Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

klinkt allemaal goed Cindy en dat verhaal over je dierenarts herken ik. wij gaan in Gouda naar de dierenarts en dat is toch - zonder files - 40 minuten rijden.
ach, katten moeten er maar aan wennen dat ze af en toe in de transportmand gaan, doe er een favo speeltje in met kattenkruid en een watje met wat valeriaandruppels en zeg dan 20x 'je moet niet zeuren lieverdje!"
pluim voor je dierenarts, die is erg betrokken en zo te zien gaat het goedkomen.
je kunt haar ook trainen om wel in haar mond te kunnen kijken. vaker aan haar wangen zitten en dan over haar tandvlees strijken als ze toch op schoot zit en je haar aait. als je dat een week volhoudt dan went ze er vanzelf aan dat je daar in de buurt komt; prijzen en iets lekkers (beetje gimpetpasta aan je vinger? kan ze eraf likken..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Goed idee Adriana, om haar dan als ze op schoot zit, wat vaker aan haar mondje te zitten.
We zijn nu een paar dagen verder, en de AB doet zijn werk al. Ze eet weer harde brokjes. En ik heb eindelijk nierbrokjes gevonden die ze erg lekker vind. Heb van de week een grote doos van Zooplus binnengekregen, met allerlei nierdieet voedsel.
De brokjes van Integra vind ze heerlijk ! Had een kleine verpakking van 250 gr, en zal deze week snel een grote zak gaan bestellen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Wat fijn dat het beter gaat met Misty. En wat een opluchting dat ze de brokjes lekker vindt (had ik hier ook stress van...).

Hopenlijk vind je nog iets wat ze lekker vind, lekker varieren.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cindy1969 »

Dat hoop ik ook, lastig hoor, brokjes vinden wat ze lekker vinden. Heb ook nog Renal van Royal Canin staan, en Hills K/D brokjes. Over een tijdje maar weer even kijken of ze dat dan wel lekker vindt.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Even een updateje/vraagje ;)

Pluis eet nu het volgende.
Brokjes: Royal Canin Renal en Hill's k/d.
Natvoer: Specific, Kattovit Low Protein en af en toe Beaphar.

Af en toe krijgen ze hier wat rauwe kip ofzo, maar omdat ze dat niet gewend zijn denk ik, is dat niet echt favoriet ;)

Betreft natvoer (wordt bij alledrie aangelengd met wat water, soms wat vitaminepasta er door....Speedy en Muka dagelijks Laxatract erdoor) wil ik dat zo houden, maar vroeg me af of ik gewoon door moet/kan gaan met de Hill's en Royal Canin.
Wilde eigenlijk eens de brokjes van Beaphar en van Kattovit proberen, maar is dit een slimme zet?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoi ilone en oei!
als je de fabrikanten en de meeste dierenartsen hoort dan vinden zij t het beste wanneer een kat zich tot één soort nierdieetvoer beperkt.
want er zouden stofjes in kunnen zitten die elkaar zouden kunnen tegenwerken en het zou beter werken als er alleen dat en dat merk gegeven zou worden.
de samenstelling van de brokjes RC en Hills verschilt indd aanzienlijk en Mo was wèl allergisch voor de combi Hills k/d<->MacSamuels en niet voor RC renal<->MacSamuels....

dus chemisch verschillen RC en Hills.
het enige moment waarop je kunt zien dat het schadelijk zou kunnen zijn is bij hernieuwd bloedonderzoek
èn als ze weigeren bepaald merk nog te eten..

belangrijkste bij nierfalers is dat ze goed blijven eten en niet afvallen.
en ik heb langzamerhand de ervaring dat het nierdieetvoer met het meeste plantaardige eiwit de ureum-gehaltes het laagste houdt, dus minder kans op misselijkheid.
en daarnaast heb je natuurlijk hihi een bakje met tarwegras hè? dat is loeibelangrijk voor goeie vits, mineraaltjes en enziempjes en andere berebelangrijke stofjes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Tarwegras staat te groeien!! :lol: Van t weekend gehaald.
Maar das weer lekker dan, de DA (of de ass dan) heeft me beide merken aangeraden/meegegeven...
In het begin deed ik het zelfs mengen, ze hebben er niks van gezegd. Tijd dat DA'en en hun ass. cursusje voeding gaan doen?

Maar ik geef nu de Hill's en Renal afgewisseld. Beide zijn bijna op, vandaar dat ik even mn vraag hier mikte :-P

Ze vindt ze allebei lekker, alleen de Hill's net ietsje meer ;) Alleen de Hill's is volgens mij vetter....
En afvallen doet ze niet hoor ;) Ze is zelfs weer iets bijgekomen. Moet een beetje uitkijken bij haar, want het wordt iets té ;)

Dus afwisselen is niet goed??
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Nou wat ik heb begrepen is dat er in Hills (en waarschijnlijk ook RC) een medicijntje in zit (het geheime ingredient). En het zou inderdaad wel kunnen dat ze elkaar tegen werken.
Waarom maak je niet eerst 1 zak leeg, en pak je daarna weer een andere zak?

De Hills is inderdaad aan de vettigere kant zo op het zicht, maar volgens mij zijn ze zijn beide net zo vet hoor.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Nou, allebei de zakken zijn bijna leeg ;)
Maar als de Hill's er vetter uitziet dan hij daadwerkelijk is, geef ik haar liever Hill's.
Dat vind ze duidelijk lekkerder.
Maar omdat het bij blaasgruis niet de bedoeling is om te lang door te gaan met het dieetvoer (na een paar maanden overgaan op blaasgruis voorkomend voer bedoel ik) wilde ik even weten of dat hiermee ook zo was.
Met met nierdieet kan je dus gewoon doorgaan?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ja, dat vind ik eigenlijk ook een goede vraag.
Ik heb me daarin niet verdiept omdat je dan spreekt over 5 jaar of zo.
En Moos is al oud en dan waarschijnlijk al over and out......
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

We wachten even op Adriana :eangel: ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

:pdtal: :?: :idea: :edoh: :eshifty: :pdtold: :pdtumn: :pdtlam:
doorhalen wat niet wordt verlangd en hmmmpf..

analyses erbij gehaald, zoek-zoek-zoek
en type uh type t i j p

RC renal
droge brokjes o.a. eiwit 23, fosfor 0,3, natrium 0,25, koolhydraten 37%, vet 17%, wèl arginine
(bron http://www.royalcanin.nl/lok/

Hills k/d
droge brokjes o.a. eiwit 28,8%, ruw vet 22,3%, kh's 43,3%, fosfor 0,48%, natrium 0,24%, omega 3/6 vetzuren 4,50% - geen arginine
(bron: http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... 62910#more)

in beide brochures kom ik het advies tegen het alleen bij voer van die fabrikant te houden omdat de stofjes elkaar kunnen ondersteunen, dus nat- en droogvoer van RC of van Hills en niet door elkaar..
t waarom staat er natuurlijk niet bij.

maar als je met t gezonde verstand probeert te kijken dan is Hills indd behoorlijk vetter en heeft ook hogere kh's en geen arginine.
voorzichtig zeg ik dan: dit voer kun je een nierfaler geven die een uitstekend functionerende alvleesklier heeft, anders kun je hier aardig mee uit de bocht schieten in die tak van sport.. hebben maar één smaak natvoer: kip.

RC is schraler, lagere eiwits, lagere kh's en wel arginine dat de alvleesklier ondersteunt. en drie smaken natvoer.

nu weet ik dat vet goed is voor een nierfaler, het geeft energie en gaat niet via de nieren.
er zijn proefzakjes RC diabetics met hoog argininegehalte en de oplossing hier was (tot aan de allergie) Hills droog en nat met als snoepje max 3 brokjes diabetics per etmaal om de alvleesklier te helpen die kh's af te breken, werkt ondersteunend op de alvleesklier.

k moet nu weg en verzend deze tekst al zo vast.. vanavond eventueel met jullie vragen verderder
MarjanR had een mij onbekend kattenvoermerk ontdekt, waar een goeie nierbrok met goeie uitleg bijzat. moet daar ook nog even kijken naar eiwit- en vetgehaltes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Hm.., dat hád ik ook wel een beetje zelf kunnen uitvogelen, zie ik :eshifty:

Dus, aan de ene kant zou voor Pluis, met haar aanleg om dikker te worden, de Hill's niet zo'n succes zijn, maar aan de andere kant weer wel want vetter voer is voor nierpatientjes beter?
Ze lust de RC ook hoor, dus als ik nu stop met de Hill's zou ze nog wel eten ;)
Hill's natvoer is hier alleen géén succes...zlefs als ik die brokjes helemaal fijnprak, laat ze het staan.
In de natvoeren die ik geef, zit ook geen arginine. In de Specific staat dan wel arachidinzuur, maar da's weer wat anders...
Dus om te zorgen dat ze dat wél binnen krijgt, zou ik dus beter de RC Renal kunnen geven. Dacht ik?
Ik heb verder geen idee hoe Pluis haar alvleesklier werkt, maar als ik naar de bloeduitslag kijk van toen, zag haar bloedsuikerwaarde er goed uit.

Dus als ik zo eens alles vergelijk enz., dan lijkt het mij dat Renal beter is, of zit ik er naast? :-P

Heel erg dank dank voor je uitzoekerij steeds hoor, Adriana! :grin:
Echt, sinds ik hier op het forum kom, heb ik al heel veel geleerd!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Op de zak van Hill's staat overigens ook dat het voer niet langer dan, ik dacht 6 maanden gegeven dient te worden. Op Renal ook. Dus toch nog de vraag, kan je met nierdieetvoer gewoon doorgaan? :eshifty:
Is dat op de lange termijn niet schadelijk?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ik zal thuis ook eens neuzen op de zak van Hills.
De RC heb ik al gedoneerd ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie