Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Dinky »

Fijn dat opa yoki het goed lijkt te verdragen :-) Hopelijk heb je ook snel een goede dosering te pakken zodat je niet meer zo vaak heen hoeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Morgen gaan we weer meten. Dan is hij 11 dgn. aan de schildklier medicijnen. Weer bloedonderzoek en bloeddruk meten. Nog steeds lijkt het jochie het goed te doen....geen misselijkheid, eten oké en actief.

Vind het wel een beetje sneu voor hem, want hij is niet zo dol op de dierenarts. Waar ik Karel overal mee naar toe kon nemen en er geen stress te ontdekken was, zo heeft Yoki hier toch meer problemen mee. De bloeduitstortingen van de vorige keer prikken zijn net een aantal dagen weg.......
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Aangezien hij tandeloos is en zijn nagels zijn enige wapen nog is.....zal ik zijn dolkjes alvast stomper maken, zodat de dierenarts hem nog wel aardig vindt
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door pinguin »

Ik zou die dolkjes lekker zo laten dat is de dierenarts wel gewent. Sterkte morgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Smurffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2018 20:58

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Smurffie »

Toen de dierenarts mij belde de 2e dag dat Nala opgenomen was zei hij; ''Ze is minder goed (be)handelbaar vandaag, goed teken dus!'' Maar ze zullen inderdaad soms letterlijk handschoenen dragen om bepaalde katjes aan te pakken :lol:
Fijn dat opa Yoki het goed lijkt te doen, en dat op z'n ouwe dag :smile:
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Lieselotje »

Sterkte voor Opa Yoki en jou. Hopelijk zijn de waardes beter,

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik ben me kapot geschrokken. We komen vanavond thuis en wil Yoki stukjes kip geven. Hij springt op het aan recht, ongeduldig wil hij direct eten....zie ik tot mijn grote schrik dat hij heel vreemd met zijn kopje schudt.

Schokkerige bewegingen die lijken op wat we kennen van een Parkinson patiënt. Daarop volgend heeft hij een paar evenwicht stoornissen. Hij is niet omgevallen, maar had erg onrustig gedrag, een schigtige blik met grote zwarte pupillen. Het leek iets neurologisch..tia??

Ik heb uiteraard direct de dienstdoende dierenarts gebeld. Heb uitgelegd wat hij had, zijn leeftijd en zijn aandoeningen. Zeer onbevredigend zag zij er niet het nut in om hem te zien. Want als hij een tia was, kan ze niets voor hem doen (volgens haar).
Kort gezegd: of hij kwam erdoor heen of hij zou gaan overlijden zegt ze. Ik had ergens het onbestemde gevoel dat ze op zaterdagavond om 24:00 er geen zin meer in had.

Nu 2 uurtjes later lijkt hij wel weer redelijk normaal, maar wat kan het geweest zijn? En is dierenartsen bezoek inderdaad nutteloos?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ps. Hij ziet wel gewoon goed, want toen ik mijn vinger van links naar rechts bewoog op een afstandje....volgde hij mijn vinger
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door castratenkoor »

Volgens mij kan een dierenarts in zo'n geval best iets betekenen voor een kat. Kan me voorstellen dat het een onbevredigend telefoontje voor je was. Hopelijk is het maar een kleine tia geweest en knapt hij weer op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7746
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Mijn idee zou ook een lichte tia zijn. Het idee dat je niets kunt doen is natuurlijk absurd. Bowy heeft een zware tia gehad. Zij kreeg een prednison prik. Maar ze heeft in die nacht erna nog een paar keer heel raar liggen draaien. Kopje heel laag bij de grond liggend, raar miauwen en dan om d'r as draaien. De volgende dag heeft ze nog een prednison prik gehad en is zo het weekend doorgekomen.

"Of hij komt erdoorheen of hij overlijdt eraan" vind ik ook geen opmerking van een dierenarts. Stel je voor dat er een paar tia's over elkaar heen komen. Dan wil je een dier op een gegeven moment ook uit zijn lijden verlossen. Hoe doe je dat dan? "Nee, laat maar lijden. Hij redt het toch niet.". Pffff. Leeftijd en aandoeningen zouden dan niet uit mogen maken. Tijdstip van de dag doet er blijkbaar wel toe (voor de dierenarts).

Wat was Yoki's bloeddruk de laatste keer? En kreeg hij ook nog Amlodipine? En hoe waren de waardes vrijdag?

Het goed monitoren is overigens niet alleen nodig voor de schildklier maar ook de nieren. (Volgens de bijsluiter van thiafelin)
Bij gebruik van het middel bij katten met een nierinsufficiëntie dient de arts een zorgvuldige baten/risico beoordeling uit te voeren.. Vanwege het effect dat thiamazol kan hebben op het verminderen van de glomerulaire filtratie, moet het effect van de behandeling op de nierfunctie nauwlettend gevolgd worden aangezien verergering van een onderliggende aandoening kan optreden.
Hopelijk blijven verdere aanvalletjes hem bespaard.



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ben blij te horen dat jullie de opstelling en reactie van de dienstdoende dierenarts ook raar vinden en nogal bot.

Hij is de nacht goed doorgekomen en kijkt weer normaal uit zijn ogen. Het lijkt dus dat het bij deze licht toeval (tia) is gebleven en hopelijk blijft.

Bij de controle van 18 januari had hij een bloeddruk van 140. Dit was keurig en zels aan de lage kant. Het advies was dat ik in combinatie met Thiafeline na een week naar een kwart Amlodipine ging i.p.v. een half (1,25 mg). Nu was afgelopen vrijdag toch zijn bloeddruk 180 en zou ik weer teug gaan naar een half. Dit is dan dus sinds gisteren. Maandag of dinsdag krijg ik de uitslagen van zijn bloed.

Vandaag hem maar goed in de gaten houden en als er geen reden is om te bellen met een noodarts, maandag bellen met mijn eigen dierenarts. Misschien dat ze eventueel tegen een hoger tarief bij mij willen langskomen, want de stress die bezoek dierenarts Yoki opleverd kan ook niet goed voor hem zijn.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Lieselotje »

Gelukkig dat het voor nu goed lijkt te gaan.
Zou het ook niet iets van soort beetje epileptisch iets gewerst kunnen zijn? Of wellicht reactie op de bloeddruk medicijnen die weer opgehoogd zijn?
Bij mensen zie je bij de zgn. Betablokkers dit soort reacties weleens.
Meestal wordt er dan een alternatief medicijn gezocht.


Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Ilone »

Wat gek, ik plaats net een reactie, dacht ik....en nu zie ik hem nergens.
Maar ik denk ook aan een lichte tia. Wellicht door het ophogen van de medicatie, maar misschien is zijn bloeddruk juist gestegen. Misschien maar weer een meting laten doen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

@ Lieselotje: Dat zou natuurlijk ook prima kunnen...ik vrees dat we dat niet zeker gaan weten.

Alhoewel ik het gevoel heb dat epileptische aanvallen er anders uitzien. Wat ik zie op internet in filmpjes is dat ze echt omvallen en allerlei spastische bewegingen hebben, dronkemans loop. Nu ben ik daar zelf niet bekend mee.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Yo16Ka16No11 »

@ Ilone: afgelopen vrijdag is zijn bloeddruk nog gemeten. Was toen 180. Maandag inderdaad dierenarts bellen en verzoeken of ze huisbezoek kunnen doen en dan nog maar eens meten.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie