Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Je hebt gelijk Erik, ik zit ben er misschien teveel mee bezig, maar aangezien ik geen goed gevoel had bij die grote dosis Semintra die wellicht niet eens nodig is wilde ik toch urine van Ed laten onderzoeken om hier meer zekerheid over te krijgen. Uiteindelijk was het aanprikken van de blaas blijkbaar de enige mogelijkheid bij Ed.
Hij zit zeker niet in een levensbedreigende situatie nee, maar dat neemt niet weg dat ik wel goed wil omgaan met zijn nierfalen om hem nog zo lang mogelijk bij me te kunnen hebben..
Ze onderzoeken nu inderdaad de eiwit/creatine verhouding. Ik weet niet exact wat de dierenarts nu in de praktijk zelf al kon bepalen uit de urine, in elk geval eiwit en ontstekingswaardes. Ze zei dat de urine verder goed was. Ik heb niet gevraagd naar het soortelijk gewicht, maar ik neem aan dat ze dit ook heeft getest. Ik vraag het nogmaals na deze week.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dena16 schreef:Hij zit zeker niet in een levensbedreigende situatie nee, maar dat neemt niet weg dat ik wel goed wil omgaan met zijn nierfalen om hem nog zo lang mogelijk bij me te kunnen hebben..
Ja, natuurlijk! Maar ik neem aan dat Ed nu nierdieet krijgt, en dat hij zoveel mogelijk drinkt?
Dan heb je de eerst noodzakelijke maatregelen al genomen, en wat er verder nodig is, rustig en weloverwogen bekijken zou ik zeggen...

Groetjes, en knuffel voor Ed!
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Jazeker; hij krijgt RC renal select maar wil alleen brokjes. Af En toe krijgt hij een hapje sheba tonijn met flinke scheut water en ipa of wat gekookte kip met water. Verder wil Hij geen natvoer. Hij drinkt regelmatig water maar helaas niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6850
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Zou het een optie zijn om Ed met een spuitje extra water te geven?
Ik denk, net als Erik, dat het voor zowel jezelf als Ed goed is om even rust te pakken en dan over een tijdje bijvoorbeeld opnieuw bloed en urine onderzoek te doen om meer vat te krijgen op het verloop ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kurgel »

Ga me nu bij dit item aansluiten voor wat advies. Ik heb een oude kat, luna, van 17 en een iets
minder oude kater Bo. Aangezien Luna erg oud en wat stram geworden is en niet meer samen met Bo door het huis wilde rennen en springen heb ik sinds begin maart Stella in huis (al langer daarvoor geregeld, maar nu pas bij ons). wat voor Bo in ieder geval goed werkt, hij is echt opgeleefd. Helaas
Merkte ik in maart ook dat Luna nu wel erg dof in vel ging zitten, afviel (visueel dan, bij DA geen groot verschil in gewicht waardoor deze blijkbaar dacht dat ik overdreef) maar nu dus ook wel veel
dronk en op korte tijd behoorlijk veel meer scheppen in de bak. Dacht zelf eerst aan diabetes hoewel ze altijd een slank poesje is geweest. Bleek dus nierfalen, daar had ik nooit aan gedacht, heb zelf medische achtergrond, maar bij mensen gaat dit vrijwel nooit gepaard met veel plassen en drinken maar voornamelijk geen klaring (niet kwijtraken van afvalstoffen).
En naarmate ik meer lees op jullie forum verbaas ik me hoe weinig uitleg je als baasje van een DA krijgt en ook hoe verschillend de behandeling en diagnostiek lijkt te zijnn voor een ziekte die toch nog best heel
hanteerbaar is. Eerste keer eind maart bij DA praktijk na vragen over gedrag alleen glucose, kreat ureum, fosfaat geprikt. Geen schildklier omdat ze niet eerst meer eetlust gehad heeft -heeft iedere kat metnschildklierprobleem dan massale eetlust? Bij mensen in ieder geval niet - kreat 268, ureum 12,3 en fosfaat 1,3. Waarden weet ik nu omdat ik er de tweede keer naar gevraagd heb en ze weten dat ik medische achtergrond heb. Tweede keer ook urine oz en op mijn verzoek ook bloeddruk geprobeerd, hebben ze twee voorpoten voor kaalgeschoren maar is niet gelukt met doppler, terwijl ik in jullie forum overal lees dat het altijd aan de staart gemeten wordt- ik kreeg wel de interniste van de praktijk - en ze begreep niet waarom het niet lukte - ben weggestuurd met 'misschien dat het volgende maand bij een collega wel
Lukt' Tja.. bloed app deed het niet, dus NH met belofte belletje te krijgen over uitslag, mis ik net voor eind spreekuur, onverstaanbare voicemail. Dus weer zelf gebeld vanochtend en zit nu al hele dag te wachten op telefoon van DA. Van assistente wel waarden losgepeuterd. Kreat 242, ureum 12. Geen fosfaat geprikt. Er is dus blijkbaar ook nog geen een keer K of Ca gemeten, geen Hb oid. Dus zeker geen volledig geriatrisch panel. Wel beide keren bijna 200 euro betaald, laatste keer zat daar wel 30 ml semintra bij en de eerste keer het proefpakket van RC. Dus nog weinig verbetering ondanks maand nier dieet, waarbij ze slecht hiervan eet, afvalt (150 gram lichter dan 5 weken geleden) en lagere waarden dus mogelijk meer door minder eten/mindere spiermassa dan echt betere nieren. Nu dus sinds 3 dagen semintra. Wat de eerste keer ging met spuitje, de tweede keer meer over mijn hand en haar kin ging door zwaar geworstel -ze is bij DA altijd poeslief maar thuis altijd lastig iets in het bekkie te krijgen dat ze er niet in wil. Van het nieuwe kitten heeft ze ook wel stress- ze blaast nog steeds naar Stella
Als die binnen een afstand van een halve meter komt en vermijdt nu op bed slapen omdat stella daar nu ook op kan springen - wat dus resulteert in vanaf 4u vanaf benedenop haar hoge stek in de woonkamer nachtelijk gejammer omdat ze wschl eenzaam is- als ik haar dan beneden even aandacht ga geven is het goed- als ik blijf liggen en haar roep is ze slechts een paar minuten stil - maar als fulltime werkende is dit wel lastig volhouden- maar ik heb het graag voor haar over. Overdag is er geen probleem omdat ze dan beiden een andere ruimte in huisnopzoeken om te slapen, zelfs al ben ik thuis en Bo dan in haar buurt komt liggen. Meestal niet eens in zelfde mandje, maar soms wel naast elkaar. Stella zoekt zelf een heel andere plek in huis terwijl ze als ze wakker is de anderen wel opzoekt, dus die slaapt blijkbaar zelf graag rustig ergens anders.
Ze heeft nu voor het eerst van haar leven kattenacne op haar kin gekregen, heb alle drinkbakken van plastic nu vervangen door metaal of keramiek. Behalve de drinkfontein, maar daar is ze itt de anderen toch geen fan van en maak haar kin 1dd schoon met alcohol. Nog geen idee of dat helpt. Zal stress ook wel een rol bij spelen, hoewel ze de meeste tijd gewoon een rustige relaxte en tevreden indruk
Maakt - behalve al Stella te dichtbij komt en ze
dit in de gaten heeft. Als ze ligt te slapen en Stella komt in de buurt is er niets aan de hand. Stella
Probeert haar wel uit de dagen om te komen spelen maar bespringt haar niet of zo.
Enfin, ik probeer wel wat advies te vragen over de DA. Is het normaal dat ze zich zo weinig pro actief opstellen? Heb iedere keer iemand anders, maar seniorencheck is nooit voorgesteld en krijg dus weinig info. Van het bestaan van ipakitine weet ik dankzij het forum, heb het online besteld om nu iets te kunnen smokkelen met het eten omdat het streng nierdieet ook weinig vooruitgang gegeven heeft en ze blijft
afvallen en ik haar af en toe ook lekker wat natvoer wil kunnen geven dat ze wel wil eten. Bij Stella bij laatste inenting was het ook - tot over een jaar- geen vraag over evt sterilisatie of screening hcm/pkd terwijl ze een ragdoll is.. hoewel grote praktijk met faciliteiten heb ik hier toch geen goed gevoel over. DA in vorige woonplaats gaf veel meer ongevraagd advies, maar misschien is mijn referentiekader dus wat
beperkt.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Even wat losse opmerkingen/antwoorden op jouw verhaal...

De Doppler voor bloeddruk wordt op een voorpoot of de staart gemeten. Het is de voorkeur van de DA op welke plaats. Bij Bowy was het op de staart. Niet alle DA's zijn even bedreven in het meten. In mijn DA-praktijk was er ook maar één DA die daar mee om kon gaan. Er worden meerdere metingen gedaan en een gemiddelde gepakt. Tevens dient de meting ook op het minst stressvolle moment plaats te vinden. Bij de ene kat kan dat aan het begin van het bezoek zijn. Bij een andere aan het einde. Of ze kunnen de kat opnemen om tot rust te laten komen. Bij mij verliet de DA ook eerst de behandelkamer zodat Bowy, samen met mij, eerst even tot rust kon komen alvorens een meting te doen.

Vraag bloedonderzoek-uitslagen altijd op papier. Ik ga meestal 's-middags nog even langs om die uitslag op te halen maar sommige DA's kunnen hem ook mailen. Je hebt voor het bloedonderzoek betaald dus het is heel normaal dat je die ook op papier mee krijgt (hoewel je er dus wel om moet vragen). Vraag ook altijd een factuur als je betaald aan de balie. Misschien heb je het niet nodig (als je geen verzekering hebt) maar het is altijd handig om even in een map terug te bladeren wanneer wat was gedaan. Als je niets zelf hebt, dan is er dus alleen een registratie bij de DA waar jij zelf dus niet bij kan.

Semintra mag je ook door wat natvoer doen. Maar ik begrijp uit je andere topic dat dat misschien toch een probleem is. Anders zou je een klein stukje worst (of iets anders lekkers) kunnen gebruiken. Bij Bowy kreeg ik ook geen spuit in de mond. Maar zij accepteerde de Semintra door wat Felix met ipa prima.

Voor een DA is het behandelen van een nierpatiëntje waarschijnlijk routine en ze denken dan weinig aan de baasjes (of om die te voorzien van informatie). Ze moeten echter wel openstaan voor vragen die je hebt. Als je zelf geen goed gevoel hebt bij je DA (of DA-praktijk) dan kun je natuurlijk ook een andere zoeken. Als het alleen een bepaalde DA betreft kun je ook vragen bij het maken van een afspraak dat je een andere (bepaalde) DA wilt hebben.

Wat me wel zorgen baart is het gewichtsverlies. Op zich valt het nierprobleem zelf goed te hanteren (zoals je zelf ook al zegt). Het vele drinken en plassen is normaal. Maar als het gewichtsverlies echt door blijft zetten dan zal het lichaam zichzelf op een gegeven moment vergiftigen en dan helpen medicijnen ook steeds minder. Bij Bowy was dat in haar laatste halve jaar (van 2,9kg naar 2,0kg). Of dat dan komt doordat het lichaam steeds minder voedingsstoffen uit het eten kan halen of gewoon ouderdom weet ik niet. Luna is nog 4 (of 4,1 kg) dus hopelijk heeft ze nog wat reserves. Ik hoop dan ook dat Luna goed blijft eten en vanaf nu op gewicht blijft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Bij Gizmo werd zijn bloeddruk op zijn poot gemeten. Niet met een doppler trouwens, gewoon zo een ding als ze bij mensen ook gebruiken maar dan kleiner.

Sterilisatie is een heikel punt. De meeste mensen willen hun katten laten helpen, maar heel vaak willen ze nestjes met raskatten. En zolang er geen reden is zal er ook geen screening gedaan worden, of je moet er zelf om vragen.
(Bij honden is tegenwoordig een hele grote groep die hun honden helemaal niet willen laten helpen en die vinden de loopsheid prima. En sommige mensen nemen ook genoegen met een krolse kat -en dat wil niet zeggen dat ze een nestje nemen-)

Ik zou er heel kriegelig worden als een dierenarts gaat bepalen wat ik wel niet even moet doen en dat dan gaan adviseren ;) dat bepaal ik helemaal zelf en ik ga ook niet ieder jaar enten, ik titer.
Dus er zijn nogal veel uiteenlopende meningen over wat een dierenart wel en niet moet doen/zeggen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kurgel »

Tja, ik zou het alleen wel prettig hebben gevonden als ze er wel naar hadden gevraagd wat ik zou willen en of ik er al over had nagedacht. Want ik lees hier ook dat het niet goed is om een kat die krols is te steriliseren. Mijn vorige DA was gewoon meer informerend, misschien ligt het ook gewoon aan mijn referentie kader hoor. Daarom ben ik zo blij met dit forum, dan komt er tenminste wat info binnen.

Enfin, dit forum ging over nierfalen. Rik, inmiddels gaat de semintra er in met wat saus uit een zakje sheba soup. Dat is echt een uitvinding. Na paar dagen spuitje met geweld en Luna die steeds schichtiger werd en zelfs onder logeerbed ging slapen ipv haar kussen op de bank was ik het zat met die spuitjes. Ik gooi ook wat extra van die soup over het nier eten. Gister toch nog maar eens rc zakje geprobeerd en daar heeft ze met wat tussenpauzes toch zo'n half zakje van opgegeten. Blijf dus proberen en met wat van die sheba saus komt er wel meer binnen). wat minder stress scheelt ook. Ze zit wel in de keuken als eerste te wachten op haar bakje dus ze wil wel.
Bo, mijn andere senior, hoewel jonger dan Luna, eet zijn eigen bakje leeg en eet niet van haar portie (deed ie voor niervoer wel) dus dit is wel goed voor zijn ietsje overgewicht. Ze eten hier allemaal wel van de harde nierbrokjes. Stella die in een chipgestuurde bak haar eigen eten heeft vind helaas niereten erg lekker (...?..) kittens lusten blijkbaar alles. De nierbrokjes eet ze zelfs liever dan haar verantwoorde, graan vrije whole prey kittenbrokjes (zo zie je maar weer dat je als baasje vanalles denkt te moeten doen, maar dat de kat het gewoon zelf bepaald) Het personeel gaat vanmiddag bij de dieren winkel maar nog wat sheba halen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Ik heb me in 2014 hier geregistreerd voor Billie.
Ze heeft toen een radiojoodbehandeling gehad voor de schildklier.
Is allemaal goed gegaan.
Ik kom nu om te waarschuwen tegen Metacam.
Jullie weten het gevaar van Metacam al maar toch.
Deze heeft ze als onderhoudsdosering gehad voor haar artrose.
(als het dat al was achteraf en niet pijn in de flanken vanwege beginnende nierproblemen)

Billie is terminaal sinds vorige week.
Fase 4, over 900 creatinine. Ureum 46.
Intraveneuze spoelingen gehad en in het weekend subcutaan. Waardes na 3 dagen spoelen 770.
Na weekend weer over 900.
En dat voor de artrose die ze had.
Ik ben zo verdrietig en boos op mezelf en zeker op de dierenarts. Ik heb niets gemerkt, behalve een paar dagen voor de diagnose het vele drinken en gewichtsverlies. Ook omdat we druk waren met Joepje die het aan de alvleesklier heeft en op sterven na dood was in februari.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Spijtig te horen dat Billie z'n nieren niet meer functioneren. Het zou inderdaad de Metacam kunnen zijn, maar dat weet je niet zeker - er zijn studies waaruit blijkt dat een lage onderhoudsdosering niet resulteert in nierfalen. Dus daarom ben ik wel benieuwd welke dosis Metacam Billie dagelijks heeft gekregen.

Maar daar heb je nu allemaal niets aan, nu je afscheid moet nemen van Billie. Ik wens je heel veel sterkte in deze verdrietige en moeilijke tijd.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Dank je wel Eric.
Billie was 5 kg. Bijna een jaar Metacam gekregen voor 3,5 kg.
Nu weegt ie 4 kg.
Hij zit nu lekker in de tuin, heb nierbrokjes gegeven. (ben nog zoekende wat ie lust)
Dierenarts wilde gisteren a/d als dwangvoeder meegegeven, heb om k/d gevraagd, gelukkig ging ze weer eten na infuus (ging heel moeizaam) en Cerenia. Tot nu toe lust ze alleen brokjes geen k/d of RC natvoer.
Had van de week ook ipakitine gevraagd.
Allemaal dankzij de tips op het forum.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik neem dus aan dat je een onderhoudsdosering van 0,05 mg/kg = 0,175 mg hebt gegeven, overeenkomend met 0,35 ml/dag ?

Ik denk dat in dit stadium, zoveel mogelijk drinken het allerbelangrijkste is (zeker als Billie alleen brokjes eet). Dus het drinken stimuleren met een fontijntje, en desnoods geef je spuitjes met water of onderhuids infuus. En ik heb zelf nu ontdekt dat mijn nierpatient Dalí gek is op kookvocht van koolvis, dus dat zou ook een manier zijn om veel vocht bij 'm naar binnen te krijgen.

Eetlust stimuleren kan met Mirtazipine, 1/8 tabletje om de dag. Kan je dierenarts een recept voor uitschrijven, zodat je het bij de apotheek kan ophalen. Mirtazipine helpt ook (engiszins) tegen de misselijkheid. Dwangvoederen heb ik zo m'n gedachten bij - zou ik zelf alleen doen om 'm over een drempel heen te helpen (want een lege maag veroorzaakt misselijkheid, en dus een vicieuze cirkel).

Ipakitine is was lastig geven met brokjes - dan zou je de brokjes eerst moeten natmaken en de Ipa er overheen strooien. Wat je ook kan doen is een schepje Ipa oplossen in water, en het voorzichtig in het bekje spuiten (vlak na de maaltijd).

En ik zou Semintra overwegen (aannemende dat er eiwitverlies is via de urine).

Succes en knuffel voor Billie!
Erik
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Mirtazipine krijgt ze al. Ook kaliumchloride. En maagbeschermer.
Ipa was/is voor over de Sheba. Nu ze de brokjes eet wil ik de Sheba vermijden.
Dwangvoeren hoeft nu ook niet, maar omdat ze al 3 dagen weinig gegeten had kwamen ze ermee.
Waarschijnlijk kwam het gebrek aan eetlust doordat ze te weinig Cerenia had binnengekregen.
Als ze de brokjes krijgt hoeft ze toch geen ipa? Ze eet sinds een dag de k/d brokken.
Het k/d natvoer eet ze niet bedoelde ik daarstraks.

Die onderhoudsdosering kan wel kloppen zoals je het zegt. 0,05mg/kg.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kurgel »

Als tip voor Billie (zeker omdat ie gewend is aan sheba)
Ik heb ook een nierkat die het natte voer niet hoefde, alleen de brokjes. Heb weken lang met behulp van tips op het forum vanalles geprobeerd en wel 10 verschillende merken. Hij eet in ieder geval de brokjes, dus hij krijgt in ieder geval voeding binnen, maar moet daar dan wel extra bij drinken maar dat doen katten eigenlijk allemaal te weinig. Mijn Luna drinkt gelukkig veel en ik heb letterlijk overal drinkbakken staan. Maar wat ik nu doe is de saus van een half zakje sheba soup (te koop via zooplus) mengen met het niervoer en dan ruikt het lekker naar vis en eet ze het wel (voorheen rook ze er aan en liep dan weg). En daarmee kan je dan ook de ipa weer beter door het eten mengen. Ipa smaakt blijkbaar niet vies, maar maakt het eten wat droog en zanderig, dus met extra vocht (koolviswater van Erik ruikt vast ook goed naar vis, dus wekt ook vast goed) lukt het dan wel. Vis zelf is dan weer minder goed, maar het kookvocht/saus kan prima.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Dank je, ik had al over de Sheba-soup gelezen. De sheba tonijn lust ze al niet meer sinds ze hills k/d brok eet, dus de sheba niet met en niet zonder ipa. Ook niet alleen de gelei.
Ik heb lactulose in huis gehaald, heb vermoeden van langdurige verstopping.
Ben van cerenia zelf van 1 pil naar een kwart gegaan. Van 1 pil eet ze ook geen natvoer ....Op internet lees je 1 mg/kg voor een kat=1 kwart van 1 pil van 16 mg.
De dierenarts blijft zeggen 1pil. Overdosering geeft waterige ontlasting, dat had ze toen ze net haar infusen had gehad. De dierenarts zei dat dat kwam van het andere voer dat ze bij hun had gehad, dit terwijl ze volgens hen daar niet at.
Billie is door hen opgegeven, dat kan ik goed merken. Ik geef haar nu ook nog kalium maar alles zonder monitoring....
Plaats reactie