Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door enna »

nee zeker niet slecht ! gewoon elke dag een klein beetje geven dan wennen ze er van zelf aan.
Miauwwww
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door ayla »

als de vraag al ergens staat: sorry! het is ook zo een lang topic al..

ik geef mijn katten al regelmatig rauwe kipfilet en soms wat gehakt, niet te vaak want ik heb gehoord dat rood vlees veel ijzer bevat en dat dit niet goed is voor katten.

Ik wil dit dieet uit gaan breiden met eendagkuikens ( koop ik die bij de slager??) en bijvoorbeeld hart, maar van welk beest moet dit hart dan zijn? of maakt dat niet uit?
en ik lees dat je je katten ook lever kunt geven, maakt het hierbij uit van welk dier?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

in rood vlees zit veel fosfor en dat is voor oudere katten een grote belasting en voor nierkatten taboe.
het minst verzurend is lamshart (islam. slager) en het lichtst best verteerbaar is gevogeltevlees, dus kip en/of kalkoen. katten eten geen koeien.. en ook geen varkens..
een beetje dierenwinkel weet waar je 1dagskuikens kunt kopen als ze ze zelf niet hebben..
van lever kunnen katten behoorlijk aan de diarree gaan.. en daar ook weer veel fosfor, liever niet lijkt me.. bij grote supermarkten hebben ze bij de poelier-afdeling doosjes met kippehartjes en maagjes, dat is geweldig spiervlees en de meeste katten zijn er dol op!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door ayla »

dank je Adriana voor je antwoord. Hier kan ik volledig mee uit de voeten.
Ik ga zo boodschappen doen en dan lekker wat kippehartjes voor de heren meenemen! benieuwd wat ze er van vinden :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door enna »

Als je echt over wilt gaan op rauw voeren dan moet je je echt in verdiepen en als je het gewoon als extraatje wilt geven dan zit je het veiligst als je elke keer iets anders geeft dus de ene keer gevogelte de andere keer iets van het rund, schaap, vis, enz... de ene dag orgaanvlees en dan weer eens spiervlees en als je het aandurft bot .
Behalve van een varken/zwijn in verband met de ziekte Aujeszky
Miauwwww
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door ayla »

het is inderdaad nu meer nog als extraatje, en wellicht op een gegeven moment helemaal over.
varieren lijkt me super. ze genieten zo erg van een stukje kipfilet als extraatje, veel meer dan van een snoepje of natvoer.

maakt het nog uit wat voor vis je geeft? witvis, zalm? ik zal ze sowieso geen vette vis geven, heb zo het idee dat dat niet goed is voor katten. Al kan ik het natuurlijk mis hebben. ( al vond Felix de staart van de haring die hij uit de vuilnisbak had gevist verrukkelijk ;))
de vis ook helemaal rauw voeren?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door enna »

Ja hoor ik geef de vis gewoon rauw. Gewoon met kleine beetjes proberen. En als je het een keer in de week als extra'tje geef is er niks aan de hand.
max. 1 keer per week een vette-visdag voeren. Geschikte vis voor katten oa. makreel, sardientjes,tonijn, zalm
Miauwwww
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

Behalve van een varken/zwijn in verband met de ziekte Aujeszky
hangoren krijg ik daarvan, Aujeszky komt in Nederland en zeker bij de Nederlandse veestapel al lang niet meer voor! varkensvlees is niet zo jofel omdat het nogal verzurend is, gewrichten-ellende bijv. maar wie eet er rauw varkensvlees?
dacht niet dat ilone van plan was om te gaan 'barfen' als ik haar teksten goed gelezen heb en anders: barfplaats.nl voor veel meer info!
nee, niet te veel rauwe vis en ook niet te vaak. haring is gezouten en zout is minder goed voor katten, gaan ze wel goed van drinken hihi.. en vette vis wordt erg aanbevolen voor katten, goed voor de gewrichten en lekker veel energie. makreel en sardientjes enzo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door ayla »

leuk om te lezen allemaal.
ik ga inderdaad nog niet barfen, is nu gewoon als gezond tussendoortje. net hartjes gekocht, ben benieuwd wat ze er van vinden :)

ennuh tis niet Ilone die er om vroeg ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door enna »

Klopt Aujeszky komt in Nederland niet voor maar helaas ons vlees komt ook veel uit het buitenland ...
Miauwwww
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door enna »

ayla schreef:leuk om te lezen allemaal.
ik ga inderdaad nog niet barfen, is nu gewoon als gezond tussendoortje. net hartjes gekocht, ben benieuwd wat ze er van vinden :)

ennuh tis niet Ilone die er om vroeg ;)
mijn katjes zijn gek op lamshart ;-)
Miauwwww
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door ayla »

nou ik heb hier 2 dolgelukkige katers :)
zelfs Felix is lekker aan het smullen en kwam miauwen om meer :)
wat ben ik blij nu!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door enna »

ow dat is leuk !
Miauwwww
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

enna schreef:Klopt Aujeszky komt in Nederland niet voor maar helaas ons vlees komt ook veel uit het buitenland ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Aujeszky

Bestrijding
Om de ziekte van Aujeszki te bestrijden is men in de Europese Unie overgegaan tot uitroeiing van de ziekte. Hiertoe worden per land alle varkens verplicht gevaccineerd tegen de ziekte. Landen die vrij zijn van de ziekte kunnen stoppen met vaccineren. Voor de ziekte bestaat een aangifteplicht.

------
en dacht je nou echt dat er hier vlees wordt geimporteerd uit rare landen zonder dat dit wordt gekeurd?
maarre je had dit zelf ook even kunnen uitzoeken voordat je iets hier schrijft.... misschien... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door enna »

ja, hoor je hebt gelijk Op 1 januari 2009 resulteerde dit in een officiële status “Vrij van Aujeszky” binnen de EU,
nou dat is nog niet zo lang....
En over ziektes in vlees zullen we het maar niet hebben er zijn de afgelopen jaren heel wat voorbij gekomen ...
Miauwwww
Plaats reactie