Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9371
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

Hier zitten ze ook altijd gewoon snel op volwassen voer. Als een kitten erg klein en zwak is, deed ik nog wel eens een bak kittenbrokjes achter twee ladenkastjes. De spleet zo smal dat alleen het kitten er door paste. Maar jouw kitten zal 13 weken en groot en stevig zijn. Je zou het kitten af en toe apart kunnen nemen en een paar kittenbrokjes geven. Maar echt vreselijk nodig is dat niet hoor bij een goed groeiend kitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Nikki2309 »

Mijn fokker gaf aan dat als je 2 verschillende bakjes neer zet, ze eten welke ze het lekkerst vinden. Ik heb alleen geen volwassen kat rond lopen. Ze zijn beide even oud, dus dat is toch weer anders.

Maar ik moet zeggen die van mij, nu 7 maanden, krijgen brokjes voor volwassenen en ze groeien er goed op. Ze eten deze beter en ze rennen gewoon lekker rond en hebben een hoop energie.
Using Tapatalk
Cerna

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Cerna »

Ik kreeg ook altijd RC-kittenbrokjes mee van de fokker, maar het kitten ging dan de volwassen brokjes eten en de volwassen (oudere) kat de kittenbrokjes.
Deze keer, bij Laila en Luna, heb ik helemaal geen kittenbrokjes gekocht of meegekregen en zijn ze gelijk op volwassen voer gegaan en ze groeien prima, hoor.

Al die soorten brokjes en natvoer is ook iets van de laatste 15 (?) jaar. Daarvoor kreeg een kat, oud of jong, dezelfde soort brokjes en werd er gezond oud op.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb hier 5 verschillende soorten brok dus keuze hebben ze sowieso. Ja de volwassen katten vinden de kittenbrokjes heerlijk!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Jantina »

Kijk, dat is fijn dat heel veel mensen deze ervaring hebben! Dan ga ik het voer eerst mengen en daarna gewoon op volwassen voer over. Een zak kittenbrokjes voor af en toe is wel een goed idee.
Ik heb vandaag Prins brokken gekocht, kreeg daar gratis rauw natvoer van prins bij, mooi uitproberen. Ik heb het nog gemengd maar volgens mij vind Bella het zo ook al lekker.
Over 2 jaar moet Bella over op voer vanaf 7 jaar, maar dat zie ik dan wel weer verder :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Chiquita98 »

Je moet je echt niet teveel vasthouden aan voer. Dus als ze 7 is ineens voer daarvoor gaan gebruiken vind ik nonsens. Gewoon zorgen voor goed voer en wat nu goed voor haar is is ook goed als ze 10 of 20 is.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Jantina »

Waarom zijn er dan zoveel verschillende soorten en voor verschillende leeftijden? Daar moet iemand over nagedacht hebben en een reden voor hebben.
Je hebt toch ook speciaal voer voor zieke katten e.d.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Ms Maaike »

Ja, dat noemt men marketing. :-P Meestal schelen de eiwit- en vetpercentages ietsjes, maar dat mag geen naam hebben soms. Van het voer wat ik geef bestaat maar één variant en die is prima voor alle leeftijden.

Voer voor zieke katten is anders omdat daar wat complexer mee 'gerommeld' is (denk aan calciumfosforverhouding, aanzurende stofjes, glucosamine en chondroïtine voor soepele gewrichten enz.).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dinky »

Waarom er zoveel verschillende soorten zijn is inderdaad een vorm van marketing ;)
De samenstelling zal iets verschillen maar waarschijnlijk niet veel. Heb van de visan optima de verschillende soorten (dus 7+ en normaal volwassen) laatst zitten vergelijken en ik kon geen noemenswaardige verschillen vinden.

Dierenartsvoeren bij aandoeningen zijn inderdaad wel extra stofjes toegevoegd en heeft dus meerwaarde wanneer je kat die aandoening heeft maar bij een normale gezonde kat hoef je geen voer bij de dierenarts te halen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Jantina »

Oké, dus wat ik begrijp is het eigenlijk onzin om voeding voor kittens, volwassen en oudere katten te hebben. Ik dacht echt dat daar rekening mee werd gehouden, bijvoorbeeld meer energie voor kittens omdat zij meer nodig hebben.
En is voer voor binnen en buiten katten dan ook onzin. Eerder van rc en nu van prins heb ik speciaal de Indoor versies gekocht.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Chiquita98 »

Ja is echt onzin. Want welk voer moet je nu geven aan een binnenkant die gecastreerd is, ouder is dan 7 en last van haarballen heeft?? Voer voor de binnenkat, voer voor de gecastreerde kat, voer speciaal tegen haarballen of voor de katten vanaf 7 jaar???
Hey Mirjam ik geef sinds kort ook visan optima. Zag het bij zooplus. Toevallig
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dinky »

Ik zag het inderdaad ook bij zooplus bij het nieuwe voer staan en geef het dus ook nog maar net ;) Heb dan wel de mature (7+) gekocht omdat mijn vriend steeds zit dat Dinky bejaarde is en bejaardenvoer moet hebben :lol: Ze wordt komende zomer 8 ;)
Maar ik had net zo goed de gewone adult kunnen kopen qua samenstelling. Het maakte niet uit in de prijs en ik heb slechts 1 poes rondlopen dus heb het vooral gedaan om mijn vriend stil te houden :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Ms Maaike »

Om je vriend echt stil te houden kun je beter duct tape op z'n mond plakken. :-P Geintje natuurlijk.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Jantina »

Nou, dat zorgt in ieder geval voor minder 'gedoe'. :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Anne87 »

Vraagje voor de voedingsexperts hier... Naast KVV hebben de katten hier altijd een bak brokken staan, TOTW Canyon River Feline. Ik ben toch wel benieuwd welke brokken die je gewoon in de dierenzaak (dus niet online) kunt kopen, hier redelijk op lijken... TOTW gaat er hier namelijk heel goed in, maar Zooplus is erg lastig met leveren bij mij de laatste tijd, en dat is toch niet prettig, zeker in combinatie met wederom de gratis verzending drempel verhogen. Tijd om dus rustig verder te oriënteren, voor het geval ik over wil stappen...

Dit is de info van TOTW Canyon River Feline:
Samenstelling:
forel, oceaanvismeel, zoete aardappels, aardappels, aardappelproteïne, rapzaadolie, gerookte zalm, natuurlijke aroma´s, cholinchloride, methionine, taurine, gedroogde chicoréewortel, tomaten, bosbessen, frambozen, Yucca-Schidigera-extract, Enterococcus faecium, Lactobaccilus acidphilus, Lactobacillus casei, Lactobacillus plantarum, Trichoderma longibrachiatum.

Toegevoegde stoffen:
zinkproteïne, vitamine E, niacine, manganproteinaat, koperproteinaat, zinksulfaat, mangaansulfaat, kopersulfaat, thiamine mononitraat [vitamine B1], vitamine A, biotine, kaliumjodide, calcium pantothenaat, riboflavine [vitamine B2], pyridoxine hydrochloride [vitamine B6], vitamine B12, mangaanoxide, natriumseleniet, vitamine D, foliumzuur.

Ruw eiwit: 32%
Ruw vet: 16%
Ruwe vezel: 3%
Vocht: 10%
Omega-3-vetzuren: 0,3%
Omega-6-vetzuren: 2,4%
Selenium: 0,4mg/kg
Taurine: 0,15%
Zink: 120mg/kg
Vitamine E: 150IE/kg
Plaats reactie