Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Gewoon erbij blijven zitten en desnoods je andere kat wat meer geven. Ik geef hier Siep ook gedurende de hele dag en dat lukt met alle monsters eromheen ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Ja, dat doe ik ook, dus zo blijf ik het even volhouden.
Ik geef ze zo elk weer een nieuwe portie.. Benieuwd hoe het nu gaat!
Dit zal ik strak even laten weten!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Om nog weer even van me te laten horen.
Half 7 kregen ze beide hun portie (eerst zonder water e.d), na 5 minuten gaf Brownie het op.
Ik heb eerst weer met warm water gemengd, dat likt ze er uit, dan loopt ze weer weg.
Tot slot heb ik het gemengd met een halve portie blikvoer, wat water en 15 sec. magnetron (snoezepoes vind ze heerlijk), ze begon geweldig te miauwen en schrokken (jaja, zelfs het likken deed ze niet meer, ditmaal echte happen!), maar na 10min was ze óf vol, óf ze had door dat ze nog steeds rauw zat te eten.
Ik heb het weer even in de koelkast gezet, ik bied het haar straks weer aan. Het is onmogelijk dat ze alle blikvoer eruit heeft gegeten, want heb het er gewoon door heen gemengd.. dat werkt dus alweer beter dan brok.
Kan het ook gewoon zijn dat ze 65gr. teveel vind?
Ik wil liever een kat die genoeg eet, dan dat ze het niet lekker vind en in hongerstaking gaat. Iemand een idee hoe ik dit kan peilen?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Camoth »

Ja hoor, mijn katten eten ook lang niet zoveel als wat op de verpakking als aanbevolen staat, maar dat is niet erg.
Hongerstaking zullen ze niet snel doen, of ze moeten het echt te goor voor woorden vinden, maar dan had ze nu ook niet een beetje gegeten. Ik zou me er vooral niet te druk om maken. Ze gaat het echt wel eten als ze maar genoeg honger heeft ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Ik geef je gelijk! Ik ben gerustgesteld.
Net nog even flink gespeeld en flink met ze door het huis lopen rennen, toen weer uit de koelkast gehaald en ze heeft weer wat gegeten.
Dus ik heb het vertrouwen er wel in.
Blijf voorlopig nog wel even mengen met het blikvoer en zorg dat ik de een wat meer geef dan de ander.
Nogmaals heel erg bedankt voor alle antwoorden op mijn vele vragen!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

en daar was ik weer! Met ook weer wat vraagjes.
Het overgaan op CB gaat met de ene kat beter dan de ander (uiteraard), maar ik wil graag advies vragen.
De jongste is eigenlijk volledig overgegaan en vind het heerlijk!
De oudste eet het ook, maar zij spuugt het weer uit. Ik heb nu van alles geprobeerd; mengen met natvoer, hele kleine porties eten, zorgen dat ze niet kan schrokken door het weg te halen als t te snel gaat, opwarmen, kokend water.. maar helaas.
Als ze klaar is met eten gaat het 5 tot 10 minuten goed, dan kom er meestal 1x heel veel uit (ik zie dan de carnibest letterlijk zitten), dan spuugt ze daarna weer 2 tot soms wel 4x. Het rare is ook dat het de ene maaltijd wel goed gaat, de 3x die dan volgen moet ze weer spugen.
Ik vind dat voor haar erg zielig, maar zorg er ook voor dat ze een aantal uur later dan alleen blikvoer krijgt (dit houdt ze wel binnen).
Gister heb ik met de DA gebeld, die dacht aan wormen of hypoallergeen brok, maarja ik wil geen brok. Ik wou morgen ontwormpilletjes halen, maar vandaag was het ook helemaal mis. Dus nu mijn vraag.. moet ik haar eerst wat blikvoer geven om de maag wat te laten rusten en naar verloop van tijd heel langzaam aan gaan mengen, of moet ik toch verder kijken dan het voer? Kan er iets met haar maag zijn?
Haar ontlasting is verder goed, zelfs veel beter (minder, stinkt ook niet zo erg) als tijdens brok en ze is veel actiever aan het spelen. Dus een deel van de pluspunten van vers zijn er.. maar dat spugen vind ik erg verontrustend.
Ik hoor graag van jullie!

ps. de bedoeling was om morgen naar de DA te gaan, maar doordat ik haar 2 uur geleden een blikje gaf en ze dit wel binnen houdt twijfel ik weer. Ligt het gewoon aan het wennen aan de CB?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Camoth »

Hier zal wel niet iedereen het mee eens zijn, maar ik zou zeggen: als de DA niets kan vinden en het houdt aan, gewoon brok of alleen hoogwaardig blikvoer gaan geven. Ik vind het niet verantwoord om een kat koste wat het kost op vers te zetten als hij dat gewoon niet binnen houdt.

Met brok is helemaal niets mis, mits het van premium kwaliteit is. Dus ik snap uberhaupt niet zo goed waarom ze perse op CB over moeten als eentje dat gewoon niet wil/trekt ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door sandy »

Of mischien toch een ander merk versvoer proberen.
Redney van ons kotste ook teveel van het vers, meestal gelijk nadat hij het had gegeten, en hij at het zo graag(meestal dan en alleen bepaalde varianten) was gewoon zielig om te zien.
Ze krijgen het hier nu als bijvoer, en dat gaat prima, er word ook praktisch niet meer gekotst.
Ze krijgen bij mij overigens gewoon Kenner brokken, omdat dat het enige is wat ze goed eten.
En natvoer trouwens ook.

Overigens gaat het lang niet altijd op dat katten vanzelf wel gaan eten als ze echt honger hebben. Sommige katten hongeren zichzelf liever uit dan iets te eten wat ze niet willen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

inderdaad, andere merken proberen.
Of eerst proberen met, voor je het geeft te overgieten met heet water, ff af laten koelen en dan geven.
Of zelf samenstellen.

Het is zelfs gevaarlijk als een kat niet eet, voor wat dikkere katten kan het zelfs rede tot overlijden zijn.
De precieze rede vind ik te ingewikkeld om uit te leggen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Camoth »

Ik heb ook niet gezegd dat ze de kat drie dagen niks te eten moest geven. Maar je kan het best gewoon neerzetten s'ochtends en als het s'avonds niet op is dan geef je ze gewoon weer brok.
Dat is wat ik bedoelde met dat de meeste katten het heus wel eten als ze trek krijgen. Bindi en Coco aten eerst ook geen vers. Ze roken er niet eens aan. Gewoon een paar uur laten staan en toen was het ineens op...
Dat kan je prima proberen dus.

Het overgieten met heet/kokend water had ze geloof ik al geprobeert en dat werkte niet.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Was geen aanval hoor Camoth...
Maar ik ben zelf van de harde school, dus mij hebben ze dat moeten vertellen. Anders had ik perongeluk Binkie doodgehongerd omdat ik hem hetzelfde had behandeld als de honden.

Ervan uitgaande dat er meer mensen rondlopen als ik.... ;-)
Een gewaarschuwd mens telt voor 2

Er stond dat ze warm water eroverheen heeft gedaan, het verschil met kokend water is, dat de struktuur ( als ik dat zo moet noemen ) een beetje verandert en een beetje lijkt op wat katten kennen.
Warm water is vooral om het wat aangenamer binnen te laten komen, zelfde temperatuur.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb alleen nog loei heet water geprobeerd en ook de magnetron.
Ik wist nog niet dat het met kokend water anders word.
Het probleem is ook niet zo zeer dat ze het niet eet, want dat doet ze wel, maar het komt er erg snel uit.
Ik las al dat het dan niet in de maag komt, dus ik zorg wel dat ze later blikvoeding krijgt. Premium, dat wel. Het is 't enige wat ze nog nooit uitgespuugt heeft, zelfs brokjes heeft ze van begin tot eind moeite mee.

Ik heb haar vanavond dus ook alleen blik gegeven. dit zullen we haar eerst even geven zodat haar maag tot rust kan komen, dan wil ik daarna heeeel langzaam aan weer gaan opbouwen.
Zelf wil/durf ik niet weer te wisselen van merk voer, juist omdat haar maag zo weinig kan hebben.. dan moet de maag weer aan iets nieuws wennen.

pff, lastig.. snappen jullie mijn dilema? Of beter, heeft iemand de ultieme oplossing voor een snel spugende kat?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Nyncke »

Maar in de magnetron gaat het toch ook koken?

Ik zou eens je vragen op www.barfplaats.nl stellen.
Of je zou de zoekfunctie kunnen gebruiken daar, hoogstwaarschijnlijk heb je dan zo al je antwoorden.
Ik heb zelf nl geen ervaring met spugende katten.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Misschien kan je carnibest even mailen. Het kan zijn dat je kat op een bepaalde voeding zoals lam rijst wel beter zal reageren. Ben benieuwd wat ze zeggen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door nona_toma »

Ik heb vanaf t begin heel veel gelezen op barfplaats. Over overgeven staat een hoop, maar mijn antwoord heb ik nog niet kunnen vinden.
Gister heb ik me voor barfplaats geregistreerd, vandaag kreeg ik toestemming om te posten.
Goeie tip om carnibest te mailen, doe ik vanavond gelijk.
Dank voor de tips, ik hou jullie op de hoogte.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie