Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Felhestia
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2010 16:17
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Felhestia »

Ik voer mijn katten (en hond) ook volledig rauw, ik geef voornamelijk hele prooidieren en daarnaast stel ik hun voeding zelf samen volgens de NRV-methode. Ik voer zo'n 3 tot maximaal 5% lever, 3% niertjes, 10% hart, 10 à 15% bot (20-30% vleesbot) en zo'n 70% spiervlees.

Inmiddels voer ik al jaren rauw en voor mij echt niets anders meer.

Sam eet een ratje (voor sommige mensen wellicht "schokkend" )
http://i139.photobucket.com/albums/q319 ... art041.jpg

Zucchero eet een kwartel (voor sommige mensen wellicht "schokkend" )
http://i139.photobucket.com/albums/q319 ... tel018.jpg

(ze eten hier vaak in de badkuip, gemakkelijk en hygiënisch te reinigen ;-) )
Groetjes van Ester.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

heb jij enig idee hoe hoog het eiwitgehalte is van wat je voert?
dit is gewoon een serieuze vraag en welkom ;-) op het Forum trouwens!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Felhestia
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2010 16:17
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Felhestia »

Oh, maar ik zag het ook wel als een serieuze vraag hoor! Enne, dankjewel! :grin:

Van diverse prooidieren en vlees is een analyse wel bekend. Maar dit is voor mij totaal onbelangrijk aangezien katten behoefte hebben aan eiwitten van hoge biologische waarde en dat zit in vlees. (en voor een kat dus niet in plantaardige producten waar voor een kat veel te veel overige stoffen zitten die wel moeten worden uitgescheiden)
Bovendien zijn katten natuurlijk carnivoren en die zijn er op gebouwd om prooidieren te eten, voor mij is het vanzelfsprekend dat je dus niet beter kunt voeren dan dat.

Een kat met bijvoorbeeld nierproblemen kun je ook prima rauw voeren (want vroeger werd nog weleens gezegd dat teveel eiwitten voor nierproblemen zouden kunnen zorgen), want je voert dan nog steeds kwalitatief hoge eiwitten. (dat je op bijvoorbeeld het fosforgehalte moet letten is natuurlijk wat anders)

Ik vind de standaard norm voor bepaalde voedingswaarden, die een kat zou moeten krijgen, ook totaal niet interessant. Aangezien deze gebaseerd is op de AAFCO-norm die voor mij nietszeggend is. (niemand weet precies wat een kat nodig heeft want elke kat is anders)
Groetjes van Ester.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

wij hebben veel voedingsonderwerpen met heel veel theorieën en meningen over wat het juiste voer voor katten is. en waarom dan wel..

je opmerking over katten met nierproblemen, die het beter zouden doen op rauw vlees verbaast me. rood vlees zit voor nierkatten veel te hoog in het fosfor, dus taboe. fosfor is giftig en zeer schadelijk voor nierweefsel.
en als je naar de ingredientenlijsten en analyses van alle nierdieetvoer kijkt (zowel dierenarts als dierenspeciaalzaak) dan zie ik geen bevestiging van jouw mening. in tegendeel zelfs en dat is ook mijn ervaring. en die ervaring wordt regelmatig bevestigd en onderbouwd door bloedonderzoek bij onze da en ik heb daar vrij veel gegevens over. en ja, we hebben hier een paar nierkatten in diverse stadia rondlopen en een 10-rittenkaart voor bloedonderzoek bij onze da.

er is onderzoek (ik dacht univ Utrecht) naar eiwitgehaltes en soorten en bewerkingen van voer voor nierkatten, waarbij regelmatig bloedonderzoek (urea, crea en fosfor) is gedaan om te testen op welk menu en welk type nierdieetvoer ze het langst in leven bleven en rauw (rood) vlees komt daarin helemaal niet voor.
nierkatten hebben baat bij weinig zeer licht verteerbare eiwitten en vrij veel vet, wat in de stofwisseling niet via de nieren loopt en voor de nodige energie zorgt.

de stofwisseling van alle katten functioneert in zeer grote lijnen op dezelfde manier en als carnivoor speelt eiwit een belangrijke rol. maar kijk zelf maar eens naar de analyse van muis, rat en gevogelte. dan zie je dat eiwit helemaal niet zo hoog scoort, naast vocht, vet en ballast en wat kh's.
en ooit een kat koe zien eten?
veel te lang veel te hoge eiwitgehaltes in voer is op den duur schadelijk voor de nieren, waarbij de ene kat en/of het ene ras er gevoeliger voor is dan het andere. nierfalen staat in de top 3 van de sterfte-oorzaken bij katten, naast in toenemende mate kanker overigens.
ben ik toch best wel benieuwd op welke harde gegevens jij je meningen baseert, zou je daarover nog wat info willen geven?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

De gebitten zien er mooi uit, dat zag ik op een andere topic al.
De muizen en ratten heb ik zelf nog even moeite mee..... :oops: Kuikens krijgen ze hier wel en nekken en vleugels. Ik geloof er wel in de de muizen en ratten hun dieet zijn.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

het eiwitgehalte van hele muis zit uit mijn hoofd rond de 30 en hele vogel zit daar nog onder.
als je vlees gaat isoleren van de botjes, veren, vel enz dan zit je een stuk hoger en dat is niet natuurlijk.
katten en ook mensen hebben die ballast (botjes, veren enz.) nodig voor onder meer de mineralen en voor een goeie spijsvertering in de darmen.
veel rood vlees voor wat oudere katten is sowieso niet aan te raden omdat ze dan te veel fosfor binnenkrijgen en dat kan het nierweefsel op den duur mollen.

oh ja, lekker knagen op rauwe botjes is prima voor gebitten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door castratenkoor »

Net weer 6 kg eendagskuikens gehaald voor Timo en Teun. Rik ziet het helaas nog niet als eten. Wie weet later als hij wat groter is.
Verder heb ik om te proberen 3 worsten van Carnibest gekocht.
Eentje met een groot vleesmes in bevroren toestand in 4 - en weten te snijden.
Ik ga dat eens per week aan Teun, Timo en Rik aanbieden. Ben benieuwd of ze het lusten.
Kippenlever lusten ze bv niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

nee, veel katten lusten geen lever dan wel ze gaan er vreselijk van aan de schijterij..
kippenmaagjes en hartjes gaan hier wel.
net even bij mijn buurtkruidenier gekeken naar eiwitgehaltes van vlees en daar staat gemiddeld bij AH-vlees 20 gram per 100 gram. dat is dus 20% voor natvoer!

zwaar werk diepvries snijden vind ik. heb je je cardiotraining voor vandaag weer gehad, Dinie..

het natvoer met het hoogste gehalte eiwit dat ik ken is gourmet met ongeveer 15%, sommige felixsoorten zijn 14%.
dus als je voornamelijk vlees voert, dan overvoer je volgens mij je katzel met eiwitten. en dan is rund/varken/schaap/geit ook nog verzurend mèt veel fosfor.

gevogelte is beter verteerbaar en sowieso beter en ik ben zjaloers op baasjes, die eendagskuikens kunnen voeren. lekker knagen, veel ballast, goed verteerbaar.
k zal de analyses van muis/rat/vogels eens opzoeken want die 30% is waarsch aan de hoge kant, k denk dat het minder is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door castratenkoor »

Het is een eenmaal daagse snack hier, alleen de drie jongse katten. Hoofdvoer blijft Orijen. Ik hoop dat ik Rik ook aan de kuikens krijg. Dat is veel handiger 4 x per week 3 kuikens ontdooien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Hier net een kilo kuikens gegeven en een kilo vleugels. Zo nog wat carnibest erbij en voor de ouwtjes tartaar of toch wat niervoeding.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door castratenkoor »

Rik eet ondertussen ook kuikens.
Kippenvleugels eten ze helaas niet
Rik eet als enige Carnibest. Ik snij(hak/zaag) die 500 gram worsten in 6 plakken
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door achtpuntzes »

@ Felhestia:

dat ga ik ook eens proberen! hele muis of kwartel of iets dergelijks. ziet er zoo natuurlijk uit!

mijn katten hebben nog nooit versvoeding gehad, maar na beetje lezen in dit topic van de week heb ik besloten het te gaan proberen en ik heb net een rol carnibest gehaald. het ligt nu in plakken in de vriezer (en een plak in de koelkast)

ik ga straks een beetje carnibest door blikvoer mengen om ze eraan te laten wennen.

ik hoop dat ze er aan willen :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Succes! Mochten ze het niet zo willen eten meng het dan met gourmet ofzo, iets wat sterk ruikt. Versvoer ruikt een stuk minder dan blik of brok.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door enna »

het helpt ook als je wat warm water door mengt, hier zijn ze dol op alles wat rauw is (het enige wat ik ze niet geef is varkensvlees)
Miauwwww
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door achtpuntzes »

het is gister redelijk goed gelukt met de carnibest. het viel me al op dat er veel minder geur aan zit dan aan "normaal" kattenvoedsel (eigenlijk moet ik het andersom zeggen, rauw vlees is juist normaal). van mijn drie katten hebben er 2 goed van gegeten, tijgetje en kitten muffin vonden het dus best lekker. alleen minoes, heeft er een paar keer aan geroken en afgekeurd. misschien straks mengen met iets anders, of beetje lauw water erover voor haar.

ik had ook stukjes hard spiervlees gehaald, en dat vonden minoes en kitten muffin (die lust gewoon alles) weer lekker, en tijgetje vond dat dan weer niks.

maar niet slecht dus voor eerste kennismaking met natuurvoer. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie