Kat net bij dierenarts

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Booyadm schreef: 13 nov 2020 11:32 Straks ga ik wel bij een 2e DA 2e opinie vragen. Vooral de bloedarmoede waarden ga ik ook aankaarten en zien wat we best doen.
Met name ook mogelijke ontsteking en/of infectie.
Eigenlijk is het de vraag of dit nu gekomen is door het hard werken van de enige nier (wat volgens mij meer een geleidelijke trend zou moeten geven), of dat er een onderliggende oorzaak is of is geweest.

Want bij onderliggende oorzaak zou je natuurlijk wel willen weten of die inmiddels opgelost is.

Waarschijnlijk kan de andere dierenarts hier ook geen concreet antwoord op geven maar hij kan natuurlijk wel speculeren (zonder direct onderzoeken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Net bij DA geweest..

Bekeken de waarden en zeiden inderdaad dat die enorm hoog stonden. Lichamelijk onderzoek was echter goed: zei dat ze niets specifieks voelt alleen inderdaad een kleinere of afwezige nier.
Het oogwit en tanden waren niet problematisch wit. Voor de anemie hangt het nu van hem af om nieuwe bloedcellen te maken en dat dit door voeding kan gestimuleerd Worden.

Het huidige beleid van voeding en medicatie is eigenlijk goed. Ze benoemde dat het jonge kat is en dat het binnen enkele dagen slecht kan gaan of nog jaren kan duren.

Ik heb dus nu ook voor mezelf aanvaard sat ik niet meer kan doen dan aandachtig zijn voor signalen en het geven van de nodige zorg. En zolang hij aanhankelijk en actief is blijven we hem verzorgen.

Alvast bedankt iedereen voor de raad en steun, voor zowel mij als Lilou!
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Ondanks de hoge nierwaardes zag ik op de uitdraai dat de andere waardes eigenlijk best wel goed zijn. Beetje hetzelfde beeld als bij Noa.
Dan is het nu vooral zaak dat hij voldoende eet. Honderd gram zacht voer is mijn advies en niet alleen brokjes (Noa was ook een brokjeseter) want dan krijgt een nierpatiënt echt te weinig vocht binnen. Je denkt dat de kat voldoende drinkt, maar kan ondanks dat uitgedroogd zijn (regelmatig controleren of wanneer je een beetje vel tussen je vingers pakt, dit gemakkelijk terugspringt of blijft staan).

Ik begrijp uit je laatste bericht dat je bij deze afscheid gaat nemen van het forum.
Ik zou het fijn vinden wanneer je zo nu en dan nog eens een update zou geven. Ik ben namelijk zo'n type die dan voortdurend denkt "Hoe zou het met die en die kat gaan?" :smile:

Veel sterkte en we duimen dat Lilou nog lang bij je mag blijven!
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Ik geef zeker updates doorheen de dagen.
Ik ga straks eens zoeken naar natvoer speciaal voor nieren..

Maar hij heeft nooit graag natvoer gegeten
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Nee, Noa ook niet en daarom gaf ik haar dat met de spuitjes. En dan at ze het smakelijk op.
Hills heeft ook natvoer, maar dat vond ik destijds vrij vet (Noa ging ervan spugen), maar het kan natuurlijk zijn dat de samenstelling inmiddels veranderd is. De meeste dierenartsen in Nederland hebben RC en de paté van RC vonden ze hier niet lekker (heel droog), maar de bolletjes in saus wel. Dat kun je echter niet gebruiken wanneer je met een spuitje zou willen gaan voeren.

Het schiet me opeens te binnen dat je vroeg of niet-nierpatiëntjes ook nierdieet mogen? Het antwoord is ja wanneer de andere kat gezond is en volwassen.
Noa had geen zin in Hills-brokjes (wilde helemaal geen nierdieet), maar onze elfjarige Cerná en tweejarige Milka vonden het heerlijk. Toen Cerná hoogbejaard was, had ze nog steeds uitstekende nierwaardes. Milka is nu 12 en krijgt al een paar jaar geen Hills KD meer, maar ook haar nierwaardes zijn gelukkig prima.
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Update:
Sinds deze middag bezoek DA is hij heel 'stil'... niet echt meer gegeten... wel gedronken... ligt nu in zijn reiskooitje... hzb hem even met kooitje op bed gezet maar komt er momenteel niet uit... ga hem dan maar laten liggen.. moet hij weer ff bekomen van de dierenarts (was wel veel angstiger als bij andere dierenarts)of gaat her bergaf...

heb met hem te doen...

Wanneer zie je eigenlijk dat hij beter af zou zijn met euthanasie? ... ik stel me echt diz vraag want wanneer is zijn levenskwaliteit niet goed meer... Mali heeft vandaag meer geslapen als hij bv...
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Waarom ga je niet spuitjevoeren?
Echt dat is zijn enige redding!
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Heb nu vloeibare voeding gaan halen.. en ga nu nig 3 tal spuitjes halen
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Net 3/4e van een spuit kunnen geven... voeding waren natte brokje.. moeilijk om helemaal fijn te krijgen.. en wat een geklungel!
Binnen uurtje nog eens spuit proberen om te zien hoe hij erop reageert.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Anne »

mijn ervaring is dat de meeste soorten brokjes heel goed zacht te krijgen zijn door ze te laten wellen in heet water
Maar er zijn er die dat niet zo makkelijk doen en toch hard blijven
renal rc is echt makkelijk te wellen
Voor dwangvoeding kun je het makkelijkst grote spuiten bij de da halen die eigelijk voor konijnen gebruikt worden
deze hebben een lange tuin en er gaat 15 ml voeding in
heel veel sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Heb inderdaad met spuit van 5ml gewerkt.. voeding echt tot een soepje gemengd met veel water..
En ong 3 spuitjes gegeven.

Ga nu achter grotere spuit.
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Een grotere spuit is in zijn totaal groter en dan moet de bek dus ook verder open wat nog meer worsteling geeft. Ook moet je de punt er dan op laten zitten en het voedsel heel vloeibaar maken. Je denkt dan dat je 15 ml geeft, maar dat is misschien maar 3 ml vast voer en de rest is water.

Ik vind brokjes zacht maken ook niet zo'n goed idee. Dan kun je beter Hills KD-blikjes halen want dan is het werk al voor je gedaan en wanneer je dan mijn foto-instructies opvolgt, dan gaat het vast wel lukken.
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Booyadm schreef: 14 nov 2020 11:38 Heb inderdaad met spuit van 5ml gewerkt.. voeding echt tot een soepje gemengd met veel water.. En ong 3 spuitjes gegeven.
Je hebt de punt er dus niet afgehaald, begrijp ik want een soepje is veel te dun. Dan kun je net zo goed spuitjes met water geven en krijgt hij nog geen voedingsstoffen binnen :-(
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Hier lees je hoeveel voer een kat dagelijks moet hebben. Wanneer hij zelf niets meer wil eten en afhankelijk wordt van spuitjevoeren dan zeggen zij 210 gram per dag.
Ik vind dat rijkelijk veel (Noa kreeg ongeveer 110 gram per dag en kwam hier op aan), maar dan heb je een indicatie:
https://www.licg.nl/katten/voeding-van- ... wassen-kat
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Dank jullie wel allemaal :)
Ik heb net een spuit klaar gemaakt op jouw manier Cerna .. zal straks zien .. had dit deze ochtend geprobeerd maar alles spuwde hij uit door wild te kauwen .. met wat meer vloeibare oplossing ging het vlot binnen :) dus zal wat zoeken zijn.
Plaats reactie