Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

sinds wij biokat micro of andere fijne korrel van biokat gebruiken blijft er niks tussen de teentjes hangen want daar is het te fijn voor. met dat spul eigenlijk geen uitloop, dikke handdoek ervoor en hier is het opgelost!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door katgevonden »

Ik lees net in een ander topic dat je met 2 katten het beste 3 kattenbakken kan nemen. Ik heb er ook maar een :oops: Ik heb er tot nu toe geen problemen door opgemerkt. Komt dit doordat ze nog maar 4 en 7 maand oud zijn? Kan ik in de toekomst wel problemen verwachten? Ik maak de bak wel 2 keer daags schoon hoor. Maar ik wil er best nog eentje bijkopen als dat nodig is. 3 wordt echter wel een probleem, door gebrek aan ruimte.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Het wordt altijd aangeraden om problemen te vermijden. Het gaat echter wel meer goed met 2 op 1 kattenbak (maar of ze twee niet fijner vinden, dat weet je pas tot je het probeert). Als het echter fout gaat kan het verhogen van het aantal kattenbakken het probleem meestal oplossen. Als je er al 3 hebt, is er weinig kans dat er problemen opduiken (dan ligt het aan iets anders).

Het heeft weinig met leeftijd te maken, het kan altijd de kop opsteken... Maar het kan ook steeds goed blijven gaan.
Ik heb er hier ook 2 voor 3 katten... Maar ik denk wel dat er nog wel bij komen omdat ik eens iets anders wil gaan proberen om wat zuiniger op de vulling te gaan zijn. Ik denk dat ze dat ook wel leuker gaan vinden.
Vroeger hadden we er ook maar 1 toen de katten buiten gingen (en eigenlijk niet meer op de bak gingen) en met 2 ging dat goed, maar heel even hebben we er toen 3 gehad, en dat ging helemaal mis met maar 1 bak. Tweede bak naast en probleem onmiddelijk opgelost.

Als je met 3 bakken begint en ze gaan maar op 2, kan je de derde alsnog weghalen... Maar je kan beter problemen voor zijn. Bovendien lijkt het mij ook niet leuk om op een pas gebruikte bak te gaan (als je er maar 1 hebt is er geen keuze). En katten gaan toch vaak samen of achter elkaar op de bak? Dan zijn ze maar zo vriendelijk van niet naast de bak te gaan :lol: maar aangenaam vinden ze het niet....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door katgevonden »

ok dank je wel.
Dus ik hoef er geen spoed achter te zetten! Ik zal de aanbiedingen in de gaten houden en dan toeslaan, hihi.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Ik heb 20 jaar lang met 1 (grote) bak gedaan, en het grootste gedeelte van die tijd hebben er 4 katten hun bah-bah erop gedaan. Ja, het was vaker hele bak verschonen. Maar geen van de schatjes ging er naast.
Ik denk dat ze het van elkaar geaccepteerd hebben. En zelfs op elkaar wachtten als de pot bezet was...

Ik heb nu 3 bakken staan op 3 katten.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het me toch fijner lijkt voor de beesten dat ze kunnen kiezen.
Nu zijn ze echt niet kieskeurig, want ik vind van alles in alle bakken.
Maar goed als de een net een een drol gedraaid heeft en de ander moet... JUK :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

katgevonden schreef:ok dank je wel.
Dus ik hoef er geen spoed achter te zetten! Ik zal de aanbiedingen in de gaten houden en dan toeslaan, hihi.
Een gewone bak van bij de Blokker of Hema of zo kan ook prima dienen hoor! Staat dat hier niet eerder in het topic? :eeh:
Officiële kattenbakken zijn gewoon schandalig duur en dat is nergens voor nodig...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Peet »

Hier valt het me op dat ze vaak ook op dezelfde bak drollen liggen. Vinden ze schijnbaar leuker, raar spul. :lol:
Of boven of beneden op de bak, maakt ze niet uit volgens mij.

Zelf zou ik toch wel liever een échte bak hebben, dan maar wat duurder. Die houden wél luchtjes tegen. (schep iedere dag leeg)
Had ook het plan om ze straks in de ren te zetten. Maar dan moet ik zelf ook iedere keer naar buiten om ze leeg te scheppen, ook als het koud is. (moet sowieso naar buiten voor de honden, maar toch)
Leegscheppen doe ik altijd gelijk als ik uit bed kom, is een gewoonte.
Dus ze blijven gewoon lekker binnen staan.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Adriana »

op pag 42. staat een foto-voorbeeld van Blokker dweilemmers in een toilet
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door katgevonden »

Ik heb al een gevonden bij de praxis. Morgen dus even naar zwolle
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Anne »

Heel verstandig alvast. Jouw kittens worden ook groter maar de bak blijft hetzelfde ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nellebel »

ik heb ook 2 bakken staan voor 2 katten. Ze gebruiken ze allebei, en ondanks dat ik ze 2x per dag leegschep (klontvormende grit) sta ik er van te kijken wat die 2 fabriceren.
Ik heb ook "officiele" bakken omdat mijn kater en poes beide tegen de rand plassen soms. Dus als er geen deksel op zit, dan gaat het over de rand.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Veel kans dat als er geen deksel op staat ze helemaal niet meer tegen de rand plassen.

Hier ook twee randplassers in de dichte bak, maar op de open bak gaan ze gewoon zitten zoals iedereen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door jennli »

Adriana schreef:sinds wij biokat micro of andere fijne korrel van biokat gebruiken blijft er niks tussen de teentjes hangen want daar is het te fijn voor. met dat spul eigenlijk geen uitloop, dikke handdoek ervoor en hier is het opgelost!
Wij hebben deze korrels nou ook en ik vind ze geweldig! Veel gebruiksvriendelijker. Minder geurtjes van de ontlasting, klont beter en weinig uitloop. Daarnaast doen we er veel langer mee. Bedankt voor de tip!!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Wij hebben houtkorrels, en ook geen uitloop daarmee. Het enige wat ze daarmee doen is uit de bak graven. Doordat het grote, lichte korrels zijn gaat dat wel erg gemakkelijk...
Gewoon dagelijks eens voor de bak vegen, is daar ook voldoende voor...

Het is maar wat je zelf het liefste gebruikt....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door nellebel »

mijn schatjes plassen tegen het randje met en zonder kap. Sjefke doet het zelfs als ik de bak verschoon (dan moet hij altijd plassen en/ of poepen), dus is de kap eraf en meneer staat gewoon te piesen tegen de rand, zodat ik weer kan dweilen.
Volgens mij vinden ze de kap ook wel fijn, want ik heb vorige week ook 1 dag de kap eraf gelaten bij 1 (omdat sjefke was gecastreerd dacht ik dat het voor hem gemakkelijker was dan), maar ze gingen beide op de bak met kap.
Toch iets meer privacy misschien. Want bij ons kan er niet 1 een plasje of poepje doen en de ander is op 50 cm afstand maximaal. Ze staan altijd op elkaar te wachten of te kijken wat de ander doet. Vooral sjefke kruipt soms helemaal achtin de bak zodat je hem bijna niet ziet. maar Flippie is dan ook wel heel nieuwsgierig. Kop in de bak en kijken wat sjefke doet. Gekke beesten......maar oh zo lief.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie