Schimmel, eczeem en huidproblemen bij katten

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Kan je niet zo'n hele grote doos met plastic handschoentjes aanschaffen en dan aaien? Ik roep maar wat hoor want het lijkt me inderdaad verschrikkelijk om zo'n beesie niet aan te kunnen halen :???: .
Sterkte hoor!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Anonymous

Bericht door Anonymous »

WoodydeKat schreef:Beste Yana,

Schimmel/ Ringworm komt best vaak voor bij katten.
Het heeft niet veel te maken met de hygiene.
Ringworm is een Zoonose en is overdraagbaar van mens tot dier en andersom. Heb je nog meer katten? Of heb je er zelf ook last van?
Het beste kun je naar de dierenarts gaan en een injectie halen tegen de schimmel om het van binnenuit te bestrijden. Dat werkt vaak goed.
Heb je Ectodex al geprobeert?
Ik wens je er veel succes mee!
Groetjes Eva
En een kopje van Woody :grin:
Hoi Eva,

Ectodex gebruik je toch voor als een hond (of kat komt weinig voor) mijten(jeugdschruft) heeft?
En hoe heette deze injectie weet je dat nog?
Ik overleg alle mogelijkheden wat nou het beste is.

vr nelleke
Anonymous

vervolg Spidy

Bericht door Anonymous »

Eerst wil ik weten of iemand met
nicofit/nicovet of nicovit ervaring heeft.?

Ik weet niet of ik het goed gehoord had.
Shampoo om katten mee te wassen
De ass van de Da had gebeld ,thuis,maar ik was werken en mijn gsm was op.
Thuis heb ik nummerherkenning dus zag dat ze het waren.
Maar ik heb ook een voicemail erin staan die ze (zucht) niet inpraatte.
Als ik geen nummerherkening had gehad dan had ik het nog niet eens geweten
De ass van de DA vertelde dat de uitslag positief was,dus ze had wel degelijk een enstige vorm van schimmel
Welke moest ze navragen,maar de Da was bezig.
Ze vertelde dat Spidy door hun gewassen (dit moet na een tijdje weer,daar heb je het weer zeg dan hoelange tijd dit is)
moet worden met imvarol(eerst zei ze"met een shampoo' en ik moest vragen welke en na vragen aan de Da-terwijl ze zelf dierenarts is-vertelde ze het) met een lichte roes

En die is officieel niet vrijgeven.(wist ze niet eens)
En zeer aggressief voor de huid.
Ze wist dit geloof ik niet eens en bleef zeggen dat het wel beter was en het is maar net wat ik wilde.
Ze willen ook de beiden katten scheren,daar ben ik op tegen,maar het is wel beter om te behandelen.
Ze zei het echt op zo'n vervelende niet begrijpende toon.
IK maak toch uit wat ik wil voor mijn katten?
Ik legde uit dat spidy al zo kwetsbaar is en dan wordt ze door weinig haar ziek misschien wel.
En ze zou met medicijnen behandeld moeten worden,maar ze wist niet de naam ervan
En de DA had het druk,dus kon ze het niet vragen.
Ze wist niet eens hoe je je huis moest schoonhouden van schimmelsporen!
Ja ze zei gewoon regelmatig soppen en stofzuigen veel wassen wat maar te wassen was op 100 graden....zover gaat mijn wasautomaat niet.(en die andere van vrijdag wist het ook niet eens,ze weten niets hiervan)
En je kan toch niet dekentjes in een pan met water doen?
Wie heeft er nu zo'n grote pan?
De dingen die ik opnoemde(uitroken,stomen) had ze geloof ik geen kaas van gegeten.
En het gene over Program zei ze dat dit niet echt goed werkte.
En toen ik vertelde dat het op internet van wel staat en dat er goede resultaten uit geboekt waren zei ze dat ze dat echt even moest bestuderen.
Ik vind ze daar bij die dierenartsenpraktijk niet echt slim en ze kunnen je niet echt goed helpen.
Degene die ik vrijdag aan de lijn had kwam ook zo onnozel en onvriendelijk over.
Of ze hadden beiden hun dag niet,vanwege de drukte,maar dan nog hoor je iemand vriendelijk te woord te staan die vragen heeft en iets anders wilt voor haar kat(ten) en je hoort ook de onrust weg te kunnen halen bij een klant,want het is niet niets schimmel te hebben.
Ze wilde mij wel morgen erover bellen,maar dan werk ik en ik kan niet lang aan de lijn zijn bij een client,ook al is het mijn eigen gsm,dan luister je toch maar met een half oor.

Maargoed ik belde de andere artsenpraktijk op,in het centrum en vroeg een second opine
Ze zei ook scheren en dat ze ook wasde met imvarol en zij wist het wel dat het niet vrijgegeven was en vrij aggressief was.
Ze vertelde dan over nicovit/nicovet/nicofit(weet niet of ik het goed verstond) en als ik niet scheren wilde deden ze het toch niet.
Ze gaf mij gelijk toen ik vertelde dat ik het echt niet wilde omdat ze al vaak geteisterd wordt met ziektes en dan dit heeft en dan dat.
Haar weerstand is al niet zo goed af en toe,want ze heeft blaasgruis.
En dat de schimmel was toegeslagen door haar verminderede weerstand door het gebruik van Prednison.
De medicijnen moest ze navragen welke het was en de prijs.
En ze vertelde dat morgen (elke dinsdag) iemand dienst heeft die er alles over vertellen kan.
Waarom weten ze het bij onze vaste dierenartsenpraktijk dit niet?
Ik ga het in idergeval doorgeven aan ze en zeggen dat ze wel meer info moeten geven en moeten weten.
En dat eventueel het bij onze dierenpraktijk het ook op het prikbord staat over deze vrouw.

De ass legde veel uit en wist wel hoe je je huis schoon kon maken.
Gaf tips van aan de stofzuiger te denken en die regelmatig schoon te maken(slang/stang en stofzuigzak).
Ook aan de krabpaal denken,weggooien en een kartonnen nemen,of ontsmetten steeds en later een nieuwe kopen.
Schoonmaken met dettol(jawel dus toch) of met indorex(was wel een vlooienbestrijdingsmiddel maar helpt ook)
Van program wist ze dat ook en zei dat als ik dat wilde proberen ze het zo voor schrijven kon.
Nou klinkt al heel anders dan onze vaste dierenartsenpraktijk.

Kortom ik was door haar verhaal/tijd dat ze voor mij nam en rustige stem wat geruster dan die ass
Ze hoorde wel wat we wilde gaan doen.


Wordt vervolgd

vrgr nelleke
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik behandel mijn 2 nieuwe katten op het moment ook met Imaverol. Dat is een stroperig goedje dat je zelf moet mengen met water 1:50 Daar moet je ze 4 maal mee behandelen met elke keer 3/4 dagen er tussen. We hebben ze nu net voor de tweede keer gewassen en ik merk op het moment nog niks, ik zag bij Yoran zelfs een nieuwe plek :roll:

Als je dit puur op de huid doet is het inderdaad heel agressief maar aangelengd niet meer.

Ik heb met Yogi alle katten met Program behandeld en dat werkt goed voor inwendige schimmels. Zo had Yogi last van diaree door de schimmel en dat was na de kuur meteen over. Voor het uitwendige zal je ze inderdaad moeten wassen.
groetjes Sharon
Anonymous

nee niet gebruiken imvarol.....

Bericht door Anonymous »

Shaz schreef:Ik behandel mijn 2 nieuwe katten op het moment ook met Imaverol. Dat is een stroperig goedje dat je zelf moet mengen met water 1:50 Daar moet je ze 4 maal mee behandelen met elke keer 3/4 dagen er tussen. We hebben ze nu net voor de tweede keer gewassen en ik merk op het moment nog niks, ik zag bij Yoran zelfs een nieuwe plek :roll:

Als je dit puur op de huid doet is het inderdaad heel agressief maar aangelengd niet meer.

Ik heb met Yogi alle katten met Program behandeld en dat werkt goed voor inwendige schimmels. Zo had Yogi last van diaree door de schimmel en dat was na de kuur meteen over. Voor het uitwendige zal je ze inderdaad moeten wassen.
Nou eeh ik hoor ergere verhalen,dat je het BESLIST NIET MOET GEBRUIKEN,NOOIT
Kijk asjebliefst in het belang van je katten uit met dit spul,het is vrij aggressief spul
Het reuineerd hun huidje en vacht.
Mijn eigen DA wilde dit ook gebruiken en de andere van de praktijk in het centrum zegt ook dat het beter is van niet.
Ze gebruiken het weleens als ze maar een plekje hebben.
Maar niet om het helemaal mee te wassen


Ikzelf moet nu 3 keer allebei de katten wassen met Mycophyt,met tussenpozen van 5 dgn.
Ik heb er kalmeringstabletten bij gekregen om te zorgen dat ze beiden een roesje hebben.
Want anders lukt het niet,het wordt een heel gevecht met zijn 2en.
Dan moet ik met een schone nieuwe tandenborstel de vacht afnemen voor een monster te maken.
In een envoloppe en de naam van de kat op zetten,bij allebei
Geven aan de DA en dan stuurt hij hem op naar Utrecht dat duurt 3 weken.
Daarnaast behandelen we ze allebei met ook net als jij Program.
Hoeveel moet jij geven?
Die van ons krijgt voor 3 mnd en 460 mg ,dus vrij zwaar.
Ik geef er een per mnd aan beiden katten.
Daarnaast moet ik de omgeveing om de 3 dgn alles afdoen en dweilen met Imvarol en goed stofzuigen.
En haar oren met Surolan,wat ik al een week gebruik voor de plekjes,maar nu mag ik het oortje ermee behandelen,want die is ook aangetast.
En met Mycophyt mag je niet in haar oren komen ermee(dus watjes in haar/hun oren doen)
En ik heb ook indorex (een vlooienmiddelspuitbus) voor de lastige hoeken,mandjes etc.
Nou dat wordt werken morgen...pfffffff
Zo ik ga een behandelplan voormop te hangen maken.


gr nelleke
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ik vind het reuze mee vallen hoor, heb dit door een dierenarts aangeraden gekregen nadat we de verschillende opties besproken hadden en het vervolgens bij een andere dierenarts gehaald die het er ook mee eens was. Ik denk dus dat je er dan wel op mag vertrouwen dat dit het beste is op het moment. Hun vacht is een dag of 2 vettig maar op dag 3 is het alweer lekker pluizig. Ik zag ook bij Zody dat het bij hem alweer beter ging, er groeien inmiddels alweer pluishaartjes bij hem op zijn voorheen kale plek. Zoals ik al eerder zei, dat staat ook op de verpakking, puur is het rotspul maar aangelengd kan het niet zoveel kwaad meer. Er staat zelfs in de bijsluiter: In tegenstelling tot de geconcentreerde oplossing is de verdunde emulsie niet irriterend voor de huid of ogen. Het kan door de behandelde dieren worden opgelikt zonder dat er bijwerkingen optreden.
En je moet ze er de eerste keer helemaal mee behandelen omdat je dan ook de plekken behandeld die nog niet zichtbaar zijn, dit bleek ook nodig te zijn. Daarna behandel je alleen de zichtbare plekken.

De program gaat op gewicht dus dat weet ik zo niet, daar wil ik vrijdag mee beginnen en ik moet het dus nog halen.
Mijn ervaring was van een vorige keer. Ik weet nog wel dat ik toen inderdaad alle katten tweemaal een dosis moest geven met een periode ertussen maar volgens mij was dat toen maar 3 weken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Onze vierde poezel, Blissy bleek ook schimmel te hebben. Ze had uitwendig vrij grote plekken op haar achterpootjes. We hebben haar inwendig behandeld met Programm, en voor uitwendig hebben we van de dierenarts "Sorulan" voorgeschreven gekregen. Twee maal daags moesten we de plekken insmeren en na twee weken was het zo goed als verdwenen. Voor de zekerheid zijn we nog een weekje door blijven smeren en de schimmel is als sneeuw voor de zon verdwenen. Misschien een tip?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik vind het een beetje lastig dat er nu op twee verschillende plekken over schimmelbehandeling wordt gesproken. Zo loopt de informatie niet erg synchroon.

Trouwens, ik heb van geen enkele da gehoord dat Imaverol schadelijk is hoor, dus ik weet niet waar dat vandaan komt. Ik vind het gewoon vervelend om de dieren ermee te wassen vanwege de stress en het plakken van de vacht.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom schreef:Ik vind het een beetje lastig dat er nu op twee verschillende plekken over schimmelbehandeling wordt gesproken. Zo loopt de informatie niet erg synchroon.

Trouwens, ik heb van geen enkele da gehoord dat Imaverol schadelijk is hoor, dus ik weet niet waar dat vandaan komt. Ik vind het gewoon vervelend om de dieren ermee te wassen vanwege de stress en het plakken van de vacht.

Och nouja sorry Emma,maar ik had een vraagje neergezet en toen moest ik het van Roalnd hier neerzetten.
In deze topic.
In principe gaat het over spidy.
Die andere was meer info.
Ik zal in deze topic verder gaan maar dan verander ik de kop steeds wel...oke?


En over imavarol staat op internet en een ass van de Da zegt die een kattenopvang heeft,NIET gebruiken.
De DA zegt ook,maar dat je het wel verdund plekjes mee mag behandelen als ze er 1 a 2 hebben en niet helemaal meewassen.


vrgr Nelleke
Anonymous

Imavarol hoeveel in water om schoon te maken

Bericht door Anonymous »

Ik heb imvarol,maar het is 1:50
Betekend dit 1 pipetje(druppel) vermengen met 50 druppels water,of 50 keer een hele pipet vol met water?



vrgr nelleke
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

1 druppel met 50 druppels water. Hoeveel je ook van het imaverol neemt, je moet er altijd 50 keer zoveel water bij doen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Nou, we 'openen' dit topic maar weer.
We zijn afgelopen maandag met Bo (dus de andere) naar de dierenarts geweest omdat hij nu zwarte korreltjes op zijn kin had en omdat zijn huid er wel geïrriteerd door leek. Hij wou ook niet dat we eraan zaten.
Dezelfde dierenarts met hetzelfde verhaal: Geen idee wat het is. Ze heeft wederom gekeken of het opgedroogd bloed was, maar dat was het niet (dat wist ik al). Het enige wat volgens haar nog zou kunnen was dat de korreltjes hem irriteren, hij daarom gaat krabben en vervolgens zijn huid beschadigt. Volgens ons krabt hij bijna niet.
We hebben druppels meegekregen (Surolan) wat we er 2 x daags op moeten doen. Volgens mij is het behoorlijk schadelijk spul, want we moesten zorgen dat het niet op onze handen kwam!

Vandaag, na 4 dagen druppelen, heb ik eens goed gekeken hoe het eruit zag. Aan de ene kant (waar de huid niet geïrriteerd was en waar dus ook niet is gedruppeld) was bijna alles weg, op een paar korreltjes na. Aan de kant waar dus wel gedruppeld is zaten grote stukken 'zwart' (wat het ook is). Ik heb het met de vlooienkam zo goed en voorzichtig mogelijk weggehaald en het ziet er nu een stuk beter uit. Ik denk dat ik maar stop met die druppels.

Iemand nog suggesties???
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi
Wij hebben dit ook bij een van onze katers gehad, nou weet ik niet hoe oud dat de poes/kater is waar het om gaat, maar bij onze kater bleek het acne te zijn....je echt waar, je kan er alleen weinig aan doen , als behalve het met een vochtig watje steeds "schoon houden", dus ook de korstjes stedds weg halen... kreeg de tip van onze fokker om het ook met, niet lachen nu, met clearasil te behandelen...
En echt het hielp, heb eerst de DA gevraagd of dat het wel kon, maar die beaamde dat het absoluut geen kwaad kon...bij onze kater was het gewoon een geval van puberteit dus, van tijd tot had hij gewoon daar last van.
Ik weet niet of dat bij jullie ook zo is , maar je kan nooit weten.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Bo is nu zo'n 10 maanden, dus wat dat betreft zou het volgens mij wel kunnen. Alleen heb ik het de vorige keer bij Belle gevraagd aan de dierenarts en die moesten daar toen om lachen (zo van: dat kan helemaal niet!).
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Claudia, zou het je lukken om het eens op foto te zetten? Baja heeft het nl. ook nog steeds maar door haar witte vacht raken de foto's overbelicht en kan ik niet goed laten zien hoe het eruit ziet. Ik ben benieuwd of we met hetzelfde probleempje zitten.
Het plekje wordt niet groter, niet kleiner maar blijft er zwartig uitzien. Ik kan het niet weghalen, Baja vindt het niet prettig als ik aan haar zit te tutten :roll: .
Sorulan kregen wij overigens voor onze Blissy, voor haar schimmelplekjes.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Plaats reactie