Raskat vs. htk-kat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door pearlsofpassion »

Van vrij buiten gaan wordt een kat niet gezonder dan van in een ren hoor!
Integendeel. Wat er in de vrije buitenruimte allemaal niet van ongezonde zaken voor handen zijn (gaat van aldi-brokken bij de buren over vuilniszakken naar vergif).
Waarom blijft je nieuwe kat nu niet in de ren, als je die toch al hebt? Zo'n ren waar hij zelf in en uit kan (begrijp ik er toch uit), is toch ideaal? Dan kan hij zelf kiezen wanneer hij uit gaat. En het is zoveel veiliger voor je katje.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jacques en Yuliett

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Jacques en Yuliett »

Nee dat heb je verkeerd begrepen, de ren had ik waar ik vroeger woonde.
Ik woon al sinds 2005 ergens anders, de ren is nu de wijde polder ;-)
manon3

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door manon3 »

Jacques en Yuliett schreef:Ik heb twee prachtige Abessynen gehad maar ze waren niet sterk en ze zijn niet oud geworden. Komt deels ook wel omdat ze nooit naar buiten mochten.

Maar als je het verder niet zoveel uitmaakt of je een raskat of een HTK neemt zou ik voor een HTK opteren om de volgende redenen:
a. Er zitten er een heleboel daarop te wachten in de asiels
B. Ze zijn sterker en gezonder
C. kosten bijna niks in aanschaf t.o.v. een raskat
Ik heb zelf vroeger 3 raskatten en 2 HTK-katten gehad die allemaal nooit buiten kwamen maar desondanks allemaal in goede gezondheid een hoge leeftijd hebben bereikt.
De meeste binnenkatten bereiken juist een hogere leeftijd dan katten die vrij naar buiten mogen.

En om voor een HTK-kat te kiezen omdat deze sterker en gezonder zouden zijn moet iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen.
Maar voor mij heeft deze overweging nooit meegespeeld.
Toen wij vroeger onze eerste Pers wilden kopen vertelde de fokker ons dat Perzen een zeer grote kans hebben op het ontwikkelen van nierproblemen.Dat wisten wij toen nog niet en hij vroeg of we van de koop-overeenkomst afwilden.
We hebben het kitten toch gekocht en naderhand zelfs nog 2 Perzen, ondanks de eventuele gezondheidsrisico's.
En als een kat op jongere leeftijd komt te overlijden is dat natuurlijk zeer triest.
Maar ook dieren met een minder goede gezondheid of lagere levensverwachting verdienen een fijn leven.Ik persoonlijk vind gezondheidsproblemen geen reden om dan niet voor zo'n diertje te kiezen.
Jacques en Yuliett

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Jacques en Yuliett »

Voordat we de Abessijnen kochten werden we gewaarschuwd voor een bepaalde bloedziekte die wel wat op leukamie lijkt. Onze jongste Abessyn is daar ook inderdaad jong aan gestorven.
De oudste is ook niet ouder als 9 jaar geworden omdat hij na zijn castratie veel te vet werd en te weinig beweging kreeg omdat hij nooit naar buiten kon.
Ik weet wel een HTK kat kan buiten iets overkomen maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn, ze zijn best slim.
In ieder geval hebben ze dan een veel beter leven gehad als een dure raskat in gevangenschap.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door BillyJean »

tja, die van mij hebben het slecht in gevangenschap, zou meelij met ze krijgen
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
manon3

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door manon3 »

Ten eerste :Jouw opmerking "als een dure raskat in gevangenschap", dat klinkt wel erg negatief hoor.

En jouw oudste kat is gestorven volgens jou omdat hij na z'n castratie veel te vet werd en te weinig beweging kreeg??

Als jouw kat na de castratie veel te vet werd ligt de schuld hiervan gedeeltelijk bij jezelf.
Wel 'ns gehoord van weiniger voer geven of van voer met weiniger koolhydraten??
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door pearlsofpassion »

En beweging ligt ook bij jezelf.
Ook in een ren kunnen ze prima bewegen (tenzij hij maar een zakdoek groot is), en in huis ook als je het er wat naar inricht. Bovendien kan je ook met ze spelen en hen actief houden. Een kattenvriendje erbij helpt daar ook al tegen.
Daar hoef je hem nog niet voor los te laten, en zijn leven in gevaar te brengen. Dat heeft niets met slim zijn te maken. Katten hebben gewoon geen verkeerslessen gehad, en tegen kattenhaters of aggressieve zwerfkatten zijn ze ook niet opgewassen. Bovendien zijn vele katten net zo slim om bij de buren binnen te gaan of in de tuin te gaan poepen, wat die buren natuurlijk enig vinden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 763
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Lovecat »

De oudste is ook niet ouder als 9 jaar geworden omdat hij na zijn castratie veel te vet werd en te weinig beweging kreeg omdat hij nooit naar buiten kon.
Ik heb afgelopen zomer voor 2 abessijnen gezorgd; 1 kater en 1 poes. De 'eigenaresse' had daarvoor ook 2 abessijntjes gehad, katertjes, maar die waren de weg overgestoken en zijn doodgereden ('domme' niet zo'n 'best slimme' katten?).

Deze nieuwe twee gaan ook weer naar buiten; toch stond er 1 op streng dieet omdat hij zwaar overgewicht had...
Jacques en Yuliett

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Jacques en Yuliett »

Hij kreeg heel weinig eten maar wel steeds van het beste en aangepast voer.
Maar hij was zo kieskeurig als de hel en at altijd met lange tanden.
Geen wonder, als je hele dag ligt te slapen krijg je geen honger.
Hij had een jonger kattenvriendje en speelgoed in zijn grote ren.
Maar geen interesse. Voor zijn castratie was hij heel slank en aktief maar na zijn castratie werd het een luie vetzak.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 763
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Lovecat »

Dat laatste herken ik wel met mijn 2 katten, maar ik doelde met mijn verhaal meer op dat naar buiten gaan ook geen oplossing tegen overgewicht hoeft te zijn.
En met de de andere helft van mijn comment wilde ik zeggen dat als je je kat naar buiten doet, hij zo slim en voorzichtig kan zijn als de beste, maar een menspersoon in zijn/haar omgeving misschien niet, en dat is het risico nemen....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door pearlsofpassion »

Dan had hij toch ook niet naar buiten gewild?
Als hij de hele dag lag te slapen als hij een ren en vriendje had, deed hij dat vast ook als hij wel buiten kon.

En das ook 1 van de nadelen als je te lang wacht met castreren, dan kunnen ze veel luier worden erna. Als ze nog jong zijn bij castratie, blijven ze actiever. Of er is toch veel meer kans voor. Gewoon omdat dat wegvallen van de hormonen niet merken, terwijl dat bij katers op latere leeftijd zo een domper geeft.
Ze hebben dan nog steeds meer kans op overgewicht, maar dat is gewoon kwestie van het voer aan te passen.
Een kat wordt toch echt enkel dik als er meer in gaat dan dat hij verbruikt. Dus zelfs al krijgt hij weinig voer, het was blijkbaar nog steeds te veel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Catfish »

Jacques en Yuliett schreef: De oudste is ook niet ouder als 9 jaar geworden omdat hij na zijn castratie veel te vet werd en te weinig beweging kreeg omdat hij nooit naar buiten kon.
Ik weet wel een HTK kat kan buiten iets overkomen maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn, ze zijn best slim.
In ieder geval hebben ze dan een veel beter leven gehad als een dure raskat in gevangenschap.
Ik heb een "dure raskat" en 3 HTK-tjes. Die toch echt hetzelfde binnenleven leiden... En geloof het of niet mijn dure raskat is ook heel slim. Maar toch laat ik ze niet naar buiten, ze zijn niet slim genoeg voor verkeerslessen en kunnen geen onderscheid maken tussen wel of niet giftig voer of bepalen wat de verdere gevaren zijn.
Als je binnenkatten hebt is het mede jouw verantwoordelijkheid om ze te laten bewegen. Speeltjes, trappen, klimpalen, kattenmaatje, er zijn zo veel mogelijkheden! Tuurlijkzijn er altijd katten zie gewoon niet willen, heb ik zelf ook gehad. Maar ik heb hem wel af laten vallen door hem op dieet te zetten, was veel te dik toen ik hem kreeg.
Dus als je kat te dik is, sluit ik me volledig aan bij de laatste regel van Valerie hierboven. Te dik is te veel erin.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Anne »

Hier hoef ik ze niet te laten bewegen, onze katten hebben meerdere keren per dag hun speelmomenten en razen achter elkaar het huis door, trap op en trap af en scheuren over de banken. Hier kan en mag alles, dat scheelt volgens mij een hoop en als het huis te klein is scheuren ze lekker naar buiten, de tuin is afgezet,
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jacques en Yuliett

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door Jacques en Yuliett »

Dat is ideaal. ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat vs. htk-kat

Bericht door castratenkoor »

Mijn stumpers hebben ook alleen een rennetje. Dus nou snapt eenieder waarom ze er allemaal zo ongezond en ongelukkig uitzien. Helemaal niks te doen ocharm........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie