Kittens met lichte diarree

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Dankjewel! :pdthb:
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Eerste keer medicatie zit erin! Het is inderdaad finidiar.
Ik moet 2 x per dag 0.4 ml geven, 3 dagen lang. Ze hebben vanmorgen beide gepoept, daarna niet meer. ik kan nu dus nog niks zeggen over de dikte, vanmorgen was het een erg slappe sigaar. Wel vind ik het positief dat ze dus wel al minder poepen. Gisteren gingen ze 3 keer. 1 of 2 keer per dag is normaal zei de dierenarts.
We wachten het nog even af maar voor nu zie ik het zonnig in!

Fijne avond allemaal!!
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

:edance: ik weet dat het door de finidiar komt maar ik vond vanmorgen 1 perfect gevormde prachtige bruine sigaar!! Ook vond ik 1 wat dunnere plak maar voor nu ben ik positief! Straks weer even met ze stoeien om de finidiar erin te krijgen, echt leuk/lekker vinden ze het namelijk niet.
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Voor de mensen met een zwakke maag, sorry sorry! Ik wil toch graag jullie mening over de ontlasting.. ik weet het namelijk echt niet meer. Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Afbeelding
Misschien is deze foto iets duidelijker..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Het is in ieder geval niet echte diarree. Maar het is ook niet zo vast als dat het normaal zou zijn. Dan heb ik het in ieder geval over de sigaren. Die andere blobs zijn wel wat slechter. Hoe dan ook denk ik dat ze er zelf eigenlijk weinig last van zullen hebben. Dus het is geen probleem om het even aan te kijken.

Als het in de loop van de week nog zo is kun je dus waarschijnlijk gaan verzamelen en een onderzoekje laten doen.

Hebben ze nog steeds meerdere keren per dag ontlasting?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Ze gaan nu al twee dagen 2 keer per dag. Dat lijkt me wel normaal. De eerste ontlasting na de finidiar zag er best goed uit alleen nu na de derde keer finidiar is het weer minder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Hebben jullie ervaring met probiotica? Ik overweeg in overleg met de dierenarts dit te gaan geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Het is tijd voor een update!

De ontlasting van Luke en Skywalker gaat gelukkig de goede kant op. Op het begin hadden we pudding, dit werd mousse en uiteindelijk zaten er ook wat bloedresten en slijm bij.. Inmiddels hebben we een sigaar met zachte kern.

Vorige week dinsdag na het ontwormen hadden ze een dag lang ontzettende diarree (leek op vla..). Ik heb Skywalker meerdere keren moeten wassen omdat zijn pootjes helemaal onder zaten, Luke had dit één keertje maar dat was met een doekje makkelijk weg te halen. Een dag later leek de ontlasting weer een stukje dikker. Na een paar dagen zag ik nog niet echt verbetering, ja het was iets dikker maar goed was het nog verre van. De dierenarts schreef Finidiar voor. De eerste dag na de eerste keer finidiar hadden ze beide een prachtige sigaar! Ik was in mijn nopjes. Een dag later was het weer wat zachter en een dag later weer wat zachter.. De moed zakte mij in de schoenen.
Ik had contact gehad met de dierenarts en begon met het opvangen van ontlasting. En wat denk je? Een dag later werd de ontlasting weer vaster. Het schommelt dus nogal maar de afgelopen 2 dagen vind ik enigszins 'normale' ontlasting in de bak. Ik ben nu aan het overleggen met de dierenarts wat we nu gaan doen.

Persoonlijk denk ik zelf dat ze gewoon teveel voor hun kiezen hebben gehad en daardoor wat slappe ontlasting hadden. Ze zijn in 7 weken tijd maar liefst 3 keer ontwormd.. kregen vervolgens nog 3 dagen finidiar wat er met dwang ingepropt moest worden.. Is geen ontspannen periode voor ze geweest. Ik geef ze nu alleen voer en mineraal water uit een flesje (luxe poezen dat het zijn..) en de ontlasting is nu stabiel. Helemaal tevreden ben ik nog niet maar misschien dat een probiotica nog iets kan doen. Word het slechter dan gaan we maar ontlasting opvangen voor het laboratorium.

Daarbij moet ik zeggen dat ik ze gisterenavond een kartonnen doos zag opeten.. Met zoon mooie bedrukking van Coolblue erop, Skywalker heeft ook zijn paarse visje kapot lopen kauwen.. Dat is natuurlijk ook allemaal niet erg bevorderlijk voor de ontlasting. En een paar dagen terug was Luke wel heel geïnteresseerd aan het kijken/likken bij mijn vetplant.. Ik vraag me dus nu ook heel sterk af of ze niet gewoon verkeerde dingen hebben staan eten :edoh:

Ergens in mijn achterhoofd maak ik mij nog steeds zorgen ook al zegt mijn dierenarts dat dat onterecht is. Ik moet het de komende dagen/weken gewoon goed in de gaten blijven houden.

Wat een zorgen zeg om die mooie beessies! :look:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

O, het zijn allesetertjes :) Met de planten moet je inderdaad wel even opletten. Als ze daar al weken aan lopen de knabbelen en likken kan dat wel een oorzaak zijn.

Verder heeft de DA wel gelijk dat je je nog niet zo hele grote zorgen hoeft te maken (hoewel dat natuurlijk makkelijk gezegd is). Maar zoals ik ook al eerder aangaf, diarree is de minst erge aandoening. Het geeft alleen wat ongemak maar is op zichzelf niet schadelijk voor de katten. Normaal kijk je het dus ook één of twee weken aan voordat je er iets mee doet. En dan nog kan het een paar weken duren voordat het over is. En zeker als de ontlasting wel vorm heeft maar wat zacht is afwachten geen probleem.

Ik zou wel de vetplanten (en eventueel andere planten) even een ander plekje geven waar ze niet bij kunnen. Ik heb hier ook twee Aloë vera een andere plek moeten geven en waarschijnlijk gaan ze straks de prullenbak in.
Pas vooral op met de ficus, lelie, azalea, kerstster, hulst, narcissen en de meeste vetplanten en cactussen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

De planten staan in het raamkozijn in de keuken, daar kunnen ze alleen bij als wij thuis zijn aangezien ze nog niet zo hoog kunnen springen. Ik lette pas even 5 minuten niet op en toen zat Luke met zijn neus in die vetplant.. Die vetplant is verhuist naar de vuilnisbak.. :pdtrev:

Ik heb de dierenarts gesproken. Het duurt nu allemaal al best lang maar het feit dat de ontlasting langzaamaan steeds vaster word is positief. De dierenarts stelde voor om probiotica van het merk 'puur'of Veendrenkstof van het merk 'Sanofor' te proberen. Heb jij ervaring met één van deze producten Rik?

Wel zei de dierenarts dat we niet oneindig middeltjes naar binnen kunnen blijven proppen, dus als ik het echt niet vertrouw gaan we gewoon wat onderzoeken doen. De dierenarts is er alleen vrij zeker van dat er nog tijd genoeg is om wat dingetjes te proberen zoals probiotica, veendrenkstof en eventueel ander voer. Ik ben wel erg blij met deze dierenarts, hij is geen dure behandelingen of onderzoeken aan het aanprijzen, hij denkt echt mee en adviseert in plaats van dat hij alleen kijkt naar zijn eigen winstplaatje en zijn eigen portemonnee. En als hij vind dat de situatie toch uit de hand loopt dan is hij wel zo eerlijk om dat te zeggen gelukkig. :pdtink:

Altijd fijn zo'n dierenarts! :) Daarbij heb ik veel aan jullie op het forum, jullie stellen mij gerust :pdthb:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Ik heb toen wel Puur Probiotica geprobeerd (o, wacht, ja, dat is het merk "Puur" :) ) maar niet lang genoeg om er ervaring mee te hebben. Na de ontworming was het hier vrij snel over.

Ik denk inderdaad dat je nu ook even geen middeltjes moet geven. Ik ben het met je DA eens dat je nog tijd genoeg hebt. Zeker bij wel een sigaar maar alleen wat zacht. Gewoon even kijken hoe het nu gaat.

Wel fijn dat je vertrouwen hen in je DA. Dat is ook heel veel waard.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door MaantJee94 »

Bedoel je met "even geen middeltjes geven" ook die probiotica? Volgens mijn dierenarts is dat een natuurlijk product, als het werkt is het top, werkt het niet dan richt het ook geen schade aan.

