Royal Canin kittenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Ja, allebei rond 20-22% vlees(meel) gehalte. Weet je hoe groot de brok van Porta 21 is?

Sanabelle grande schijnt inderdaad een grote brok te zijn.
Dan kun je ook weer naar Concept for Life kijken naar de Main Coon variant:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... eed/509169

Klopte het eigenlijk dat je nu beter rijst kunt hebben dan mais, tarwe en soja?
Vermijdt voer met mais, tarwe en soja. Dit zijn goedkope vulstoffen zonder voedingswaarde voor de kat. Zoek in plaats daarvan naar volkoren ingrediënten zoals bruine rijst of aardappels. Dit soort ingrediënten mogen geen vervangers voor vlees zijn, maar zijn vaak nodig om brokken te kunnen produceren.
Dan zou de Sanabelle te verkiezen zijn boven de Happy cat.

Tegen de tijd dat Luke & Skywalker aan ander voer toe zijn, ben jij expert :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Hahaha ik hoop dat ik ooit nog eens expert word op voer gebied.. Momenteel vind ik het allemaal verdomd ingewikkeld! En de vraag is nu ook, doen ze het echt wel zo goed op RC.. Ik bedoel, ze hebben al meerdere keren diarree gehad.. Ik ben nu wel met de DA opzoek naar wormen en ze krijgen misschien nog een kuur maar misschien ligt het wel gewoon aan het voer, wie zal het zeggen..
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Hey Rik,
Heb je nog tips voor het vers houden van brokken?
Ik heb nu een zak van 10 kg RC staan. Daarvan heb ik +- 3 kilo in een voertonnetje gedaan. De zak heb ik met 12 (Ja echt!) knijpers dicht gedaan en ook nog wat tape toegevoegd.. Gaat dit goed denk je?
Ik zie namelijk bij zooplus dat zakken van 10kg bij de meeste merken echt veel voordeliger zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Je zou eens uit moeten rekenen hoelang je daarmee echt doet. Zoveel mogelijk in een afgesloten zak (en goed dichtmaken) is inderdaad een goede manier om te bewaren (ik neem aan dat dat lichtdicht is).

Het kan straks echter wel zo zijn dat het ene merk wat gevoeliger is voor bewaren dan het andere merk. Dus ook dat is iets dat je proefondervindelijk zelf vast moet stellen door te proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Ik had een zakje van 2 kilo en daar deed ik een kleine 2.5 week mee dacht ik. (2.8 weken als ik precies 50 gram per kat per dag voer).
Met 10 kilo kom ik dan uit op 12.5 week (iets meer dan 3 maandjes). Ik verdeel het in 3 'porties', ik vul de kleine voerton die ik gebruik om uit te voeren dus 3 keer. De zak met voorraad moet dus 3 keer open, verder zit de zak naar mijn idee goed dicht. Hij staat op zolder, gewoon op de vloer, niet op een donkere plek dus.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat die kleintjes niet op zolder kunnen komen. Want bij mij hadden ze anders die zak allang ontdekt :lol:

Op zich zal de zak zelf niet doorzichtig zijn dus donkere plek is misschien niet nodig. Koele plek wel. Dus als het op zolder in de zomer echt warm wordt kun je misschien beter een ander plekje zoeken.

Voor Bowy had ik vroeger de Hills k/d (naast wat in de bijvulbak gedaan te hebben) zelfs in de groentela van mijn ijskast bewaard. Maar dat was ook een vrij vette brok en die wordt dan na verloop van tijd muf. Bij RC Renal was dat weer niet nodig.

Houdbaarheid kan dus ook weer per brok verschillen. Leuk hé ;)
Maar ik denk dat het wel mee zal vallen hoor. Gewoon droog en koel (zoveel mogelijk afgesloten) bewaren en dan kom je er zelf achter hoe het gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Oh warmte, shit daar had ik niet over nagedacht.. Het word in de zomer heeeeel warm op zolder. Toch die zak maar verplaatsen dan.

De katten komen zeker wel op zolder. Luke vind vooral de 12 knijpers enig, de zak zelf vinden ze totaal niet interessant. Maar misschien is dat omdat de zolder nog vrij nieuw voor ze is en er meer interessante plekjes te vinden zijn zoals de wasmachine, het was rek, mijn voorraad wol..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Haha, nou, ik zou er niet gerust op zijn als ik een zak (zelf luchtdicht) brokjes op de vloer zou hebben staan. Ze moeten het maar even door hebben en er een tandje in te zetten en hij is niet meer luchtdicht. En dan gaat die zak er binnen de kortste keren hier compleet aan :lol:

Maar als ze nog onbeperkt brokjes hebben staan zal het waarschijnlijk ook wel minder interessant zijn. Dan hebben ze geen honger. Maar hier gaat Bono met alles wat op een zakje lijkt al slepen om te kijken of het iets lekkers is (laatst ging hij er met een ongeopende zak pinda's vandoor).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Hahaha wat een deugniet zeg! Ze komen voorlopig alleen nog onder toezicht, of als wij heel kort weg zijn op zolder. We hebben een open trap naar zolder en vind het nog niet verstandig ze dan gewoon 9 uur alleen te laten, wat nou als ze toch tussen een trede door vallen als ik niet in de buurt ben? Vind ik een enge gedachte.

Die van mij gaan wel in de bak met voer zitten.. Had pas een beetje gepakt om in het voerbakje te doen, draai ik me om zit Luke in de bak. Hij at er niet van, hij ging er gewoon lekker in zitten.. Net als met snoepjes, hij eet ze niet maar gaat er achter aan rennen. Dit doen ze ook met de kattenbak korrels.. Skywalker rent regelmatig een kwartier lang achter een kleine korrel aan.. Vind hij geweldig!
Gekke beesten zijn het haha!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door castratenkoor »

Sanabelle zijn meerdere mensen op het forum die er slechte ervaringen mee hebben - kunnen ze blaasgruis van krijgen. Komt er bij mij niet meer in. Dan ben je juist veel duurder uit aan dierenarts kosten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Bedankt Dinie,
Dan schrap ik die van mijn lijstje!
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Mijn zoektocht gaat gestaag verder!

Ik heb inmiddels mijn lijstje met potentieel voer verkleind tot 4! Wat natuurlijk nog een veeeeel te lange lijst is.
- Concept for Life http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ife/509166
- Nutrivet Inne http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... vet/590058
- Josera http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... era/573049
- Porta 21 http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... _21/406827

Met het oog op de darmpjes van mijn katzels, deze zijn vrij gevoelig, heb ik indien mogelijk gekozen voor de Sensitive variant.

Gekeken naar de verder ingrediëntenlijst lijkt mij de Porta 21 een erg goede keuze alleen staat er in de omschrijving op zooplus:
Porta 21 Feline Finest Senibele is een bijvoer geschikt voor volgroeide katten.
Betekend dit dat het geen volledig voer is? Want ik wil niet weer dingen gaan mengen en poedertjes gaan toevoegen. Wat is jullie idee hier over?

Het voer van Nutrivet lijkt me ook erg goed alleen is het percentage Ruw eiwit erg hoog (42%). Ik heb ergens gelezen dat een te hoog eiwit gehalte weer een aanslag is op de nieren. Lijkt me dus ook niet heel goed dan of is dit onzin en is hoe hoger het eiwit hoe beter hier van toepassing?

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van deze merken vinden. Ervaringen zijn meer dan welkom :)

Bedankt alvast weer! :grin:

Oh even nog als voetnoot.
Merken die ik inmiddels bekeken heb maar heb weggestreept zijn:
- Royal Canin - te weinig vlees (ik geef momenteel RC en dan de kitten variant)
- Iams - Zit tarwe in, wil ik liever niet in voer zien
- Sanabelle, Perfect Fit, Smilla, Smolke - te weinig vlees!
- En natuurlijk het supermarkt/dierwinkel voer zoals wiskas en felix wat ik al nooit van plan was om te gaan voeren.
Dan heb ik nog gekeken naar Orijen en Applaws maar moest jammer genoeg tot de conclusie komen dat dit simpelweg te duur voor mij is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door castratenkoor »

Porta 21 zou ik dan niet doen, als ze zelf aangeven dat het geschikt is als "bijvoer". Heb ik nooit geweten. Zou hier niet erg zijn aangezien ik op elke verdieping 2 soorten voer heb staan.

Hoog eiwit is voor jonge katten geen probleem. Dus dan zou Nutrivet een goede keuze kunnen zijn. Dat wordt pas een probleem als ze al zwak in de nieren zijn. Ik zou dat een kat van 12+ niet meer geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Ha, dat had ik inderdaad ook nog niet gezien (zie je wel... bijna expert :lol: ).

Ik zie inderdaad dat de Sensible graanvrij bijvoer staat terwijl de Porta 21 Feline Finest Adult Cat bijvoorbeeld wel weer compleet is. Ook de Porta 21 Feline Finest - Cats Heaven is compleet. Volgens mij zijn die ook allemaal graanvrij.

Dus je hoeft Porta 21 nog niet helemaal weg te strepen maar je kunt dus ook bij die andere kijken.

Inderdaad is hoog eiwit geen probleem want ze hebben juist die eiwitten nodig. Bij oudere katten (en zeker nierpatiëntjes) wordt het meer van belang dat die eiwitten extra goed verteerbare en hoogwaardig zijn.

Of Luke en Skywalker ook echt gevoelige darmen hebben moet nog blijken. Concept for Life Sensitive Cats zou inderdaad een optie zijn maar ik zou eerst zeker willen weten dat die darmen ook echt gevoelig zijn (en niet een lichte vorm van allergie ofzo). Want anders kun je ook de gewone variant overwegen.

Mochten de darmen n.l. niet gevoelig zijn en ga je nu al permanent voer voor gevoelige katten geven dan heb ik altijd het idee dat je die gevoeligheid in de hand werkt. Zoiets als een kind die nooit in aanraking komt met ziektes e.d. is daar dan op latere leeftijd veel gevoeliger voor. Maar misschien is dat een onjuist gevoel bij mij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door pinguin »

Hier een RC kat Snabbel kan je van alles aanbieden kwa brokken maar uiteindelijk gaat die toch weer voor RC sensible en daarnaast heb ik hier hills 11+ voer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie