Diagnose: nog 1 werkende nier..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Kurgel »

Succes volgende week. En het is zeker in het begin met een nierfaler heel erg zoeken naar eten wat ze dan wel eten, maar geloof me, komt goed. Al is het soms wel een heel gezoek en hoge kosten in het begin. Royal canin heeft bij de DA een proepakket met 3 zakjes nat voer en 3 zakjes verschillende brokken. En bij medpets.nl kan je voor het natvoer nieren ook een proefpakket bestellen met van verschillende merken natvoer een blikje of zakje, zo,kan je er meerdere proberen zonder gelijk 24 zakjes te hoeven aanschaffen. Zooplus is uiteindelijk wel het meest voordelig, maar die verkopen alleen wat grotere hoeveelheden. Op medpets vaak ook wel 400 grams zakjes van de brokken te bestellen, dan zit je niet gelijk heel erg op kosten als ie het niet eet. Kattovit (alleen maar via zooplus) wordt hier ook goed gegeten. En het zal vast veel schelen als zijn tanjes in orde zijn. Je kan het natvoer ook aanlengen met kookvocht van vis, dan eten ze het vaak ook beter en geef je ook nog eens meer vocht.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Bedankt allemaal! Ik ga er ook vanuit dat het goed komt volgende week.

Het is zó vervelend, waar Sep gisteren happy Cat heerlijk vond hoeft hij er vandaag niets meer van te weten. Hij heeft dan ook de hele dag nog niets gegeten. Ik begrijp hier niks van, gisteren heeft hij een paar bakjes op zitten smullen!

Wat is jullie advies? Aangezien hij de hele dag nog niets op heeft? Zucht.. telkens als ik denk dat het goed zit blijkt het toch niet zo te zijn. Ik heb nu echt alle niervoer geprobeerd, Happycat was het allerlaatste.

Mijn partner zegt dat ik niet toe moet geven, dat hij vanzelf gaat eten. Hij heeft nu alleen de hele dag nog niets op en dat baart me zorgen.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Volledig met Cerna eens. Veel mensen onderschatten de risico's van gebitsproblemen t.a.v. gezondheidsproblemen nieren en hart. Dit geldt voor mensen maar ook voor katten. Lees hier o.a. ook in deze link....katten met gebitsproblemen hebben 1,5 keer zoveel kans op nierfalen, maar dit geldt ook voor hartproblemen https://www.sterkliniekamsterdam.nl/ind ... sen-katten


Hier ook een kat met zwak gebit ( vanaf jongs af aan). Deze kat at altijd al slecht brokjes en liever natvoer. Nu hij tandeloos is volledig natvoer. Ik zou je willen adviseren om je kat te geven wat hij wil eten, beter dan niet of slecht eten. Ik geef geen niervoeding. Ik wil dat hij eet...dus krijgt bijv. vitakraft Poesie met Ipakitine. Als ik niervoer geef gaat hij weigeren en een kat die niet of niet genoeg eet krijgt leververvetting. Ps mijne ook nierfaler...heb ik Tolfedine tabletjes (pijnstiller en ontstekingsremmer) gegeven tot een paar dagen na operatie. Minder risicovol dan Metacam.

Wat je partner zegt deel ik niet. Een kat is instaat om zichzelf ziek te maken door eten te weigeren.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Bedankt Mariska! Gisteren heeft Sep de hele dag goed gesmuld van HappyCat.

Ik deel de mening van mijn partner ook niet in eerste instantie, maar ik weet ook dat Sep in staat is ons te testen. Het normale voer dat wij gaven voor alle problemen was Purina One. Hij kan zich heugen dat Sep toen ook een dag tot anderhalf niet wilde eten, maar dat de aanhouder (wij dus) won. Dit staat mij inderdaad ook nog wel bij.. Sep heeft toen vervolgens 1,5 jaar probleemloos Purina One gegeten.

Zou het veel kwaad kunnen als ik het nog éven aankijk tot morgenochtend vroeg? Meestal maakt hij me dan wakker voor brokken, wie weet komt dat systeem morgen wel weer gewoon op gang. Of zal hij dan al te misselijk zijn.. Hij zit dan immers 24 uur zonder. Als hij morgenochtend dan niet eet wil ik hem iets anders proberen te geven, en als dat niet lukt spuitvoeren.

Enorm in dubio, misschien geef ik zo alsnog wel toe en probeer ik iets anders.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7719
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Als hij gisteren erg veel gegeten heeft kan het natuurlijk zijn dat hij nu niet zoveel trek meer heeft.

Als je hem nu nog een paar brokjes kunt geven (gewoon met de hand voor zijn neus leggen en lief aankijken) dan kan het verder wel wachten tot morgenochtend. Dan heeft ie in ieder geval iets in zijn maagje gehad want leververvetting kan al na 24 uur optreden. Hij moet wel blijven drinken. Als hij morgenochtend nog niets wil eten zul je inderdaad moeten spuitjesvoeren.

Je zou hem natuurlijk vanavond ook al een paar spuitjes kunnen geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Misschien hou ik er een sterke mening op na....maar hoop dat je het positief opvat.

Een kat moet elke dag eten, bedenk ik niet zelf... zie link https://www.mcvoordieren.nl/leververvetting-kat

Ik betwijfel of er iemand wint met een wedstrijdje over eten.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik hem nu geven wat hij met smaak eet ondanks pijn aan gebit en na de gebitssanering de balans opmaken ten aanzien van eventueel blijvend nierfalen.
Laatst gewijzigd door Yo16Ka16No11 op 23 aug 2017 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7719
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Dat een kat elke dag moet eten is bekend. Leververvetting kan al na 24 uur optreden. Na 72 kan het zelfs al dodelijk zijn maar zover wil je het natuurlijk nooit laten komen. Het is echter niet nodig om er gelijk 150 gram in te douwen. Dat is ook weer niet nodig. Vandaar dat ik zei een paar brokjes aan te bieden (dat gaat meestal nog wel) zodat er in ieder geval iets in de maag zit. En als dat toch niet lukt... spuitjesvoeren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Eens Rik, ik denk alleen niet dat een kat met een pijnlijke bek brokjes wil eten...papjes.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7719
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Rik »

Yo16Ka16No11 schreef:...papjes.
Yep. En als dat niet gegeten wordt kun je er altijd nog wat water bij doen, soepje van maken om in een spuit te doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Ik denk dat het morgen wel spuitje voeren gaat worden. Hij heeft nu 10 happycat brokjes op met behulp van 6 partmix brokjes erdoorheen. Heeft de rest van de brokken laten staan. Verder weer alle andere soorten brokken geprobeerd, maar hij hoeft het niet.

Natvoer is tevens geen optie, hij lust maar 1 variant en dat eet hij zelfs niet op, likt alleen de saus.

Wat het zo frustrerend maakt is dat hij wél alle soorten snoepjes eet, en dat zijn allemaal harde brokjes (whiskas dentabits, felix partymix). In hoeverre gaat het dan om z'n gebit zou je denken.. :eeh:

Ik heb dus nu weer toe moeten geven, en hij heeft (zo voelt het) weer zijn zin wat de snoepjes betreft. Ik begin hierdoor bang te worden dat hij straks alleen nog maar snoepjes wilt omdat we dit blijven geven. Ik denk dat de beste optie gaat zijn spuitje voeren, in de hoop dat hij dan toch weer een keer brokken gaat oppakken zoals hij gister super goed deed. Wat het zo rottig maakt is dat Sep niet rustig te voeren zal zijn, hij moet dan in een handdoek gewikkeld worden om het vervolgens dwangmatig te voeren. Ik vrees dat dit zeer veel stress op gaat leveren, ook al doen we natuurlijk ons uiterste best.

Sorry voor mijn geklaag, ik heb alles heel even hangen op het moment. :-(

Bedankt voor jullie berichten en eerlijkheid!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Snoepjes zijn zo aantrekkelijk dat hij ze waarschijnlijk in één keer doorslikt. Kan er volledig inkomen dat het even veel van je eist. Tot operatie zou ik niet zo streng voor jezelf en kat zijn....als hij maar eet.

Sterkte met spuitjesvoeren.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Ja maar dat is dus juist zo gek, hij kauwt probleemloos op de snoepjes. Bij alle normale brokken, wel/geen nietdieet haalt hij zijn neus op, begint hij te smakken en te graven op de grond.

Ik moet inderdaad maar even de 'overlevingsstand' aanzetten zodat Sep genoeg naar binnenkrijgt met spuitjesvoeren, het moet wel. Bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Dinky »

Bedenk dat niet eten slechter is dan 'fout' eten ;-) dus wat Mariska ook al zegt, wees niet te streng voor jezelf.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Ja inderdaad.. Niet eten is uit den boze. Hij heeft vanmorgen een kwart blikje gourmet op, paar dentabits snoepjes, klein beetje spuitvoer (dat ging totaal niet) en 20 aantal felix partymix brokjes. Die kan hij wel eindeloos eten, alleen staat op de verpakking dat hij er 30 mag maximaal per dag.

Alles bij elkaar dus verre van voldoende
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Dinky »

Het gaat ook duidelijk om meer dan niets ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie