Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

zo te zien is caro croc voor -- h o n d e n !! --

http://www.natulistic.nl/carocat%20en%2 ... egin%20kat

ik dacht dat we wel ervaring met carocat hebben, rechtsboven zit een zoekfunctie die prima werkt..
--------> 155 berichten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
linted
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jun 2012 14:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door linted »

Op de verpakking staat voor katten...
Anne87

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Anne87 »

Ik heb een vraagje.. Wij geven Flo Royal Canin sterilised. Ze weegt 4,5 kilo en mag volgens de zak dan 40 - 50 gram per dag hebben aan brokjes. Wij hebben er een keurig maatbekertje van RC bij gekregen, alleen daar staan geen grammen op, maar dingen als '1/2 cup', '1/4 cup' enzo. En we hebben geen keukenweegschaal, dus het zelf afwegen is een beetje moeilijk. Ze eet prima en voldoende, maar toch..
Ik vroeg me af of iemand hier misschien ook RC sterilised geeft, en kan zeggen tot welk streepje in het maatbekertje ik het moet vullen voor +/- 45 gram. Dan heb ik een idee van wat ze per dag moet eten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

heb even voor je zitten zoeken/goegelen maar kom geen omrekeningstabel RC voor half cup tegen. http://www.royalcanin.co.uk/products/pr ... te-control

wat je kunt doen is:
ga met een maatbekertje, viltstift en plastic zakje brokjes naar je plaatselijke groente/grutter/super,
weeg op de groenteweegschaal 40 gram brokjes in het plastic RC bekertje,
streepje met viltstift en klaar is kees!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MissNK
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2013 08:43

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door MissNK »

Na een week lang voor mijn gevoel alle merken op Zooplus binnenstebuiten te hebben gekeerd en op dit forum veelvuldig gezocht te hebben naar meningen / ervaringen over en met verschillende merken, ben ik het spoor enigszins bijster geraakt (kwestie van bomen en bos?) en hoop ik dat jullie mij met de laatste dingetjes kunnen helpen.

Ik ben inmiddels zo wijs geworden dat ik weet dat goed droogvoer grotendeels uit vlees (bij voorkeur gevogelte) bestaat, een eiwit-gehalte van rond de 30 % heeft (al valt daarover te twisten) en in ieder geval geen tarwe bevat. Daarnaast ben ik aan een budget gebonden van ongeveer 5 euro / kg (grootverpakkingen). Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar Almo Nature Holistic kip & rijst, maar volgens de ingrediëntenlijst (klik) bevatten de granen onder meer tarwe. Een tweede keus zou voor mij Technical (wat mijn ouders thuis voeren), Animonda of Happy Cat zijn. Zijn hier nog uitgesproken voor- of nadelen aan verbonden?

Qua natvoer weet ik dat het geen granen, melk en suiker mag bevatten, maar ook dan zijn er mogelijkheden te over. Ik kreeg van Animonda Carny een goede indruk, maar dit is compleet voer, en het voeren van vlees en brokken naast elkaar schijnt belastend voor de darmen te zijn? In hoeverre klopt dat en in hoeverre is het een probleem als ik dit naast de brokken zou voeren? En wat zou een andere goede keuze voor natvoer zijn?

Last but not least: ik heb straks een kater van een jaar en een kitten van een week of negen. Ik weet dat kittens in ieder geval veel natvoer nodig hebben, maar wat is wijsheid qua brokken? Wat ik hier gevonden heb is dat de meeste kittens vanaf drie maanden prima op volwassen voer kunnen, dus dan zou ik nog een maandje een kittenbrok moeten aanhouden voor het kleine ding. Is het een mogelijkheid dat ik dit mix met volwassen voer, of moet ik beide katten dan apart gaan voeren? En hoe zit dit met natvoer, is het hiervoor ook nodig dat ik een kitten variant (zoals: deze) ga gebruiken?

In ieder geval alvast bedankt voor alle hulp, ik heb mijn best gedaan om alvast zoveel mogelijk zelf uit te zoeken, maar dit zijn dingen waar ik toch niet uit gekomen ben.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dinky »

MissNK schreef:Na een week lang voor mijn gevoel alle merken op Zooplus binnenstebuiten te hebben gekeerd en op dit forum veelvuldig gezocht te hebben naar meningen / ervaringen over en met verschillende merken, ben ik het spoor enigszins bijster geraakt (kwestie van bomen en bos?) en hoop ik dat jullie mij met de laatste dingetjes kunnen helpen.
Je bent niet de eerste die door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik ben inmiddels zo wijs geworden dat ik weet dat goed droogvoer grotendeels uit vlees (bij voorkeur gevogelte) bestaat, een eiwit-gehalte van rond de 30 % heeft (al valt daarover te twisten) en in ieder geval geen tarwe bevat. Daarnaast ben ik aan een budget gebonden van ongeveer 5 euro / kg (grootverpakkingen). Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar Almo Nature Holistic kip & rijst, maar volgens de ingrediëntenlijst (klik) bevatten de granen onder meer tarwe. Een tweede keus zou voor mij Technical (wat mijn ouders thuis voeren), Animonda of Happy Cat zijn. Zijn hier nog uitgesproken voor- of nadelen aan verbonden?
Technical ken ik niet maar volgens mij zijn de anderen allemaal wel goed. Denk er bij een grootverpakking wel aan dat hoe langer de verpakking open is de kwaliteit van de brokjes achteruit gaat ;) Zelf heb ik deze bewaarton.
Qua natvoer weet ik dat het geen granen, melk en suiker mag bevatten, maar ook dan zijn er mogelijkheden te over. Ik kreeg van Animonda Carny een goede indruk, maar dit is compleet voer, en het voeren van vlees en brokken naast elkaar schijnt belastend voor de darmen te zijn? In hoeverre klopt dat en in hoeverre is het een probleem als ik dit naast de brokken zou voeren? En wat zou een andere goede keuze voor natvoer zijn?
Dat het natvoer compleet is moet je niet zien als een nadeel ;) Heb volgens mij alleen gelezen dat vers vlees (dus rauw en niet blik) beter niet tegelijk met brokken gevoerd zou kunnen worden, al heb ik daar zelf nog geen problemen mee ondervonden. Voordat ik rauw vlees gaf heb ik een tijd schesir blikjes gegeven en was hier goed over te spreken :) Compleet moet je lezen als: hoeveel ze er ook van eten ze zullen geen tekorten oplopen ;)
Last but not least: ik heb straks een kater van een jaar en een kitten van een week of negen. Ik weet dat kittens in ieder geval veel natvoer nodig hebben, maar wat is wijsheid qua brokken? Wat ik hier gevonden heb is dat de meeste kittens vanaf drie maanden prima op volwassen voer kunnen, dus dan zou ik nog een maandje een kittenbrok moeten aanhouden voor het kleine ding. Is het een mogelijkheid dat ik dit mix met volwassen voer, of moet ik beide katten dan apart gaan voeren? En hoe zit dit met natvoer, is het hiervoor ook nodig dat ik een kitten variant (zoals: deze) ga gebruiken?
Qua apart voeren zou je misschien een doos met een kleine opening kunnen maken waar de jongste wel door kan en de oudste niet. Dan zet je daar het bakje met de kittenbrokken neer. Het nadeel van kittenbrokken voor de oudste is dat die er sneller dik van zal worden terwijl een jong kitten deze extra bouwstoffen wel kan gebruiken ;)
In ieder geval alvast bedankt voor alle hulp, ik heb mijn best gedaan om alvast zoveel mogelijk zelf uit te zoeken, maar dit zijn dingen waar ik toch niet uit gekomen ben.
Heb mijn best gedaan om je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden ;) Heb zelf een volwassen solo-poes en geen ervaring met kittens maar het jaar dat ik op het forum rondlees toch al een hoop geleerd ;) Moet zeggen dat jij met uitzoeken ook zeker op de goede weg zit :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door mittenslief »

hier natuurlijk kittenbrokken staan maar ik moet zeggen dat ze ook de gewone soorten RC brokken eten hoor en ze krijgen hier gewoon de euroshopper kuipjes van de AH qua natvoer en ze worden allemaal groot.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
robiluna
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2013 17:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door robiluna »

Hallo.
Wij hebben een poes van 18 maanden uit het Asiel.
Ik geef haar s,morgens 50gram brokjes van rayal canin voor gestereliseerde poezen,vindt ze heerlijk.
Om 17.00 uur geef ik haar nat voer van Gourmet,iedere dag bijna een andere smaak,alles wordt in een keer opgegeten.verder 3kaassnoepjes van gimpet,en extra harde brokjes voor haar tanden 10 perdag.
voer ik zo voldoende of moet er de heledag een bakje brokjes ter beschikking staan.
Groetjes Ton en jet en poes Luna.
Gebruikersavatar
LilyJane
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jan 2014 08:36
Locatie: Eindhoven

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door LilyJane »

Hoi,

Onze Jimi, een kitten van 3,5 maand, begint een flunnerbuikje te krijgen. Krijgt hij te veel te eten? Aan te weinig beweging kan het niet liggen, want wat een energie heeft dat beestje ;-)

Momenteel krijgt hij 100gram vers vlees, 50gram in de ochtend en 50gram als wij thuis komen (17.30 uur). verder krijgt hij 20gram kittenbrokjes van RC verdeeld over de dag, maar die zijn snel op!

Is de flubberbuik echt een teken van overgewicht? ik kan zijn ribben nog steeds voelen en de rest van zijn lichaam is gewoon slank, niets mis mee.

Groetjes,
Lilian
Met de kopjes van Jimi en Gambit!

Bekijk ons hier!
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Jantina »

Mijn vraag maar even hier neerzetten. Heb al de zoekfunctie gebruikt, maar toch even checken zonder dat ik een nieuw topic hoef te openen.

Want was is jullie ervaring met het eten geven van een volwassen kat en een kitten?
Gister bij de fokker gevraagd hoe ik het aan moet pakken wanneer Quinn komt. Bella eet natuurlijk adult voer, en Quinn zou kattenvoer moeten. Maar aangezien ik dat hier onbeperkt heb staan, krijg je straks dus het probleem dat ze van elkaars brokjes kunnen gaan eten. De fokker zei dat ik de brokjes gewoon moet mengen met elkaar, maar kan dit kwaad?
En als tweede; wat zijn de 'gevaren' als een kitten volwassen voer binnen krijgt? Van een volwassen kat heb ik begrepen dat ze snel aan kunnen komen, nu is dat niet zo'n probleem aangezien Bella juist nog een beetje aan moet komen.
En kan Quinn als hij 8 of 9 maanden is al helemaal over op volwassen voer, of zou ik het hele jaar 'uit moeten zitten'?
Wat zijn jullie ervaringen? ;-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Chiquita98 »

Hier meng ik eerst altijd het kittenvoer wat ze bij de fokker kregen met het volwassen voer. Als het kittenvoer op is eten ze gewoon voer voor volwassenen hoor. Is niks mis mee.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Nikki2309 »

Toen ik Bella en Max kreeg, heb ik van de fokker zowel kitten als adult voer meegekregen. Zij legde me uit dat ze bij haar ook van het adult voer mee aten. Ze zei wel dat ik de brokjes absoluut niet moet mengen. Ik heb altijd 1 bakje met kittenbrokjes erin en 1 bakje met de volwassen brokjes en dan kunnen ze zelf kiezen
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Jantina »

Ja, ik krijg ook voer van de fokker mee. Brokjes van Prins en natvoer van tinlo(kvv)
Dus ik kan de Prins brokjes dan wel mengen met de brokken van Bella?
Maar daarna dus al over gaan op volwassen voer?
Kan dat wel, heeft een kitten niet meer energie nodig die te verkrijgen is met de voeding?

@ Nikki; de fokker zei dat als je een bakje met kitten voer en eentje met volwassen voer neer zet, de kitten de volwassen voer gaat eten en andersom. Mengen zou dan beter zijn.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Chiquita98 »

Zeker mengen en ja hoor kittens groeien gewoon netjes door. Hier zaten ze na 3 dagen al op het volwassen voer. Ik doe dat altijd.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Jantina »

Oke, jij zal het weten. :-) Zou wel fijn wezen als het zo kan.
Nog meer mensen die het zo doen, of op een andere manier?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie