Krabpalen en klimmeubelen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door BloemTetsu »

Erg bedankt voor de tips!
Hier kunnen we echt wat mee.

oeps, bouwmarkt dus. ;-)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Cerna

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Cerna »

Ja oeps, maar misschien dat je op ideeën gebracht wordt?

Het voordeel van "Kratzbäume" is dat je niet alles tegelijk hoeft te kopen. Zo kun je een uitgebreide klimpaal in de loop der jaren bij elkaar sparen. Maar in vergelijking met een standaard klimpaal is het duur. Ik heb hem nu 1,5 jaar en er wordt behoorlijk gebruik van gemaakt, maar het is niet te zien. Het sisal zit zo stevig bevestigd en de ligkussentjes zijn heel eenvoudig schoon te maken.
Het was een rib uit mijn lijf, maar dan heb je ook wat :smile:

Afbeelding
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door BloemTetsu »

Zit er erg mooi en stevig uit. Plus drie katten gebroedelijk bij elkaar. Past ook mooi bij de rest.

De oeps sloeg op mijn typfout van boommarkt.

Ik ben even aan de slag gegaan met een loopconstructie en een paal en dat is een halve maand salaris. Een 'stom' plankje kost al 70 euro. Dat tikt dan wel aan.

Bij zooplus verkopen ze ook krabplank. Ik vond dat wel een goede om ze naar boven te laten klimmen. Vriend vond het wel geschikt als muurplank, dat betwijfel ik.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Dinky »

Ik betwijfel ook of het geschikt is als muurplank maar kan wel dienst doen als loopplankje naar boven in mijn ogen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Ms Maaike »

Het plankje is best smal, niet geschikt om op te liggen denk ik.

Als je zelf een beetje handig bent denk ik dat je met een goeie kwaliteit sisaltouw, een nietpistool en wat palen/planken ook al een heel eind komt. Als er op centen gelet moet worden kun je het beste kijken naar wat het goedkoopst is en daarmee verder gaan, in plaats van dat je al een ontwerp in je hoofd hebt zitten. Ik kan me zo indenken dat simpele boekenplanken goedkoper zijn dan dingen die speciaal voor katten zijn gemaakt. Als je op bovenstaande manier denkt dan zou het grootste gedeelte van het ontwerp bestaan uit planken. Met stukken oude vloerbedekking vastgeniet op planken kom je al heel ver wat betreft krab- en klimmogelijkheden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door BloemTetsu »

Dat zijn goede argumenten. Waarmee ik vriend kan overtuigen.
Het is niet zo dat ik het goedkoopst uit wil zijn. Maar het ontwerp kosten € 700.
Misschien kan ik alles wel combineren, beetje "Kratzbäume" beetje bouwmarkt en beetje zpls. Op verschillende muren dan, anders ziet het er niet uit.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Ms Maaike »

Haha, ik zie het al voor me; een hele plankenconstructie op een muur van de woonkamer. :lol: En 700 euro is best veel, ik denk dat met veel minder zelf ook een persoonlijk ontwerp kunt maken. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door BloemTetsu »

Onze benedenverdieping is helemaal open.
Een voorraad van planken, ophangers en een tapijt/kleed is in huis. (6*80 en 1*120 cm lang). Mijn vader is gepensioneerde bouwman en gaat ons helpen. Dan kunnen ze straks vanaf de trap langs de muur, kast, langs de open keuken naar de krabpaal in de andere hoek. Met tussendoor een ligplank en hangmatjes. Voor € 180 en onkosten voor mijn vader.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Adriana »

hier zijn we van de doe-het-zelfcombi. twee telescooppalen van Zpls, wat sisal van Gamma, regenpijp uiteindes met schroefdop en element van Hornbach, beukenplaat van Gamma, diogenes krabton van Zpls en een forse dosis ellebogenstoom.
onderschat het omwikkelen van een hele krabpaal met sisal niet, dat is duur, tijdrovend en erg zwaar werk..
zal de betr pagina van het fotoalbum er even onderzetten.. zoek/zoek..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gingerlinda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 dec 2012 15:54
Locatie: Groningen

