Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Let gewoon bij natvoer op dat er geen granen, suiker of melk is toegevoegd en blijf weg van zaken als min.4%. Dan zit je wel goed.
Voor de rest je eigen idee volgen. Almo is erg herkenbaar vlees en in die categorie heb je ook Cosma en Schmusy waar ze hier erg gek op zijn.
Maar er zullen vast nog andere merken zijn...

Gimpet shiny cat had Adriana niet zo'n goede ervaringen mee geloof ik, ik heb het zelf nooit gekocht.

In de paté/mousse is Miamor pastei een aanrader. Lekker kleine blikjes ook.
In andere onherkenbare vlees- en vissen heb je nog een heleboel keuze. Gewoon even de samenstelling bekijken. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door KoosjeCato »

Nou, ik ben ook aan het 'testen' geslagen.
Van de week een pakje whiskas pate meegenomen bij het boodschappen doen. Niet supervoer, maar gewoon eens een pakje om te kijken of ze het lusten. Mooi niet. Ze halen hun poezensnoet ervoor op.
(Nu heb ik geen hoge pet op van whiskas, maar hier zaten 60% dierlijke dingen in, lijkt me voor zo'n merk niet heel erg slecht. Maar goed, dat kunnen ook snavels zijn)
Op aanraden van jullie het volgende besteld :
Sanabelle Adult gevogelte : ook voor binnenkatten (hoera!) dus deze heeft wel mijn voorkeur.
Almo Holistic Nature kalkoen en rijst : geen idee of de brok net zo goed is als het natvoer.
Blikjes almo maar dan voor volwassen katten.
Cosmo : de 6 probeervarianten, ben benieuwd
Schmusy : tonijn &gevogelte.

De Sanabelle heb ik net bij ze in het bakkie gedaan, omdat die mijn voorkeur heeft en hoeraaaa! Ze eten ervan. Maar goed, dat deden ze ook bij de Orijen, helaas slechts eenmalig, dus ik hou mijn gejuich nog even in. :)
Ik denk dat ik er zo een blikje cosmo in ga doen, ben daar wel erg benieuwd naar.
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door KoosjeCato »

Goed, de Schmusy en de Cosmo gaan er goed in, het scheelt behoorlijk qua prijs met almo en ze lijken het nog lekkerder te vinden ook... Komt dus zeker vaker op het menu!

Dan het brokvoer : aarrrrrgh!!!! Koos eet de Sanabelle, Kato de Almo! De Sanabelle 2 kg zakken waren niet helemaal top volgens sommigen, dus die bestel ik dan eventjes liever niet, maar de Almo, maar dat eet koos weer minder graag. Een van de twee had weer wel een beetje zachtere poep (ik weet alleen niet welke van de 2 en waarvan dan, want ik betrap ze ook regelmatig op het aanrecht) en Vriend klaagde over een putlucht uit de bak. (oftewel de ontlasting stinkt meer)
Morgen dus maar eens alleen Almo neerzetten en kijken hoe dat bevalt. Je blijft bezig zo he :lol:
Als andere opties heb ik nog RC op het oog, alleen dan welke?! Op zich deden ze het namelijk goed hierop, ware het niet dat de kittenbrokken wel erg snel gingen aanzetten bij ze en ik wil geen te dikke katten. En ik ben niet zo'n fan van RC.
Wat voor opties heb ik daarnaast nog? Ik wil wel graag goed voer, Orijen blieven ze niet, Applaws ging Kato van kotsen. Sanabelle en Almo worden beiden met lange tanden gegeten, maar dat kan ook voor brokjes in het algemeen gelden, want wij willen blikjes!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je Acana geprobeert?
Dat is het beste naast Orijen, en schijnt anders te smaken.
RC zou ik persoonlijk van wegblijven, tenzij het niet anders kan. En applaws vind ik ook maar niets...

Wat leuk dat ze het natvoer wel lusten. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door KoosjeCato »

:lol: goed, ik heb in huis :

Sanabelle adult gevogelte 400 gr
Bozita adult 400 gr
Acana 2,5 kg (geen kleine zakjes)
RC Indoor Long hair +- 200 gr

Cosma tuna 6x, kip 6x
Animonda kalkoen & konijn 6x
Applaws tonijn en kip 1x

Het zijn behoorlijke zeikerdjes geworden inmiddels. De blikjes gaan erin als zoete koek, het maakt bijna niet uit wat voor merk of smaak, als het maar zacht en nat is. De een meer dan de ander, maar ze zijn er dol op. Het brokvoer daarentegen gaat maar moeizaam. Ze eten het uiteindelijk wel, maar hebben eerst een paar uur om me heen lopen mauwen of ze echt niet meer blik krijgen. De Acana heb ik nu 2,5 kg van, ik vind het er goed uitzien en qua samenstelling lijkt het me ook ok, dus ik heb eigenlijk zoiets van ze eten het maar. RC vonden ze lekkerder, maar dat had ik uit nood gekocht. De Sanabelle vinden ze ook wel te behappen, maar dan zijn er problemen met die zakken van 2 kg en daar heb ik óók weer geen trek in. En de Bozita moet ik nog proberen. :)
Wat een zoektocht zeg!! Moet wel zeggen dat je bij zooplus een grotere keus heb dan bijvoorbeeld bij Ranzijn of zo, want daar kan ik echt niks van mijn gading vinden.

Mijn vraag nu is : hoe vaak moet ik blik geven in de week? Het zijn binnenkatten en nog behoorlijk speels, maar hangen ook wel vaak rond om het hangen, dus wat is gezond voor ze? (het zijn wel grote katten, ze zijn beiden zeker rond de 3,5 kg - 4 kg.)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet helemaal niets :-P
Je kiest dat gewoon zelf, hoeveel je wil gaan geven.
Gewoon opletten dat je, als je er veel van gaat geven, voornamelijk complete voeding geeft, en een beetje afwisselen tussen merken en smaken is ook altijd leuk. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door nellebel »

daarom geef ik amper blikvoer. mijn DA waarschuwde me al. als je kieskeurige katten hebt, loop je kans dat ze brokjes gaan weigeren omdat ze natvoer willen. en dat is wat minder goed voor de tandjes.
trouwens afwisslene van smaken en merken werd me ook ontraden. zou een idee van de mens zijn dat afwisseling leuk en lekker is. het maagdarmstelsel van de kat is daar niet zo op gebouwd. vooral goed compleet voer en hetzelfde geven. (minder kans op darmklachten)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door KoosjeCato »

Nou, ik heb het volgehouden hoor, 2 hele dagen geen blikjes :) Vind het vooral zelf lastig om vol te houden, want ze vinden het echt heel erg lekker en 'zeuren' er ook om. Ben zo'n pushover dat ik dan toegeef. Maar nu na 2 dagen weer eens een blikje en ze smullen ervan!
Voordeel is wel dat ze de Acana zijn gaan eten! (woei) dus dat lijkt me goed compleet voer, toch?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

KoosjeCato schreef: Het zijn behoorlijke zeikerdjes geworden inmiddels.
hihi, ..... :lol: : iedere kat reageert anders op voer omdat die stofwisselingen toch allemaal tikje anders reageren.
ik heb inderd ooit een giga aanvaring gehad met gimpet shiny cat en dat kan aan alles gelegen hebben. op een moment ontgroeien kittens bepaald voer, of ze zijn er qua ontwikkeling van de organen nog niet aan toe..
op dit moment heb ik ruzie met Sanabelle en ben benieuwd of iemand nu wel goeie ervaringen met de 2 kg zakken heeft. mag niet zurig ruiken! ik heb inmiddels 2 x 2 zakken weg kunnen doen en dat is toch best veel geld. de 400 grs gaan goed van dezelfde soort, dus de katten zijn niet de zeikerds hihi maar de fabrikant belazert de kluit.

ben (echt waar!) dol op dit soort uitwisseling omdat de inbreng van een aantal gebruikers/testers altijd een veel beter resultaat geeft in info en ervaringen dan dat je dat met maar een paar of in je eentje ervaart.
ik bedoel vragen als: hebben jullie dat nou ook?
bozita natvoer is prima kwaliteit, kh-arm en zeker niet duur. alleen de verpakkingen zijn wat aan de grote kant, hebben heel erg veel smaken. die met heel veel kip was hier zeer favo.

en hoe vaak je natvoer moet geven, tja.. t hangt ervan af of ze goed drinken. ik zie natvoer eigenlijk als garantie dat er genoeg vocht binnenkomt. ik wil genoeg plasballen uit de kattenbak kunnen halen en tel ze min of meer altijd wel. er zijn giga discussies of het goed/slecht voor de gebitten is... ik zou het niet weten.. en dat is denk ik ook weer erg dier afhankelijk, net als bij mensen, vraag maar eens aan je tandarts.. hangt onder meer af van de kwaliteit van de mondflora en de aanleg..

en hier is de ervaring dat sommige fabrikanten brokjes zo hard maken dat ik er zelf een notenkraker bij nodig heb. arme Enzo eet dat met zijn ogen dicht omdat het kraken ervan ook nog veel herrie geeft en hij niet alles zo wil doorslikken. balletjes gaan hier niet goed, hoe platter hoe beter.

de ervaring van een aantal kattenbaasjes bij Almo holistic is dat ze er gestaag van afvallen en veel katzels doen het er goed op. goeie drollen (Rob zegt: drollies..). ze eten er veel minder van omdat ze langer verzadigd blijven en het heeft een brede samenstelling.
in de wat minder dure afdeling is daar John Burns, ook brede samenstelling en wordt hier goed verteerd, de visvariant wat minder.
ik ben niet zo dol op eiwitgehaltes van > 30% zoals bekend... en dat is voor ieder persoonlijk.
en we hebben in een andere topic met RC kitten 36 een komische aanvaring, daar was ineens de l lysine verdwenen. methionine trouwens ook en dat is te begrijpen. voer met een klein beetje lysine bevalt hier goed. maar voor 'erbij'.

ik voer trouwens een aantal soorten plat op een klein dik hoogpolig handdoekje, dat eet het gemakkelijkst. doe ik het in een bakje dan wordt eerst het bakje omgekieperd, nou,.. dat kan ik dus zelf ook!
en 4 versch soorten omdat de drie katers allemaal voorkeur hebben en het ook beter doen op dat bepaalde voer, wat ze keurig zelf uitkiezen.
en ze krijgen dagelijks natvoer en dat is geen compleetvoer maar bijv kip/tonijn of iets met veel kip/kalkoen.

nog even bij de Acana's gekeken
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 8#analysis
zeer brede samenstelling, 35% eiwit maar ziet er verder goed uit, zit in de prijsklasse van Orijen en Almo hol. heb er al vaker naar gekeken maar hun proefzakjes zijn gelijk 2,5 kg zwaar en dat risico vind ik wat te groot. en verder weet ik niet of er invoerrechten betaald moeten worden en dat drijft de prijs op (komt uit Canada).
kijk eens bij Happy Cat, dat heeft een brede samenstelling en komt bij onze oosterburen vandaan.
ik voer hier voor erbij Happy Cat niere en daar heb ik met de laatste bestelling dezelfde ervaring als bij Sanabelle, ruikt zurig maar minder erg dan bij Sanabelle. dus zelfde partij rotzooi ingekocht als bij Sanabelle, denk ik.
hun senior/'age +10' is ook best wel aantrekkelijk, brede samenstelling, niet giga hoog in de eiwitten en matige prijs (4 kg zak euro 6 per kg)

kunnen we niet een beetje uitwisselen, soort van kwartetten?
mag ik van jouw onsje Acana, dan krijg je van mij onsje Almo...?? hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind Acana prachtig voer.
Ik geef het samen met Orijen als snoepje hier omdat ik het verder niet kan betalen.

Ik heb wel nog een proefzakje van 400gr gehad, maar nu hebben ze die inderdaad niet meer bij Zooplus...

Verder vind ik niet dat smaken afwisselen iets menselijk is. In de natuur eten ze ook niet alle dagen hetzelfde en er zijn katten genoeg die niet eten als ze twee dagen achter elkaar hetzelfde krijgen.
Ik merk hier ook dat Kleintje de brokken wat beu wordt en liever iets anders zou willen (nadeel van grote hoeveelheden in 1 keer kopen).
Ik vraag me trouwens af hoe dierenartsen zouden weten wat katten voelen. Hoe een mens dat uberhaupt kan weten. Ik denk dat DA'n dat gewoon van de brokfabricanten gehoord hebben en die hebben natuurlijk het liefste dat je alleen hun brok koopt en geeft. Ik denk dat je veel voedingsadvies van dierenartsen vanuit commercieel oogpunt moet bekijken, want de reclameles van de brokfabricanten is zowat het enige dat ze over voeding leren in hun opleiding. Komt er dus op neer: je moet daar niets over weten, je moet alleen weten dat die brok moet aanbevelen want die weten wat ze doen.
En net dat laatste geloof ik niets van. Het blijft commerce.
Dus dan kijk ik liever uit mijn ogen ipv zomaar zaken aan te nemen, en daaruit kan ik eerder afleiden dat ze afwisseling echt wel leuk vinden. ;-)

Het is niet omdat een kat niet in hongerstaking gaat als hij steeds hetzelfde krijgt, dat hij dat leuk vind... En sommigen doen dat dus wel. Misschien is dat verwend zijn, het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind van niet. Ik vind dat dat moet kunnen...
Ik vind kinderen in Latijns-amerika die groot worden op bruine bonen ook zielig, nochtans zijn die al blij dat ze iets krijgen en weten ze niet beter...
De meeste katten weten ook niet beter. Maar of dat dan goed is...?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door nellebel »

het gaat niet om wat onze DA denkt dat mijn kat lekker vind, het gaat erom dat volgens hun de darmen van de meeste katten daar niet op zijn gebouwd. ze eten vrij eenzijdig vanuit hun natuur en daarop zijn hun darmpjes ontwikkeld. ik heb er geen verstand van maar het klinkt me wel plausibel. al die smaakjes uit de winkel rund, schaap, kalkoen, kip, rijst enz enz dat eet een kat in het wild echt niet. die eet voornamelijk vogels en muizen.
iedereen moet het ook voor zich weten. ik ben er wel blij mee dat mijn DA me erop attendeerde vooral wegens het natvoer. voor mijn idee zijn brokken beter voor de tanden als natvoer. ze mogen best wat natvoer, maar ze krijgen het als extraatje en niet als hoofdvoeding. onze nellie was ook een verwend ding, en ze kunnen behoorlijk vasthoudend zijn. ik wil niet meemaken dat ze straks brokjes gaan weigeren en alleen nog maar natvoer willen.
zal ook aan je kat liggen, en hoe erop reageert. als ik merk dat ze dit merk niet lusten schakel ik ook over. maar heb nog nooit meegemaakt dat ze ee nmerk goedkeuren en na een tijdje weigeren. (muv van het niervoer dat nellie een tijdlang kreeg, maar dat lustte ze eigenlijk sowieso niet)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

nee, katten eten zeker geen hert, schaap, rund, paard, kangaroe enz maar muizen en vogels en hoogstens missch een klein konijntje en eieren als ze ze te pakken kunnen krijgen.
altijd hardstikke vers en ongekookt. en wat plantaardigs met de seizoenen mee.

k wissel natvoer tussen maar een paar soorten en voer zoveel mogelijk gevogelte en wat vis en soms een combi.
en ze krijgen een paar soorten brokjes, bovendien hebben ze hun individuele voorkeuren en ik heb het gevoel dat ze weten wat hen het beste bevalt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door KoosjeCato »

@Adriana: ja hoor, ik wil best wel het een en ander kwartetten. Heb ook nog 400 gr Bozita staan en Sanabelle, 400 gram. Nu ik minder natvoer geef, eten ze behoorlijk van de Acana. Nu zijn het grote katten, dus ik voer een beetje op gevoel, als het bakje leeg is en ze beginnen te mauwen, geef ik ze weer brokjes erbij. Ze rennen en vliegen nog als apen, dus ze mogen best wat hebben.
De Acana was dus inderdaad een gok, maar ik had zoiets van ze eten het maar even. Het is niet alsof ik ze prut in de mikjes duw ;) Het zijn overigens hele platte brokjes, dus daar ben ik ook wel blij mee. Ben op het moment ook heel erg op hun 'drollies' aan het letten, dus als die in het zakje zitten (schep elke dag de bak uit) dan knijp ik er even in of ze wel zacht van binnen zijn. En dat zijn ze. :)
Drinken doen ze goed, ze zijn dol op water en dus op de kraan, dus dat is makkelijk. Als ik ook maar het idee heb dat ze wat minder drinken, zet ik even de kraan aan :) Nu krijgen ze om de 2 dagen blikje, dus even 2 dagen niks en dan weer een blikje, waar ze 2 dagen mee doen (zijn grote blikjes van Animonda Carny! en cosmo)
Voorlopig kijk ik dit even aan, dus ga ik nog niet de Bozita uittesten ;) Want inderdaad vond ik het eiwit gehalte ook aan de hoge kant. Heb wel eens met de inmiddels opgedane kennis (bedankt forum!) het pak van RC indoor long hair gelezen en man man man, dat is duur voer voor wat je krijgt! :O
van de eerste 3 ingrediënten zijn 2 plantaardig! Dus nee, dat komt er liever niet meer in (ook al vonden ze het lekker en hebben ze het eerste halfjaar prima op de kittenvariant gedaan)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

welke variant Sanabelle heb je? en welke Acana?
Acana ruilen tegen Almo holistic? of Happy cat >10 jr?
ben bijna iedere zaterdag in Amsterdam rond vBaerlestraat, dus we zouden kunnen uitruilen hihi..
heb net gierend diarreeprobleem en weet even niet met wie. weet wel (verdomme!) wat het heeft veroorzaakt, blikje gourmet 'bechamelsaus'..
Enzo is bijzonder slechte eter en heb ontdekt dat hij dit gulzig opeet. tot inderdaad een nieuwe batch gisteren gekocht en vannacht overgeven en ik zag gierende spuitpoep in één kattenbak. daar zit dus gore troep in, gelukkig heb ik het bonnetje nog en gaat vandaag terug. toch weer euro 2,50. hoop van harte dat Maks het niet is, want die heeft een gevoelig darmsysteem. maar hing à la zijn broertje net ook in het kattennet op het balkon, dus zo veel pijn in zijn buik heeft ie niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door KoosjeCato »

Van Sanabelle heb ik de Adult gevogelte, dus die heb je al.
Van Bozita heb ik de 'indoor &cool' variant
en van Acana de wild prairie.
Welke Almo heb je? De kalkoen/rijst vonden ze helemaal niks.
Happy Cat ben ik wel nieuwsgierig naar, maar dan heb ik vrees ik niet zoveel aan de 10+ brokjes.
En die Sanabelle Urinary, heb je daar toevallig een monstertje van?

Sterkte met degene die het is geweest, klinkt niet best allemaal! :S
Plaats reactie