Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Heeft hij al die tijd geen andere katten gezien? Hoe oud is hij bij zijn nestgenootjes weggehaald?

Je kan het proberen, maar haal dan geen kitten, en een kat die jonger is dan hij. Dus minstens 1, liever meer dan 2 jaar oud. Neem een heel sociale, rustige kat en ga voor een geleidelijke introductie.
En zorg dat je de nieuwe op proef kan nemen zodat je hem kan terugbrengen als het niet moest lukken.
Normaal zeg ik als een kat 5 jaar geen katten gezien heeft en dat van heel jong af (jonger dan 12 weken vb) , dat de kans heel groot is dat het niet lukt of heel moeilijk. Maar je spreekt van goede ervaringen, dus is het het proberen waard.

De schuwheid van de kat naar mensen is van geen tel. Eventuele onzekerheid kan dat wel, maar dat kan je niet op voorhand voorspellen. Schuwe katten bloeien meestal zelfs open als er een andere, sociale kat is, waar ze zich kunnen aan optrekken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
HelloKitty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:11
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door HelloKitty »

Als je er een kat bij neemt is het altijd een raadsel of het goed gaat of niet, dat is een kwestie van aftasten en kijken of het klikt of niet..
De kans is inderdaad groot dat de poes de kleine onder de hoede gaat nemen zoals meerderen hebben gezegd :)
*~A cat's eyes are windows enabling us to see into another world.~*
Wemper83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:03

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Wemper83 »

Wij hebben sinds vorig jaar oktober een katertje, Toby. Hij komt bij stichting Zwerfkatten Rijnmond vandaan. Hij heeft dus eventjes op straat geleefd. Gelukkig is hij gevonden bij een Mc Donalds en bij hen ondergebracht. Het was in het begin een wat schuwer katje maar nu hij bij ons helemaal zichzelf kan zijn komt hij steeds losser. Lekker vogeltjes kijken in de vensterbank, lekker op schoot zitten, rondrennen, aan alles krabben waar maar aan te krabben is... Hij is lekker gek en speels. Graag willen we een twee kat of poes erbij (kitten) Ook weer bij dezelfde stichting vandaan. Een nobel doel en die mensen werken er heel hard voor.
Ik heb daar een aantal vragen bij. Wat gaat over het algemeen beter, een katertje erbij of een poes? Hoe kan je ze het beste aan elkaar laten wennen als het katertje een jaar lang alleen is geweest zonder andere katten om zich heen? Hij kijkt altijd eerst de kat uit de boom en later gaat hij op ontdekking uit. Hij is lekker druk en het hele huis is zijn territorium. Uiteraard heeft hij zo z'n eigen plekjes...
We vinden het altijd vervelend als we gaan werken en hem achter moeten laten terwijl we weten dat het wel goed zit. Ik heb jaren lang een rode kater een een poes gehad en dat ging ook heel goed samen... Alvast bedankt voor jullie reactie(s)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pinguin »

hoi
wat leuk dat je er een maatje bij wil. kwa geslacht maakt het niet zo veel uit. als ze maar op tijd gecastreerd worden. is je huidige kat al wel gecasteerd?
hoe oud is je kat nu dan?
over leg met zwerfkat leg je situatie uit. en geef ook aan wat je evt zoekt in een 2de kat. zij kunnen je dan helpen met het zoeken naar een geschikt maatje.
over de introductie. das per situatie verschillend. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=61 kijk anders hier eens. hier staat een hoop info over o.a introductie.
denk wel dat als een kat 1jr alleen heeft geleefd het wel even wat tijd kost om de nieuweling te indroduceren.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Wemper83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:03

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Wemper83 »

Hartelijk dank voor je reactie. Mijn kater is na zijn 3 maand al gecastreerd. Dit hebben ze via de Stichting gedaan. Uiteraard zal het wat tijd kosten maar die willen we er volledig in steken. Dan is hij ook niet meer alleen ondanks dat ze makkelijk alleen kunnen zijn. Onze kat is nu 1,5 jaar.

Ik zal de stichting bellen en vragen wat zij adviseren. Misschien dat het een iets oudere poes moet zijn. Vind ik ook niet erg.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pinguin »

gelukkig sta je open voor iedeen. ik zou ook zeer zeker naar een iets oudere kat kijken dan een kitten. met 1.5jr zijn ze nog wel erg speels. dus een kat van dezelfde leeftijd kan ook erg leuk zijn. of iets jonger.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Catfish »

Ik zou je ook aanraden om een leeftijdsgenootje (ongeveer bij benadering) te nemen, en dan een hele sociale. Daar kunnen ze je bij de stichting vast bij helpen.
Verwacht de eerste tijd even wat blaas en mep gebeuren, da's redelijk normaal, maar komt goed.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Wemper83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:03

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Wemper83 »

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik geloof dat we het er thuis wel over eens zijn dat het een leeftijdgenootje moet worden. Ook al zijn kittens super schattig en super lief. Of ze moeten een heeeel sociale kitten hebben... Wie weet. Ik laat het jullie in ieder geval weten en meer reacties of tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Adriana »

wat leuk dat ie er een maatje bijkrijgt. ja ik zou altijd gaan voor een leeftijdgenootje en zeker geen kitten. en spreek goeie terugbrengregeling met het asiel/opvang af voor als het niet gaat. en met twee katzels dus drie kattenbakken op verschillende plaatsen, zeker in het begin..
heb je de introductie-topics gelezen? etos valeriaan tinctuur schijnt erg goed te zijn, ontspant de sfeer voor de eerste momenten/dagen..
sommige forumleden zweren bij alleen maar katers en anderen hebben goeie ervaringen met mix.. de asielmw's kunnen je vast wel raad geven, zij kennen hun beestjes.. en binnenkort gelukkig weer eentje minder!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Wemper83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:03

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Wemper83 »

Het maatje is er inmiddels bij. Een dame van 2,5 jaar oud. Net het huis aan het verkennen. Sinds ze binnen is loopt die kater al met een dikke staart rond. Zij loopt te miauwen. Ik ga snel de tips en trucs leren voor introductie enz....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Succes met de introductie, voorla veel geduld en liefde erin steken, spelen en afleiden. Wat valeriaan sprenkelen op kussens en/of pluche knuffels wil ook nog wel een wat helpen.

Succes, ik hoop dat de rust snel weerkeert. Niet straffen als ze lelijk doen tegen elkaar!
Hoort er allemaal bij.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pinguin »

wat leuk een maatje er bij. suc met de introductie.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Wemper83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:03

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Wemper83 »

Lopen nu achter elkaar aan het huis door. Alle ruimtes staan open en lopen naar elkaar te grommen, te blazen en de kater heeft al twee keer (zonder nagels) naar haar uitgehaald.

Zij plat op de grond hij ervoor zittend. Pootje omhoog. Zij loopt overal aan te snuffelen en mee te spelen, hij loopt ook met balletjes te spelen en komt gewoon lekker naar ons toe... Ik hoop dat ze het snel beter met elkaar kunnen vinden.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door pinguin »

het zal even tijd nodig hebben om te wennen. maar dat blazen en grommen is normaal. heb je al gekeken bij de introductie topic`s?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Wemper83
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:03

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Wemper83 »

Heb wel al wat dingen gelezen. Gelukkig is het heel normaal gedrag wat ze vertonen. De kater heeft vannacht lekker bij ons op bed gelegen terwijl de poes lekker even in een apart kamertje tot rust heeft kunnen komen. Nu zijn ze samen alleen thuis. De poes eet lekker uit de bak van de kater en gaat naar zijn bak... Andersom is het iets meer "kat" uit de boom kijken. Maar dat moet wel goed komen. Toen ze elkaar na de nacht zagen was het even heel dicht met de neuzen bij elkaar en even ruiken en daarna weer lekker blazen en dikke staart... Ach komt vanzelf wel goed. Mogen het sowieso twee weken proberen.
Plaats reactie