Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ja daar zeg je wat. hoe meer hij buiten is hoe meer hij buiten blijft heb ik gemerkt. maar ik heb hem een paar dagen terug nog is binnen proberen te houden s'nachts en toen begon die aan de achterdeur te krauwen dus heb ik hem maar weer naar buiten gelaten. wat ik wel vond is dat hij zodra hij hier in huis kwam meer interesse in buiten had dan binnen te zitten. de tijd dat hij binnen was ging die met zijn neus tussen de kieren van de deur zitten snuiven. en via een ventilatie rooster de buitenlucht opsnuiven met zijn neus in de lucht en werd er helemaal wild van, dus de buitenlucht trok hem al. ik zag hem dus echt geen 6 weken binnen zitten.dan heb je al die tijd een vervelde kat in huis
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

"ik zag hem dus echt geen 6 weken binnen zitten.dan heb je al die tijd een vervelde kat in huis"
Het probleem is... als hij eenmaal buiten is geweest (ook al is het maar een uurtje) dan is het erg moeilijk om hem nog binnen te houden. Zeker voor een buiten-kat. Je had hem dan ook gelijk een paar weken echt binnen moeten houden en niet "even een uurtje naar buiten onder supervisie" want dat werkt dan niet meer.

Het feit dat je een "verveelde kat" in huis zou hebben moet normaal opgevangen worden door met hem te spelen, extra aandacht e.d. (dus een band opbouwen). De kat kan dan wennen aan het huis, territorium claimen en een band met jouw opbouwen.

Dat is niet gedaan en daar is nu niet zoveel meer aan te doen. Hij weet dat aan de andere kant van de deur een veel leukere wereld schuil gaat (voor hem). Als ie dus nog helemaal niet naar buiten was geweest wist ie dat nog niet, maar nu wel. Hij wist natuurlijk wel dat er een "buiten" was maar omdat het weer een nieuwe omgeving was, was binnen natuurlijk wel veiliger. Nu dus niet meer. Nu is buiten voor hem "veiliger".

Je kunt nu, zoals je doet, alleen nog maar "iets" opbouwen door aandacht aan hem te besteden als hij er wel is (of als hij in de tuin is) maar de mate waarin je dit kunt doen zal nu alleen nog maar van hem afhangen. (De band zal in ieder geval nooit groter kunnen zijn dan als je hem langer binnen had gehouden en voldoende aandacht had gegeven op momenten dat hij zich zou vervelen). Maar ok... dat is ook een keuze die je voor jezelf gemaakt hebt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

bertusbrutus was in zijn vorige leven ook al gewend voornamelijk buiten te zijn.
heb je de indruk dat hij de hort op gaat of blijft hij dicht bij huis?
er zijn katten die echt iedere nacht een bepaald parcours afleggen en er zijn ook katten die bij wijze van spreken in de tuin blijven en genieten van buitenlucht en maneschijn.

kun je de foto van je avatar een keertje wat groter, bv in dit topic plaatsen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat houden

Bericht door Cari »

Je wilde een buitenkat en je hebt een buitenkat :lol:

Wat je ook nog kan doen om het buitenleven voor hem wat 'luxer' te maken: zoek op Marktplaats (of elders) naar een leuk 2e-hands konijnenhok en leg daar een dikke deken of lekker kussen in. Ze zijn vaak gratis te krijgen of voor een prikkie en zo heeft Brutus tenminste een droge en ook beschutte slaapplek. Dat kan hij als zijn veilige thuishaven gaan zien en van daaruit kan je misschien de band met hem wat sterker maken.
Je hebt hem vanaf het begin verkeerd aangepakt en dat is jammer, maar hij blijft tenminste nog in de buurt en weet dat hij bij jou eten krijgt.

Afbeelding
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Tja, ik had het als ik Brutus was ook wel geweten ;-) kiezen tussen binnen zijn met schreeuwen en slaan (ook al is het schrikreactie/reflex) of buiten lekker rustig genieten zonder (in de ogen van brutus) onverwacht schreeuwen en slaan.

Je zult Brutus dus echt moeten paaien om vertrouwen te winnen. Ik weet niet of hij gek is op bepaalde snoepjes maar anders zou je daar wat van kunnen geven in de tuin terwijl je rustig tegen hem praat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

nu ligt hij wel ineens binnen :grin: kwam zelf ,heb hem geaaid en hij ligt nu op de hondenplaid naast me terwijl ik achter de pc zit. dus hij vind het wel gezellig bij me :grin:

(wel is de buurman buiten en die roept verschrikkelijk hard)

en ik had ook al gedacht een huisje ofzo in elkaar te zetten waar ik een deken in kan leggen.maar hij is altijd welkom in huis.denk dat die gewoon graag zelf meer buiten is dan binnen.

en Rik wat bedoel je precies met spelen? ik heb veel speelgoed in huis gehaald en daarmee zijn aandacht proberen te trekken maar hij heeft nog balletje of muis aangeraakt.
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Adriana schreef:bertusbrutus was in zijn vorige leven ook al gewend voornamelijk buiten te zijn.
heb je de indruk dat hij de hort op gaat of blijft hij dicht bij huis?
er zijn katten die echt iedere nacht een bepaald parcours afleggen en er zijn ook katten die bij wijze van spreken in de tuin blijven en genieten van buitenlucht en maneschijn.

kun je de foto van je avatar een keertje wat groter, bv in dit topic plaatsen?
hij blijft dicht bij huis. kan de hele dag in de tuin liggen. ik ben hem nooit lang kwijt. ik denk dat hij alleen de tuin uit gaat om zijn behoefte te gaan doen.

Afbeelding
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

drestar schreef:........ maar ik heb hem een paar dagen terug nog is binnen proberen te houden s'nachts en toen begon die aan de achterdeur te krauwen dus heb ik hem maar weer naar buiten gelaten.
Grappig, ben jij niet degene die schreef dat een kat geen personeel heeft en dat je hem/haar best wel wat kan leren?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Misschien houdt Brutus van andere speeltjes, zoals hengels of misschien zelfs voerspeeltjes? Er zijn ook speeltjes met catnip, daar zijn katten doorgaans dol op. :) Er zijn ook matatabistokjes, die zijn rustgevend na een kroel- en bijtsessie op zo'n stokje. Lijkt me voor Brutus perfect. :) Is een natuurproduct en niet schadelijk. Op diezelfde site staan ook ontvlooi- en ontwormproducten voor een betere prijs dan bij de dierenarts.

Gezien Brutus z'n angst voor harde geluiden zou ik echt proberen niet meer te schreeuwen in een reflex. Ik snap dat dat lastig is, het kost tijd. Ik denk dat het je best lukt om een goede band op te bouwen met hem als je dat serieus wil en je ervoor inzet. :) Ik hoop dat je hier blijft lezen en door de vinnige reacties heen weet te prikken. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

waar kun je die stokjes halen en wat kosten ze? misschien wil ik dat wel eens proberen.
hij ligt nu te zwaaien met zijn staart. dus heeft het wel naar zijn zin denk ik.
toch wel gezellig als tie naast me ligt

en ja personeel in dat opzicht zeker. deur open en dicht.
het kattenluik kan vandaag geinstalleerd worden.de voorbereidingen zijn af. dus dan kan hij zichzelf bedienen
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Als je op het onderstreepte woord klikt word je naar een site geleid. Daar kun je ze bestellen. Dierenwinkels hebben ze soms ook, misschien kun je vragen bij de Pets Place of ze ze daar hebben. Een zwaaiende staart is meestal een teken van ergernis bij een kat. Soms volgt daar een reactie op; dat kan in de zin van bijten maar ook opstaan en weglopen. Beter laat je hem dan even met rust. :)

Een kattenluik lijkt me fijn voor Brutus (als hij er eenmaal aan gewend is). :) Hou er rekening mee dat hij dan ook hele nachten weg kan zijn en persoonlijk vind ik dat zelf geen fijne gedachte. Is hij gechipt eigenlijk?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

drestar schreef:en Rik wat bedoel je precies met spelen? ik heb veel speelgoed in huis gehaald en daarmee zijn aandacht proberen te trekken maar hij heeft nog balletje of muis aangeraakt.
(heb je geen speeltjes meegekregen bij de vorige baas? die had ze niet meer nodig...)

Ja... het is een volwassen kat dus misschien is hij niet meer zo geïnteresseerd in spelen. Het kan ook zijn omdat er nooit/weinig mee gespeeld is dat hij dat dus niet meer doet (want 7 is nou ook niet zó oud dat dat er standaard niet meer in zou zitten). Maar aandacht kan ook zijn naast hem zitten en tegen hem praten (en dan zeker in het begin zal aaien misschien nog wel eng gevonden worden maar dat is een begin). Dat bedoelde ik met spelen/aandacht (en ja... dat vergt heel veel tijd en geduld, nét als het uitzitten van een voetbalwedstrijd die in 0-0 eindigt ;)) Maar bijvoorbeeld naast hem zitten en zelf een boek lezen (en af en toe aanspreken) is ook aandacht welke een band kan vormen.

Maar wat ik begreep is dat hij al na een paar dagen naar buiten mocht. Dat is toch echt te weinig om hem echt aan jou en het huis te wennen. En als die drempel eenmaal genomen is en hij ziet hoe interessant het buiten is (en helemaal niets om bang voor te zijn, die nieuwe omgeving), ja, dan is binnenhouden niet meer te doen (hoe kort hij ook buiten geweest is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

te snel naar buiten oke goed we zullen het dan wel zien hoe het zich verder ontwikkeld.bij vorig huis was hij toch ook nachten buiten en vooral graag buiten. dat krijg je er sowieso niet uit denk ik zelf. en ik vind het ook niet erg dat hij veel buiten is.maar niet dat hij buiten gaat leven.nu is hij nog steeds binnen.slaapt zelfs en als ik wat zeg dan praat hij terug.hij is een echte prater.korte zachte geluidjes maakt die steeds (terug praten) vind ik wel zeer leuk aan hem.een keer s'nachts deed ik de deur open om hem binnen te laten en toen kwam hij naar de deur en ging die rondjes draaien en tegen me praten.net of hij wilde zeggen ik blijf nog even buiten en daarna was ie weg. dat was wel heel grappig om te zien.
Laatst gewijzigd door Scooby Doo op 07 jul 2014 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

drestar schreef:hij ligt nu te zwaaien met zijn staart. dus heeft het wel naar zijn zin denk ik.
Uuuh... dat hangt een beetje van het gezwaai af :???:
Als het een heel rustig heen en weer gezwaai is (misschien alleen met het puntje) dan zie ik daar niet zo'n probleem maar als het een breed heen en weer zwaaien is kan dat wel duiden op irritatie !!

Ja... leuk hé... het interpreteren van lichaamstaal van een kat.
Lees dit maar eens: http://goo.gl/f4W4l2
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

hij zwaait alleen met het puntje van de straat.meer optillen.in de hele breedte heb ik nog niet gezien bij hem
Plaats reactie