Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Maar ik heb niet echt het idee dat ze misselijk is eigenlijk
Al haar nierwaarden waren 2 weken terug ook weer goed
Heb meer het idee dat ze is gestopt met eten omdat ze er gewoon geen zin meer in had.
Misschien eerst vanwege die verstopping. Maar die is er weer uit.
Ze is wel eigenwijs moet ik zeggen. Heel eigenwijs. Tis een echte schildpad;-)
in hart en nieren! Heel leuk! maar soms niet:S
Want als ze zo misselijk was, dan had ze toch niet een heel schaaltje aan sheba opgegeten terwijl ze zich doodhongerd met nierdieet.....
lijkt mij....
Misschien dat ze de buikklachten ivm de verstopping (ondanks de lactulose!) is gaan linken aan de geur van nierdieet?
en het daarom nu niet wil?
Dat ze dat eventjes eerst moet vergeten?

EDIT:
Ik heb ook al een mail van de dierenarts terug, hij vind dat ze nu prima senior voeding mag, zolang ze het nierdieet niet wil. Mogelijk dat ze het nierdieet nu niet wil omdat ze weer wat verkouden is
Maar als ze na het weekend nog geen nierdieet wil eten adviseert hij om ipaktine te gaan gebruiken bij de senior voeding.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

even en update over Truusje...
het gaat hier heel erg goed!
Sinds december at ze al standaard 2 dagen per week iets anders dan nierdieet, in maart de nierwaarden weer getest en die waren allemaal nog steeds goed. Alleen het totaal eiwit was iets verhoogd. Nu eet ze 3 dagen per week gezonde senior voeding. Ze doet het hier goed op, eet veel beter, kweekt weer wat meer spieren, drinkt en plast niet meer dan ander. Als er niets tussen komt zal ze in september weer getest worden op de nieren. Als de waarden dan nog goed zijn dan heb ik denk ik een combinatie gevonden die voor Truusje het beste werkt.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

En weer een positieve update over Truusje!
Ze eet tegenwoordig bijna voor 50% normale voeding ipv nierdieet.
En haar waarden zijn nog steeds goed: Krea 145 en ureum 7
Enige nadeel is dat ze waarschijnlijk Forl heeft. 2 Jaar terug had ze al chronische ontsteking in haar mondje en toen werd het al genoemd als mogelijke oorzaak. Maar die ontstekingen verdwenen, hooguit nu en dan nog lichtjes. In December had ze opeens 1 afgebroken tand en 1 losse tand. En nu zag de dierenarts afgelopen week mogelijk alweer 2 beginnende laesies.
Dus ja, als het echt Forl is dan laat ik alles in 1x trekken. Dan hoeft ze maar 1x narcose ipv iedere keer weer.
Ze was bij de DA ivm een ontsteking in de dikke darm. Maar ook dat gaat nu beter.
Dus ja, het gaat helemaal goed met Truusje!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

gelukkig goeie berichten over Truusje. ;-) die heeft dus geen chronisch nierfalen maar ooit een keer acuut nierfalen gehad, dat zich heel langzaam deels herstelt, denk ik.
krijgt ze ipa over haar senior voer of helemaal niet?

en als de tanden-ellende missch de basis is voor acuut nierfalen destijds, dan indd nu heel goed opletten dat je niet weer in die situatie belandt. en sta erop dat je gasnarcose krijgt bij de operati, dat is zoveel minder belastend..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Truusje had wel wat hoog normale nier waarden na langdurige ontstekingen in haar mond.
Maar de nierwaarden stegen vooral toen ze langdurig vrij ernstige blaasproblemen (niet kunnen plassen en ernstige ontstekingen) had.
De schade aan haar blaas is voor een deel geheeld, maar zal nooit verder genezen. Haar blaas werkt nu op 50% en dat is genoeg voor een goede functie.
Maar bij haar nieren is ook iets beschadigd geraakt wat de productie van de witte bloedcellen beïnvloed. Waardoor ze nog steeds te weinig witte bloedcellen aanmaakt. Wel lijkt het dalen nu gestabiliseerd te zijn.

Ze heeft ergens bij de nieren mogelijk blijvende schade opgelopen. Daarom blijf ik de nieren ook ontlasten door een aangepast voedingspatroon. Ook al zijn de waarden nu goed.
Truusje krijgt geen ipakitine meer over haar gewone voer. Alleen wanneer ik haar iets met vis geef, dan wel.

Truusje heeft ook een hartruisje, dus de voorkeur gaat sowieso uit naar een gasnarcose. Vorig jaar heeft ze een normale narcose gehad voor de gebitsbehandeling.Tenminste, ik denk dat het een injectie was. Weet het eigenlijk niet eens zeker. Dat ging gewoon goed. Maar nu zijn ze langer bezig, met trekken, uitboren en dichtmaken. Dus dan gaat de voorkeur wel uit naar gasnarcose.
Plaats reactie