Panacur kan/mag momenteel niet omdat ze vorige week zijn ontwormt, vandaar dat het ontlastingsonderzoek sowieso nu niet uitgevoerd gaat worden, daarbij denkt de dierenarts absoluut niet aan Giardia vanwege de vastheid van de ontlasting, het zou dan vele male dunner moeten zijn. Andere medicatie die ze dan zou kunnen voorschrijven is een antibioticakuur maar daar word de ontlasting doorgaans niet beter van, juist dunner. Dat bedoelt mijn dierenarts dus met "even geen andere middeltjes erin duwen". ;)

Ik mocht wel gewoon weer variëren met voer volgens de dierenarts, bijvoorbeeld ook weer wat natvoer erbij geven of wat vers vlees. Lijkt mij eerlijk gezegd niet zo verstandig, natvoer maakt de ontlasting vaak dunner dacht ik.. Wat denk jij hier van?

De fokker zei vorige week toen ik haar vroeg hoe de ontlasting was toen ze nog daar zaten
"dierenartsen wijzen altijd met hun vingertje naar de fokkers.. Het blijven bedrijven hé, willen alleen maar geld verdienen"..
Ik denk dan: Natuurlijk willen ze geld verdienen maar ze zullen mij echt geen dingen voorschrijven die totaal nutteloos zijn, ik vind het helemaal niet gek dat de dierenarts wil weten hoe ze aten, dronken en poepte bij de fokker.. Mijn dierenarts wil toch een totaalplaatje hebben van Luke en Skywalker. Als je de dierenarts al niet kunt vertrouwen, wie dan wel?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Rik »

Haha, en de fokkers denken altijd dat als ze een vraag krijgen dat zij zelf op hun vingers getikt worden. Terwijl jij gewoon nieuwsgierig bent of het bij de andere ook zo was/is. Helemaal niets beschuldigend. Maar zo zijn fokkers :lol:

Tsja... dierenartsen vertrouwen... Ik vertrouw in ieder geval niet blind op mijn dierenarts. Ik heb begin jaren 2000 bijna een keer een inslaapadvies gekregen bij Bowy (zonder echo of endoscopie) terwijl het uiteindelijk gewoon om een haarbal ging. Tevens kreeg ik direct na de nierfaal diagnose Metacam mee omdat ze niet zo heel erg goed at. Nee, ik heb geleerd ook zelf goed over dingen na te denken en niet blind op mijn DA te vertrouwen.

Indien een immuunsysteem duidelijk verzwakt is of bij ernstige darmziekten kan probiotica wel eventueel kwaad doen. Maar bij een gezond darmstelsel zou het geen kwaad kunnen. De vraag is nu alleen... is het darmstelsel gezond? Probiotica wordt wel weer vaak geadviseerd bij antibiotica (met ten minste twee uur tussentijd). Omdat de antibiotica ook de goede darmbacterie kan doden kan de probiotica dat dan weer in balans brengen. Dus tsja... wat is verstandig. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen.

En ja... voorlopig geen andere troep zoals Panacur of anti-vlooienmiddel.

Van natvoer en vlees zou de ontlasting niet dunner mogen worden. Het lichaam zou al dat vocht er gewoon netjes uit moeten halen. Anders zouden die van mij (eigenlijk volledig op natvoer) altijd dunne ontlasting moeten hebben. En hier hebben ze eigenlijk (te) harde ontlasting. Ten minste als het even opgedroogd is hier zijn het harde keutels. Meestal 2 cm lang bij 1,5 breed, dus ook geen echte lange sigaren. Die had Bowy vroeger wel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens met lichte diarree

Bericht door Dinky »

Jammer dat de fokker zich gelijk aangevallen voelt.

Ik snap wel dat de DA het nog de tijd wil geven en niet gelijk teveel wil doen qua middelen. Vooral omdat de ontlasting over het algemeen vast is ;-) probiotica zou je nog wel kunnen proberen maar je kan het ook even de tijd geven.

En natuurlijk denken we graag mee ;-) want wat Rik ook al aangeeft, dierenartsen zijn ook niet alwetend.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie