waardes nieren boven 1200

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Gelukt! (met dank aan Sifra en support van MijnAlbum :smile: )

Topje van de spuitjes (verkrijgbaar bij de dierenarts) afsnijden:
Afbeelding

Doe ongeveer 30 gram vast voer in een bakje (in het begin de helft) en druk evt. klontjes met een theelepeltje fijn:
Afbeelding

Meng het nierdieet met zoveel warm water dat het op geklopte slagroomdikte komt, klontjes fijn drukken:
Afbeelding

Afbeelding

Vul het spuitje met het voer:
Afbeelding

En vul er zoveel als je nodig hebt:
Afbeelding

Leg een handdoek op het aanrecht zodat de kat niet wegglijdt en indien mogelijk houdt een tweede persoon de kat aan de achterkant vast terwijl de ander lichtjes de bek opent (hoe meer druk, hoe meer stress en dus verzet):
Afbeelding

Klaar!
Afbeelding

Reken maar een paar weken voordat je er echt handig in wordt en de kat wat minder stressig zal reageren. Maar volhouden is het belangrijkste!
Laatst gewijzigd door Cerna op 29 nov 2015 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Rik schreef: Enige voordeel van laxatract is dat er standaard een spuitje bij zit maar die kun je natuurlijk overal halen (even checken hoe groot de spuitmond is dat ie ook mooi op het flesje past). Misschien heeft de apotheek ook spuitjes zonder naald. (Want volgens mij kun je lactulose ook bij de apotheek krijgen i.p.v. drogist)
Lactulose is inderdaad gewoon bij de apotheek te koop en dan vraag je gelijk of ze er een klein flesje (ongeveer 25 ml) willen geven zodat je steeds wat over kunt hevelen en je tot op de bodem kunt komen met het spuitje. Iedere dierenarts moet zowel 2,5 als 5 ml. spuitjes hebben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Lactulose is inderdaad gewoon bij de apotheek te koop en dan vraag je gelijk of ze er een klein flesje (ongeveer 25 ml) willen geven zodat je steeds wat over kunt hevelen en je tot op de bodem kunt komen met het spuitje. Iedere dierenarts moet zowel 2,5 als 5 ml. spuitjes hebben.
Ah, ok, ik zat eigenlijk meer te denken aan zo'n flesje waar je de spuit op de kop kunt zetten. Dan kun je de fles omdraaien en direct de spuit vullen. Zoals bij het laxatract-flesje. Moet je natuurlijk wel zo'n flesje zien te vinden die dan ook handig navulbaar is. Op het lazatract flesje passen naast de standaard eigen spuit ook de gangbare andere spuitjes (zoals die van de semintra e.d. en waarschijnlijk ook die 2,5 en 5ml spuitjes).

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Foto bij Mijnalbum gezet , maar krijg alleen maar een tekst regel te zien. Ik wil jullie zo graag voorstellen aan Max.

Afijn, ik heb nu 100 gr.blikvoer genomen, daar water bij gedaan, mixer erop, gewogen, dat ga ik nu in 4x geven.
Max voelt zich in ieder geval iedere dag weer een beetje beter.

Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat zij het linker beestje is :lol:
Fijn dat ze zich weer wat beter voelt.

Je kunt de foto aanklikken, die opent dan in een soort popup, en dan kun je kiezen voor de drie puntjes om de foto te delen. Daarna kun je de knop voor [bb] aanklikken.

Zo dus:
Afbeelding

Dan krijg je dit:
Afbeelding

Edit: Volg inderdaad Sifra's aanwijzingen in de volgende post want ik ben twee stapjes vergeten (de drie puntjes rechtsboven de foto en de "link"-tekst aanklikken).
Laatst gewijzigd door Rik op 29 nov 2015 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Is dat Max? Wat een mooi poesje (en de rechter ook :smile: )!

Wanneer je weet hoe je de foto vanuit je eigen computer in MijnAlbum moet zetten, dan heb je misschien ook nog iets aan deze uitleg:
Sifra schreef:Jij gebruikt toch MyAlbum? Op je laptop kan het zo: Klik de foto aan die je op het forum wilt zetten. Klik op de foto op de drie stipjes rechtsboven. Klik daarna op de 3 verbonden bolletjes (delen). Klik nu op 'link'. Kies de 4e optie [bb] en klik op het blauwe linkteken. Nu heb je de foto gekopieerd en kun je rechtsklikken en plakken in je bericht. (Als je onder je bericht voor Volledige bewerker kiest, kun je ook een voorbeeld bekijken voor je op bevestigen klikt.) Hoe je per telefoon foto's plaatst weet ik niet.
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Nou word ik gek. Volgens mij heb ik dat gedaan, maar er bleef een tekst regel in beeld en geen foto. Ik zal vol goede moed nog eens gaan proberen. Bedankt voor al jullie hulp.

Maar goed, Rik, bedankt voor het plaatsen van de foto van Max, hihi.

Toen ik de rechter poes van graniet had gekocht duurde het niet lang voordat Max er helemaal verliefd op werd. Ze zit ernaast, ligt ernaast, legt haar pootje erop. Dat was voordat ze ziek werd.

Momenteel probeer ik er dus zoveel mogelijk eten in te krijgen. Ze is helemaal tot rust gekomen. Ligt zéér tevreden op de bank. Geniet met volle teugen van het thuis zijn. Ze voelt zich duidelijk beter dan voor de 5 daagse spoeling. Nu wordt het dus afwachten tot het volgende bloedonderzoek.

Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Max schreef:Nou word ik gek. Volgens mij heb ik dat gedaan, maar er bleef een tekst regel in beeld en geen foto. Ik zal vol goede moed nog eens gaan proberen. Bedankt voor al jullie hulp.
Ja, dat had ik eerst ook. Maar dan klik je op de bovenste foto. De bovenste foto is een soort album-cover. Als je die probeert te delen krijg je alleen maar die iframe-link naar het complete album. Als je iets verder naar onder scrolt zie je de foto nog een keer en dan kun je die aanklikken. Hij popt dan uit en dan kun je rechtsbovenin die drie puntjes aanklkken. Dan nog een keer die drie puntjes in die driehoek en dan link. Dan kun je die bb kiezen. Het is even een gezoek met die nieuwe albums.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Fijn dat Max zo geniet van het thuiszijn, er gaat toch niets boven home sweet home. Het belangrijkste is nu dat ze goed gaat eten en drinken, niet spuugt en haar medicijnen krijgt.
Je kunt nog aan aanvulling denken zoals Rubenal http://www.medpets.nl/rubenal/?lpc=0150000200110000 wanneer ze tenminste makkelijk pillen inneemt.

En ik had via de hom. dierenarts Atjo Westerhuis uit Dodewaard homeopathische korreltjes. Noa at al sinds haar ziekte een half jaar lang helemaal geen brokjes, leefde volledig op wat ik erin stopte en toen kwam ik met Atjo in contact en hij schreef korreltjes voor.

Noa krijgt op het aanrecht haar zes spuitjes plus de twee korreltjes, springt daarna van het aanrecht en begint tot mijn stomme verbazing brokjes te eten en is daar tot twee weken voor haar dood, mee doorgegaan.
Ik ben er van overtuigd dat Noa geen 4,5 jaar meer geleefd zou hebben wanneer ze die korreltjes niet gehad had want het was een volledige metamorfose!

Grappig trouwens dat Max in het beeld een kat herkent. :smile:
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Hoi Annet,

Het lijkt mij juist onhandig om het zonder het smalle topje te doen.
Met dat puntje maak ik de bek juist een beetje open.
Maar ik heb de DA gesproken en omdat ze zo goed brokken eet en vrij veel drinkt ga ik het even zonder dwangvoeding doen.
Morgen komt de drinkfontein binnen.

Vandaag vind ik Max iets meer teruggetrokken, misschien zie ik spoken.
Morgen weer werken, ben benieuwd hoe ze dat gaat vinden.

Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door nellebel »

Guusje krijgt ook met tuutje als ze pillen krijgt. Nadeel is dat het heel dun gemend moet om er door te kunnen. Voordeel dat je het makkelijker in de bek krijgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Het grootste nadeel is dat je dan heel veel spuitjes moet geven om aan de juiste hoeveelheid vast voer te komen want wat je spuit is water met een kleurtje anders kan het er niet doorheen.
Het is even een handigheidje en de bek moet iets verder open, maar het gaat een stuk sneller en geeft dus minder stress. Ook is het risico op verslikken een stuk kleiner.

Pillen doe ik ook in een dicht spuitje, maar die kun je fijn maken en wanneer je mazzel hebt lossen ze ook nog volledig op en dan kun je volstaan met 1 ml water plus pil, maar dat is een beetje weinig wanneer het om voer gaat :smile:

Marina: Ik snap het advies van je dierenarts niet. Een kat met nierfalen drinkt veel, maar nooit genoeg om het extra vochtverlies op te vangen. Zelfs wanneer ze natvoer krijgt, zal ze nog veel drinken (en veel plassen). En hoe meer vocht, hoe minder nierschade.
Écht, je doet er beter aan om door te gaan (vooral omdat Max volgens je andere bericht zich gisteren zo goed voelde).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Ook is het risico op verslikken een stuk kleiner.
Mijn gevoel zou zeggen dat met zo'n grote opening de kans op verslikken juist groter is. Maar misschien stelt de kat zich dan ook meer in op het feit dat hij echt goed moet slikken omdat hij echt eten binnenkrijgt. Dat is waarschijnlijk met zo'n klein spuitje minder, het is dunner, het duurt langer en hij krijgt zo weinig binnen dat hij tegelijkertijd wil ademen en lucht binnenkrijgt (en dus stress). Enfin... Annet, jij bent natuurlijk (een van) dé expert in het spuitvoeren, dus... Marina, je zou het eens met een extra spuitje kunnen proberen (ik neem aan dat je er meerdere hebt gehaald) en dan iets minder verdunnen. (het kost je hooguit één spuitje)

Ik denk wel dat 25 gram brokjes in ieder geval te weinig is. Houd ook de gedragsverandering goed in de gaten. Want dat zijn tekenen die je als eerste ziet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Sifra »

Als je het topje laat zitten spuit je 'spaghetti' in de bek. Annets systeem is handiger. Wel op letten dat je vanaf de zijkant inspuit. Als je je hand om de kop van de kat houdt en met je duim een snorhaarkussentje optilt, gaat het bekje vaak al open.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Sifra »

Rik schreef:De gebruikers met een oude account bij mijnalbum hebben een compleet andere interface dus kunnen helaas niet helpen bij het plaatsen van de foto's.
Ik heb ook een oud account, maar kreeg eerst een mailtje over de verandering en daarna zijn mijn albums overgezet naar het nieuwe MyAlbum. Het was wel even wennen. Ik denk dat ze alle accounts overzetten.

@Marina: hoe is het nu met de nierwaarden? Ik vond het wel verontrustend dat ze na de laatste spoeling zo weinig gedaald zijn. Zolang ze zo hoog zijn, is je kat misselijk en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de eetlust.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie