Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Zo zie je maar... goed dat ik overgestapt ben dan.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Goed dat je dat gedaan hebt! En ook goed dat je niet alles hebt geaccepteerd van je vorige DA, nu heb je een DA die prioriteiten kan stellen en een behandelplan weet op te stellen voor Mieke.

Succes en sterkte !
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Bedankt Anneke! Mieke doet het momenteel nog prima. 3 pilletjes heeft ze al genomen. Ik heb er wel eentje opzij gelegd want ze had het niet meteen ingeslikt en het glazuur was er wat afgegaan. Omdat men ze niet mag verpulveren wegens gevaarlijk, heb ik maar een nieuw genomen.

Ik heb wel de indruk dat ze zich veel wast. Misschien door de bijwerking van jeuk. Hopelijk blijft het daarbij!

Het behandelplan geeft nu prioriteit aan de schildklier. Dat is belangrijk als men gelooft dat de schildklierwerking de nieren kan schaden.
In dit artikel wordt dit bevestigd:
"Studies suggest that hyperthyroidism can initially cause reversible kidney dysfunction which may become irreversible with time as chronic kidney disease progresses. Leaving a hyperthyroid cat untreated or poorly regulated with anti-thyroid medication may be detrimental to long-term kidney function."
Dan ben je er het best op tijd bij!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Urinewaarden zijn binnen:
biochemie
ph 6.0
soortelijk gewicht veel te laag: 1.018 1.035-1.060
ketolichamen negatief
bilirubine negatief
urobilinogeen negatief
bloed negatief
nitrieten negatief
leukocytenesterase 3+
glucose negatief
eiwit spoor
eiwit 0.17 g/l
eiwit/creatinine 0.20 g/g creat. <0.2 negatief 0.2-0.4 borderline >0.4 proteinurie
creatinine 0.87 g/l
microscopie
WBC 3-5 per veld (normaal: 0-5)
RBC 3-5 per veld (normaal: 0-5)
vetdruppels 1+
mucus 1+
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Lijkt me eigenlijk prima toch? eiwit/creatinine ligt laag (onder of tegen die grens) dus het eiwit verlies via de urine is niet te hoog. Het soortelijk gewicht is te laag (ongeveer op het niveau dat Bowy ook had) dus de nieren kunnen de urine niet zo goed concentreren maar dat viel wel te verwachten.

(waarom was die 0.20 rood? O, ik zie het al... 0,17/0,87 is 0,195 dus <0,2. Er staat alleen geen 3 achter de komma :) )

Ik weet iegenlijk niet waar de leukocytenesterase voor staat.
(urineweginfectie ?? witte bloedcellen.)

Ok, zou dus ook aan de medicijnen kunnen liggen:
Dit is omdat bepaalde voedingsmiddelen en medicijnen invloed op de chemie urine aan de punt van het veroorzaken van vals positieve resultaten kan hebben.
Laatst gewijzigd door Rik op 02 feb 2017 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Dit ziet er voor mij uit als hocus pocus, maar ik neem aan dat de rode waardes afwijkingen vertonen.

Zijn hier nog conclusies aan verbonden door de DA?
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Prima waarden? Ik hoop het, maar laat je niet vangen: dit zijn nog steeds gemaskeerde waarden door de goede doorbloeding met de overactieve schildklier... Ik houd mijn hart vast.

Een laag soortelijk gewicht. Maar als je zelf veel water drinkt, is de urine toch ook altijd waterachtig? En dat doet ze, veel water drinken.
De nieuwe dierenarts zei wel dat het ochtendurine moest zijn; deze is van zondagavond (en nog voor de medicatie). Dus dan hopelijk een hoger soortelijk gewicht?

Die leukocytenesterase had ze vorige jaren ook al, met zelfs sporen van bloed (nu niet). Ze heeft inderdaad altijd wel last gehad van ideopathische blaasontsteking. De dierenarts heeft nooit wat van die 3+ gezegd. Zou het dat zijn? Want zondagavond was ze de medicatie nog niet aan het nemen.

En vorig jaar was die eiwit/creatinine 0.14 maar met hoge eiwit 0.42 en hoge creatinine 3.04 -> 0.42/3.04 = 0.14.

Anneke, de oude dierenarts gaf geen uitleg meer, ha ja, want ik had net gezegd dat ik naar een ander ging gaan. Dat moest ik daar dan vragen, wat ik natuurlijk zeker zal doen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja, "prima waarden" is misschien de verkeerde uitdrukking. Maar voor een nierpatiëntje zie ik hier geen rare dingen. Ochtend-urine zou inderdaad een wat hoger soortelijk gewicht moeten hebben dus die 1018 lijkt mij te verwachten. En misschien heeft het vele drinken ook wel dit effect. Het eiwitverlies valt dus ook mee. En de leukocytenesterase is dus eerder ook hoog geweest.

Ik verwacht dat er met deze uitslag niet direct iets aan het eiwitverlies via de nieren gedaan hoeft te worden (zoals medicijn fortekor ofzo) en dat het beter is om je te concentreren om die T4 stabiel te krijgen. Maar ik ben natuurlijk geen DA dus ik ben benieuwd of mijn gevoel klopt :)

Als de fortekor niet gegeven is voor deze urine-sample (os sowieso), vraag dan even aan de nieuwe DA of dat nog nodig is. Ik kan me voorstellen dat er misschien niet teveel medicijnen door elkaar gebruikt moeten worden als je tracht die T4 stabiel te krijgen. (Maar weer... Ik ben geen DA :) ) Ik neem aan dat je met hem/haar toch het hele assortiment aan medicijnen doorneemt (ook die van de diabetes als ze daarvan nog dat krijgt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Ik wil maar zeggen, deze waarden zijn slechts schijn, ook al zijn ze prima voor een nierpatientje.

Ach da's waar, ik had vrijdagavond nog de benazecare (fortekor) gegeven. Zou die nog effect gehad hebben op de urine van zondagavond?

Eerst wou de nieuwe dierenarts de fortekor nog blijven geven samen met de thiafeline. Dat is toegestaan. Maar na overleg met haar collega hebben ze besloten om het toch zonder te doen, zodat de ware nierwaarden ontmaskerd worden.
Diabetesmedicatie krijgt ze niet. Maar ik moest haar wel prikken tijdens de schildkliermedicatie, omdat die op elkaar inwerken... staat op de bijsluiter (contra-indicaties).
Helaas, nog niet kunnen (willen) prikken; ik haat het om haar zo pijn te doen. Zeker als het niet meteen lukt. Haar bloed borrelt heel moeilijk op.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vraag me af hoe ernstig de hyperthyreoïdie nu in feite is.

Ik lees in een eerdere mail T4: 5 (maart 2016 2.8) streefwaarde 0.8 - 3.5. Maar wat is de eenheid van deze meting? Meer gebruikelijk is T4 uit te drukken in nmol/L, en dan ligt de gezonde waarde tussen 15 en 50 nmol/L.

Als ik probeer de opgegeven T4 waarde van Mieke te 'vertalen' naar deze schaal, dan kom ik uit op zo'n 70 nmol/L. Als mijn vertaling klopt, dan hebben we het helemaal niet over zo'n hoge waarde. Bij schildklier patienten zie je niet zelden waardes van over de 160. Bovendien kan T4 behoorlijk schommelen.

En ik blijf me afvragen of die bloeddruk gemeten is, of dat die nog gemeten wordt. Want 80% van schildklier patiëntjes heeft een te hoge bloeddruk, dus dat lijkt me toch wel van belang.

En ik zie dat de eiwit/creatinine ratio in de urine aan de ondergrens ligt, dus fortekor (of een andere ACE remmer) lijkt me vooralsnog niet nodig. Het lage soortelijk gewicht is niet verbazingwekkend, en zou ik me ook niet al teveel zorgen over maken. En wat is de hartslag eigenlijk?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Dag Erik,

Je zit er niet ver naast! Volgens deze calculator is het zelfs maar 64.4...! Als je zegt dat die kan schommelen, kan dit natuurlijk een momentopname zijn van een lage piek.
Haar gedrag is nu ook niet zodanig opvallend voor overactieve schildklier. Drinkt wel veel en plast wel veel, en is fit en vinnig. Maar niet onrustig of zenuwachtig. Ze heeft het ook niet te warm, zit nog steeds bij de verwarming in haar nestje, of op de tafel in de zon.
Maar wat betekent dit dan? Dat ik verkeerd bezig ben met de schildklierbehandeling?

De bloeddruk is dus niet gemeten, omdat de bloeddrukmeter niet aanwezig was... stom. Ik had er ook twee keer naar gevraagd bij de vorige, maar die reageerde niet. Raar (misschien was ze niet aan het luisteren).

Ik heb geen cijfers van de hartslag, maar de oude dierenarts zei dat ze nog een prima hart heeft; dat zei de nieuwe dierenarts ook, en de hartslag lichtjes verhoogd.
De schildklier was lichtjes verdikt aan beide lobben; moeilijk om detail te voelen (ze was nochtans geschoren).

Met de Benazecare ben ik gestopt, na overleg ook omdat de gemaskeerde nierwaarden bij schildklierbehandeling dan kunnen worden ontmaskerd.

Wat ook opvalt, is dat ze gisteren maar 3 plassen heeft geplast, en vanmorgen ook nog maar 2. Alsof ze minder begint te drinken en te plassen (normaal 4-5). Ik geef haar nochtans veel water met een spuitje en zelf drinkt ze ook regelmatig. Maar dan toch minder, blijkbaar. Misschien begint de schildklier te herstellen? Laat het ons hopen.

En dan lees ik dit weer:
Elke behandeling kan gepaard gaan met een daling van GFI en het symptomatisch worden van een occulte CNI. Het renale effect van een medicamenteuze behandeling verdwijnt ongeveer 48u na de laatste inname. Wat behandeld moet worden - CNI of hyperT - hangt af van wat het meest bedreigend is. Dat laatste is de reden waarom mijn oude dierenarts eerst de nieren wou behandelen.

Ik ga toch zo snel als mogelijk een ochtendurinestaal opvangen, misschien kan men zo de nieren na een week evalueren?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

snorrebaard schreef: Je zit er niet ver naast! Volgens deze calculator is het zelfs maar 64.4...! Als je zegt dat die kan schommelen, kan dit natuurlijk een momentopname zijn van een lage piek.
Ja, dat kan - maar het kan ook een hoge piek zijn..... Daarom zou je eigenlijk een paar keer moeten meten, en als het gemiddeld boven 75 ligt, dan spreek je pas echt van een overactieve schildklier....

Dus mijn gevoel is dat het met dat maskeren van ernstig nierfalen wel meevalt. Kan me echt niet voorstellen dat Mieke in de laatste fase van chronisch nierfalen zit, met deze waarden voor de nieren en de schildklier.

Zou toch zien of je de bloeddruk te weten kan komen. En hartslag kan je eenvoudig zelf meten met je vingertoppen, als ze rechtop staat kan je ter hoogte van de elleboog op de borstkas het hart voelen kloppen. De normale frequentie ligt tussen de 120 en 200 slagen per minuut, en zou bij een overactieve schildklier hoger moeten liggen. Hetzelfde geldt voor de ademhaling - is in rust ook eenvoudig zelf te bepalen, en moet tussen de 20 en 40 keer per minuut zijn.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door snorrebaard »

Dag Erik,

Ik heb ook de indruk, qua gedrag, dat haar schildklier nu niet zo erg overactief is. Of misschien is ze met de medicatie al aan het stabiliseren.
Ik heb net haar ademhaling gemeten terwijl ze rustig wakkerligt, en meet 26. Dus heel rustig. Ze is ook niet meer onrustig, huilt niet meer bij dageraad zoals voorheen.
De hartslag heb ik nog niet kunnen meten.

Ik hoop dat je gelijk hebt. Drinken doet ze nog veel, maar ze vraagt eerder spuitjesdrinken dan dat ze zelf naar haar drinkbakje gaat. Plasjes iets minder dan voorheen. Misschien omdat de schildklier stilaan stabiliseert.

Vierde dag nu van de medicatie. Nog altijd fit en goedgeluimd; heb ook haar suiker gemeten en die zit vrij goed: 5.8, 5.0, 5.4, 5.6.

Bedankt voor de interesse en steun, en ik duim voor Dalí & Gaudí!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

;-) Vooralsnog klinkt het helemaal niet slecht Snorrebaard, dus we gaan ook gestaag verder met duimen en pootjes draaien, voor Mieke en af en toe een kaarsje opsteken voor algehele steun en energie voor alle beestjes en baasjes met problemen zal ook wel helpen..;-)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad, klinkt toch wel hoopgevend.

Ik zou in plaats van een drinkbakje, een drink-fontijntje neerzetten. Is bij mij een groot succes. En veel drinken is ontzettend belangrijk, kan ik je uit eigen ervaring verzekeren. Ademhaling is perfect. Probeer ook de hartslag te meten, soms kan je het gewoon voelen als ze op schoot ligt.

Eet Mieke wel goed? Wat voor voer geef je eigenlijk?

Groet,
Erik
Plaats reactie