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Gingerlinda »

wauw ziet er mooi uit hoor, en fijn stevig.
zal binnenkort eens mijn krabmeubels hier posten :)
heb al wel wat ideetjes op gedaan door jullie fotos :D
All you need is love (en een kat). xxx linda poot Mohtje(6jr) en kopje Ginger (5mnd)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=345
bericht van 14 juni 2011..en hij is inmiddels twee keer uit elkaar geweest omdat ze hem uit elkaar raggen door er zijdelings in te springen .. maal twee..
maar door de schroefdopconstructie tegen het plafond en het regenpijpelement gaat dat nu vrij makkelijk. hij zit nu ook op twee plaatsen aan het verwarmingselement geschoord..
en als ik mijn fotoalbum nalees dan zijn ze inmiddels wel wat rustiger, maar intussen ook 5+half kilo zwaarder..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Ms Maaike »

Over het omwikkelen van een paal met sisaltouw: ode aan het nietpistool. ;) Prijzen vallen mee; voor dertig euro heb je een goede handmatige, elektrische zitten op minimaal veertig. Vermoed alleen dat een regenpijp niet zo lekker niet. :-P Houten palen zijn niet zo duur; als je er een met een diameter van tien cm neemt (net wat dikker dan de standaard krabpaaldikte) zit je op iets van tien euro voor twee meter paal. Hardhout is niet nodig, bovendien wordt je tacker daarmee ook veel prijziger.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Cerna »

Wij hebben voor de zelfmaakklimpaal bij een meubelzaak zo'n kartonnen rol gehaald waar vloerbedekking opgerold wordt en dit bekleed met harde vloerbedekking. Opgeplakt met vloerbedekkinglijm, postelastiek strak eromheen en dan een nacht goed laten drogen (het liefst liggend want anders springen ze er al in voordat de vloerbedekking goed vast zit).

Via een aannemer hebben we een constructie kunnen krijgen waarmee men in de bouw plafonds tijdelijk ondersteunt. Op twee keer 80 cm hoogte een plankje met houtlijm bevestigd waarvan de diameter van de kartonnen rol is uitgezaagd en bekleed met diezelfde vloerbedekking. Eén van die uitgezaagde rondjes hebben we dan weer bovenin de rol geplakt voor de plafondbevestiging.

De paal bestaat inmiddels sinds 1988 en zo om de 3 jaar vervangen we de vloerbedekking. Het onderste deel is soms wat sneller aan de beurt, maar sinds we 2 palen hebben heeft de zelfmaakpaal wat minder te lijden.

Het is even wat werk, maar het lijkt me eenvoudiger dat sisal strak om de paal wikkelen. De kosten vallen ook heel erg mee. Vaak heeft een meubelzaak wel een restantje kortpolig tapijt liggen en kun je het voor een habbekrats krijgen. En wanneer je iets meer koopt dan nodig is, kun je de onderste helft vervangen met dezelfde vloerbedekking. Anders moet je steeds de hele paal vervangen terwijl de andere 2 delen nog goed zijn (tenzij je van een bonte paal houdt :smile: ). Is een beetje zonde.

De totale klimpaal met baby Milka:
Afbeelding

En een detail met baby Amber:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door Adriana »

Ms Maaike schreef:Over het omwikkelen van een paal met sisaltouw: ode aan het nietpistool. ;) Prijzen vallen mee; voor dertig euro heb je een goede handmatige, elektrische zitten op minimaal veertig. Vermoed alleen dat een regenpijp niet zo lekker niet. :-P .
heb alleen de manchet van regenpijp (daar waar ie boven over de Zpluspaal zit) hoeven omwikkelen en met dubbelzijdig tapijttape gaat dat prima en lijkt mij goedkoper dan een nietpistool, want dat werkt indd niet bij regenpijp..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Krabpalen en klimmeubelen

Bericht door BloemTetsu »

Mooie crea krabpalen/kastelen!

Hé goed idee. Ik heb nog een stuk regenpijp liggen. Wat ik had gekocht voor voedselverrijking. Bloem had dan geleerd om aan een touw te trekken en voilà de brokjes kwamen. Maar dat is nooit gelukt qua materiaal en training.
Nu kunnen we deze alsnog inzetten.
Als ik had geweten dan de Gamma sisaltouw verkocht, had ik gister wel wat meegenomen.
Kan tapijttape ook worden gebruikt voor bekleding van de 'muurplanken'?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie