (Royal Canin zakjes met saus zou ik in dit geval niet doen; met Specific gaat het prima), dan wat warm water er doorheen roeren, dan zie jij of Roza helemaal niets meer van de pil en proeven doet Roza het ook niet want dan had ik dit bij Noa allang gemerkt want die fop je echt niet (foei, wat een lange zin!).

Wat Marjan zegt over Mies, klopt bij Noa niet want bij haar ging eerst het ureum verder omlaag (na het spoelen) terwijl crea juist steeg (maar nog altijd lager was dan voor het spoelen). Dit was volgens de DA normaal omdat het lichaam optimaal gereinigd wordt door het spoelen en dat kun je later niet handhaven wanneer je niet meer spoelt. Of je zou de kat blijvend extra vocht moeten geven. Wanneer het daarna toch weer gaat zakken dan zegt dat iets over de conditie van de resterende nieren. Dan blijkt dus dat zij het aangeboden voer aan kunnen en de eiwitten in dit voer nog kunnen filteren.
Zodra de crea stijgt, hebben de nieren moeite met het aangeboden voer en daarom dacht ik dat wijziging van voer, misschien de oplossing zou zijn voor Kaya.

Hoe slechter van samenstelling het voer, hoe hoger het ureum en uiteindelijk de crea. Ik denk dat wanneer je een dag bijvoorbeeld rood vlees zou gaan geven en het bloed daarna zou controleren, het ureum flink hoog zal zijn terwijl crea niet echt veranderd is. Ga je hiermee door, dan stijgt de crea ook en gaan de nieren verder achteruit.
Stop je echter en geef je weer nierdieet, dan zakt het ureum weer. Ureum is dus echt een momentopname dit itt creatinine.
Een dag zondigen is dus slecht voor het ureum (en dus is poes misselijk), maar niet direct voor de crea.

Ik vraag me echter af of bij Noa die op donderdag Periactin had gehad en op vrijdagmorgen, een paar uur voordat er bloed gecontroleerd werd, misselijk was en spuugde, het ureum lager zou zijn geweest wanneer ze nuchter zou zijn geprikt want het kwaad was die dag ervoor al aangericht.

Inmiddels ben ik er wel achter hoe ik Noa misselijk moet maken, namelijk door haar die pillen te geven of eten wat ze heerlijk vindt maar wat oh zo slecht voor haar is. En dus weet ik ook hoe ik dat moet voorkomen, namelijk door haar alleen goed nierdieet te geven. En wanneer ze dan wat minder wil eten dan ik goed voor haar vind, dan moet ik niet onmiddellijk naar de Diazepam grijpen, maar me daar gewoon bij neerleggen. Zolang ze niet afvalt, is er niets aan de hand.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Hey wat fijn dat je dat inzicht hebt gekregen, Annet.
Stukje minder stress lijkt me ;)

Wat betreft de vocht-theorie, bedankt voor jouw inzicht.
Dat zet me in principe weer op 0 qua theorie :(
Weer verder zoeken dus :)

Yana, ik denk inderdaad ook dat jij gewoon zaterdag moet gaan hobby-en.
Een paar uur eruit is goed voor je, en Rosa zit gewoon weer op je te wachten als je thuiskomt. Heus
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Jouw vocht-theorie klopt wel degelijk, Marjan en dat schrijf ik ook:
Dit was volgens de DA normaal omdat het lichaam optimaal gereinigd wordt door het spoelen en dat kun je later niet handhaven wanneer je niet meer spoelt. Of je zou de kat blijvend extra vocht moeten geven.
In theorie zou het dus zo moeten zijn dat wanneer je de kat iedere dag een vochtinfuus zou geven (wat erg stressvol is), het lichaam iedere dag extra gereinigd wordt. Dan help je de nieren dus ahw. Vergelijk het met een dialyse-apparaat voor mensen.
Maar aangezien we dat niet doen om de kat niet steeds te belasten, moeten we het hebben van het voer + het vocht wat we hier evt. aan toevoegen en wat de kat zelf drinkt. Hoe meer vocht, hoe beter dus.

Wanneer de waardes dus gestegen zijn, kun je besluiten tot extra spoelen. Het hangt dan van de conditie van de nieren af of het spoelen nog aanslaat.

Ik ga morgen geen bloedprikken want Noa heeft niet meer gespuugd en eet nu zelfs de Specific weer met smaak. Ook hier nieuw inzicht: toen ze begon te sputteren met Specific, gaf ik haar een kwart Diazepam zodat de volgende maaltijd niet zo'n ramp zou zijn. Dat ging goed, maar de volgende dag spuugde ze de Specific uit.
Conclusie: diazepam zorgt voor verhoogd ureum (want bloeddrukverlagend), kat wordt misselijk hierdoor, krijgt Specific wat vet is en kat gaat spugen.
Noa is nu 8 dagen diazepamvrij, niet meer misselijk en Specific wordt weer goed verdragen en dus ook geen protest meer.
Met de diazepam bereikte ik dus het omgekeerde dan wat ik had willen bereiken. :eshifty:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Hmm, bloeddruk verlagend=hoger ureum? Fortekor is toch óók bloeddruk verlagend?

Vanmorgen was Bollie (bijnaam voor Rosa, 1 vd vele!) weer erg speels! Met het touwtje, ze heeft ook hard gerend achter balletje aan, zelf gespeeld met balletje..Ook was ze erg vrolijk. Ze at echter maar 2x ipv 3x, ze ging vrij snel weer naar boven (naar mij op bed). Later heb ik haar nog wel keer laten eten toen ik opstond(as usual). Gek dat spelen en goed eten niet altijd samengaan? Gister haar nog gewogen, exact hetzelfde als altijd. Evt een grammetje meer zelfs. Misschien kwam het eten vanmorgen omdat ik haar uit haar ritme gehaald heb. Ze staat normaal op met mijn eega om half 7. Dan gaat ze mee eten, lebberen, etc. Daarna komt ze naar boven, gaat ze roepen (sta nou op!!) en uiteindelijk komt ze bij me op bed tot ik opsta. Dan gaat ze weer mee naar beneden. Ik heb haar echter de 1e dagen na het 'nieuws' haar zin gegeven; ik ben gelijk opgestaan toen ze wou dat ik opstond. Misschien denkt ze nu: hé, de butler staat op als ik dat wil! Dus hoe eerder ik naar boven ga, hoe eerder butler eruit gaat! Laatste dagen probeer ik echter weer het normale ritme aan te houden. Gekke is, is weet niet eens meer precies hoelaat ze voorheen naar boven kwam. Het was zó vanzelfsprekend. Nu let ik overal op.
Soort aandachtsyndroom van Bollie? Ik doe haar al jaren voedelen namelijk; dan pak ik haar bakje, hou dat voor haar, hoeft ze niet zelf te lopen..Ik bied haar eten aan om 12u, 3u, 5u, 8u. 's Ochtends eet ze zelf dus 2/3x en 's avonds boven ook. M'n man zegt dat ik haar te veel verwen, dat ze best zélf naar haar eten kan lopen. Er zitten 4 pootjes onder hoor! Zegt hij dan.. :lol:
Denk dat ik me maar niet té druk maar om haar eetgedrag. Als ze maar eet en ze valt niet af is het ok. Misschien eet ze minder omdat ze nu geen eiwit meer verliest met de urine?
Eigelijk is droogvoer niet goed voor nierkatten? Nat niervoer beter?

Hobby heb ik nu éigelijk helemaal geen zin in. Kan me slecht concentreren. Maar als ik te weinig naar de hobby ga, heeft dat best verregaande gevolgen voor de toekomst van de hobby. Niet dat me dat nú kan bommen, maar tzt misschien wél. Moeilijk..Ik werk wel wat uurtjes. Dan blijft m'n man even thuis. Gaat aardig, zolang ik maar niet alleen ben op het werk. Dan ga ik piekeren.
Ook net even wezen sporten. Ik móet voor m'n rug. Als ik er wéér doorheen ga, en ik lig weer tig weken plat, kan ik voor Rosa ook niks doen..

Klinkt lelijk, maar ik ben blij dat m'n man zonder werk zit nu. Extra paar ogen, en extra steun..
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dat het stressvol zou zijn om je kat een onderhuids infuus te geven, daar ben ik het dus niet mee eens. Ik denk dat het erg van je kat afhangt of iets wel of niet als stressvol ervaren wordt...
En als je je kat ermee kunt helpen, hij daardoor minder misselijk is, wat zijn dan die 5 minuten op etmaal..Kwaliteit van leven kan er zo door verbeteren. Maar goed mis heb ik makkelijk praten, ik heb een kat die zich makkelijk laat behandelen en zijn klauwtjes thuislaat.

Hier nog steeds een kat die niet erg goed eet. Ook zie ik hem duidelijk meer drinken.
Vanmorgen met Da gebeld om te overleggen. Patiaan zou over 2 weken een bloedonderzoek ondergaan, maar nu wordt dit morgen. Als er dan iets niet in orde is, en dat kan bij Patiaan dus ook zijn bloeddruk of kalium zijn, dan ben ik er liever snel bij. Dan kan er indien nodig meteen actie ondernomen worden. Vind het erg spannend allemaal... Hou jullie op de hoogte...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

En ik duim voor een goed bericht *duim*

Denk dat Moos ook niet al te lastig zal doen als ik hem een infuusje zou geven.
Echter is bij mij de vraag of ik het dan nog wel wil doen.
Niet vergeten dat Moos volgende maand alweer 18 wordt.
Het is voor mij dan echt de vraag hoe Moos nog oogt.
En ik moet heel eerlijk zeggen dat Moos het laatste jaar echt oud is geworden.
Ik schrijf hem zeker nog niet af, maar goed. Komt tijd komt raad.
Waar ik wel naar wil zoeken is dus hoe ik zijn crea omlaag kan krijgen zonder infuusje, als dat kan.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Bij Kaya ging de crea met ruim 100 omlaag toen we 3 dagen naar de da gingen voor een onderhuids infuus. Dus vocht werkt inderdaad
Verder ben ik het met Pantiaan eens dat het afhankelijk van de kat is of het stessvol is. Want moet eerlijk zeggen dat ik daar bij Kaya niets van gemerkt heb. Denk dat spoelen en dus een opname van 3 dagen meer stress zal geven.

@Yana was blij te lezen dat je even de deur uit bent geweest. Blijf dat doen Rosa neemt het je echt niet kwalijk en het is denk ik beter voor jullie beide als jij wat afleiding hebt.
Klinkt trouwens helemaal niet gemeen hoor dat je blij bent dat je man thuis zit. Kan ik me heel goed voorstellen, gewoon van profiteren zolang het duurt.

Vandaag een mail naar de da gedaan (bellen is lastig ivm werk) om te informeren of ze denken dat:
- een opname met spoelen effect zal hebben. Tuurlijk heeft het effect maar het moet wel in verhouding staan. Zat me te bedenken dat het ureum momenteel dus licht daalt waarna ik dus ook dacht als door spoelen het ureum naar bvb 15 zou gaan en dan niet meer zou moeten stijgen aangezien het nu met dit voer daalt :smile: (waarschijnlijk een niet geheel kloppende redenering maar oke)
-of onderhuidse infusen een betere optie zijn en of het mogelijk is om dat daarna thuis te doen.
-of fortekor goed zou kunnen zijn voor kaya en wat de kosten hiervan zijn.
Je leest nl. nog wel eens dat fortekor niet altijd even goed is ivm bloeddrukverlagend etc.

Van Sita heb ik een reactie gehad met het advies om van 2 naar 3 maal daags te gaan. Tevens zal ze de volgende keer een extra middel aan de druppels toevoegen.
Heb eens aan Ronald gevraagd wat hij vind en hij is van mening dat ze enige tijd na het starten met de hom. middelen echt levendiger is geworden. Kortom hij wil graag door met deze middelen en op zich lijkt het me geen slecht idee. Het werkt niet zo goed op de waarden maar wel op hoe ze is en zich dus voelt, dat is erg belangrijk vind ik.

Wacht even de reactie van de da af. Ben wel van plan om als we aan de fortekor beginnen haar waarden toch weer na ca 2 maanden te laten prikken.
Hoelang duren de evt bijwerkingen van de fortekor eigenlijk? Want ik ben van plan om het eerst bvb een week te proberen. Wil weten of ze de pilletjes zelf eet en als dat niet zo is of het veel gedoe geeft om ze haar toe te dienen.
Wie heeft er trouwens ervaring met fortekor lekker? Het schijnt dat ze dat met plezier eten.

18jaar is een mooie leeftijd Marjan. Kan me voorstellen dat je je afvraagt of je dat dan wil doen. Als jij zeker weet dat het geen belasting voor Moos is zou ik zeggen waarom niet. Als je het idee heb dat het niet zo is dan weet ik ook niet of ik er aan zou beginnen.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Cochi had eerst Fortekor en kreeg later Benakor want, volgens de DA net zo goed en de helft goedkoper.
Nu is Cochi een gemakkelijke pillenslikker, maar met Benakor werd het toch een worsteling. Ik wist niet hoe snel ik weer over moest stappen op Fortekor wat zowel hij als Noa zo naar binnen slikt.
Het prijsverschil is er dus niet voor niets.

Van Fortekor wordt ook gezegd dat het tijdelijk de crea verhoogd, maar dat schijnt zich te stabiliseren na een poosje. Vandaar dat de kat in het begin ook slaperig kan zijn omdat het bloeddrukverlagend is. Bij Noa heb ik trouwens van bijwerkingen niets gemerkt.

Cochi is nu bijna 16 en ik heb besloten dat ik hem geen onderzoeken meer laat ondergaan. Hij mag gewoon lekker eten, en wanneer dat eten toevallig nierdieet is, is dat mooi meegenomen, maar wanneer het Gourmet is (met Ipakitine), is dat ook prima.
Hij is oud, net als Moos, en ik wil hem een rustige oude dag geven zonder veel gedoe en met eten wat hij lekker vindt.
Plaats reactie