Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Als je een compleet voer geeft hoef je er geen bot naast te geven. Compleet betekend dat alles erinzit wat je kat nodig heeft.

Maar dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen, ik begreep nl dat je wel bot wilde geven maar niet durfde.
Zoals in mijn berichtje ervoor staat, wat ik allemaal voor verschillende botsoorten geef, je hoeft echt niet bij kip te blijven.

Maar goed, ik ben zelf erg enthousiast over zelf samenstellen, vandaar dat ik mn daar op inhaak. Ik dacht dat je bang was voor de grote stukken.
Mocht je meer willen weten, op http://www.barfplaats.nl is ook een kattenhoekje, daar leggen mensen alle problemen voor die ze hebben van het voeren van versvoer aan katten.
Ik ken jou da niet maar een hoop weten erg weinig van barf en versvoeren, daar zitten allemaal mensen met ervaring en ook een paar da nemen deel aan het forum, die zelf ook barf/versvoer geven.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Hoi,

Ik zit zelf inderdaad ook bij barfplaats. Daar ook al berichten gestuurd, maar nog steeds geen oplossing. Vandaar dat ik het hier probeer.
De DA gaf ook als advies om heel langzaamaan op te bouwen met vers, wou dat niet, dan konden we het beter bij blik houden. Dan levert het meer stress op dan dat ze er profijt van heeft, ik moet zeggen dat ik me daar ook wel in kan vinden.
Ze is nu over op vers, ze is blij en actief, eet goed en ook belangrijk: ze valt af.
Dus van de stress af en compleet voer, dan laat ik voor haar bot zitten. Ongeacht hoeveel variaties er misschien zijn te maken, ik bespaar haar de stress en buikpijn/overgeven liever.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Jammer dat je er niet verder mee bent gekomen bij barfplaats.
Maar in ieder geval fijn dat je iets hebt gevonden waar ze het goed op doet.
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Vanaf volgende week willen we voor de twee kittens (4,5 maand en 4 maanden) gaan overstappen op Carnibest. Kleine stukjes rauwe kipfilet gingen er al prima in. Vandaag een kg eendagskuikens gekocht. Voor beide kittens een kuiken ontdooid. (Wel eerst gruwelen bij die kleine schattige gele pluizebolletjes). Maar de kittens spelen er alleen mee, ze eten er geen hap van. Heb de kuikens zelfs al doormidden gesneden zodat ze meer bloed en vlees zagen.

Iemand tips?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Camoth »

Gewoon laten gaan. Bindi speelt ook altijd eerst 1,5 uur met haar kuikens voordat ze ze pas opeet. De eerste keer nog wel langer. Heb het gewoon laten gaan en de volgende dag waren ze verdwenen ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Zo leuk om ze zo jong eraan te wennen.
De kuikens waren de eerste dag ook erg spannend maar daarna niet meer.

Gewoon iedere dag er weer iets bijdoen wat ze nog niet kennen, het gaat reuzesnel als ze zo klein zijn!
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Het dametje heeft net een half kuikentje op en begint aan de volgende. Helaas worden de kuikens wel eerst in sloffen en schoenen gestopt, dus het is nog eens opruimen ook. :lol: Meneer heeft er nog steeds niet zoveel behoefte aan. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Wat zijn nog meer goede dierlijke producten om ze te geven en die tevens ook gewoon te koop zijn bij de dierenwinkel?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Als je echt helemaal wil gaan versvoeren, zou ik me gaan inlezen op http://www.barfplaats.nl
Dan kun je ook een oproep doen om samen met anderen te gaan bestellen, vele malen goedkoper dan zo los. En er staan ook veel adresjes.

Wat je kunt vinden in supermarkten ed GEEN VARKENSVLEES
Kippenbouten, vleugeltjes, runderlever, braadkuiken, poelier...alle gevogeltes, soms bij winkels van terrariums muizen, hamsters ed,
Wilde zalm, sardientjes, makreel...allemaal vers, zonder toevoegingen of bewerkingen. Vaak kun je ook wel wat halen bij visboeren.
Smuldier, kip, penscompleet, hart ed.

Verder alles wat ze lusten, behalve varken dus.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

En Carnibest heeft ook een ekoversie :grin:
Leuk dat je je kittens versvoert. Stoer de kuikens, je gruwel snap ik nog steeds ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Zo er is uiteindelijk 1,5 kuiken opgegeten (straks nog maar eens huis doorzoeken of er toch niet nog ergens pootjes liggen, met lief geel dons :-| ). Waarschijnlijk heeft het mannetje er echt geen hap van genomen. Hij is helaas vrij eenkennig qua voedsel ondanks dat we regelmatig nieuwe dingen proberen.

Was gisteren bij een dierenwinkel waar de verkoopster zei dat Carnibest vergelijkbaar is met een frikandel. Je hebt geen idee wat erin zit. Ik heb toch aardig wat zitten rondkijken naar Carnibest op het internet en vond het zelf er toch wel vrij betrouwbaar uit zien. Wat vinden jullie hiervan?
Wij geven de kittens nu voornamelijk RC-kitten, Shinycat kitten tonijn en kip en daarnaast kipfilet en witvis. Ze zien er goed uit en hebben ont-zet-tend veel energie. De dame van de dierenwinkel zei dat we ze naast kitten droogvoer geen kitten natvoer hoeven te geven. Dit was voor mij ook nieuw.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Camoth »

Klopt inderdaad dat het vergelijkbaar is met frikandel, in die zin dat er alles in zit. Dus spiervlees, orgaanvlees en gemalen botten :lol: Maar voor katten is dat juist goed ;).

Je hoeft inderdaad niet perse de kittenvariant van natvoer te geven. Gewoon natvoer mag ook. Als het maar natvoer is, helemaal geen natvoer geven is niet goed.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Wist inderdaad dat er hele gemalen beestjes in belanden. De verkoopster liet zich er niet positief over uit. Misschien een verkooppraatje.

Fijn om te weten dat ze niet persé kittennatvoer moeten hebben. Het assortiment kittennatvoer is zo beperkt en toch wel behoorlijk duur.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Monique, in witvis zitten niet veel voedingsstoffen voor katten ( trouwens sowieso zit er weinig voeding in vis) als je geeft is het beter om de vette vissoorten te geven: makreel, sardientjes, harig, wilde zalm (- wild - omdat daar juist de zo belangrijke omega-3 in zit, die zit niet in de gekweekte zalm).
Laatst gewijzigd door Nyncke op 17 nov 2009 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door rieneke »

geef vis niet vaker dan eens per week.
er zitten weinig mineralen in, en bij overmatig gebruik kan de kat een zeer pijnlijke ontsteking van het onderhuids vet oplopen.
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door MoniqueAmsterdam »

De kittens krijgen nu al een flinke tijd 3 keer per week een stuk witvis. Daarnaast krijgen ze nog dezelfde dag de gewone brokjes en samen nog een blikje Shiny Cat. Sinds ze ziek zijn geweest krijgen ze dagelijks een beetje vitaminepasta van Gimpet. Ze zijn in blakende gezondheid, maar dit is dus niet goed?

Ik zie nu een bericht staan dat er vette vis moet komen i.p.v. witvis en dat katten maar 1 keer per week vis mogen? Hoe zit het met de kattenvoerblikjes tonijn? En de katten die de visvariant droogvoer eten?
Plaats reactie