Kattenluikje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Kattenluikje

Bericht door Muizenis »

Heb je geprobeerd om haar te lokken met iets wat ze echt heel lekker vindt? Het is een oudere kat en zoals veel katten houdt ze waarschijnlijk niet van veranderingen :icon_shifty: Ze blijven eigenwijs ;-)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenluikje

Bericht door Nyncke »

Lekkere hapjes of mss zelfs het eten buiten zetten.

Verder als ze nog van spelen houd met allerlei spelletjes naar buiten lokken.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattenluikje

Bericht door Cari »

Ik zou het klepje van het luikje even vastzetten in de open-stand, zodat er dus eigenlijk gewoon een gat in de deur zit, waar ze doorheen kan stappen. Als dat werkt, het klepje iets laten zakken, zodat ze er een beetje tegenaan moet duwen en uiteindelijk gewoon laten hangen. Moet lukken!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Hoe hoog kun je een kattenluik in de deur plaatsen

Bericht door Poessjie »

We hebben een achterdeur, die uit verschillende panelen bestaat.

Als ik een kattenluik zou willen plaatsen dan moet deze op ongeveer 22 cm van de grond worden geplaatst. Ik bedoel dus dat de onderkant van het luikje op 22cm van de grond zit.

Kan dat of is dat te hoog?
Hoe hoog kan een kattenluik maximaal worden geplaatst?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe hoog kun je een kattenluik in de deur plaatsen

Bericht door Cari »

Het is een beetje hoog, maar daar komt een normale kat wel doorheen hoor!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe hoog kun je een kattenluik in de deur plaatsen

Bericht door Cari »

Die van mij zitten op 18 tot 19 cm, dus die 3 cm meer moet ook kunnen. Het zal door de structuur van de deur waarschijnlijk op die hoogte moeten? Niet elke kat is even groot, dus dat scheelt ook weer iets. Maar als een kat naar buiten wil, is dat geen enkel probleem bij een luik dat ietsje hoger zit.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Hoe hoog kun je een kattenluik in de deur plaatsen

Bericht door Poessjie »

Het is inderdaad een soort van paneeldeur. Lager kan het luik niet geplaatst worden. Alternatief is een gat in de muur maken.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe hoog kun je een kattenluik in de deur plaatsen

Bericht door Cari »

Ik zou er echt niet moeilijk over doen, het gaat lukken (tenzij je een hele luie kat hebt die eigenlijk alleen maar slapen wil en dus helemaal niet graag naar buiten gaat ;-))
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Mireille
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2009 14:28

Kattenluikje in huis

Bericht door Mireille »

Hoi,

Ik heb sinds een kleine 1,5 maand twee katten van 3,5 en 5,5 maand oud.
In ons huis zat tussen de gang en de schuur een kattenluik maar daar zijn ze nooit doorheen gegaan, vonden het maar eng.
Alleen de kleinste was met wat lekkers nog wel te lokken, die is wat makkelijker en durft veel meer.
Aangezien het luikje erg vies was (we wonen er net, was nog van oude bewoners) hebben we hem eruit gehaald. Nu er een gat zit hebben ze er geen probleem meer mee om er door heen te gaan.
Inmiddels staat ook in de schuur de kattenbak (ideaal, stuk fijner dan in de woonkamer ;)) maar willen we graag het nieuwe luikje er weer plaatsen.
Hoe kunnen we ze aanleren dat ze toch door het luikje heen gaan?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kattenluikje in huis

Bericht door Kattenbella »

Ik denk dat het gemakkelijker zal zijn nu. Ze zijn dat gat al gewend en ze zullen toch naar buiten willen. Ik denk dat ze er zo doorgaan ;-)
Laten jullie ze al los buiten lopen zonder erbij te zijn? Daar zijn ze wel erg jong voor.
Ik lees nu dat het luik binnen is klopt dat? ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Mireille
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2009 14:28

Re: Kattenluikje in huis

Bericht door Mireille »

Het luikje zit inderdaad binnen, in de deur van de gang naar de schuur (schuur is dus bereikbaar van binnenshuis uit).
Erg handig want wil niet de hele dag de deur naar schuur open hebben staan maar de kattenbak staat daar wel ideaal.

Ze mogen uiteindelijk wel naar buiten wanneer ze wat ouder zijn maar nu inderdaad nog niet. (alhoewel de oudste, Mara, al wel een paar keer ontsnapt is de tuin in wat ze geweldig vond, blijft ook binnen onze tuin en die van de buren en is makkelijk weer binnen te krijgen met wat eten)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenluikje in huis

Bericht door Anne »

Wij hebben sinds drie maanden een kattenluikje in de keukendeur. het heeft een tijdje geduurt voordat ze allemaal wisten hoe het moest (de jongsten leerden heel snel) Na een paar keer ze er zelf door heen te drukken weten ze het nu maar je moet ze er dus wel een handje bij helpen ;-) :grin:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Hoe hoog kun je een kattenluik in de deur plaatsen

Bericht door Poessjie »

Het luikje (de SureFlap, een luik dat reageert op de chip van de kat) zit er nu een paar dagen in. De poes kan er zonder problemen doorheen.

Nu moet ze alleen nog begrijpen hoe het werkt...

Meestal durft ze wel naar buiten, maar heeft ze geen idee dat ze ook naar binnen kan. Alleen als ik haar met iets lekkers lok, komt ze meteen door het luikje naar binnen, maar gewoonlijk zit ze gewoon te miauwen voor de deur.

Misschien even off-topic. Die SureFlap werkt bijzonder goed.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe hoog kun je een kattenluik in de deur plaatsen

Bericht door Cari »

Goed te horen dat de Sureflap werkt. Dat is toch de goedkopere variant?
Je poes begrijpt uitstekend hoe het werkt, ze vindt een portier gewoon leuker :lol:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Hoe hoog kun je een kattenluik in de deur plaatsen

Bericht door Poessjie »

De SureFlap is inderdaad de goedkopere variant op de Petporte. De SureFlap kost rond de €90,- de Petporte rond de €150. Ik heb de SureFlap trouwens voor €72 gekocht. De Petporte wordt via het stopcontact gevoed, de SureFlap met 4 AA-batterijen. Dat vond ik persoonlijk een voordeel, omdat je dan niet hoeft te knutselen met het kabeltje. Het ding ziet er goed uit en werkt prima. De gebruiksaanwijzing (niet in het Nederlands) is prima, waardoor de installatie heel eenvoudig is. Enige nadeeltje is dat er toch wat tocht langs het deurtje komt er zit geen "tochtstrip" of zo in. Maar dat is een minor nadeel.

Toch heb ik het idee, dat ze het nog niet helemaal snapt. Als ik er bij ben, dan gaat ze er door heen, maar als ze alleen is, dan nog niet. Gisteren regende het echt heel erg hard (het water in de vijver staat nu zo'n 8 cm hoger dan gisteren). Ik heb de poes een paar keer geroepen, maar ze kwam niet. Vlak voordat ik naar bed ging heb ik nog een keer hard MIAUW ( :grin: ) geroepen en toen kwam ze snel aanrennen. Ze was door en door nat en volgens mij houden katten niet van nat worden. Ze had best zelf binnen kunnen komen door het luikje. Komt vanzelf goed hoor! Gewoon even geduld hebben.
Plaats reactie